Perikelen aan de kassa

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:51

Als mensen bij mij aan de kassa komen en aan t bellen zijn zeg ik niks...
Ze zeggen ook niets tegen mij, dus tja.
T dringt toch niet door als ik wel iets zeg, dus waarom dan die moeite nemen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:59

Trouwens voor de kassieres hier, hoeveel klanten die domme dingen doen zien jullie gemiddeld per dag?

Ik heb 6 maanden in de VS gezeten en daar geef je je pinpas/creditcard aan de kassiere, die doet er dan wat mee en geeft mij de pas+bon zodat ik m'n handtekening kan zetten. Ondertussen pakt iemand anders de boodschappen voor me in en hoef ik het alleen nog maar mee te nemen.

Eerst stond ik dus bij de ikea, ze noemde het bedrag en ik gaf m'n pinpas. Zegt ze 'je mag het ook wel zelf doen hoor...' ik: }:0
M'n vriend lag dubbel natuurlijk, heb haar maar even uitgelegd dat het een gewoonte was, volgens mij dacht ze dat ik niet helemaal ok was ofzo :+
Vervolgens bij de AH lag de hele zooi op de band (inmiddels braaf zelf gepind!) en ik me maar afvragen wat er mis was... ohja niemand pakt het hier in en ik had geen tas bij me... dus dat werd sjouwen onder de arm :D

ris

Re: Perikelen aan de kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:44

Ik denk bij een werkdag van 8 tot 5 iets van 1 a 2 mensen die iets op de band leggen en intussen verder gaan winkelen zo van ik hem mijn plekje en iedereen wacht maarik ga dan gewoon door met een andere klant ik ga niet wachten hoor. En dan meestal 1 dronken persoon en verder 3 asociaale persoonen.
(gemidelde werkdag het ligt een beetje aan de dag en tijden)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:02

Tja de een noemt het terug pakken. De ander kinderachtig, leuk.....
Weet je wat leuk is: Dat de klanten de hele dag je winkel tot een puinzooi brengen en je schaapachtig gaan aankijken, van he jij daar, ruim je het even op.
Nee dat is kinderachtig, en ja dan pak ik ze terug. Vraag ze even of ze thuis de kleding ook op de grond gooien. En ja de klanten komen gewoon de week erna terug geen probleem.
Maar dan nog ik pak geen klanten terug omdat ze aan het dementeren zijn. Ik pak ze terug omdat ze gewoon onbeschoft zijn. Ik doe mijn best voor de klanten. Heb verstand van mijn vak. Maar laat me niet afbekken door een klant die geen zin heeft om kleingeld te tellen, terwijl ik nog aanbood om haar te helpen. Maar dan nog ik ga me niet goed praten tegenover een aantal mensen die ik in real life niet eens ken ( en nee dit is niet gemeen, kinderachtig, onvolwassen bedoelt ;) )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:05

Wendel schreef:
Tja de een noemt het terug pakken. De ander kinderachtig, leuk.....
Weet je wat leuk is: Dat de klanten de hele dag je winkel tot een puinzooi brengen en je schaapachtig gaan aankijken, van he jij daar, ruim je het even op.
Nee dat is kinderachtig, en ja dan pak ik ze terug. Vraag ze even of ze thuis de kleding ook op de grond gooien. En ja de klanten komen gewoon de week erna terug geen probleem.
Maar dan nog ik pak geen klanten terug omdat ze aan het dementeren zijn. Ik pak ze terug omdat ze gewoon onbeschoft zijn. Ik doe mijn best voor de klanten. Heb verstand van mijn vak. Maar laat me niet afbekken door een klant die geen zin heeft om kleingeld te tellen, terwijl ik nog aanbood om haar te helpen. Maar dan nog ik ga me niet goed praten tegenover een aantal mensen die ik in real life niet eens ken ( en nee dit is niet gemeen, kinderachtig, onvolwassen bedoelt ;) )

Als jij 200 klanten per dag in je winkel hebt, dan weet je toch dat het rommelig wordt? Mensen pakken dingen op, bekijken het, besluiten dat het niets voor hen is, zoeken iets anders uit, etc. 99,9% van de mensen zal het niet expres doen.

