Ik moet werken van mijn ouders.. Lees even mijn verhaal goed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:05

_Chendo_ schreef:
@ quartel, mijn reactie was ook niet super vriendelijk, maar zeker complimenten voor TS dat ze netjes blijft ;).

dit vind ik nou een toffe reactie :j

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:06

Berwicowa schreef:
ZO zit met verbazing TS haar verhaal te lezen. Heb een dochter van 15 die doet op dit moment vrijwilligerswerk in het asiel. Is ook al 2 maanden vrij van school ivm examen. Zij wil graag werken en geld verdienen, maar kan omdat ze nog geen 16 is moeilijk een baantje vinden.

Wat is er mis met werken???? En wat extra geld te verdienen????? Sorry hoor maar wees blij dat je niet mijn dochter bent.

Hier zou ik wel ook nog even op willen reageren. Op 15e jarige leeftijd mag je namelijk nog geen vrijwilligerswerk doen in het asiel...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:07

Delphi schreef:
Ik weet niet of die 2 reacties op mij doelen? Maar ik zeg nergens dat ze verwend overkomt. Ik heb er ook bij vermeld dat ik gelezen hebt dat ze snapt dat ze voor d'r geld zal moeten werken.

En moraalridders hier? Graag even een korte toelichting en op wie doel je nu precies?

Ik vind moraalridders mensen die het zeggen zoals het hoort in de maatschappij. :') Hier vind ik de mensen die per se vinden dat ze moet werken.

_Chendo_

Re: Ik moet werken van mijn ouders.. Lees even mijn verhaal goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:10

Volgens mij heeft niemand hier gezegd dat ze MOET werken. Alleen dat we hier niet begrijpen waarom ze er zo'n big point van maakt. En dat werken nou eenmaal wel iets is wat vroeg of laat (meestal) moet. ;)
En dat het heel nuttig is om te werken.
Niemand hier die haar iets verplicht hoor.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:11

Ik vind niet dat ze perse moet werken. Ze is niet mijn dochter, van mij had ze niet perse hoeven werken. Maarrrr ik vind dat als je aan de bak gaat, of het nou moet van je pa en ma of niet, dat je niet moet klagen over 3 ochtenden in de week.

TS, vrijwilligerswerk zoals eerder is gezegt is wel een heel goed idee. Toen ik 16 was heb ik dat ook gedaan, en dat is heel erg gewenst. Vooral rond deze tijd is er alleen maar tijd om snel een doekje te halen door de hokken en de kattenbakken te verschonen, wat extra tijd voor de beestjes is niet mis. Misschien kan je erover praten met je ouders?

CoSnuf

_Chendo_ schreef:
Volgens mij heeft niemand hier gezegd dat ze MOET werken. Alleen dat we hier niet begrijpen waarom ze er zo'n big point van maakt. En dat werken nou eenmaal wel iets is wat vroeg of laat (meestal) moet. ;)
En dat het heel nuttig is om te werken.
Niemand hier die haar iets verplicht hoor.

Ben ik het mee eens. Volgens mij uit iedereen gewoon zijn of haar mening. Zonder de TS keihard de grond in te trappen. Met een paar uit zonderingen

patatkraam

Omdat ze er misschien wel ongelukkig van wordt.

En jawel haar ouders verplichten het blijkbaar.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:12

Gut wat kunnen sommigen hier overdrijven zeg........

