Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:52

Nimue schreef:
Wat doe jou er zoal bij Mmouse?

Qua paarden bedoel je of juist het gedeelte zonder paarden ;)

Naast mijn bezigheden met dieren (zie de site in mijn onderschrift ;)) ben ik werkzaam als compliance officer bij een heel leuk bedrijf en geef ik les op een universiteit. De combinatie van het werken met en voor mensen en met en voor dieren vind ik zelf heel fijn.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:27

Haha, ik vind het allebei wel interessant. :D
Ik moest compliance officer even googlen, maar het klinkt leuk! Wat je met de dieren doet is ook interessant zeg.

Wat ik zelf erg leuk zou vinden, is bijv. 3 dagen per week een baan waarbij ik mijn hersens lekker kan laten kraken, met veel intellectuele uitdaging. En daarnaast iets met dieren waarbij ik praktisch aan de slag kan.
Maar da's toekomstmuziek. ;)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:09

Ik heb vandaag de inschrijfformulieren ingevuld voor de workshops bij Alona. Ik ga acupressuur doen, en een middag over Feldenkrais. De dagworkshop Feldenkrais daar moet je een eigen paard voor meenemen dus dat wordt 'em niet, maar ik denk dat deze combinatie ook al heel leuk is.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:27

Ik heb ook het inschrijfformulier aangevraagd voor de workshop acupressuur, en het boek besteld!

Nimue wat kost die middag Feldenkrais?

Nimue

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:22

45 euro, en de dagworkshop acupressuur is 90 euro incl. lunch. Die middag is in Etten-Leur.
Het zou leuk zijn als jij ook komt, lijkt me leuk je te ontmoeten! :)

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:11

De dagworkshop klinkt erg intressant... ff kijken of ik het in mijn agenda kan passen :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:16

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar misschien kun je eens bij Moravita (moravita @ bokt of www.moravita.com) informeren.. zij bieden 2 opleidingen aan op hun stal :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:26

Nimue schreef:
45 euro, en de dagworkshop acupressuur is 90 euro incl. lunch. Die middag is in Etten-Leur.
Het zou leuk zijn als jij ook komt, lijkt me leuk je te ontmoeten! :)

wanneer is dit? is wel erg vlakbij om te laten schieten :o

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:52

Haha het wordt nog een echte meeting daar! Nimue ik heb het inschrijfformulier aangevraagd, dus ben het echt van plan ;)
Als je aanbod nog staat om mij ergens bij een trein of bushalte op te pikken, graag! Lijkt mij ook leuk jou te ontmoeten!

SuperLiesje schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar misschien kun je eens bij Moravita (moravita @ bokt of http://www.moravita.com) informeren.. zij bieden 2 opleidingen aan op hun stal :)

Ik ken Moravita niet heel erg goed, maar wat ik van ze gezien heb geloof ik helemaal! Lijkt mij ook zeker een aanrader!
Ik had het heel graag gedaan met Boa, mijn Andalusier, en voor de hoefkatrol zou het misschien nog wel goed zijn ook, goed klassiek recht richten en rijden, maar in combinatie met haar pees kan ze het nu absoluut niet aan, en w.s nooit meer.

Ondanks dat zou ik het heel leuk vinden ervaringen te lezen van mensen met Moravita.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:57

Ik zou stagelopen bij Moravita vorig jaar, helaas bleek na 2 weken dat dat toch niet de plek voor mij was helaas. Vind wel dat ze daar ontzettend goed met de paarden om kunnen gaan en erg goed les kunnen geven! Zou er ook absoluut wel heen willen voor een interessante cursus maar als stage was het voor mij niet geschikt omdat ik toch een hele andere richting opwil met mijn studie :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:35

timokyana schreef:
wanneer is dit? is wel erg vlakbij om te laten schieten :o

http://www.alona.nl, daar staan de data en wat ze nog meer doen.
Maar ik heb het hier ook bij de hand: acupressuur is op vrijdag 9 april, de feldenkrais-middag op 19 maart en de praktijkdag (moet je eigen paard voor meenemen) op 11 april.

