Bokkers die de opleiding hondentrimmen doen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:18

Hoihoi,

ik volg ook de opleiding hondentrimmen, maar dan in België (Antwerpen). Ben ontzettend nieuwsgierig om te horen hoe dit bij jullie in zijn werk gaat! Hoe lang is de opleiding in Nederland? Veel (verplichte) stage? Ik kreeg van een kennis al de raad om hierna nog bij te scholen in Nederland, blijkbaar doen jullie sommige dingen toch nog net iets anders..:)

x Joyce

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 20:24

Ik volg de opleiding in Bunnik.
daar heb je verplicht 60 stage dagen die je moet af laten tekenen.
Verder moet je 10 studiepunten halen, dit doe je door bijv naar shows tegaan of workshop te volgen.
het entree bewijsje moet je in je stagemap doen en dat is het bewijs voor je studiepunt!

Verder is de houdbaarheid van je examen 6 jaar.
Ik heb nu bijv al 2 jaar mijn theorie binnen, ik moet dus binnen 4 jaar mijn praktijkexamen halen anders vervalt mijn theorie weer.
En dit werkt uiteraard ook zo andersom.
Verder is alles helemaal op eigen keus, je kiest zelf de salon, hoeveel dagen je loopt en ook als je bijv ff een jaar ermee kapt.
Hoe zit dat bij jullie ??

Welkom trouwens :D

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:53

Dank je!

Hier gaat het blijkbaar heel anders in zijn werk. Lijkt me zelfs iets eenvoudiger.
Ik heb gekozen voor een 2-jarige avondopleiding. Dagopleiding is bij ons ook mogelijk, dit is dan gewoon 1 keer per week een volledige dag. Voor mij zijn avonden beter omdat ik het zo dus probleemloos kan combineren met mijn huidige studie & job. Op maandag hebben we 3 uur theorie. Ik ben nu bijna aan het einde van mijn eerste jaar en we hebben vooral de bouw, ziektes en ehbo gezien. Dus niet zozeer praktijkgericht, in die zin dat het niet enkel over de vacht enz gaat. Ehbo enz is wel handig maar ik heb me tijdens de lessen toch wel eens afgevraagd wat ik met al die kennis over organen moet :D Dit gedeelte had ik toch wel onderschat, ik vond vooral de anatomie en ziektes ontzettend ver gaan! Op donderdag hebben we 3 uur praktijkles. We werken altijd 2 weken aan 1 hond(je) en hebben zo dit jaar (bijna) alle vachtgroepen overlopen. Op het einde van het schooljaar (pas dus :)) hadden we 2 x examen. Voor het eerste exaam had ik een cocker mee, die ik 'grof in model' moest zetten. Voor het tweede examen moesten we een poedel (of andere krulvacht) meebrengen en deze wassen en volledig klitvrij maken. Het eerste jaar was dus redelijk meegevallen.

In het tweede jaar wordt er veel meer verwacht, moet je dus 'opeens' een volledige hond showklaar krijgen. Stage lopen is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden. De leerkracht geeft ook eerlijk toe dat je slaagkansen klein zijn als je geen stage gaat lopen. Dit ben ik volgend jaar zeker van plan, omdat ik toch vrij realistisch ben en heus wel besef dat ik het met die 3 uurtjes per week niet zal redden.

Ik heb de indruk dat jullie toch een betere praktijkbegeleiding krijgen en ook meer tijd krijgen om bij te leren.
Als ik na mijn 2e jaar niet geslaagd ben, heb ik herexamen en moet ik eventueel dat jaar volledige overdoen. Vind het dus best knap dat de houdbaarheid van jullie examens 6 jaar is. Bij ons is het best een gehaaste bedoeling. Moet wel vermelden dat we na onze algemene opleiding nog specifieke bijscholingen kunnen doen voor bv poedels, cockers, golden retrievers, ..

Wat raar dat er zo'n verschil op zit seg! Ik woon namelijk op een kwartiertje van de Nederlandse grens :D Als ik de andere kant op had gereden had de opleiding er een pak anders uit gezien!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 21:05

Dat is idd zeker hele andere koek!!! haha wat grappig !

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:10

doom schreef:
Dat is idd zeker hele andere koek!!! haha wat grappig !

Ja best raar he! Het ziet er naar uit dat ik er vrij gemakkelijk van af kan komen, in vergelijking met jullie :P
Wil niet zeggen dat ik dat de beste manier vind hoor ;(

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:28

Ik meld me ook, doe de opleiding van het HKI (in Arnhem). Waarschijnlijk ga ik in oktober examen doen, hangt nog een beetje af of ik mijn stage dagen bij elkaar krijg :)

Ik vind het echt een geweldig vak, ben elke keer weer blij als het stagedag is :D

Maar duurt dat echt een week voor je hoort of je voor je praktijk geslaagd bent :oo Ik dacht dat je dat direct te horen kreeg!

hyawatta

Re: Bokkers die de opleiding hondentrimmen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:40

Doom, ik dacht dat het 5 jaar was dat het nog geldig was.
En stagedagen zijn veranderd van 60 naar 70 dagen ;)
Zat laatst in een boekje.

