'Met VMBO kun je toch niks worden..'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Re: 'Met VMBO kun je toch niks worden..'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:02

StillAngel schreef:
Nog een prangende vraag: Zijn alle MBO opleidingen (als ik 16 ben dus) algemeen dus net als de school waar ik nu op zit, of is het al specifiek een richting op?

MBO's zijn juist niet algemeen en hebben juist wel een specifieke richting. Het is Middelbaar BeroepsOnderwijs. Het bereidt je dus voor op een beroep.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 16:56

Knoffer schreef:
StillAngel schreef:
Nog een prangende vraag: Zijn alle MBO opleidingen (als ik 16 ben dus) algemeen dus net als de school waar ik nu op zit, of is het al specifiek een richting op?

MBO's zijn juist niet algemeen en hebben juist wel een specifieke richting. Het is Middelbaar BeroepsOnderwijs. Het bereidt je dus voor op een beroep.

Okee heel erg bedankt, maar voordat ik een eigen bedrijf begin zou ik eerst willen beginnen met kapper zijn en lerares in groep 3 van basisschool, zou je dat kunnen combineren en wat is dan het slimste om eerst te doen?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:59

Lerares groep 3 basisschool, daar heb je PABO voor nodig en dat is een HBO-opleiding. Je zou wel kunnen besluiten MBO Onderwijsassistente te volgen, eventueel kun je daarmee dan doorstromen naar de PABO. Kapster is voor zover ik weet wel een MBO-opleiding voor.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:02

Ik lees dat je lerares wilt worden, ik heb VMBO kader gedaan. Doe nu MBO Onderwijsassistente om ook lerares te worden. onderwijsassistent wil alleen maar zeggen dat je samen met een lerares in de klas kan die de diploma's er voor heeft. Ik doe na deze school (3 jaar) nog de pabo van 3 jaar om zelfstandige lerares te worden. Dus dat is bij elkaar 6jaar en dan ben je vanaf het vmbo alleen nog maar bezig geweest om voor lerares te leren. Om dan daarna ook nog kapper te doen is wel lang, aangezien je later je eigen bedrijf wil, en je daar OOK weer voor moet leren Knipoog

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:06

bakstertje schreef:
Shanty_Muis schreef:
Volgens mij is het vwo vaak zwaarder dan het vmbo. Dus waarom de vwo'ers aroganter zouden zijn door hun opleiding? Dit ligt volgens mij volkomen in de opvoeding en het karakter. Omdat ik op het vwo zit, hier hard voor werk en zwoeg om elke dag voor mijn paard te zorgen zou ik aroganter overkomen in een solicitatie gesprek?

Dit vindt ik beetje rare opmerking. Ik denk dat iemand met echt een leer probleem net zoveel moeite moet doen voor hun VMBO dan jij voor je VWO.

Ik heb zelf ook VMBO gedaan, en als ik het zou kunnen had ik ook HAVO / VWO willen doen. Maar ik heb daar de hersens niet voor..

Ik bedoel hiermee dat het vwo theoretisch moeilijker is dan Vmbo. Dus misschien dat iemand het vmbo net zo moeilijk vind als de gemiddelde vwo leerling het vwo. maar theoretisch krijg je meer stof in minder tijd en meer doordenk werk krijgt. (Zo hebben we eens bedacht dat een vmbo'er de stof exact krijgt, de havo'er al verder moet met die som en de vwo'er eerst een som moet uitrekenen voordat die aan de hoofdsom kan beginnen.)

Ik bedoel alleen te zeggen dat voor bijna niemand het vwo koek en ei is. Dus waarom zouden wij dan wel arogant overkomen? Ik begrijp ook wel dat sommige mensen gewoon minder slim zijn en voor hun vmbo ook moeilijk is. Maar niet iedereen die op het vwo is is een arogantje kakker die alles komt aanwaaien.. En dat is ook een vooroordeel wat misschien nog wel vaker gebruikt wordt..

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:12

Blon_D schreef:
Shanty_Muis schreef:
Omdat ik op het vwo zit, hier hard voor werk en zwoeg om elke dag voor mijn paard te zorgen.

