Kunstacademie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Red_Savage

Re: Kunstacademie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 21:52

Het heeft zeker nut! :D Gewoon zelf gaan, zelf mailen, zelf bellen etc. :D

Doe ik ook allemaal. :j Het is een behoorlijk gedoe. Maar als je er ook echt mee bezig bent, zullen je ouders ook in gaan zien dat je het echt wilt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:28

_Bitje_ schreef:
maarja, dat heeft weinig nut als ik mijn ouders niet kan overhalen :)
Maar gelukkig heb ik nog 4 jaar om dat te proberen :D

Ik lees nu inderdaad in je profiel dat je 'pas' 14 bent. Ga lekker op academies rondkijken, verdiep je erin! En misschien kom je er dan wel achter dat je wel van tekenen houdt, maar er niet een hele opleiding voor wilt volgen. En wie weet kom je wel de opleiding van je dromen tegen. Maar je hebt nog tijd zat om je ouders er enthousiast voor te krijgen! Als je het echt graag wilt, je er goed in verdiept en laat zien wat je er allemaal mee kunt, dan lijkt het me sterk dat je ouders het je echt zullen verbieden.

Enkele beroepen die je na een opleiding op de kunstacademie kunt worden:

- Grafisch Vormgever
- Advertiser/Reclame (en daar is werkelijk GOUD geld in te verdienen ;) )
- Illustrator
- Mode (ben ik niet in thuis dus weet ook niet precies welke beroepsrichtingen je daar voor hebt)
- Fotograaf
- Docent
- Beeldend Kunstenaar
- Animator/Filmmaker

En dan vergeet ik er vast nog een aantal

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:33

hier een afvaller.

ben aangenomen op de kunstacademie in arnhem voor grafische vormgeving en voor atrez in zwolle.
heb toen gekozen voor zwolle.
helaas werd ik tijdens het eerste jaar chronisch vermoeid en kon het niet afmaken, en zonder genoeg studiepunten kun je niet over.

gelukkig kan ik nu mijn creatieve ei ook kwijt, doe een mix van natuurkunde, werktuigbouwkunde, ipo en strafrechtelijk onderzoek :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:36

Eliine schreef:
_Bitje_ schreef:
maarja, dat heeft weinig nut als ik mijn ouders niet kan overhalen :)
Maar gelukkig heb ik nog 4 jaar om dat te proberen :D

Ik lees nu inderdaad in je profiel dat je 'pas' 14 bent. Ga lekker op academies rondkijken, verdiep je erin! En misschien kom je er dan wel achter dat je wel van tekenen houdt, maar er niet een hele opleiding voor wilt volgen. En wie weet kom je wel de opleiding van je dromen tegen. Maar je hebt nog tijd zat om je ouders er enthousiast voor te krijgen! Als je het echt graag wilt, je er goed in verdiept en laat zien wat je er allemaal mee kunt, dan lijkt het me sterk dat je ouders het je echt zullen verbieden.

Enkele beroepen die je na een opleiding op de kunstacademie kunt worden:

- Grafisch Vormgever
- Advertiser/Reclame (en daar is werkelijk GOUD geld in te verdienen ;) )
- Illustrator
- Mode (ben ik niet in thuis dus weet ook niet precies welke beroepsrichtingen je daar voor hebt)
- Fotograaf
- Docent
- Beeldend Kunstenaar
- Animator/Filmmaker

En dan vergeet ik er vast nog een aantal

oke, hartstikke bedankt!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:30

Als afgestudeerde is het niet perse makkelijk werk te vinden nee.
We kunnen het wel zonniger in gaan zien dan het is, maar het wordt hoe dan ook gewoon knokken voor een baan, als je zelfstandige wordt is het idee van een vast inkomen ook alweer een stuk verder weg.

Ik kan me voorstellen dat dit voor veel ouders inderdaad geen ideaal beeld is van wat kindlief gaat doen.

