een jaar high school.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:44

Ik heb ook een jaar High School gedaan in de VS. Echt een geweldige ervaring. Ik was trouwens 17 en had echt niet het gevoel dat ik daar te oud was. De meeste klasgenoten waren rond de 16/17. Het is echt geweldig maar je bent wel heel erg op jezelf aangewezen. Ik heb het ook best moeilijk gehad in het begin....
Ik kwam in de 12th grade daar (laatste jaar) en heb daar dus eindexamen gedaan. En nu dus de trotse eigenaresse van een HS diploma!
Iedere school is anders maar ik was tamelijk vrij in het kiezen van mijn vakkenpakket daar. Ik had gekozen voor een leuke mix tusssen serieuze vakken waar ik in mijn vervolg studie wat aan zou kunnen hebben en gewoon leuke vakken als verschillende sporten, fotografie, ehbo en autorijlessen.
Ondanks dat mijn amerikaanse diploma niet geaccepteerd wordt hier (en ik dus ook in NL nog eindexamen heb gedaan!) heb ik er toch erg veel aan gehad. Vooral op de Universiteit is veel lesmateriaal in het engels en worden we ook verondersteld presentaties in het engels te geven bijvoorbeeld. Dat is dan toch wel een stuk makkelijker! Ze horen trouwens wel heel erg het Amerikaans terug in mijn engels. Maar daar werd op High School ook erg op gehamerd. Sterker nog, als ik britse spelling van bepaalde woorden gebruikte (zoals ik het geleerd had hier) kwam er een vette rode streep door.

Laat je goed informeren, maar het is zeker de moeite waard en zo terug kijkend een ervaring die ik zeker niet had willen missen!!! Ik ken zo veel mensen die balen dat ze niet een jaartje zoiets hebben gedaan.

intral

Re: een jaar high school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:45

Ik ben ook van plan om het te doen := .

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:47

Leuk Intral!
Waarnaartoe wou je?
En had je al een jaar/organisatie in gedachten? :D

@Felipe, stoer zeg!
Zal voor mij moeilijk zijn, bij mij is het er ingehamerd om brits engels te spreken enzo :))

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:55

oh dat neem je zo over hoor als je daar eenmaal bent... don't worry! ook ik ben gezegend met een amerikaans accent... gelukkig zat ik niet in het zuiden, anders zou het helemaal vreselijk zijn, haha!

Ik heb een honorary diploma, stelt geloof ik niet heel veel voor, maar mocht daar wel mee doen met graduation etc. had ik echt niet willen missen! Zo leuk :)

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:30

Nueve schreef:
Ik weet ook wel dat thuis het onderhoud ook flink wat kost, maar het zal toch wat lager liggen gemiddeld gezien..
Het geld an sich is geen probleem. Als ik ervoor een jaar college oid zou kunnen doen, had ik het zo gedaan!
Dan is de verhouding tussen wat je ervoor uitgeeft en weer terugkrijgt wat beter (dus echt qua leren ed).. :j

Pff. Door dit topic krijg ik weer zooo'n zin om naar Australië te gaan. Maar mijn leeftijd is echt een barrière.

YFU bied een collegeprogramma aan! :j Dat ga ik zelf ook doen voor een jaartje en daar zou je leeftijd geen probleem zijn :) Moet er wel bij zeggen dat dat over de €10.000,- heengaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:58

Unfaithful schreef:
Nueve schreef:
Ik weet ook wel dat thuis het onderhoud ook flink wat kost, maar het zal toch wat lager liggen gemiddeld gezien..
Het geld an sich is geen probleem. Als ik ervoor een jaar college oid zou kunnen doen, had ik het zo gedaan!
Dan is de verhouding tussen wat je ervoor uitgeeft en weer terugkrijgt wat beter (dus echt qua leren ed).. :j

Pff. Door dit topic krijg ik weer zooo'n zin om naar Australië te gaan. Maar mijn leeftijd is echt een barrière.

YFU bied een collegeprogramma aan! :j Dat ga ik zelf ook doen voor een jaartje en daar zou je leeftijd geen probleem zijn :) Moet er wel bij zeggen dat dat over de €10.000,- heengaat..

Helaas is dat programma voor 18 en ouder (terwijl ik dan 17 ben) en spreken die landen mij niet aan..
Toch bedankt voor het meedenken! :)

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:22

Leuk topic :)
Ik heb me aangemeld om met TravelActive een highschooljaar in Amerika te gaan doen :)
Formulieren zijn op de post, en zaterdag heb ik intervieuw+SLEP-test!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:32

Leuk Fleur!!
Ben benieuwd, hou je ons op de hoogte? :D
Welke staat wil je graag?

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:31

Nueve schreef:
Helaas is dat programma voor 18 en ouder (terwijl ik dan 17 ben) en spreken die landen mij niet aan..
Toch bedankt voor het meedenken! :)

Ik ben dan ook 17 en dat is geen probleem :D Wordt wel 18 in dat jaar.
Maar als de landen je niet aanspreken dan wordt het 'm sowieso niet inderdaad haha. Succes nog in ieder geval!