Om dit soort reacties kan ik heel erg boos worden, jij wordt getoetst op het niveau dat bij jou past. Als jij voor jou gevoel extreem moet zwoegen kan je ook een niveau lager gaan. Iemand op het VMBO kan het net zo zwaar hebben als dat jij het volgens jou op het vwo hebt.

Het komt niemand aanwaaien hoor. Ik kan ook heel boos worden om de opmerking dat ik aroganter zou overkomen in een solicitatie gesprek. Maar dat word ik toch ook niet? Iedereen word getoetst op zijn niveau, maar wat ik zie is dat sommige vmbo leerlingen zich de naad uit werken om hbo/wo te halen. Dan zeg ik, dat is dan toch niet het niveau waar ze voor getoetst zijn? Het ging er toch ook om dat ik op het vwo ook hard moet werken, en niet dat ze het op het vmbo niet moeilijk hebben. Ik vind het een vooroordeel dat vwo'ers standaard arogant zouden zijn. Dit verdedig ik door te zeggen dat ook ik op het vwo hard moet werken. Ik vertel je alleen iets wat ik meemaak en waarmee ik zeg dat ik het raar vind dat ik daardoor aroganter zou overkomen.

En volgens mij? Ik kan je vertellen dat ik het lang niet het zwaarste heb in mijn klas. Dat niemand in mijn klas het komt aanwaaien en dat we allemaal thuis dagelijks moeten leren.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:15

Shanty_Muis schreef:
Ik kan je vertellen dat ik het lang niet het zwaarste heb in mijn klas. Dat niemand in mijn klas het komt aanwaaien en dat we allemaal thuis dagelijks moeten leren.

Daarvoor zit je toch ook op school? Verder is het uiterraad onzin dat HBO oid arrogant zou zijn en MBO niet (MBO-ers kunnen er ook wat van), dit heb je mij nooit zien typen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:00

Shanty_Muis schreef:
Iedereen word getoetst op zijn niveau, maar wat ik zie is dat sommige vmbo leerlingen zich de naad uit werken om hbo/wo te halen. Dan zeg ik, dat is dan toch niet het niveau waar ze voor getoetst zijn?

Zoiets zei je al eerder, waar ik op gereageerd had dat ik het onzin vind.

Wat maakt het uit waar je ooit op de basisschool voor getoetst bent? De cito is een momentopname.
Niet elke vmbo'er hoeft te zwoegen op het hbo. Ook is het voor sommige prima mogelijk om naar wo te komen. Dan moet je wat harder werken en je bent langer bezig. Maar wat maakt dat uit? Is dat een reden om het niet te doen? En omdat ooit een toetsje zei dat het je niveau niet is? ...op dat moment...wat al jaren geleden kan zijn.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:32

Knoffer schreef:
Shanty_Muis schreef:
Iedereen word getoetst op zijn niveau, maar wat ik zie is dat sommige vmbo leerlingen zich de naad uit werken om hbo/wo te halen. Dan zeg ik, dat is dan toch niet het niveau waar ze voor getoetst zijn?

Wat maakt het uit waar je ooit op de basisschool voor getoetst bent? De cito is een momentopname.
Niet elke vmbo'er hoeft te zwoegen op het hbo. Ook is het voor sommige prima mogelijk om naar wo te komen. Dan moet je wat harder werken en je bent langer bezig. Maar wat maakt dat uit? Is dat een reden om het niet te doen? En omdat ooit een toetsje zei dat het je niveau niet is? ...op dat moment...wat al jaren geleden kan zijn.

Ik zeg toch ook sommige
Volgens mij is het omdat ooit je hele basisschool, je cito toets, je entree toets, en je hele middelbare school dat zij. Het bericht waarop ik antwoordde had het over het niveau waar je op getoets ben. Dus een vmbo'ers is niet getoetst op wo niveau.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:33

Blon_D schreef:
Shanty_Muis schreef:
Ik kan je vertellen dat ik het lang niet het zwaarste heb in mijn klas. Dat niemand in mijn klas het komt aanwaaien en dat we allemaal thuis dagelijks moeten leren.

