Uitkering aanvragen en weekenden feesten..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:39

Dan zijn er in jou maatstaaf veel mensen met een steekje los :)
Ik denk daar toch wel anders over. Die mensen zijn gewoon te lui dat ze smorgens uit hun bed komen. En soms kan ik ze geen ongelijk geven en denk ik wel eens dat wij diegene zijn met het steekje los. Als je geen hoog betaalde baan hebt dan is het verschil tussen werk en thuis veel te klein.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:39

Dan zijn er dus hele wijken vol zieken in Nederland >;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:06

mltex schreef:
Bij van dat tokkie volk zit ook een steekje los dus om te zeggen dat ze niets mankeren is een beetje contradictie.

ja idd... en daarbij; zou jij zulke mensen in je bedrijf willen hebben? :o Vind het niet zo raar dat ze nergens aangenomen worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:39

mltex schreef:
@chiqa: nou ja jong 28 :D Ik ben niet achterlijk, ik weet dat er mensen zijn die de boel flessen. Maar ook met hun is een steekje los zoals hierboven word aangegeven. Tuurlijk ben ik daar tegen, MAAR ik vind niet datje kan oordelen over andersmans psychische gesteldheid, snap je? Ik denk dat mentaal/fysiek gezonde mensen willen werken, voor beter inkomen, sociale contacten etc.

En waarom kunnen deze toneelspelers wel alle dagen tot diep in de nacht werken in de kroeg, oliebollenkraam en/of kermis? Wel zwart natuurlijk he ;)

Heb het idee dat er hier mensen zijn die echt denken dat mensen met een uitkering heel netjes thuis ziek zitten te zijn, wat een wereld! Zo zie je maar weer.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:43

Chiqa schreef:
Heb het idee dat er hier mensen zijn die echt denken dat mensen met een uitkering heel netjes thuis ziek zitten te zijn, wat een wereld! Zo zie je maar weer.

Heerlijk toch die onschuld :D

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:02

Ach weetje wat het is. Ik ben ook ziek, chronisch ziek. Ik heb taaislijmziekte waardoor ik 100% afgekeurd ben en een wajong uitkering heb.

Ik loop minder uren stage omdat ik het anders niet trek, maar als ik me ook maar iets lekker voel dan ben ik op zaterdagavond wel in de stad te vinden ja. Waarom? Omdat ik dan toch nog iets van een sociaal leven heb. En omdat ik toch nog iets leuks wil doen in mijn leven, want god weet hoe lang het nog zal duren....

Niet oordelen over mensen voordat je het hele verhaal kent.

kazary

Re: Uitkering aanvragen en weekenden feesten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:03

Vergeet niet dat er ook mensen zijn die geen sociaal leven hebben omdat ze werken voor de kost. En het niet trekken om daarna nog leuke dingen te gaan doen. Hoe wordt er tegen die mensen aan gekeken?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:34

Kazary ik hoop dat je laatste post geen reactie is op die van Liesje-Lover?
Want dat zou wel heel tactloos en lomp zijn.

Even heel goed lezen.......Of misschien je in taaislijm verdiepen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:38

Ik weet wat taai slijm is, dat is verschrikkelijk. En het komt inderdaad raar over na haar post, niet de bedoeling. Sorry.
Het was eigenlijk meer een opmerking die me te binnen schoot.
Er word steeds in het topic gezegd dat mensen graag een sociaal leven hebben, wat ik kan begrijpen. Maar er zijn ook gewoon veel mensen die dat niet hebben omdat ze werken en dan daarna ook te moe zijn daarvoor. Van daaruit de vraag, hoe kijkt men daar naar?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:02

Ah, opgehelderd. :)

Nou, mijn simpele antwoord is dat ik liever te moe ben voor een sociaal leven na een dag hard werken, dan na een dag ziek zijn. ;)

Bovendien geeft werk de meeste mensen al een stukje sociaal leven, het geeft voldoening, zelfwaarde, het zorgt dat je 'in beweging blijft' en je jezelf ontwikkelt.
Bovendien zorgt een beter inkomen ook voor meer keuzevrijheid in het leven.

