Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:44

Oude tijden herleven weer haha, lijkt mij spannend!

Ik zal bij ons eens navragen, heb de mastergids van dit jaar niet gelezen namelijk :=
(zul je net zien :') )

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:51

Bij ons telt houding, bronnenonderzoek, communicatie met begeleider inderdaad ook mee. Mijn begeleidende professor moet op een feedback sheet bij al die onderdelen "onvoldoende/zwak/voldoende/zeer goed" aankruisen en dan geeft ze op basis daarvan een eindcijfer.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 00:18

Ik ben nog niet begonnen, maar heb volgende week de eerste introductie bijeenkomst. Ik doe rechten in Leiden. De scriptie is maar 5 ects, dus het moet goed te doen zijn.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 00:23

Ik zit ook in Leiden :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 00:55

Ik zit in Groningen. Mijn scriptie is 18 EC en moet ongeveer 35 pagina's tellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 01:26

Oeh een scriptietopic, kan ik me hier ook nog melden? :)

Ook ik zit in de faculteit Letteren van de RuG. Ik ben derdejaars [***] en schrijf dus mijn bachelorscriptie van 10 ects. Ik was van plan om iets te schrijven over afwijkende middeleeuwse begravingen (zelfmoord, "vampiergraven", executies, (lepra-)ziekenhuizen, etc.) in Engeland en Nederland, maar dat was natuurlijk veel te breed :+ Ik zal me daarom toespitsen op middeleeuwse massagraven rond de kerstening in een beperkter gebied. Juist in de middeleeuwen was een gedegen begrafenis/begraving erg belangrijk om je ziel zo snel mogelijk vanuit het vagevuur naar de hemel te krijgen. Een massagraf is daarom eigenlijk een raar fenomeen :j Toch is het ook vreemd dat we nog maar zo weinig middeleeuwse massagraven hebben gevonden, aangezien het sterftecijfer enorm hoog was. Genoeg vragen dus :D , helaas wel beperkte bronnen dus ik moet nog uitzoeken of het wel haalbaar is. Eigenlijk was het de bedoeling dat ik 15 mei de eerste versie zou inleveren en ergens in juni/juli de definitieve versie. Helaas waren er wat opstartprobleempjes waardoor ik het nu qua tijd niet meer kan redden. Ik moet een 8 of hoger op mijn scriptie halen met het oog op toelating tot onderstaande master :D :

Rhys schreef:
Ha, allemaal mede-Groningers hier, en ook nog veel letterenstudenten!

Ik ben bezig met mijn scriptie voor de researchmaster Art History & Archaeology, afstudeerrichting Landschapsgeschiedenis. M'n derde master al O:) en hierna is het echt afgelopen :o.
Ik MOET echt half juli alles klaar hebben anders heb ik een (financieel) probleem.

Maar nu het onderwerp: mijn scriptie gaat over landschapsveranderingen na 1950. Ik ga kijken wiens belangen een dominante rol hebben gespeeld in recente landschapsontwikkeling en in hoeverre er op het platteland sprake is van 'strijd om de ruimte'. Ik ga dit onderzoeken aan de hand van een casestudy in de omgeving van Grolloo, in de periferie van het stroomdallandschap van de Drentsche Aa. Veldwerk doen is geen straf 8-)
De afgelopen maanden heb ik geworsteld met de opzet en de afbakening, ik wil altijd veel te veel, dat is mijn grootste valkuil.
Ik heb een hele goede begeleider trouwens, daar ben ik echt super blij mee.

Omdat ik dus goed resultaat moet en wil leveren, heb ik besloten om 'm iets uit te stellen. Ik wil dit semester wel een start maken maar het niet afraffelen.