Daarvoor zit je toch ook op school? Verder is het uiterraad onzin dat HBO oid arrogant zou zijn en MBO niet (MBO-ers kunnen er ook wat van), dit heb je mij nooit zien typen.

Om even te ontkrachten dat Vwo'ers niets doen, het ze allemaal komt aanwaaien en we daardoor arogant zouden zijn.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 18:38

Shanty_Muis schreef:

Daarvoor zit je toch ook op school? Verder is het uiterraad onzin dat HBO oid arrogant zou zijn en MBO niet (MBO-ers kunnen er ook wat van), dit heb je mij nooit zien typen.[/quote]
Om even te ontkrachten dat Vwo'ers niets doen, het ze allemaal komt aanwaaien en we daardoor arogant zouden zijn.[/quote]

Daar wil ik dan ook wel weer op reageren. Ik weet zeker dat VWO'ers keihard moeten werken net als alle andere niveau's. Mijn broer doet VWO hij zit nu in de 5de of 6de geloof ik en heeft examenjaar, nou ik snap er nooit iets van wat hij allemaal leert. (hij moest voor een examen wel 150 pagina's kennen)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:11

ik moest voor mijn mbo examen wel meer dan 150 pagins vol met rechten uit mijn kop kennen dus daar heb ik echt geen medelijden mee dat hoort bij de opleiding mij zal je zeker niet horen zeggen dat een hoger opgeleid iemand arogant is heb er genoeg in mijn leef omgeving en heb nergens problemen mee arogantie is in mijn ogen ook iets wat totaal niks met opleidingen te maken heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:27

Voor een banketstaaf proefwerkje moeten wij hier ook 150 bladzijdes uit de kop kennen hoor. Sigaar

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:32

Shanty_Muis schreef:
Knoffer schreef:

Ik zeg toch ook sommige
Volgens mij is het omdat ooit je hele basisschool, je cito toets, je entree toets, en je hele middelbare school dat zij. Het bericht waarop ik antwoordde had het over het niveau waar je op getoets ben. Dus een vmbo'ers is niet getoetst op wo niveau.

Je zei in een eerder bericht ook al zoiets:
Shanty_Muis schreef:
Volgens mij weet iedereen wel dat je met een VMBO Diploma gewoon minder kans maakt dan met een Havo of Vwo diploma.. Kan je het ze kwalijk nemen? Nee. Zelfs als je niet goed kan stampen (ik dus.) en niet goed kan plannen (ik dus.) kan je het vwo halen als je de capaciteiten hebt.
Een vmbo'er die naar het WO gaat vind ik zelf een beetje onzin. Vmbo'ers maken toch altijd minder kans dan havo/vwo'ers.

En die sommige die dan wel zo hard moeten werken...nou en? Dat is toch nog geen reden om het niet te doen. Als je het niet kan, dan haal je het niet. Als je het wel kan, ongeacht hoe hard je moet werken, dan zie ik niet in wat er onzin aan is. Wat is er mis mee om te knokken? Je zegt net zelf de hele tijd dat jij ook hard moet werken voor vwo.

Niet elke school heeft trouwens een entree toets en zeker niet elke middelbare school probeert je te motiveren om over te stappen naar een hoger niveau. Als je allemaal hoge cijfers haalt op het vmbo, wijst nog niet elke middelbare school je erop dat je een niveau hoger kan. En mbo en hbo is weer anders. Als je een mbo gedaan hebt, kan je niveau inmiddels zo zijn, dat je met gemak hbo aankan. Je hebt dan geen havo gedaan en bent ook niet je hele mbo getoetst of je misschien niet beter hbo kon gaan doen.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:41

ik heb voor mijn examen biologie op het VMBO kader 4 boeken. Deel 1&2 van de 3e klas en deel 1&2 van de 4e klas moeten leren hoor.. Dus niet alleen VWO doet veel. Voor iedereen die ze best doet op school is wat hij doet veel. of je nu VWO of VMBO doet. Je bent niet voor niets op je eigen niveau gezet..

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:00

amen!

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:11

Gaat dat over mijn berichtje???????

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:12

ja Knipoog

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:01

ik geloof dta me berichtje nog helemaal niet zo belachelijk was, maargoed?????