Leuk Reiziger! Tuurlijk wil ik je nog ophalen bij de trein, geen probleem hoor. PB me tegen die tijd maar, dan krijg je mijn telefoonnummer en spreken we wat af. :) Als er nog meer mensen hier meelezen die met het OV willen komen, zelfde verhaal. Het is voor mij een kleine moeite om even langs het station te rijden. :)

Moravita ziet er ook mooi uit. Wel heel wat anders dan waar ik nu mee bezig ben, beetje ander rijniveau dan waar ik op zit geloof ik, dan moet ik eerst nog een paar jaartjes oefenen. :o

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:17

Citaat:
Een beetje een vage

introductie

Citaat:
,maar wel allesomvattend.

Ik kon eerlijk waar de neiging niet weerstaan om jullie te citeren. Ik herkende zoveel dingen in dit topic (ook wel dingen echt niet maar dat is logisch, elk mens is uniek immers :Y) ) In ieder geval

Citaat:
Ik wil mezelf graag blijven ontwikkelen en heb nog een hoop te leren, gelukkig maar! :)
Citaat:
Paarden zijn mijn eigenlijke passie, en ik wil dan ook zoveel mogelijk leren en ervaring opdoen binnen de richtingen die me interesseren
Citaat:
Het leek me fijn om me verder te ontwikkelen door het volgen van een opleiding, en ik ben daar wat over aan het brainstormen
Citaat:
Ik heb gekeken naar de opleiding voor paardengedragstherpie

en dat vind ik erg interessant, maar ik zou dat meer zien als een opleiding ná mijn beroepsopleiding. Eerst toch nog maar mijn VWO examen halen :+ :o

Maar hoe zegt men dat ook alweer ... Het bloed kruipt waar het niet laten kan ofzo... Dus ja,

Citaat:
Centered Riding interesseert me zeer. Ik probeer

dan ook

Citaat:
eens te gaan kijken hoe tof dat daadwerkelijk is.
Citaat:
Verder wil ik met mijn

paard nog eens

Citaat:
Trec en Endurance starten,
Citaat:
en een show maken. (Dromen moet je hebben toch. ;)) Verder wil ik mijn nog verder verdiepen in het grondwerk,

het fokken van paarden, misschien osteopathie en fysiotherapie, psychosomatische klachten bij mens&dier en me interesseren voor andere mensen in de paarden wereld en later veel dingen ondernemen zoals het organiseren van boeiende (paarden) activiteiten in de toekomst, misschien iets zelf opzetten of met anderen, en

Citaat:
Zo heb ik een heel lijstje gekregen

vol met dromen en toekomstmuziek. Zo kan ik dagen bezig zijn met het overdenken van fantasieeën als deze en uitpluizen wat ik werkelijk zou kunnen bereiken, en wat ik nou werkelijk wil, niet alleen voor mezelf maar ook een beetje om wat te betekenen voor mijn mede mens (in o.a. de paardenwereld) Ambities en leergierigheid genoeg :o

Zo kwam ik dus bij dit topic en

Citaat:
ik lees al ene tijdje mee met het topic, meer omdat ik ook opzoek ben naar 'zoiets', wat precies wordt langzaamaan steeds duidelijker. Maar telkens als het duidelijker wordt komt er weer iets bij wat de keuze dan weer zo breed maakt haha :D

Nadeel is dat alles duur is, uit de buurt ligt, of niet binnen mijn tijdsschema past

En eigenlijk sta ik nog maar aan het begin van mijn leventje, en ben ik op het moment erg bezig met wat ik verder wil gaan doen in mijn leven. Wat voor opleiding ik na mijn examen ga doen.
Paarden interesseren me enorm, maar eerst wil ik een beroepsopleiding volgend die bij me past en die afronden. Maar voor de rest heb ik

Citaat:
besloten te doen wat ik kan en wat komt op dit moment, en de rest een beetje warm te houden en me op te storten zodra er daar tijd (en geld) voor is. Inderdaad met zachten ogen op dingen focussen, hoe meer ik dat doe, hoe meer er bij komt wat ik kan gaan doen en hoe sommige dingen dan toch weer afvallen. Goed om te lezen hoe anderen dat ook ervaren dus :D