Tja, als je universiteit doet zijn er ook veel mensen die ergens anders in gaan werken dan waar ze voor opgeleid worden.

Wat zeg ik, ik ben van een opleiding waar ik wel zeker een baan in kon vinden overgestapt op de academie, wetend dat ik zelfstandig grafisch kunstenaar wil worden. Vooralsnog geen zeker toekomstbeeld.

Er zijn genoeg mensen die zonder opleiding dezelfde banen kunnen vervullen als ik dan, of het net zo goed is kan ik niet over spreken, daarnaast zijn er zoveel mensen die afstuderen als grafischontwerper/kunstenaar/modeontwerper dat er gewoon niet genoeg banen zijn voor al die mensen.

Tja, dat is allemaal heel naar.

maar ik studeer dat waar ik mij het meest in kan ontwikkelen, ik leer anders naar dingen kijken, problemen creatief op te lossen, ik leer keihard te werken voor wat ik wil, mijn mening te verantwoorden, te discussieren over mijn eigen werk, kritisch te kijken naar wat ik zelf doe, naar wat andere doen.

Dat is de reden dat ik deze studie heb gekozen.

Het punt van werk vinden, dat kan je niet weerleggen, het is moeilijk. Dat andere beroepen ook moeilijk zijn is voor sommige mensen een verhelderende kijk, maar maakt het werk vinden als kunstenaar uiteraard niet makkelijker.
Maar wat je leert op een academie, staat voor mij boven wat ik zou hebben geleerd op een andere opleiding. Hoe geweldig is het als je later werkt als kunstenaar, en dus geld verdient met dat waar je hart ligt?

Daarnaast zijn deze vaardigheden zo goed sowieso om te hebben, zelfbewustzijn, heel goed weten wie je bent en hoe je dat uit, je 'mannetje kunnen staan' en met kritiek om kunnen gaan. Dat zijn wijze lessen om gehad te hebben :j

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 12:53

KDS, een mooie en nuttige post. :) Ik denk dat iedereen uiteindelijk toch wel een manier vind om geld te verdienen.
Ik wil sowieso na mijn opleiding verder gaan met tattooeren en piercen. Dus vandaar dat ik al meer kunstacademie 'durf' te doen.

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:08

Ik lees ook even mee, wil dit jaar toelating gaan doen aan de KABK. Ben momenteel bezig met mijn portfolio, zag een mooie voorbij komen op de vorige pagina... die van mij is gewoon een stapel schilderingen/tekeningen en schetsen, eigenlijk (en ik heb ook nog foto's en wat extra dingen die ik evt. mee kan nemen, maar ik weet niet zeker of het voor die richting - Fine Arts - nodig is). Maar kan d'r ook niet zoveel meer van maken aangezien veel dingen een ander formaat hebben en 't allemaal verschillende materialen zijn. Het zal ook wel verschillen voor welke richting je toelating doet.

Weet ook niet precies wat erin moet eigenlijk, heb vooral veel schetsen ook, heel veel verschillende materialen (van etsen tot acryl en van kleurpotlood tot ecoline).

Ik zou heel graag ook fotografie erbij doen, maar ik weet niet of dat mogelijk is... vind dit zo beperkt. Ik fotografeer ook graag, maar andersom wil ik niet een paar jaar lang alleen maar fotografie doen.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 24-01-11 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:11

heej fiffil,

je kunt je stapel tekeningen bijv in een mooie oude koffer stoppen, met een map waarin je foto's hebt zitten :)
gewoon alles laten zien, hoe je gegroeid bent, wat je boeit en hoe je creatieve denkproces is/loopt.