Klein wereldje, hihi. De valkuilen die je noemt zijn voor mij erg herkenbaar. Alles is leuk en interessant maar het hoeft natuurlijk geen proefschrift te worden.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:50

@loveshadow, wat leuk dat je dezelfde master wilt gaan doen! Als je echt gemotiveerd bent en je voldoet aan de eisen komt het vast helemaal goed met die toelating! Je doet dan wel een heel ander studieprogramma als ik denk ik, want er zijn maar een stuk of 3 verplichte vakken (dus 30 ECTS van 120), de rest moet/mag je zelf bij elkaar verzinnen. Ik heb daardoor vakken gevolgd aan allerlei universiteiten in Nederland (WUR, UvA, VU), dat was erg leuk.

Succes met je BA-scriptie.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 11:13

Hé, nog iemand die minimaal een 8 moet hebben voor een Research Master :)
Sheran, wat een gaaf onderwerp! Klinkt echt heel interessant! :j

Bij ons is de scriptie 10 ects, en hij moet tussen de 8.000 en 10.000 woorden zijn (zo'n 20 A4'tjes dus).
Heb nog even de precieze beoordelingscriteria opgezocht: Structuur, verantwoording van het onderwerp, gebruik van bronnen/data, gebruik van bestaande literatuur, taalgebruik, argumentatie, vormgeving, toegevoegde waarde, en het proces van voorbereiding en schrijven. Gaat wel vooral over de inhoud dus.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:15

Ik heb gisteren heel fijne en positieve feedback op mijn eerste hoofdstuk gekregen! *\o/*

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 11:16

Gefeliciteerd! *D

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:21

Dank je! Ik ben er echt nog steeds blij mee, vooral omdat ik best onzeker was over dat eerste hoofdstuk. Ik kwam er niet lekker uit met mijn bronnen en mijn verhaal leek zo onlogisch (korte samenvatting: eerst was er Walter Scott, dat duurde heel lang, toen was er niks en niks en niks en niks en toen was er Hella Haasse :+ ). Maar dat bleek dus aardig te kloppen. :))

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:41

Dank je wel Danibanani! Het onderwerp valt mij ook mee, het is uiteindelijk best iets leuks geworden. Ik hou helemaal niet van juridische dingen, namelijk :P. Ik heb vandaag mijn voorlopige inleiding en hoofdstukindeling ingeleverd. De hele scriptie is, als het goed is, begin juni af. Dat is de planning... dat wordt een uitdaging want ik heb er nog een hoop andere vakken naast.

En wat leuk, Flew! Goed bezig!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 11:50

Mijn eerste hoofdstuk is ook een beetje vreemd. Het is een soort uitgebreide samenvatting van een aantal gebeurtenissen in de trilogie, en pas in het laatste stukje wordt iets duidelijker waar het naartoe gaat. Maar ik heb die voorbeelden nodig om aan te geven dat de trilogie een terugkerend fenomeen heeft (van schijnbare tegenstellingen), dus zónder gaat niet, maar het hoofdstuk lijkt nu zo oppervlakkig.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:57

Ja inderdaad. Ik zet in het eerste hoofdstuk uitéén wat de conventies van de klassieke historische roman zijn, maar niemand heeft dat ooit echt duidelijk beschreven en de conventies zijn gebaseerd op de verdiensten van één auteur, die veel nagevolgd werd tot men inzag dat die conventies helemaal niet zo bruikbaar meer waren. Dat duurde echter erg lang. :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:58

Zo, alles gelezen, mag ik er ook nog bij? Ik begin wel pas in juni aan mijn masterthesis Biologie (30 studiepunten, ong. 80 bladzijden) dus studeer pas volgend jaar af (als alles goed gaat :P ), maar het voorbereidend werk (veldwerk) start al in juni! Ik kijk er echt enorm hard naar uit, me eens helemaal smijten in een echt onderzoek ipv die saaie lessen en dat blokken. Tot juni lees ik stilletjes hier mee :D

Ik heb wel m'n onderwerp al, tis een vervolg op mijn bachelorproef: Eco-evolutionaire dynamieken van antipredator beschermingsmechanismen in een metagemeenschap van tijdelijke plassen.

