cursus/opleiding paarden (sport) massage

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: cursus/opleiding paarden (sport) massage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:36

Ik heb HA gedaan en ben nu verder gegaan bij De Bascule. Bij de Bascule wordt meer gemasseerd zoals we bij de humane opleiding geleerd hebben. HA is een hele effectieve methode maar ook heftig. Ik gebruik dat nu nog, maar begin eerst met voelen en masseren en ondertussen de punten controleren en aanpakken.
Bij de Bascule wordt er wat meer begeleiding gegeven in het opzetten van een behandelplan. Dat vind ik wel een fijne aanvulling. Dus voelen, zien hoe ze bewegen, bedenken wat te behandelen, voelen en behandelen en kijken of dit klopt met wat je hebt geconstateerd, en aanwijzingen voor de eigenaar geven.

Als je een eerste opleiding volgt,kan je die kosten niet aftrekken. Volg je eerst een eenvoudige opleiding en start je van daaruit en bedrijf, dan valt een vervolgstudie onder verdieping en kan je hem wel aftrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:11

hoe is het met de mensen die interesse toonden hier?

ik ben wel naar open dag van humane sportmassage geweest,de benodigde vooropleiding voor happy-athlete.
twijfel nog,omdat het toch best kostbaar is,2 jaar duurt in totaal...en ik gewoon niet echt weet of het 'loont'...?
hoef er niet rijk van te worden maar wil er wel een zakcent mee kunnen verdienen(naast een andere baan desnoods)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:47

Ik ben op het moment bezig bij de Bascule. (zonder de opleiding humane sportmassage te hebben gedaan, die wil ik miss hierna alsnog doen) Het is echt super leuk & leerzaam! Heb module 1 & 2 gehad, in september gaan we weer verder. Nu oefen ik nog & vraag ik er niets voor. Tot nu toe is iedereen blij met me, dus dat is wel leuk :D

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 02:37

Ik heb net mijn laatste lesdag erop zitten bij cursuscentrum Barneveld voor de sportmassage voor paarden. September nog een oefendag en dan in oktober examen doen (zowel theorie als praktijk).
Met de humane sportmassage ben ik ook al een aardig eind, theorie wil ik voor augustus theorie examen doen en m'n praktijk in november.

Voor mij heeft het halen van de humane sportmassage wel voordeel, zo kom ik in het register als aanbevolen sportmasseur voor paarden vanuit het cursuscentrum. Daarnaast is het een mooie aanvulling.

@ PartoutZ, leuk om ook de effecten te bemerken he bij de paarden (en eigenaren ;))

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 07:37

Jaa echt super leuk :D
Je gaat wel anders naar paarden kijken, bij elk paard zie ik wel wat :))
En een paard aaien die ik ook nooit meer, het is altijd voelen.

Ik zit nog te twijfelen over de humane sportmassage.. Ik sprak een sportmasseuse met een eigen bedrijfje. Die vertelde dat er nu therapeutische masseurs in aantocht zijn. Die hebben een opleiding van 4 jaar moeten volgen & de massage bij hun wordt vergoed door de zorgverzekeraar.. Zij merkte daar wel degelijk nadeel van door vermindering van haar klanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:38

Oh fliam jij doet beide tegelijk?
Ook wel interessant eigenlijk....

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:19

Dat zou ik je wel afraden als je een fulltime baan, huishouden & eigen paard hebt hoor :))
Ik doe nu alleen de paarden sportmassage, dat is al pittig genoeg om te combineren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:43

ik twijfel over HA of Bascule...hoewel ik het wel enig voordeel vind dat je voor HA wel humaan sportmasseur moet zijn,en dus alle spieren en benamingen kent en al grepen kent...
bij bascule leer je die daar 'pas', maar dat vind ik dan ook best kort qua opleiding..

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:52

Dat gaat prima hoor :)
In de eerste module leer je alle massage technieken al en ook de namen van de spieren die je moet kennen.
Het is veel thuis studie, dat wel :) hoe DendroFleur de Bascule omschrijft, zo ervaar ik het ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:00

veel thuisstudie is begrijpelijk,maar ik vraag me af of het niet zinvoller is om al die technieken en namen al te kennen en je zo echt volledig op het paard met zijn lijf kan richten?
zodat je echt de focus daarop kunt leggen,en niet veel tijd kwijt zijn met namen leren...

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:11

Of dat je nu eerst humane doet of eerst paarden? Je moet het in beide gevallen leren :)
Ik heb er iig geen moeite mee. En de spieren van de mens en van het paard zijn toch weer anders.
Wel redelijk vergelijkbaar, maar als je van mens naar paard om moet schakelen ingedachte lijkt me dat ook niet heel gemakkelijk.
Maar je kunt natuurlijk sowieso de humane eerst doen en dan een keuze tussen HA of Bascule maken :)

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:29

PartoutZ schreef:
Dat zou ik je wel afraden als je een fulltime baan, huishouden & eigen paard hebt hoor :))
Ik doe nu alleen de paarden sportmassage, dat is al pittig genoeg om te combineren.