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:01

Danique07 schreef:
ik geloof dta me berichtje nog helemaal niet zo belachelijk was, maargoed?????

Volgensmij wil dat amen juist zeggen dat ze het met je eens was. Knipoog

Ik ben het ook met je eens, iedereen wordt op zijn eigen niveau gezet. Heb wel respect trouwens voor mensen die eigenlijk havo 'hersens' hebben maar die dan alsnog keihard wekren en bijvoorbeeld het vwo doen. Lachen

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:54

Bij ons thuis is het verschil wel grappig, ik zit op het Gymnasium en mijn broer heeft VMBO gedaan en zit nu in het laatste jaar van 't MBO. Wat ik vooral merk is zijn praktijk ervaring, van leren kent hij niets.
Formule's die wij allebei kennen gebruikt hij op een andere manier. Ik moet de formule's bijvoorbeeld verklaren, hij moet ze gebruiken voor een machine o.i.d.
Hij gaat nu doorstromen naar het HBO en heeft al van verschillende kanten geïnformeerd;
de praktijkervaring die hij heeft opgedaan tijdens zijn MBO neemt niemand hem nog af en geeft meer kans op een baan. De instromers van het HAVO doen het voor 100% waarschijnlijk beter op leerwerk, maar kunnen nog geen machine in elkaar zetten, bij wijze van spreken.

En uhm, er zit wel degelijk verschil in de hoeveelheid wat men moet leren op VWO en VMBO.
Ik doe examen in 8 vakken en sluit er in de 5e 3 af. Mijn broer deed examen in 4 a 5 vakken...
Met een hoop inzet en motivatie kom je al een heel eind, hoef je echt niet 'slim' voor te zijn. Ik ben van mening dat iedereen, de een met wat meer werk dan de ander, een niveau kan bereiken wat hij/zij wil.
En daarbij, ondankbaar zijn mensen nooit als je van het VMBO&MBO afkomt, er zijn overal mensen voor nodig hè. Stel dat iedereen universiteit gaat doen... zijn er helemaal geen mensen meer voor de 'praktijk' van dingen, zou er uit zien!!

by the way; mijn broer maakt plannen om naar het WO te gaan!! Wat maakt het uit? Iemand die altijd hard werkt voor zijn punten doet het misschien wel beter dan iemand die 6 jaar lang een beetje heeft gedaan. Die zal dan niks van hard werken weten.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:05

Agree.

Op vmbo-t heb je trouwens 6 examenvakken, maar je mag er gerust meer doen. Ik heb er 9 gedaan.

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:23

StillAngel schreef:
Zie titel.. Zo denken heel wat mensen uit mijn omgeving, klopt dat? Ik heb wel het hoogste niveau van VMBO , dat is VMBO GT (mavo eigenlijk dus) maar ik heb geen zin om te leren als je niet eens iets fatsoenlijks kunt worden of jaren moet doorstuderen.. Zoiezo voel ik dat er meer in me zit dan ik laat zien, alleen heb ik een concentratieprobleem en ook problemen met plannen en de school wil zijn ogen daar niet voor open doen helaas.

Ik heb van precies hetzelfde als jij last, al zit ik wel op het VWO. Ik kan het niveau wel aan hoor, daar niet van, maar ik ben gewoon snel afgeleid en liever met andere dingen bezig dan school. Heb niet echt een goede instelling voor iemand die op mijn niveau zit. Van het niet kunnen plannen heb ik wel heel erg last. Ik doe altijd alleen m'n huiswerk voor de volgende dag, vaak pas aan het eind van de middag of 's avonds pas, en dan schiet ik nog niet op ook, doordat ik bijvoorbeeld achter de computer ga zitten ofzo. Dus ik moet nu ook nog een hele boekbespreking voor Nederlands & 2 repetities uit m'n hoofd gaan leren.

Ben het er trouwens niet mee eens dat je met het vmbo niks kunt bereiken. Mijn vader heeft ook het vmbo (mavo) gedaan en hij heeft nu ook een goedlopende zaak. En als ik zelf op het vmbo zou zitten zou ik denk ik ook wel doorgaan naar de havo.