Ik snap ook dat het voor buitenstaanders soms moeilijk is te zien hoe zieke mensen soms de paasei naar de nering zetten, en niet meer lijken te knokken - maar dan zien ze niet het proces dat vooraf ging, ze zien niet hoe moeilijk het is op een dag te begrijpen dat je nooit meer zult kunnen wat je eerst kon.
Ze zien niet dat die toestand van weinig lijken te presteren het gevolg is van een lange weg van vallen en opstaan, waarin je je grenzen leert accepteren.

En ja, ieder mens heeft grenzen, en van werken wordt je ook moe. Het punt is alleen dat je dan tegen 'normale' grenzen oploopt -hoewel die voor iedereen anders liggen, maakt de discussie weer lastiger.
Bovendien, als werk te zwaar voor je is, kan je in veel gevallen ander, beter passend werk zoeken, minder uren gaan werken, een werkomgeving zoeken die beter past....enz. Ik snap ook wel dat hypotheken betaald moeten worden, maar in dit geval zeg ik toch, waar een wil is, is een weg.

Een beter passende ziekte, of wat minder uren ziek wordt wat lastiger - echt ziek heb ik het over heh. ;)

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:26

kazary schreef:
Vergeet niet dat er ook mensen zijn die geen sociaal leven hebben omdat ze werken voor de kost. En het niet trekken om daarna nog leuke dingen te gaan doen. Hoe wordt er tegen die mensen aan gekeken?

Klopt. Maar toch geeft werk ook een sociaal leven. Ik heb een tijdje gewerkt, een bijbaantje, en ik vond dit heerlijk. Gewoon het contact met m'n collega's, af en toe bij iemand wat drinken, soms met iemand de stad in, in de pauzes kletsen met collega's, tussen het werken door lol maken met collega's. Dit is natuurlijk niet te vergelijken met een fulltime baan maar ik geloof zeker dat werken al kan zorgen voor een zekere sociale voorziening.

Toen ik moest stoppen met werken (wegens mijn gezondheid én het niet trekken naast mijn studie) vond ik dit ook vreselijk, en nog steeds (na 3 jaar) mis ik toch af en toe gewoon het contact wat ik tijdens mijn werk had.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:35

Liesje_Lover schreef:
kazary schreef:

Klopt. Maar toch geeft werk ook een sociaal leven. Ik heb een tijdje gewerkt, een bijbaantje, en ik vond dit heerlijk. Gewoon het contact met m'n collega's, af en toe bij iemand wat drinken, soms met iemand de stad in, in de pauzes kletsen met collega's, tussen het werken door lol maken met collega's. Dit is natuurlijk niet te vergelijken met een fulltime baan maar ik geloof zeker dat werken al kan zorgen voor een zekere sociale voorziening.

Toen ik moest stoppen met werken (wegens mijn gezondheid én het niet trekken naast mijn studie) vond ik dit ook vreselijk, en nog steeds (na 3 jaar) mis ik toch af en toe gewoon het contact wat ik tijdens mijn werk had.

Heel heftig vind ik dit. Ik heb zwaar respect voor mensen die toch tja plat gezegd...uitzichtloze ziekte hebben. Die wel opleiding doen en werken en sociaal leven hebben en niet depressief in hoekje kruipen en wat er in hun leven zit eruit proberen te halen. Te moe zijn door werk voor sociaal leven vind ik rare vergelijking. Dan zouden niet werkende, zieke tot doodzieke en gehandicapten geen sociaal leven 'mogen'hebben dat zou oneerlijk zijn ten opzichte van de vermoeide arbeider :roll: Leven en laten leven...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:45

Ik heb zeker ook respect, heel veel zelfs.Maar ik heb juist het idee dat mensen die echt wat mankeren er voor gaan, niet in dat hoekje kruipen. En dat andere die weinig tot niets hebben dat wel doen.
En waarom een rare vergelijking? Geen sociaal leven is geen sociaal leven.
Ik denk zelf dat het sociale leven op je werk wel geromanticeerd wordt. Je collega's kies je niet, je vrienden wel.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:25

kazary schreef:
Ik heb zeker ook respect, heel veel zelfs.Maar ik heb juist het idee dat mensen die echt wat mankeren er voor gaan, niet in dat hoekje kruipen. En dat andere die weinig tot niets hebben dat wel doen.
En waarom een rare vergelijking? Geen sociaal leven is geen sociaal leven.
Ik denk zelf dat het sociale leven op je werk wel geromanticeerd wordt. Je collega's kies je niet, je vrienden wel.

