Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

) Hoop dat dit toch mogelijk blijft voor mij straks
martinev schreef:Ik vind trouwens wel dat Plasterk erg makkelijk heen stapt over de vragen van fracties over het feit dat veel mensen het straks niet meer kunnen betalen om een tweede studie te gaan volgen (in het artikel in mijn vorige post). Hij denkt dat de meeste mensen die een tweede opleiding gaan volgen het zelf makkelijk financieel kunnen dragen, omdat ze vaak een volledige baan hebben (10.000 euro per jaar, da's bijna een derde van mijn jaarsalaris!!!!) en dat anders hun werkgever wel bij zal springen. Heb het idee dat hij het allemaal wel erg makkelijk ziet.
Ook wordt er steeds gezegd dat het geen gevolgen heeft voor de rijksbegroting, volgens mij wil hij daarmee zeggen dat het rijk er financieel niet op vooruit gaat, waarom doen ze dit dan??
Maddox schreef:A) Dat instellingsgeld kan wel oplopen tot 30.000 euro per JAAR voor een nieuwe studie. Echter kunnen universiteiten en hogescholen zelf bepalen welk bedrag ze vragen en..
B) Dit kan zorgen voor enorme studievertraging, aangezien je pas extra collegegeld hoeft te betalen als je een 1e Bachelor hebt afgerond. Wat als je in je afstudeerjaar zit en later pas de tweede studie aanvangt? Juist ja, dan gaan mensen hun afstuderen uitstellen ..zodat ze niet extra collegeld moeten betalen.