Citaat:
Als klein meisje zei ik al dat ik later met paarden zou gaan werken en dat wil ik nog steeds. Maar

hoe

Citaat:
dat weet ik nog niet. Er zijn teveel leuke kanten aan de paardenwereld, het mooiste zou zijn om de bewustwording, het gedrag, de fysieke conditie en passend materiaal te kunnen combineren en daar je werk van maken.
Citaat:
wat niet wegneemt dat ik stukje bij beetje toch wel met kleine stapjes die droom wil
en ben aan het
Citaat:
vervullen door

me open te stellen voor alles wat er wordt aangeboden, er daarna zelf kritisch over na te denken, het te delen met andere mensen en hun ervaringen om zo het goede te zoeken en dat in praktijk te brengen. Als ik nu aan mijn toekomst denk, denk ik dat

Citaat:
Werken met paarden

Citaat:
voor veel mensen een droom, maar het hoeft niet of wel of niet te zijn natuurlijk. Je kunt ook een

uitdagende en leuke

Citaat:
parttime baan hebben en er dan nog iets in de paarden naast doen, zodat je toch ermee bezig bent zonder jezelf de blubber te moeten werken voor een habbekrats.

Want ja, eerlijk is eerlijk ik heb geen VWO opleiding gedaan (en misschien wel straks universiteit) om dan met paarden te gaan werken en niks te verdienen. Daar heb ik toch te veel hersens en te veel opleiding voor.

Verder nog over mij en mijn paard.
Citaat:
ik weet niet of ik voor haar heb gekozen of zij voor mij...ik weet wel dat zij m'n liefde is en dat wij bij elkaar horen. Ik heb dat nog nooit met een paard gehad, ze is voor mij zo speciaal...

Citaat:
ze zal altijd m'n mooie meis zijn :+:

En het was zeker een openbaring toen ik las over NH :=

toen ik 14 jaar oud was. Tot nu toe houd ik er me nog altijd erg actief mee bezig. Ik ben al weer een paar jaar actief bij een stichting (zie http://www.stichtingpaardenmetplezier.com) die verwaarloosde paarden opvangt en deze verder helpt. De meeste paarden zie ik daar groeien, één van de paarden heb ik laatst overkocht en ik herkende me vandaar ook zo in de band die Nadiaaa omschreef met haar paard. Je bouwt een relatie op met zo'n paard.

Misschien ook nog wel interessant voor één van jullie om eens bij ons langs te komen. Je zou onze stichting een beetje kunnen vergelijken met die van Spirithorses. Jullie zijn in ieder geval van harte welkom. Je kan van de zomer gerust een weekje overnachten. Bovendien kan je bij ons op andere paarden lessen, 'probleempaarden' die ondertussen geen 'probleempaarden' meer zijn. Ook rijden wij met neckrope, word er les mee gegeven en workshops.

Och mensen, en zo kon ik nog wel een tijdje door gaan over alles waar ik me in dit topic in herkende, maar ik zal jullie niet verder vervelen met dit toch wel tikkeltje chaotische verhaal :D :o . Ik wou gewoon even laten blijken hoe geweldig ik dit topic vond :D Ik blijf dit in ieder geval zeker volgen!

Groetjes Corinne

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:37

Haha, wat leuk om je verhaal zo vorm te geven Corinne! Ik vond het heel leuk om te lezen. x:)x

Mooie site ook, die je linkt. Hij gaat in mijn mapje. Gölenkamp, waar ligt dat ergens? In Duitsland staat er op de site, maar da's best een groot land. ;)
Voor de trainingsdagen, is daar een eigen paard voor nodig of kan het ook met paarden van jullie stichting?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 01:08

Jeetje, wat een hoop leuke reacties in 'mijn' topic, ik vind dit zo een fijn topic geworden! :)

Ik ga er binnenkort eens rustig voor zitten om alles nog een keer door te lezen.