Hoe kun jij dan zien of iemand er wel of niet voor gaat???? Hoe kun je bv aan buitenkant zien of iemand kanker heeft? of psychisch patient? sociaal leven is ook meedraaien in maatschappij en menselijk contact niet alleen vriendschap en zuipen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:29

Omdat je mensen ooit echt kent. Dan weet je dat ze niets mankeren, echt niets. En dat zeg ik niet over mensen in dit topic, die ken ik namelijk niet. Maar iemand die 3 dagen op die weekend meetings kan staan met een caravan, daar van smorgens tot 'savonds kan feesten maar daarna beweerd ik kan niet werken. Sorry, maar laat ik daar dan echt geen respect voor hebben. Ze is dierenliefhebber, maar zelfs een ochtendje dieren ambulance of noem maar wat kan niet.

laura22Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:30

Ik ga helemaal mee met liesjelover en met randalinpony.

Ik heb ook taaislijmziekte en mensen zien aan de buitenkant niet dat ik ziek ben dus krijg je ook al snel praatjes van kijk ze kan wel dat en dat doen maar niet werken.
En dan is het aan de ene kant wel een voordeel dat je het niet kan zien bij mij maar aan de andere kant ook weer een nadeel want mensen denken al snel je stelt je aan en je kan best werken.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:34

Ik ontken niet dat ZE bestaan, alleen IK vind dat mensen niet te snel mogen oordelen. Ook dat meisje kan een diepliggender probleem hebben, hoeft niet dat klopt. In het algemeen vind ik dat mensen erg moeten oppassen met oordelen/veroordelen. Liesje_lover vind ik in casu een goed voorbeeld :aan wie je niet hoeft te zien, als ze niets zegt of zich aan dingen ontrekt zodat 'vreemde' het niet weten en ook daar verkeerde conclusies uittrekken. Daarnaast snap ik het niet helemaal, er is toch een sollicitatieplicht??? alleen voor geheel 'afgekeurde' niet. Als al die mensen de dans kunnen ontspringen, wie moet er dan een schop onder de kont> profiteurs of de overheid die niet ingrijpt?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:37

Ik oordeel niet te snel, ken haar al 15 jaar. Echt verder een super toffe meid. En dan denk ik ook meteen aan die collega van me, die ik al een paar keer heb genoemd. En dan wordt ik inderdaad een beetje (veel) boos. Dat zou degene zijn die een uitkering mag hebben, maar krijgt hem niet.
En dan is inderdaad de vraag, wie moet de schop onder de kont hebben? Ik denk het beoordelings systeem.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:47

Maar hoe dan? hoe kan dat meisje ogv gezond zijn een uitkering krijgen? en onder 27 is het zowieso werken of leren geen bijstand mee. We hebben het over bijstand lijkt me, voor ww en dergelijke heb je arbeidsverleden nodig. Bijstand is ook sollicitatieplicht en als je geen werk vind gaan ze voor je zoeken al is het een krantenwijk...dat bedoel ik : hoe dan?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:50

Ze is ouder dan 27, zit inderdaad in de bijstand en heeft geen sollicitatie plicht meer. Ik denk dat ze de hoop op hebben gegeven?? Ze hoeft geen reintergratie traject meer in, niets.
De wereld is niet zo mooi als je denkt, zoals een ander al aangaf. Zo werkt dat niet in Nederland.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:15

kazary schreef:
Ze is ouder dan 27, zit inderdaad in de bijstand en heeft geen sollicitatie plicht meer. Ik denk dat ze de hoop op hebben gegeven?? Ze hoeft geen reintergratie traject meer in, niets.
De wereld is niet zo mooi als je denkt, zoals een ander al aangaf. Zo werkt dat niet in Nederland.