Toen ik 16 was hoefde ik ook nog niet te werken, toen was ik aan het uitvogelen wie ik in godsnaam was, van mijn jeugd aan het genieten, problemen aan het verwerken, mijzelf stabiel in de wereld proberen te profileren... En zo nu en dan, als ik er zin in had, had ik een baantje. Werken kan absoluut een goede aanvulling zijn op je ontwikkeling, ik ben wel de laatste die dat zal ontkennen, maar het is niet een noodzaak. Je kunt kinderen ook van kleins af aan leren sparen en verantwoord met geld om leren gaan, daar is hard werken niet per se voor nodig. Dat harde werken gaat immers ook ten koste van andere dingen (zoals school)..

patatkraam: moraalridders die over het algemeen te druk zijn met hun eigen reactie ipv het lezen van die van de TS, anders hadden ze al geweten dat ze allang naar zichzelf gekeken heeft en gezien heeft hoe haar post over komt.. Maar ach.. :+

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:12

Werken moet niet vind ik.
Maar op deze leeftijd vindt ik 't wel goed voor de ontwikkeling, als ze nu al wat ervaring op doet van de werkomstandigheden waar ze nu in zit dan weet ze hoe ze in de toekomst ermee om moet gaan om 't beter naar je zin te maken. Want in de toekomst heb je wel te maken met vaste lasten en kan je niet vonstant van baan wisselen als 't niet leuk is.

Ik zou er gewoon 't beste van maken en elke keer weer met een goeie instelling naar toe gaan..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:14

Dat de meningen hier noal verschillen van elkaar kan ik wel snappen. Er zitten hier zowel 16/17 jarigen als moeders en ik denk dat die de dingen toch anders zien.

Ik ben ook puber geweest en vond werken ook niet altijd even leuk. Maar ik wilde ook graag een keer uit of een leuke dag weg met vriendinnen. Natuurlijk kreeg ik zakgeld, maar dan moest ik daarnaast ook een bijbaantje nemen. En achteraf bekeken is dat erg goed geweest. Ik heb altijd geweten dat ik voor mijn geld heb moeten werken. Ook voor mijn sociale vaardigheden was het erg goed.

Mijn dochters krijgen straks ook echt wel zakgeld en kleedgeld, maar ze zullen toch zelf ook wel hun steentje moeten bijdragen. Daar wordt je niet slechter van vind ik.

En natuurlijk draait niet heel het leven om geld. Maar in de volwassenwereld zul je toch wel wat moeten verdienen om jezelf te kunnen onderhouden. Je kunt niet altijd maar alleen leuke dingen doen.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:15

Ja inderdaad, er wordt wel wat overdreven gereageerd.. Ik ben 19 & heb nog nooit gewerkt.. Ben ik daardoor verwent?

Toen ik nog op de middelbare school zat, werkte er niemand bij mij in de klas! Dus zo normaal is het denk ik niet dat je als 16 jarige werkt? Of laat ik het anders zeggen, zo'n verplichting is het niet. Kom op mensen, later als je groot bent werk je waarschijnlijk tot je 70ste dus laat dr lekker 16 zijn en nog genieten van de vakantie's ;).

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:15

patatkraam schreef:

Dankje. Ik deel deze mening volkomen. Waarom werken als je er ongelukkig van wordt, het niet nodig is omdat je nog thuis woont, en geen behoefte hebt aan extraatjes? WAAROM in godsnaam?

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:16

Millanka schreef:
Berwicowa schreef:
ZO zit met verbazing TS haar verhaal te lezen. Heb een dochter van 15 die doet op dit moment vrijwilligerswerk in het asiel. Is ook al 2 maanden vrij van school ivm examen. Zij wil graag werken en geld verdienen, maar kan omdat ze nog geen 16 is moeilijk een baantje vinden.

Wat is er mis met werken???? En wat extra geld te verdienen????? Sorry hoor maar wees blij dat je niet mijn dochter bent.

Hier zou ik wel ook nog even op willen reageren. Op 15e jarige leeftijd mag je namelijk nog geen vrijwilligerswerk doen in het asiel...

Geen idee of ze het mag, ze weten het daar dus ja ga ik ervan uit dat het mag. Ze gaat hier samen heen met haar tante.
En er lopen ook jeugdigen stage.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:16

Sodeletuut schreef:
patatkraam schreef:

Dankje. Ik deel deze mening volkomen. Waarom werken als je er ongelukkig van wordt, het niet nodig is omdat je nog thuis woont, en geen behoefte hebt aan extraatjes? WAAROM in godsnaam?