En misschien snapte ze gewoon echt niet dat er geld bij moest. Ipv 'er moet nog 2 euro bij' had je ook iets kunnen zeggen van 'deze bh is 12 euro waard, het briefje is 10 euro waard. Daardoor komt u 2 euro tekort op het aankoop bedrag'

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:10

Dat heb ik na de 2de keer ook gedaan hoor geen probleem. Jullie maken van een mug een heeeele grote olifant, net wat er al gezegt werd jullie speculeren er erg op los. Geeft allemaal niets maar ik dacht het topic ging over kassaperikelen. Niet om het verbeteren van medeboktgangers

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:30

Vjestagirl schreef:
Als jij 200 klanten per dag in je winkel hebt, dan weet je toch dat het rommelig wordt? Mensen pakken dingen op, bekijken het, besluiten dat het niets voor hen is, zoeken iets anders uit, etc. 99,9% van de mensen zal het niet expres doen.

En misschien snapte ze gewoon echt niet dat er geld bij moest. Ipv 'er moet nog 2 euro bij' had je ook iets kunnen zeggen van 'deze bh is 12 euro waard, het briefje is 10 euro waard. Daardoor komt u 2 euro tekort op het aankoop bedrag'

Zou je het zo tegen iedereen zeggen dan? Want als een cassiere tegen mij zegt "het briefje is 10 euro waard", dan zou ik daar redelijk gepikeerd op reageren, ik ben toch zeker geen 5 jaar oud? Dus als capabele oudere zou ik dat ook niet op prijs stellen. :n

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:31

Snap het hierboven helemaal hoor. Als iemands portemonnee bulkt van het kleingeld en ze 2,45 betalen met 50,- (elke dag opnieuw) dan kan ik het ook niet laten het wat kleiner terug te geven dan normaal. Noem het kinderachtig, nou ik vind het kinderachtig voor zulke bedragen met zulk groot geld te betalen. Ik heb niet veel wisselgeld en als ik 4 van die klanten heb dan ben ik uitgewerkt en dán beginnen de klanten ineens te zeuren... eigen schuld, dikke bult!

_Moonwalker_ schreef:
Ik doe 2 halve dagen kassa op het werk en mijn gsm zit altijd in mijn broekzak en staat aan :) .Als iemand belt en het is dringend dan vraag ik even een collega om in te springen zodat ik mijn oproep kan beantwoorden zonder klanten te storen.

Dit meen je toch niet?? Als dit bij ons zou gebeuren hoef je je dag niet eens meer af te maken :oo Op het moment dat jij iemand moet laten inspringen en al hebt gekeken wie het was en waarom, laat staan het rinkelen van de beltoon onder jouw werkzaamheden, dan stoor je de klanten toch al?? Sorry, ik vind het zeer asociaal. Je bent aan het werk! Wordt je gebeld, dan bel je in de pauze terug. En uiteraard zijn er uitzonderingen, maar dat zal bij ons dan echt zónder geluid zijn en hooguit trilfunctie waarna je naar de balie belt met de vraag of je over genomen kan worden om even te bellen, maar dan moet er echt iets aan de hand zijn!

[edit] Vestja, hoe kan een cassiere nu weten of je MP3 aanstaat of uitstaat als je je doppen nog in je oren hebt.... zoals je weet: wij hebben geen ingebouwde scanner in ons :P

Laatst had ik een klant die werd gebeld op het moment dat hij bij de kassa stond (gebeurt altijd :P) en hij nam op met de mededeling dat hij over 5 minuutjes terug zou bellen en dat vindt ik 'normaal' gedrag :j. Hij excuseerde zich, maar ik vind het op zo'n manier niet erg. Wel als ze door blijven praten :j.