Corinne14, leuk om te lezen zo. Het grappige is dat je een groot stuk niet quote: over fysiotherapie en psychosomatische klachten...
Laat ik mezelf toch in de quotes terugzien, maar ook fysiotherapie studeren en jarenlang vrijwilligerswerk hebben gedaan op de manege voor gehandicapte ruiters... :)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:21

Ik voel me helemaal vereerd door Corinne dat ze mijn quote over Telma gebruikt. Onze band is ook sterk en ze is niet eens echt van mij, ze is m'n vzpaard. Maar wel m'n liefde, m'n meis :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:56

TurdusMerula schreef:
Jeetje, wat een hoop leuke reacties in 'mijn' topic, ik vind dit zo een fijn topic geworden! :)

Ik ook, echt een goeie zet van je geweest om dit te starten!
Heerlijk om gewoon lekker over dit soort dingen te kunnen kletsen en nieuwe ideeën op te doen. :j

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:42

Hihi ik vond het zelf ook erg grappig om mijn verhaal zo vorm te geven. :o En dan heb ik nog niet eens alles gequote wat had gekund :+

@Nimue: Gölenkamp is een klein Duits dorpje, vlakbij de Duitse stad Uelsen. Het ligt in ieder geval vlak over de grens bij Hardenberg. (En Hardenberg ligt in Oost Overrijsel :Y))
Voor de trainingsdagen, een eigen paard of een paard van de stichting gebruiken kan allebei. Ideaal *D

@Nadia: Wat leuk dat 'jouw paard' je verzorgpaard is, het paard wat tegenwoordig van mij is was drie maanden geleden ook nog mijn verzorgpaard. ;) :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:09

Pfoeah, Hardenberg is voor mij ook al een aardig eindje weg. Maar aan de andere kant is Duitsland wel leuk om op vakantie te gaan, dus misschien combineer ik het ooit nog wel eens. Dat je ook een paard van de stichting kunt gebruiken vind ik wel een heel groot voordeel!

Ik heb zelf na 1,5 jaar verzorgen ook mijn verzorgponies over gekocht. De ene is helaas overleden (hij had Cushing), de andere is inmiddels 22 maar doet het nog prima. Ik ken haar nu alweer bijna 15 jaar en ik hoop dat er nog zeker 15 bij mogen komen! :+:

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:41

Ik heb ook ooit mijn verzorgpaard gekocht van de manege (Goudse Hout) waar ik destijds reed! Toevallig..Alleen dat is wel al 20 jaar geleden, en toen was ze al oud..Paard leeft al heel lang niet meer.

Ik heb echt zin in die dag acupressuur! En om het boek erover te lezen ;) Misschien als volgende stapje massage, maar ik weet nog niet of ik dat in Barneveld zal doen, of bij Massage Hippique. Ik heb ook echt zin om thuis met mijn eigen paarden aan de gang te gaan ermee straks!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:04

Corinne, voorlopig is ze van de baas die haar voor ritten gebruikt (bruiloften en begrafenissen). Als zij dat niet meer kan, of hij niet meer, dan koop ik haar. Dat heb ik al met ze besproken :j

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:09

Ik vind massage ook interessant Reiziger. Alleen eerst dit maar eens doen om te zien of ik het in de praktijk ook wat vind. Ik ben vaak nogal ongeduldig en vraag me af of ik het geduld wel heb voor zo'n massage, ik ben toch vaak graag wat dynamischer bezig. Maar daarom lijkt het me juist zo interessant om het eens uit te proberen.

Welk boek is dat?

Ik wilde ook graag TTeam gaan doen, maar dat weekend ben ik helaas weg. Ander keertje dan maar, dat wordt ook best op veel plekken gegeven. Gelukkig is er zoveel leuks, ik houd mezelf wel bezig. :D

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:11

reiziger schreef:
Ik heb ook ooit mijn verzorgpaard gekocht van de manege (Goudse Hout) waar ik destijds reed! Toevallig..Alleen dat is wel al 20 jaar geleden, en toen was ze al oud..Paard leeft al heel lang niet meer.