Gaat idd anders in België en NL, wat grappig.

Ik ben maandag aan de beurd, spannend!!!!!

Succes morgen alvast Doom, zet hem op en wat fijn dat je nog een effileerhond hebt kunnen regelen.

We horen wle hoe het is gegaan.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:41

hyawatta schreef:
Doom, ik dacht dat het 5 jaar was dat het nog geldig was.
En stagedagen zijn veranderd van 60 naar 70 dagen ;)
Zat laatst in een boekje.

Gaat idd anders in België en NL, wat grappig.

Ik ben maandag aan de beurd, spannend!!!!!

Succes morgen alvast Doom, zet hem op en wat fijn dat je nog een effileerhond hebt kunnen regelen.

We horen wle hoe het is gegaan.

Alvast succes voor maandag!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:46

Dank je ;)

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:19

hey dames,
ik moet maandag ook voor mijn examen in bunnik.
errug spannend!!!!!!!
ik neem een oliebol met lang steil haar mee voor het effileren,de knip en pluk hond moet ik daar delen met iemand.
word wel een erg lange dag om 8uur haal ik mijn examen hondje op wassen enz...en dan nog 2uur rijden naar bunnik,en ik denk in de spits weer op de terugweg.
iemand van jullie had vandaag examen of niet??
hoe is dat gegaan?? en wat heb je om je heen gezien??
rare rassen??

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:20

oliebol moet dan shi-zu zijn

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:26

Hey Diana ik moet ook maandag.
Spannend he, heb je er al zin in?

Ik neem een teckel en een kruising shi-tzu was het geloof ik.
Heb alleen geen effileer hond, maar die probeer ik daar van iemand te gebruiken.

Doom heeft vandaag examen, ben benieuwd hoe het is gegaan met haar.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:35

doom schreef:
askazita schreef:
leuk dat je examen gaat doen,
en veel succes.
ik loop zelf ook elke dinsdag stage bij een hondentrimsalon,
maar volgende week is mijn laatste keer.

Loop je dan ook stage voor de opleiding hondentrimmen of?
Nee, ik zit in de 4e van het vmbo,
zij was vroeger mijn buurvrouw en ik kwam er eerde ook wel eens helpen enzo,
dus vandaar dat ik bij haar stage liep dat leek me wel leuk ;)

Hoezo je laatste keer? ook examen of stop je ermee ?
De laatste keer omdat ik binnenkort mijn examens op school heb.

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:36

mischien moeten wij wel met elkaar,weet ik i.i.g wat voor soort honden ik moet verwachten hahaha(laten we het hopen)

die kruising oliebol heeft een krullerige vacht?? dat word je kniphond toch?? en de teckel heb ik al wel 100 keer gedaan,deed bijna niks anders op stage...

heb er geen zin in,is veels te spannend.
maar ik wil me er niet te druk om maken,ben namelijk zwanger is niet gezond voor de kleine hummel

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:42

Oke, dan moet je je idd maar rustig houden haha.
Ik kan geen andere op de honden laten trimmen, de shi-tzu mag niet van mijn stagebegeleidster en de teckel wil de eigenaar zelf niet hebben, daar moet je ook niet te veel bv op z'n rug plukken, hij heeft daar weinig onderwol en is zo kaal haha.

Ja de shi-tzu wordt mijn kniphond idd.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:44

Shi-tzu's, maltezers en de zgn. boomertjes die een zachte vacht hebben worden bij ons als effileerhonden gezien. Alleen als ze een stevige vacht met wat hardere haren en van die krulletjes die je uit moet fohnen hebben, gelden ze als kniphond (poedels, kerry blue terrier enz). Kennelijk verschilt het van salon tot salon. Ben benieuwd wat ze daar op examen van zeggen.

Ik heb zelf een cavaliertje, maar dat is toch geen effileerhond?

Hebben de eigenaren van jullie examenhonden er geen moeite mee om hun hond zomaar mee te geven (ook al omdat het een paar uur rijden in de auto is)?

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:02

Voor mij is het net geen uur rijden ;)
Maar ze vertrouwen me neem ik aan anders geven ze de hond ook niet mee een hele dag ;)

Cavalier worden bij de hals en de borst vaak geeffileerd en vaak bij de flanken, zodat het mooi over elkaar valt ;)

Op het examen zullen wss weinig zeggen dat de honden niet goed zijn van mij.
Niet om op te scheppen ofzo, maar die shi-tzu is al vaker mee geweest en mijn begeleidster is zelf ook examinator, maar die mag maandag geen examens afleggen omdat ik stagiar van haar ben ;)

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:19

Ik heb dit topic een beetje doorgelezen (ok, de eerste en laatste pagina ;)) en ik vroeg me af wat effileren is. Knippen en plukken is logisch.