Als mensen met elkaar in gesprek zijn dan vraag ik altijd extra veel :P (alweer flauw, kinderachtig zeker):
- heeft u een rockspas
- wilt u koopzegels
- spaart u mee met een of andere actie
- heeft u lege flessen ingeleverd
- en dan pas het bedrag

Wij bellen onderling ook heel veel, maar wel voor de klant :j. Nu helemaal, omdat we veel vakantiewerkers hebben die de bijzonderheden nog niet helemaal onder de knie hebben. Ik zeg dan altijd tegen de klant dat het een collega is die eventjes hulp nodig heeft en ga ondertussen door met scannen :j

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:53

Vjestagirl schreef:
IrisP92 schreef:
Mijn ergenissen top 3:

- Mensen die het vertikken om even die doppen van de MP3-speler uit hun oren te halen.
- Mensen die de grootste verhalen houden met andere klanten maar ondertussen je geld in de handen drukken en weer ´t hadje ophouden waar je ´t wisselgeld dan in mag doen en dan vervolgens zonder ook maar 1 woord of 1 blik weglopen.
- Mensen die hun 3 producten aan het einde van de band zetten, naar de kassa lopen en dan sta je daar vervolgens met z´n 2e te wachten tot de artikelen een keer bij de kassa zijn. Terwijl de band al die tijd leeg was. (Nou maak ik me daar niet zo druk om hoor, maar tis wel lichtelijk irritant)

Als mijn mp3 toch gewoon uitstaat? VInd je het dan ook vervelend?

En ik doe dat met die dingen op de band juist altijd :o omdat ik het leuk vind om ernaar te kijken :P

Ik kan niet ruiken of jij muziek aan of uit hebt staan. Als ik m'n muziek aan heb staan heb ik hem altijd zo zacht dat ik het gewoon genoeg hoor, maar kan de rest ook wel horen als ik me daar op concentreer maar dat weet degene waar ik mee praat niet dus doe ze altijd even uit.

Ja zal ook leuk zijn om naar te kijken, maar als er nog een klant achter staat is het zo banketstaaf. En voor mij is het gewoon zinloos wachten, in die tijd had ik de artikelen al lang gescant kunnen hebben en kon ik met de volgende klant beginnen als ik met jou klaar was zonder dat die lang onnodig langer hoeft te wachten :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:56

Daarom doe ik altijd als ik achter de kassa zit, het tussenstokje gelijk aan de zijkant (als klant portemonnee pakt ofzo), zodat ik gelijk met de andere klant kan beginnen _O-
Dat is ook super irritant

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:59

Och, daar maak ik me niet druk om hoor die band. Dat duurt geen eeuwen :P. Kan de klant mooi vast zijn tassen klaar zetten, portemonnee pakken en klantenpasje pakken! Elk nadeel heeft zijn voordeel :)

Soms hebben klanten weleens de briljante opmerkingen als ze de spullen helemaal aan het eind van de band erop leggen: "zucht" "steun".. pffff... die band is wel langzaam he, kan je hem niet sneller zetten. Dan zeg ik ook altijd waar het op staat hoor :P

Wat ik wel irritant vindt is dat mensen spullen neerzetten op de plek waar ik de artikelen net afpak (dus het begin van de band). Mijn achterband gaat pas lopen als mijn voorband loopt en mijn voorband kan niet lopen als de klant daar telkens dingen neerzet of onderhand voor je scanner en dan nog raar staan te kijken als er iets dubbel op staat (uiteraard er ook weer afgaat, maar daar kijken ze niet naar). En het ergste is als ze gelijk roepen: zét die achterband eens aan...
jaaa...halllo!!??

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 00:08

Hahaha :+
Of als de ene klant nog niet alle boodschappen erop heeft, de klant erachter ook al alles op gaat zetten. Meestal ga ik dan net wat sneller scannen.
:=

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 00:15

Ik had laatst een klant.
Die komt aan bij de kassa en de klant voor haar had geen balkje neergelegd zegt ze tegen mij he leg jij is effe snel een balkje neer,
Ik had echt zoiets van pardon dit gaat wel erg ver.
heb ook vriendelijk verteld dat dat niet kon en dat ze het zelf moest doen.
Zij kwaad en legt dus geen balkje neer en haar spullen dicht op haar voorganger.
En dan nog zaniken als je perongeluk verkeerd scant ook.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:46

suus_ schreef:
Hahaha :+
Of als de ene klant nog niet alle boodschappen erop heeft, de klant erachter ook al alles op gaat zetten. Meestal ga ik dan net wat sneller scannen.
:=