Ik heb echt zin in die dag acupressuur! En om het boek erover te lezen ;) Misschien als volgende stapje massage, maar ik weet nog niet of ik dat in Barneveld zal doen, of bij Massage Hippique. Ik heb ook echt zin om thuis met mijn eigen paarden aan de gang te gaan ermee straks!

Welk boek heb je?

Met Barneveld heb ik geen ervaring maar Massagehippique kan ik echt aanraden :)

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:23

Nimue schreef:
Ik wilde ook graag TTeam gaan doen, maar dat weekend ben ik helaas weg. Ander keertje dan maar, dat wordt ook best op veel plekken gegeven. Gelukkig is er zoveel leuks, ik houd mezelf wel bezig. :D

Een hele goede TTeam instructrice vind ik Angele van Tilburg (www.paardenmensinbalans.nl); ze geeft les aan diverse opleidingen en priveles, maar ik weet niet of ze ook workshops geeft...

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:15

Wat een leuk topic!! ik kan het natuurlijk niet laten :o Hebben jullie het laatste nieuws op onze site al gelezen?

Wij hebben nml zelf net een nieuwe cursus ontwikkeld dit jaar "classicallround" nivo etc totaal onbelangrijk!! Interesse in het wezen paard en openstaan om je verder te ontwikkelen des te meer. Tijdens deze drie (weliswaar zeer intensieven dagen..) hebben we van 9 tot 5 theorie (en theorie...theorie...) en praktijk aan elkaar gekoppeld. Het liefst (al zeg ik het zelf) met paarden van ons! de paarden waar je van mag en kan leren zijn van licht beleerd (voor het grondwerken..longeren ...a d hand werken...) tot hoger opgeleid (voor het rijden, klassieke rijkunst en met een grote vleug centered riding (mijn passie!))

Dag 1 Gedrag en communicatie (praktijk; kudde jonge paarden bekijken (eigenlijk bewonderen :D ) grondwerken / vrijwerken)
s avonds (vrijwillig) 1,5 uur Yoga voor ruiters

Dag 2 Trainingsmethodes, hoe wat waarom? (praktijk; longeren, ad hand werken)
s avonds gezellig met elkaar dineren :D

Dag 3 Bewegings fysiologie, Centered Riding (praktijk; rijden)

Daarnaast hebben we ook Clinics op maat... Dat betekend dat je gewoon met een gezellige groep mensen die allemaal dezelfde interesse hebben (nml HET PAARD :+ ) iets in elkaar flanst. Wij zetten dus een dag in elkaar die aansluit bij jullie wensen. Het lijkt mij bijvoorbeeld hartstikke leuk om deze liefhebbers in dit topic eens bij elkaar te zien!!

Zlef heb ik vanuit dat je verder willen ontwikkelen ook al aan veel cursuusen en clinics meegedaan. Heerlijk! Wij (Ton en ik) nmen het er dan ook gewoon stiekem nog in ieder geval 2 keer per jaar van om eens heel ergens anders ons licht op te steken. Je bent gelukkig nooit uitgeleert!!! Heerlijk!

Ik volg dit topic dan ook met veel plezier!

Groetjes Aletta

sindy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 02:08

Nog een tip, misschien is dit iets voor jullie:

nu de mogelijk om intensief met jezelf en je paard bezig te zijn gedurende het hele jaar!

‘de Jaarcursus (h)eerlijk met paarden’

Paarden zijn eerlijk, gevoelig, leven in het nu, hebben geen ego of masker en communiceren op een directe en duidelijke manier. Zij hebben het vermogen om onze natuurlijke bronnen en krachten in het dagelijkse leven beter te benutten.

In de cursus ‘(h)eerlijk met paarden’ begeleiden we therapeuten, instructeurs, paarden-professionals en andere geïnteresseerden om de verbinding te maken tussen jou en het paard. Wat voor velen niet zichtbaar is maken we voor jou zichtbaar. Daarmee geven we samen met de paarden inzicht in wie je bent, hoe je communiceert maar vooral het leren aanvoelen wat het paard nu echt bedoelt zonder daar een specifieke methode aan te hangen. Ervaar dat niet altijd het einddoel van belang is maar de weg ernaar toe. Dit zal je vele (levens)inzichten en inspiratie geven.