Nou ja dat snap ik dus echt niet, dat zou niet mogen. (geen kleine kinderen oid? ) Uitkering stopzetten en anders gewoon verplicht vrijwilligerswerk. Ze valt niet onder uitzonderingsregel? in afwachting van wao oid?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:45

Geen kinderen, niet in afwachting van iets, gewoon niets. Ze heeft heel even vrijwilligers werk gedaan, voor 2 ochtenden, maar dat kon je ze ook niet meer. En hoeft dat nu ook niet meer. Als iemand toch niet op komt dagen of zijn werk half doet ziet een bedrijf daar ook graag een keer van af. Genoeg wel gemotiveerde mensen zoals ik de indruk krijg van enkele in dit topic. Die heeft een bedrijf dan ook liever.
En als ik zulk persoon ken, dan kun je er donder op zeggen dat er meer zijn. Zij woont overigens niet in aso wijk, ook niet afkomstig uit een aso milieu.
Maar toen ik dat programma eens heb gezien over die achterstands wijken, dan heb ik de indruk dat die precies zo zitten. Wel vangen maar niets meer hoeven doen.

Offtopic: wat heb jij een gaaf paard zeg!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:56

Ik kan me best kwaad maken om dit soort dingen. Ik heb een hartstikke drukke baan 32 uur per week, aan de telefoon en heel erg veelzijdig. Ik heb een spierziekte, in het kort gezegt staat mijn lichaam 24 uur per dag op spanning wat vooral in mijn armen en stem zit (het verslechterd gelukkig niet wat je wel veel ziet bij spierziekte) . Ik heb iedere vorm van uitkering gewijgerd geen haar op mijn hoofd die daar aan begint, een uitkering vind ik voor mensen die echt niks meer kunnen. De laatste tijd denk ik wel eens ik lijk wel gek, ben iedere dag bekaf als ik thuis kom, verg het uiterste van mezelf en loop ook nog eens de kans dat ik over een aantal jaren gewoon op ben. En dan zitten er dus mensen om veel minder thuis.
Overigens als je een goede werkgever hebt houden die wel rekening met je, ik heb ook wel eens mijn offdag maar doe dan gewoon de kleine klusjes. Heb nog geen enkele werkgever gehad die er problemen mee had, heb me er trouwens ook nog nooit voor ziek gemeld kan altijd wel wat doen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:14

Het ligt toch echt aan de situatie vind ik...

Ben je echt te lui om te werken of wil je in het weekend een keer een verzetje?

Mijn vriend is ook niet 100 % meer. Wat ie mankeert weten ze nog altijd niet, maar hij kan niet de hele dag werken en moet veel rusten tussentijds... ook hij heeft een heel programma gevolgt en over 3 maanden weten we of het geholpen heeft... Maar hij gaat wel zondag avond gezellig naar de kroeg en hij is in februari nog op wintersport geweest! Mag hij dan geen verzetje hebben?
Maar ik vind dat je best mag nadenken voordat je zulke dingen roept...
Voor de buitenwereld lijkt het allemaal simpel, maar dat is het niet altijd...
Kijk het word anders als je het meemaakt binnen je eigen kring waarvan je weet dat mensen niks mankeren, maar echt te lui zijn, maar dan is het altijd nog maar de vraag of je met zulke mensen om wilt gaan :+

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:17

ik wil even reageren
op de topic
ik ben zelf bezig voor een zw uitkering te krijgen
wat ik heb een zware knie blessure
ik kan niet lopen van de pijn ik heb hier ook mee gewerkt maar ze waren op mij werk erg slim en hebben mijn contract niet verlengt van is op een smerige manier gegaan
maar ik kan nu niet anders dan zw aan vragen ik krijg geen ww uitkering om dat ik ziek ben
dus dan maar zw ik probeer een wa jong uit kring te krijgen maar dat is erg moeilijk het voordeel na wa jong is dat ik er gepast werk bij kan zoeken
maar dat gaat niet zo makkelijk.
ik moet nog geopereerd woorden ezo dus ik heb nu recht op een zw uitkering .
ik heb heb besloten om weer naar school te gaan .
maar voor de duidelijkheid
ik rij geen paard meer
ik ga niet uit want dat gaat niet
ik ga ook niet heel de dag shoppen of zo
maar ik heb af en toe het idee dat je over een kan woord gescheerd
dat vind er vervelend ik wil ook weer aan het werk
en dat mensen vind dat ik er misbruik van maak daar woord ik zo kwaad om
ik doe dit niet voor de lol .
maar weet ook wel dat wel veel gebuurd. :(
dit wou ik even kwijt :o