(Korte uitleg voor wie het interesseert :+ : The aim of this thesis is to investigate ecological and evolutionary dynamics in a metacommunity context. We hereby focus on predator-prey interactions, since predation is a very strong selective force in aquatic ecosystems. Predators often fulfill a keystone role in communities, driving cascading effects across trophic levels and modulating the relative abundances of species, alleles, and adaptive trait values (such as inducible antipredator defenses). As model system we will use an invertebrate metacommunity in a cluster of Mediterranean temporary ponds varying in predation pressure and connectivity (~ spatial distance). These ponds are located in the nature reserve of Tour du Valat Research Center in the Camargue (Southern France). We will focus on the tadpole shrimp Triops cancriformis as keystone predator and the waterflea Daphnia magna as focal prey species. Previous experiments with Daphnia have shown that morphological defenses, such as increased body length and width, and spines are highly effective defenses against Triops predation.
First, we will investigate the genetic metapopulation structure (neutral markers: COI and microsats) of both predator and prey in relation to predation and connectivity gradients in the cluster of ponds. Then, we will analyze patterns of variation in Daphnia antipredator traits, by conducting induction experiments to study morphological changes induced by Triops kairomones. The patterns in neutral genetic variation and in adaptive traits will afterwards be related to existing information on prey community structure and associated community trait values of these same ponds. Integration of all these data will yield important insights in the structure and dynamics of evolving metacommunities
For this thesis project it is possible to conduct fieldwork in Tour du Valat Research Center (Camargue, Southern France) during summer (collecting dormant eggs of Triops and Daphnia). This research is also done in collaboration with the research group of Prof. Christian Laforsch of the University of München.
)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:19

Wie is 'we'? Doe je hem met medestudenten?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:57

We is ik en promotor (prof) :D Tis niet mogelijk een thesis met meerderen te doen, denk dat dat op de hogeschool wel soms mag?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:00

Op de uni mag het ook wel eens, ligt puur aan je onderzoek :) zolang je maar een deel zelf schrijft natuurlijk haha (maar bv de resultaten kun je wel samendoen).
Bachelorthese was bij ons altijd gezamenlijk, noodzaak ook; teveel studenten, te weinig begeleiders. Maar in principe mocht je alleen hoofdstuk resultaten delen (en natuurlijk de hypothesen)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 09:13

Pff..ik heb hoofdstuk 1 en de opzet voor hoofdstuk 2 ter controle opgestuurd, maar ik heb nog geen antwoord en deze week is ze weg. Dus ik kan de hele week niks doen..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:41

Vervelend, kan je evt op eigen houtje al een opzet voor het volgende hoofdstuk maken?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:46

Oh dat is idd vervelend! Maar, je weet waar hoofstuk 2 in grote lijnen zowiezo over moet gaan lijkt me? Kun je niet vast beginnen met informatie uittypen die er zowiezo in moet? Dan kun je later wel knippen en plakken en wat met de zinsopbouw spelen als je weet hoe het er precies in moet..

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:37

Ik ben ook met mijn scriptie bezig, voor de master privaatrecht aan de uva. Die pauzes omdat ik op beoordeling moet wachten vind ik juist heerlijk, even geen deadline stress ;) Morgen krijg ik de beoordeling van het 2e deel, als dat goed is kan ik de gegevens uit gaan werken en richting conclusie gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:44

Mijn begeleider stuurt het altijd dezelfde dag nog terug, dus ik heb nooit even het 'hè, ik kan even niets doen; fijn!' gevoel. Moet dan direct aan de correctie :=
Ik moet donderdag alle data in excel hebben, ahhhh!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:56

Ik zit even vreselijk in de stress voor mijn scriptie dankzij die fijne boete :=

Ik heb net de inleiding geschreven en de hele scriptie moet half juni af. Tussendoor moet ik ook nog 4 vakken zien af te ronden en ben ik 2 weken op excursiereis naar Turkije :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:07

Slik! :=

Vooral omdat je ook 2 weken eigenlijk niet aan je scriptie kan werken :=

Je hoeft je iig niet te vervelen :D