Hier kan ik mij als klant zo enorm aan het ergeren, van die opdringerige en ongeduldige personen achter je. Ben ik nog mijn boodschappen op de band aan het zetten en dan staat de klant achter mij ook al de band vol te laden zodat ik zijn/haar spullen terug moet duwen om mijn boodschappen er op te leggen. :(

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:23

Wat een verhalen allemaal. Zelf werk ik al ruim 16 jaar bij de etos en merk ik dat als je zelf erg vriendelijk bent en geduldig, je dat bijna altijd terug krijgt van de klant. Uitzonderingen daar gelaten, en probeer dan nog steeds zo vriendelijk mogelijk te zijn.

Als klant ben ik dat dan natuurlijk ook. Ik kom ook sjagrijnige cassieres/verkoopsters tegen ,maar zeg ze altijd vriendlijk gedag!!! 8-)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:32

Daar heb je wel gelijk in sandeman, als ik vriendelijk word geholpen dan kom ik graag in die winkel terug, word ik onbeschoft behandeld dan zien ze mij daar nooit meer.
Wij hebben 2 boekhandels in het dorp, ik ging een keer een doosje met schijven voor de computer halen, had er de ballen verstand van dus vroeg aan de dame achter de kassa of ze aan 2 kanten te beschrijven waren 8)7 , zij wist het ook niet dus vroeg het aan een ander, die zei dus heel bot tegen mij : dat kunt u toch lezen? Staat er op hoor, en daar trok ze ook nog zo'n arrogante kop bij. Ik heb toen gezegd dat ze die dingen kon houden want ik ben er niet van gediend om zo toegesproken te worden, ben tegen haar ook netjes dus verwacht het andersom ook. Voor mij dus nooit meer die winkel.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:43

Ik vind dat een verkoopster dat niet kan maken. Ik heb een leiding-gevende functie en ik let er ook altijd op dat mijn collegaas niet gaan wijzen waar iets staat. Of zo van , dat staat daar.. gewoon even meelopen met de klant, wel zo netjes.
Soms met nieuwe producten weet ik ook even niet hoe iets werkt, maar zeg dat dan eerlijk en maak de verpakking open en lees het door met de klant. *D

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:51

De verkoopster die mij eerst hielp probeerde het nog wat goed te praten en werd heel vriendelijk, maar dan is het voor mij al te laat, heb ook tegen die eerste verkoopster gezegd dat ik haar niets kwalijk nam maar vanwege de andere dame niet meer daar kom.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:01

Gelijk heb je!!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:11

Over die mp3 dopjes in je oren, ik zelf denk altijd: als ik met een vriendin of andere bekende sta te praten dan doe ik ze ook uit. Waarom zou ik diezelfde beleefdheid niet tegenover winkelpersoneel toepassen?
Ze staan je toch (meestal) netjes te woord en helpen je met je spullen. Mp3 inhouden, zelfs al staat hij uit, vind ik dan gewoon niet zo beleefd over komen.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:03

Ik bedenk nog iets! :D
Het is hier nogal toeristisch, vooral Duitsers.
En die denken echt dat ik kan ruiken dat zij mij niet verstaan. Als ik iets vraag bijv. Is het een cadeautje? En dan gewoon niks zeggen en stom voor je uit staren. Kleine moeite om even te melden dat je het niet hebt verstaan toch? 3x Wat roepen is niet voldoende dan ga ik namelijk alleen maar harder praten nog steeds in het Nederlands :D
Of altijd ja antwoorden ook al stel ik hele stomme vragen! Of ja op de vraag of het een cadeautje is en dan scheur ik een stuk papier af is het dat toch niet. Hier kan ik toch wel slecht tegen!
En duizend keer per dag de vraag of dat spel, dvd etc ook in het Duits kan (9 van de 10 keer staat dat er in het Duits op..)