En ik heb nog iets:
Mijn ouders hebben een King Charles maar ik vind hem altijd zo raar kort bij de trimmer vandaan komen. Alle haren van de poten zijn kort, kort staartje (pas na 3-4 weken is het enigzins acceptabel), en zijn kopje is helemaal kort.
Eigenlijk vindt ik hem op een homo lijken als hij er vandaan komt, helemaal met die heerlijke shampoo en luchtjes :)
Maar ik vroeg mij af of het normaal is dat ze dan zo kort geknipt/of wat dan ook worden? Ik zal kijken of ik van de week een foto kan maken. Ik geloof dat hij twee weken terug is geweest, dus is het nog enigzins kort.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 17:23

hee dames :wave:

Ik ben net weer terug van examen.

Knippen ging me wel goed af denk ik, moest een voorpoot knippen van olivier en had er eigenlijk wel een goed gevoel over :j
Plukhondje was mijn jack russel en daar kon ik weinig aan fout doen.

Toen kwam ik met de welsh springer aan, 1 examinator zei meteen ojee zou je dat wel doen, ik natuurlijk meteen in de stress..
Ze zegt aan deze hond kan je vrij weinig effileren en ik vind het eigenlijk ook zonde om ze te doen, daarom als je ze doet moet je heel weinig weghalen en niet te diep gaan, pas op ik ben dus erg streng.
Toen kwamen bij mij de twijfels en vroeg ik of ik beter een ander hondje kon pakken, zijn raadde me dit aan.
Ik kreeg toen een middenslag boomerkruising, vreselijk lief ding hoor ik moest zijn middenrif effileren.
Nou om heel eerlijk te zijn heb ik dit nog NOOIT gedaan, honden die bij ons worden geeffileerd zijn cockers, goldens etc.
Shi-tzu en dat soort dingen worden bij ons altijd geschoren bij bijv de 7 en 9 mm!
Dus ik ben nog geen 5 min bezig en zag dat het helemaal de mist in ging, was natuurlijk al zenuwachtig door haar opmerking.
Dus gaf aan hier vreselijk onzeker van te worden en toch liever de spaniel te pakken.
Dit mocht gelukkig en ze gaf mij de opdracht om de borst en de oren te doen..
Borst was niet veel werk en was ik dus zo mee klaar, toen begon ik zijn oren te plukken ( gezien dit volgens de regels hoort!)
Toen vertelde ze me dat ik beter zijn oren kon effileren gezien ik bijna geen tijd meer had, toen ik zei maar ze moeten volgens de boekjes geplukt, zei ze ja maar ja je heb nu een effileerhond mee dus effileer hem maar.
Dus heb er maar wat aan geeffileerd ( wetende dat eigenaar dit echt niet leuk gaat vinden) en had daar dus helemaal geen fijn gevoel bij en kan dus eigenlijk wel gewoon zeggen dat ik daar voor gezakt ben.

Over een week heb ik de uitslag binnen, ben benieuwd!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:29

Fijn Doom dat je er verder een fijn gevoel bij had, en misschien valt het nog best wel mee met effileren, hoop voor je dat je alles hebt gehaald, en nu gaat die week heel lang duren.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 17:31

hyawatta schreef:
Fijn Doom dat je er verder een fijn gevoel bij had, en misschien valt het nog best wel mee met effileren, hoop voor je dat je alles hebt gehaald, en nu gaat die week heel lang duren.

Tja diep in mijn hart hoop ik dat natuurlijk ook, alleen geloof ik daar echt niet in.
Zou het wel leuk vinden als ik geslaagd ben voor het knippen en plukken...
Effileren moet ik gewoon nog even goed oefenen, daarbij slaagt haast niemand in 1 keer.
Hoe ziet jou stagebegeleider er eigenlijk uit ?

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:56

Ik :D

Doe sinds 15 maart een opleinding bij het HKI!
Loop stage bij een super leuk bedrijf!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:37

Welkom!!

Wordt hier zo nog een gezellig zootje :D

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:06

doom,hoop dat je geslaagd bent!!!
ach ja als je alleen niet geslaagd bent voor het effileren kun je nog een workshop ofzo gaan doen,en hoef je alleen maar voor dat onderdeel nog.
spannend!!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 10:31

Diana en Hyawatta, ik wil jullie heel veel succes wensen morege, zet hem op en blijf relaxt dan kom alles goed !

1 kleine tip, neem even een bakje water mee voor je honden, was slecht geregeld in Bunnik iedereen had wel verwacht dat dat daar standaard zou staan, dat viel vies tegen!