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:13

Ik heb ook een soort boek waarin ik schetsen heb staan, gedichtjes, zinnen, woorden, inspiratie, voorbeelden (plaatjes ed.) ik zat er over na te denken om dat ook mee te nemen... weet niet of ze er wat aan hebben, maar misschien vinden ze 't juist leuk. Schetsen voor grotere ideeën, oefeningen (anatomie ed) en dat soort dingen. Wilde eigenlijk wat minder nagetekende dingen (al die paarden in opdracht hebben ze wss niet zo gek veel aan) meenemen maar vooral ook m'n eigen creatieve dingetjes.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:19

doen, heb toendertijd ook vanalles meegesleept met als resultaat dat dat ik aangenomen was op 2 academies :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:47

Bente jij word zoiezo al aangenomen :') ik begin steeds meer te twijfelen :=

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:49

Ik twijfel ook hoor. :+ Je weet maar nooit. Ik ga er niet meteen vanuit dat ik sowieso wel wordt aangenomen... :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:03

Jouw portfolio is in elk geval goed gevuld :+

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:11

Ligt eraan... ik neem echt niet alles mee. :P Vind niet alles goed genoeg. Moet nog even een goede selectie maken, maar is lastig om zelf te doen.
En als ik uiteindelijk Fine Arts ga doen, heb ik foto's eigenlijk niet echt nodig. ;) Maar hoop dat het samen kan op de een of andere manier. Qua tekenen moet/moest ik nog wel even aan de bak hoor, had vooral oudere werken... de nieuwste waren uit juni 2009. :+

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:31

Ben het eens met de post van KDS. Werk vinden is inderdaad geen eitje, maar zeker niet onmogelijk.

De hele situatie even plaatsen in de huidige tijd kan trouwens ook geen kwaad. Wie is er nu nog wel zeker van een baan? Ik ken een aantal vrienden en vriendinnen die een studie hebben gevolgd met heel zonnige perspectieven qua werk. En toen kwam de economische crisis en hebben zij opeens ook die garantie niet meer en ineens grote moeite met het vinden van werk...

Fiffill schreef:
Ik zou heel graag ook fotografie erbij doen, maar ik weet niet of dat mogelijk is... vind dit zo beperkt. Ik fotografeer ook graag, maar andersom wil ik niet een paar jaar lang alleen maar fotografie doen.

Ik heb een andere richting gedaan, maar neem aan dat het voor alle richtingen geldt; die beperking hoeft echt niet, het is niet allemaal zo strict in hokjes opgedeeld. Ik heb grafisch gedaan, maar dat betekent ook niet dat we alleen maar met letters en/of de computer werkte. Heb ook schilder- en 3D-lessen gehad, semiotiek, fotografie...
Zeker verder in de opleiding werden de opdrachten steeds minder afgebakend. Opdracht was dan bijvoorbeeld om te werken binnen een thema, wat daaruit kwam was dan ook heel verschillend. De één maakte een 3D object, de ander een schilderij of fotoserie, weer een ander een lettertype of een boek.... en het was allemaal nog steeds grafisch ;)

Twee volledige opleidingen doen is denk ik niet mogelijk (ik ga dan even uit van mijn academietijd). Roosters worden continue veranderd, lessen gaan echt niet altijd volgens het schema en lopen regelmatig uren uit. Daarbij moet je de werkdruk ook niet onderschatten. Ik was regelmatig meer dan 60 uur per week of meer kwijt aan mijn studie en er gaan toch maar een bepaald aantal uren in een dag/week.

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:35

Ik hoef ook niet twee volledige opleidingen tegelijk te volgen, maar ik vroeg me af of het mogelijk was om iets van fotografie erbij te doen, want ik weet niet zeker of dat er ook bij zit. Had al gemaild en geen antwoord gehad (twee keer), daarna gebeld maar de persoon die ik moest hebben was er op dat moment niet, dus deze week nog maar een keer proberen.

Misschien zit het er (tegenwoordig) ook wel bij hoor, daarvoor wilde ik even bellen. Weet ik ook waar ik m'n portfolio vooral op moet richten.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:40

Ik had dat ook met fotografie, zat ook sterk te twijfelen.
Uiteindelijk mode gaan doen, omdat als ik iets met fotografie wil gaan doen het mode fotografie is en zo rol ik alvast mooi het modewereldje in.