Ik kan in een ander land toch ook niet verwachten dat ik in het Nederlands geholpen wordt. Maar goed dat is weer een hele andere discussie!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:06

Sandeman schreef:
Ik vind dat een verkoopster dat niet kan maken. Ik heb een leiding-gevende functie en ik let er ook altijd op dat mijn collegaas niet gaan wijzen waar iets staat. Of zo van , dat staat daar.. gewoon even meelopen met de klant, wel zo netjes.
Soms met nieuwe producten weet ik ook even niet hoe iets werkt, maar zeg dat dan eerlijk en maak de verpakking open en lees het door met de klant. *D

Maar als het druk is vind ik dat de klant daar ook best even rekening mee kan houden! Als er een lange rij staat bij mijn kassa en ik ben even alleen dan komen er weleens mensen aan de zijkant wat vragen ja sorry ik zou best uitgebreid uit willen leggen en mee willen lopen maar dat kan gewoon niet altijd. Maar je hebt wel gelijk idd, ik moet soms ook wel de achterkant of boekje lezen want je kunt ook van ons niet verwachten dat we elk product van voor naar achter kennen! Dat is gewoon onmogelijk wij zijn ook maar mensen! :D

Maarre hoe beleefder je als klant bent hoe leuker de verkoopster is hoor ;)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:13

Tegenwoordig heb je je zo te lezen aan behoorlijk wat regeltjes te houden anders wordt je zomaar terug gepakt :D

Als het zo uitkomt bel ik gewoon, ben de cassiere niets verplicht
Als het uitkomt betaal ik een klein bedrag met groot geld, mag ik toch zeker zelf weten ??
Als ik te lang moet wachten wordt ik ook chaggo

Maar verder ben ik wel gewoon beleefd, maar het opvoeden hoeft de caissiere niet te doen hoor :D

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:33

Yessy schreef:
Trouwens voor de kassieres hier, hoeveel klanten die domme dingen doen zien jullie gemiddeld per dag?

Ik heb 6 maanden in de VS gezeten en daar geef je je pinpas/creditcard aan de kassiere, die doet er dan wat mee en geeft mij de pas+bon zodat ik m'n handtekening kan zetten. Ondertussen pakt iemand anders de boodschappen voor me in en hoef ik het alleen nog maar mee te nemen.

Eerst stond ik dus bij de ikea, ze noemde het bedrag en ik gaf m'n pinpas. Zegt ze 'je mag het ook wel zelf doen hoor...' ik: }:0
M'n vriend lag dubbel natuurlijk, heb haar maar even uitgelegd dat het een gewoonte was, volgens mij dacht ze dat ik niet helemaal ok was ofzo :+
Vervolgens bij de AH lag de hele zooi op de band (inmiddels braaf zelf gepind!) en ik me maar afvragen wat er mis was... ohja niemand pakt het hier in en ik had geen tas bij me... dus dat werd sjouwen onder de arm :D

Eh.. Op zich best veel... Om de een of andere reden moeten wij aan iedere klant vragen: 'Wilt U de factuur geprint hebben, of liever per e-mail ontvangen? :)
En de blikken die ik soms krijg toegeworpen, briljant! Echt zo van 'Uh...?' }:0
Snap ik heel goed, ik vind het ook een debiele vraag, maar goed, regels zijn regels.

Ook is de uitgang hier lastig te vinden, wat af en toe nog wel eens resulteert in een verdwaasde klant achter de balie, maar goed, ik irriteer me er niet aan verder, de klanten kunnen er verder ook niets aan doen dat de mensen vóór hun ook de uitgang niet konden vinden. :)

Overigens pak ik wél altijd de boodschappen van de klant in :) Vind het wel een deel van de service. Pinnen e.d. moet de klant wel zelf doen, ik weet helaas niet alle pincodes :Y)

Edit: Aan bellende klanten stoor ik me ook niet zo, de meesten leggen toch wel non-verbaal contact. Ook vraag ik vaak aan de moeders of hun kind een koekje mag, ipv aan de kindjes zelf, die zijn meestal op dertig plaatsen tegelijk, en dat praat zo lastig.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:59

wooow delen julli ekoekjes uit? dan kom ik bij jullie winkelen:P

Mag bij de AH niet eens meer een worstje (ben dan ookal 19 maar goed,, zo'n worstje af en toe is best lekker:P)