Dat is pittig, maar mij lukt het wel. Waar een wil is... ;)

Er zijn zorgverzekeringen die behandeling van sportmasseur vergoeden. Daarnaast heeft een therapeutisch masseur een ander takenpakket dan een sportmasseur.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:45

Ja als je het zo bekijkt :))
Zij had iig de ervaring dat het minder werd.

Dat is waar! Maar ik wil zoveel, miss ligt het daaraan :))

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 02:00

PartoutZ schreef:
Ja als je het zo bekijkt :))
Zij had iig de ervaring dat het minder werd.

Dat is waar! Maar ik wil zoveel, miss ligt het daaraan :))

Niks mis mee hoor, met veel willen ;) Moet zeggen dat b.v. van de wedstrijden weinig terecht komt momenteel, ook sociaal leven staat op een wat lager pitje. Maar doordat ik het allebei doe (de humane de verkorte opleiding) ben ik als het goed is, wel in november helemaal klaar en kan het 'echte' werk beginnen :)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:38

Mijn sociale leven probeer ik nog wel bij te houden. Wedstrijden staan bij mij ff hoog. Bedacht me ineens als ik nog naar het Z wil, we dat NU moeten gaan doen. Paardje is al 15, dus heb een beetje haast :)) zeker gezien alle pauzes vanwege blessures of het weer & weer opnieuw opbouwen.. dus snap nu wel hoe jij het doet, dan lukt het idd wel :j

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 06:07

:wave:

Hoe is het met iedereen die bezig is of wil starten met de sportmassage opleiding?

Hier laatste oefendag gehad van de paardensportmassage, over 3 weken examen :):) ! Van de week heb ik (eindelijk, foutje bij de ngs) mijn theorie van de humane sportmassage behaald ( 3 x 7 en 1 x 6) dus dat is ook een last van m'n schouders!

Partoutz: Z al in zicht? Ik heb besloten dit jaar niet meer te starten zodat we hopelijk in januari het M2 in kunnen knallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:29

Succes hoor, heb je goedcgedaan want weet uit eigen ervaring dat de theorie niet makkelijk is, nu nog de massage, maar dat moet lukken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:31

fliam schreef:
PartoutZ schreef:

Dat is pittig, maar mij lukt het wel. Waar een wil is... ;)

Er zijn zorgverzekeringen die behandeling van sportmasseur vergoeden. Daarnaast heeft een therapeutisch masseur een ander takenpakket dan een sportmasseur.

Mmmm dat is nog niet zo en dat zal met de komende bezuinigingen niet gaan gebeuren....

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:37

Z nog steeds niet in zicht :( :))
Halverwegee juli raakte mijn paard weer in de lappenmand.. benn nu pas weer serieus aan het trainen & hopelijk kunnen we snel weer op wedstrijd met daarna meer geluk..

Wat goed van je theorie!!

Ik ben nog lekker bezig bij de Bascule. Vind het nog steeds helemaal leuk! In januari doen we examen.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:38

PartoutZ schreef:
Geen vooropleiding nodig, kennis van paarden is wel gewenst. Opleiding is wel op HBO niveau.
Als je je diploma haalt kom je bij hun in het register :)
Je kan dus professioneel aan het werk hiermee, anders verbind de Bascule/Gisella haar naam niet aan je.

Ik dacht mbo..? Kan het ook nergens terug vinden.
Ik heb hem bijna afgerond alleen de praktijk nog halen!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:40

Mbo denk & werk niveau miss?
Ik heb geen bewijs van diploma of iets hoeven laten zien hoor :) jij wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:44

Denk dat dat aan je zelf gaat liggen, vind het wel jammer dat ze geen vooropleiding aangeeft, want hoever gaat ze in op de anatomie en fysiologie..dat s toch wel heel belangrijk, als dat op het niveau van humane sportmassage is, wat mbo is, vraag ik mij toch af wat ze zelf verwacht....

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:45

ja ze heeft mij vertelt dat je met mbo niveau wel mee kon doen. Heb niks hoeven laten zien nee. Maar vond de theorie wel pittig. En het examen helemaal :) Maargoed die heb ik binnen.
Grote kans dat ik bij jou in de groep zit met praktijk examen in januari...!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:53

Gezellig :D

Tegen mij zei ze dat het allemaal vrij pittig is, op HBO niveau.
Vind dat zelf nog wel meevallen, kan het goed bij benen :j

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:38

ik vond het wel pittig. Heb mbo paardenhouderij gedaan dat scheelde al wel iets. Maar merkte wel gedurende de opleiding dat het niveau om hoog ging! De eerste 2 delen vond ik ook nog wel goed te doen! Ben wel een slechte leerder moet helaas wat meer moeite doen dan een ander.. maar waar een wil is is een weg :)