Daar kan ik ook niet bij. _O-

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:17

@Delphi dit vind ik wijze woorden. En ik denk ook niet dat het echt zo hard is bedoeld als gezegt (van uit ouders gezien) werken voor je geld. Ik moest ook werken voor mijn geld MAAR!! Als ik ergens naar toe wilde kreeg ik geld mee. Als ik iets wilde hebben zei mijn vader altijd kijk eerst maar is of je het geld bij elkaar kunt krijgen. Als ik dit eenmaal had betaalde hij het. Maar dit was een les om te leren hoe met geld om te gaan en dat iedereen moet werken voor zijn of haar geld. Dus de zin je moet werken voor je geld is niet altijd zo zwart wit.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:18

Sodeletuut schreef:
patatkraam schreef:

Mee eens!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:20

patatkraam schreef:
Ik vind moraalridders mensen die het zeggen zoals het hoort in de maatschappij. :') Hier vind ik de mensen die per se vinden dat ze moet werken.

Nou als mijn dochters 16 jaar zijn en wekenlang vrij zijn van school vind ik dat er niets mis mee is om te gaan werken. Ik vind dat toch een stuk van de opvoeding. Uiteindelijk zal iedereen toch moeten werken om zich te kunnen onderhouden toch?
Ik zal mijn dochters nooit verplichting om te gaan werken, maar wel aanmoedigen! Gaan ze niet werken, ok maar dan is er ook geen geld en kunnen ze geen leuke dingen doen/kopen.

Ik ken een geval waarbij een 23 jarige jongen klaar is met zijn studie en 2 of 3 ochtenden bij de TNT werkt. Daarmee onderhoud hij zijn auto en voor de rest hangt hij op zijn kamer achter de PC en teert lekker op de zakken van paps en mams. Ik wil graag mijn kinderen op tijd leren dat niets zo maar aan komt waaien.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:22

Waarom?

1. Het helpt je socialer worden, volwassener en meer te ontwikkelen.
2. Het is heel goed voor je CV als ze later zien dat je al werk ervaring hebt.
3. Je kan ook centjes sparen voor later.

En verder, omdat haar ouders zeggen dat het moet!

En dan kunnen we allemaal zeggen, wat stom van je ouders dat je moet werken, maar we kunnen ook zeggen, ' kom op, zet je er overheen, die 3 ochtenden zijn zo veel nog niet en het is heel goed voor je ontwikkeling ' .

Of je er ongelukkig van word? Tsja, als ze je daar echt het leven zuur maken, vind ik het niet meer dan logisch dat je een andere baan wilt. Maar van 3 ochtenden werken ongelukkig worden omdat je te weinig vrije tijd hebt, is misschien wat overdreven. Het is maar beter dan je nu begint met 3 ochtenden, dan dat je straks in 1 keer 5 dagen moet werken.
Die overstap maakt het dan minder klein en zorgt ervoor dat je je later ook beter voelt op je werk, je hebt immers al wat ervaring!

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:22

fresley schreef:
Ik ga bokt bij deze netjes bedanken voor de fijne, en minder fijne reactie's. Ik heb een berichtje naar een mod gestuurd dat dit topic gesloten mag worden. Niet omdat ik het niet kan winnen, maar omdat ik nu duidelijk weet wat er moet veranderen ;)
Thanks..

Fresley.