Janneke Buddendijk (32 jaar) en Mirjam Diepenbrock (40 jaar) richten zich op de fysieke, emotionele en mentale verbinding tussen mens en dier en laten methodes vanuit NLP, coachings technieken of grondwerken los. Zij zetten het paard als therapeut in en fungeren zelf als coach en tolk. Ze willen vanuit het ‘nu’ werken gedurende een heel jaar. Op deze manier worden veranderings-processen, leer’doelen’ en omgangsvormen op een subtiele en diepgaande wijze begeleid.

Janneke heeft zich al 15 jaar lang ontwikkeld in natural horsemanship (NH) en dressuur. Haar ervaring is dat niet alleen kennis en ervaring in NH van belang is om één te worden met je paard maar dat het vooral van belang is om eerst naar jezelf af te reizen om te begrijpen hoe je anderen in het werken met paarden kan stimuleren. ‘In een training met paard en mens blijven mensen graag gericht op het einddoel. De verwachtingen wat een paard zou moeten doen volgens diverse methodes. Maar daar draait het bij het paard nu net niet om. Wie ben jij om dat te willen, handel je vanuit respect en eerlijkheid, hoe communiceer je met het dier en met mensen en met welke fysieke, emotionele en mentale aspecten loop je zelf rond? Dit is een hele heftige spiegel die paarden kunnen geven maar juist door onze maskers af te zetten leren we op basis van eerlijkheid de heerlijkheid met paarden te bewerkstelligen’ aldus Janneke.

Mirjam richt zich in haar dagelijks leven op de energetische verbinding tussen mens en paard in de meest brede vorm. Door haar jarenlange ervaring in intuïtieve ontwikkeling met dieren, lichamelijk bewustzijn en communicatie met mensen creëert ze bewustwording en inzicht in wie een persoon is en hoe die persoon overkomt op dieren. (www.natuurlijkdierengenezen.nl)
‘Door bewust te worden van het feit waarom en hoe ons lichaam op bepaalde situaties en gevoelens reageert begrijp je ook waarom elk dier op elke persoon anders reageert. Door de begeleiding in dit bewustzijn krijg je niet alleen zelf inzicht tussen jou en het paard maar kan je dit ook meenemen naar je klant en het dier toe’, aldus Mirjam.
Tevens heeft ze zelf ervaren dat bepaalde NH methodes een zeer goede inleiding zijn voor de verbinding tussen mens en dier. Echter bij de verdieping van deze methodes worden paarden in bepaalde aangeleerde hokjes geplaatst en wordt er minder gelet op wat het paard energetisch wil uitdrukken. Is een paard wel zo dominant omdat hij een bepaalde kant niet wil oplopen of heeft het paard ergens in zijn lichaam een blokkade of zit de ruiter vast in zijn of haar lichaam etc. Zet je bril af en kijk op een andere dimensie naar het paard en wellicht je klant.

Uitgangspunten cursus:

- de geijkte trainingsmethodes los te laten (bekijk het paard met een andere bril op);

- durf uit de rol van traditionele trainer/begeleider te stappen (het leven draait niet alleen om kwalificaties maar juist om onze innerlijke basis-vermogens);

- vertrouw op je eigen bagage maar plaats jezelf op de stoel van leerling en het paard als coach;

- durf te zijn wie je bent!;

- een (h)eerlijke interactie tussen jou, het paard (en je cliënt)!

Het programma bestaat uit:

- 6 cursusdagen, 3 weekenden,

- 3 praktische trainingen op locatie

- cursustijden: 10.00 tot 16.00 a 17.00 uur

- per coach een persoonlijke begeleiding per video of telefoon

- diverse onderlinge opdrachten

voor meer info: www.jannekebuddendijk.com

Start 2010