Wat betreft het portfolio, ik weet niet in hoeverre de intake's verschillen, omdat ik natuurlijk een iets andere richting doe, maar voor mijn intake voor AMFI heb ik wel een hoop tips gekregen.

- stop niet alles achter plastic (plastic mapjes e.d) zeker bij tekeningen is soms het relief, materiaal en het voel effect een pluspunt. Geldt sowieso voor materialen.
- hoe meer werk je meeneemt, hoe minder moeilijke vragen ze je kunnen stellen.
- selecteer voor de opleiding waar je naartoe gaat.
- als je intake het toelaat presenteer dan zelf je werk i.p.v opschrijven en hun zelf laten bladeren.
- en van zelfsprekend dat het er verzorgd en professioneel uitziet.

@ Fiffil, bij ons noemen ze dat een dummie en werd het erg gewaardeerd dat ik dat in mijn vrije tijd deed en die meebracht dus zou het zeker doen!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:05

@fiffill, je hoeft inderdaad niet bang te zijn dat je helemaal geen fotografie meer zult kunnen doen tijdens je studie. Ik hang zelf ook met een half been in fotografie (vind het vooral heel erg leuk om te doen), en ik merk juist dat ik er veel aan heb in mn opleiding voor Illustratie :j Natuurlijk, mijn hoofddeel bestaat uit illustreren, maar ook daar kan ik mijn fotografie in kwijt. Wat wel het verschil is, is dat je natuurlijk geen uitgebreid onderricht in fotografie zult krijgen als je Fine Arts gaat doen. Hooguit een kleine introductie. Overigens werken de meeste academies in het 3e jaar met een minor. Ik ga volgend jaar de minor fotografie erbij doen. Zo heb ik toch nog een beetje van allebei :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:06

nou ik ga zaterdag dus naar de open dagen, ben benieuwd naar de portfolio's die ik daar te zijn krijg. Ben eigenlijk gewoon te bang dat ik niet de potentie en talent heb om de fotografieopleiding te kunnen doen, terwijl het wel echt onwijs gaaf is

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:10

tja het blijft altijd spannend :j toch een kwestie van gewoon ervoor gaan :)

Was je nog naar de WDKA geweest zaterdag?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:11

nee ik heb besloten om me daar niet voor aan te melden :') Rotterdam is niet mijn stad, helaas, dus ik ga voor het Rietveld en de KABK :P
Mocht ik niet worden aangenomen... ja... dan ga ik een jaar werken ofzo in het buitenland en mijn portfolio opbouwen, zodat ik voorbereid het jaar in kan (als ik dan wel word aangenomen :') )

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:15

haha tja, ik roep zelf ook altijd dat ze de WDKA in Amsterdam of desnoods Utrecht hadden moeten bouwen :))

*hopelijk geen Rotterdammers hier in het topic die zich nu over mij heen storten :') * Tis ook bepaald niet mijn favo stad, heb er na ruim 1,5 jaar nog steeds niks mee :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:16

Ik vind het een ka u tee stad :+ vroeger ging ik er uit en alleen maar slechte ervaringen :') daarbij is het echt zo'n emotieloze stad als je daar loopt, iedereen kijkt strak voor zich uit :=

Geef mij maar Amsterdam of Den Haag :+

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:19

Ik hoop echt in Den Haag terecht te kunnen. :j Vind het een leuke stad, het ligt dichtbij waar ik woon, en de academie zit heerlijk dicht bij centraal. En m'n vriend zit ook nog in de buurt, wat wil je nog meer. :D
Ben gewoon druk bezig met portfolio, schetsen en opdrachten voor de aanmelding.. veel meer kan ik niet doen tot die tijd. Ik twijfel ook hard over de aanmelding net als jij Renee :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:21

Hihi idd Denise :') oja, ga jij al met je portfolio naar de open dag of niet?