Je kan er zelf een slotje op gooien :)

Roosch

Re: Ik moet werken van mijn ouders.. Lees even mijn verhaal goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:24

Gerda20, nee hoor, dat gaat niet. :+

Veel succes, TS!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:24

Gerda20 schreef:
@Delphi dit vind ik wijze woorden. En ik denk ook niet dat het echt zo hard is bedoeld als gezegt (van uit ouders gezien) werken voor je geld. Ik moest ook werken voor mijn geld MAAR!! Als ik ergens naar toe wilde kreeg ik geld mee. Als ik iets wilde hebben zei mijn vader altijd kijk eerst maar is of je het geld bij elkaar kunt krijgen. Als ik dit eenmaal had betaalde hij het. Maar dit was een les om te leren hoe met geld om te gaan en dat iedereen moet werken voor zijn of haar geld. Dus de zin je moet werken voor je geld is niet altijd zo zwart wit.

Inderdaad, ik zeg eerlijk ik vind het minimumloon voor een 16 of 17 jarige ook belachelijk laag. Maar dat zo ik dan zelf aanvullen in de vorm van zakgeld of eens een extraatje als ze weg gaan. Maar niet werken omdat ze geen zin hebben en nog thuis wonen, jammer dan maar dan moet je ook niet je handje ophouden voor zakgeld. Ik vind dat je best mag leren om iets voor je geld te doen. Ik vind dat een stukje dat bij de opevoeding hoort.

Gerda, bij mij ging het thuis ook net zo. Door te werken besefte ik dat je best hard moest werken voor je geld. Wat was ik dan blij dat ik het bij elkaar had en helemaal als ik van paps en mams een extraatje kreeg. Daardoor besefte ik de waarde van het geld beter.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:25

patatkraam schreef:

We zijn allemaal wel is wat minder happy met ons werk... En het word misschien wel versterkt op de leeftijd van de TS. Maar dan nog is het wel handig om wat werkervaring op te doen.

De TS geeft aan dat ze er moeite mee heeft om van niks naar 16 uur werken in de week te gaan. Als ze straks klaar is met school zal ze toch ook aan de bak moeten, hoeveel uur denk je dat ze moet draaien om zichzelf straks te kunnen onderhouden en een eventueel paard als ze dat zou willen?

Berwicowa @ Stage is anders dan gewoon werken ;) Ik mocht geen vrijwilligerswerk doen bij het asiel voor mijn 16e, dus ik zou het niet al te veel van de daken roepen, want volgens mij is jou dochter een beetje ali illegali nu :) Of tenminste het asiel waar ze bij werkt. Gebeurt wel vaker natuurlijk en zolang je het niet al te veel rond verteld is het geen probleem.

Marcella

_Chendo_ schreef:
1. Het helpt je socialer worden, volwassener en meer te ontwikkelen.
2. Het is heel goed voor je CV als ze later zien dat je al werk ervaring hebt.
3. Je kan ook centjes sparen voor later.

4. Tel voor later mee met een eventuele uitkering (en hopelijk ben je die nooit nodig). ;)

_Chendo_

helemaal over haar reactie heen gelezen ;).

In ieder geval goed dat je er zo mee om gaat!
Succes met je baan!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:28

fresley schreef:
Ik ga bokt bij deze netjes bedanken voor de fijne, en minder fijne reactie's. Ik heb een berichtje naar een mod gestuurd dat dit topic gesloten mag worden. Niet omdat ik het niet kan winnen, maar omdat ik nu duidelijk weet wat er moet veranderen ;)
Thanks..

Fresley.

Nou meid hopelijk gaat het helemaal goed komen!

En zie je het zitten om in het restaurant te gaan werken ga er dan voor! Vraag eerst aan de baas of je er daadwerkelijk kan komen werken en wat de werktijden zijn. Vraag via je vriendin of er mensen werken waar je mee mee kunt fietsen. Wordt je vriendin ook opgehaald??? Dan kunnen jullie ouders misschien om de beurt rijden.

Ga dan rustig met je ouders om de tafel zitten en probeer een rustig gesprek aan te gaan. Als jij het één en ander al uitgezocht hebt en wat oplossingen aan kunt dragen staan je ouders er misschien meer voor open!

Succes!