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:47

@melanieB
Ik hou jullie zeker op de hoogte! :D
Ik zou graag in bij ''the great lakes'' willen zitten (dus Illinois, Wisconsin, Michigan etc)

Verder maakt het niet echt uit met welke organisatie je gaat (las dat jij bijv met sts wilde gaan) heb van wel 10 verschillende brochures, en ben naar meerder informatiebijeenkomsten geweest.
Het kost gewoon allemaal 10.000 euro (ong) en er zijn eigenlijk altijd local representatives daar. Verzerkeringseisen verschillen soms (soms verplichte verzekeringen, soms hoef je alleen genoeg dekking te houden) en verder het enige verschil dat ik tegen ben gekomen is het ''begin'' (TA heeft een 4-daagse reis naar New York, EF heeft een introkamp andere hebben helemaal niks) het is het belangrijkste een organisatie te kiezen waar je goed bij voelt :)

En wanneer wil jij gaan (jaar?) en al een voorkeur qua regio?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:49

Alleen zou ik toch uitkijken voor je met EF in zee gaat.. :=

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:04

Nueve, waarom dan?

@Fleur_Laura,
Ik wil naar California :+:
En wil dan schooljaar 2010-2011

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:41

MelanieB schreef:
Leuk Intral!
Waarnaartoe wou je?
En had je al een jaar/organisatie in gedachten? :D

Ik wou het na mijn eindexamen gaan doen, in 2011 dus :) .
Ik had boven de link van een organisatie, zal hem nog wel eens plaatsen :)

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:29

@Nueve: waarom dan? ik heb 1x ergens een ''horrorverhaal'' gelezen van EF, maar dat had ook te maken met het meisje zelf die geen enkele actie had ondernomen.

Ik wil ook gaan in 2010-2011 :D

@melanieB: wat trekt je aan California? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:44

Ik heb gehoord dat je als exchange student in een klas vol andere exchangers wordt geplaatst, waardoor je dus níet gemengd wordt met de leerlingen uit het land waar je naartoe gaat. Niet echt het idee van zo'n uitwisseling, lijkt me toch.
Daarnaast gewoon slechte verhalen over gastgezinnen waarmee het niet klikt (kan altijd!), maar dat je vervolgens niks van EF hoort en gedaan krijgt. Terwijl ze oh-zulke-mooi dingen beloven, dat ze je altijd proberen te helpen als het niet zo wil lukken ed.
Er heeft zelfs een site bestaan, www.EFellende.nl, waar iedereen zijn ervaring op kon schrijven.. Hele site vol verhalen, niet normaal.
Maar goed. Neemt niet weg dat er ook heus mensen zijn met wél goede ervaringen. Ik heb echt (ook uit eerste hand) zulke slechte ervaringen gehoord dat ik eerder voor STS of TA bijvoorbeeld zou gaan. :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:01

@Fleur, ik vind California een erg mooie staat en het weer is daar ook aangenaam.
Vind florida ook erg leuk, en New York ook, maar toch vind ik California echt het mooist, en eigenlijks kan ik er moeilijk een verklaring voor geven (ben daar niet zo goed in) het trekt me gewoon echt aan.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 01:37

Ik zit op het moment voor een jaar in Amerika! Het is een hele ervaring en ik zou het iedereen aanraden. Mijn gastgezin is geweldig en de mensen om me heen zijn ontzettend lief. Maar ik zou niet California aanraden. Als je echt een experience wilt zou ik naar een staat gaan waar je niet veel over hoort. Ik leer op dit moment veel meer over originele Amerikaanse normen en waarden ( Ik zit in het conservatieve North Dakota ) dan dat ik zou hebben gedaan in California waar het veel liberaler en nederlandser is. Ik ben net terug van een tripje California, en ik zou zeker aanraden het te bezoeken, maar als je echt een andere cultuur wilt bezoeken ( want dat is het echt. Het lijkt misschien alsof Amerika hetzelfde is, maar het is een compleet andere cultuur) zou ik naar een wat meer afgelegen staat gaan. (North of South Dakota, Montana, Wyoming, Virginia, North of South Carolina, Minnesota etc.)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:07

Met wat voor organisatie ben jij weg Tatort?

het is idd leuk om in een minder bekend gebied te zitten.. ik zat ik een dorp in the middle of niks met maar 2500 inwoners, toch een leuk jaar gehad!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:32

Ik ga nu naar de infodag dus zie het wel :)

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:57

MelanieB: in Rosmalen toch? (of dat was AFS vandaag)

Had vandaag interview&test, peanuts! alle mede reizigers waren ook super aardig! :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:33

Fleur, nee STS in Zwolle. ;)
Was heel leuk, fijne info, leuk gepresenteerd, 2 meiden die info gaven over hun jaar, een zat in Minnesota (KOUD) en de ander in California, hele leuke foto's en verhalen gehoord enzo,

Heb er nu nog meer zin in!!!

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:38

Alsjeblieft ga niet met EF, ik zou 10 maanden naar Ierland gaan met EF ze hadden allemaal dingen gezegd. Gemengd in klassen.. Nou het was één hele EF klas je kreeg bijna geen contact met de Ieren en nog wat andere dingetjes die er gespeeld hebben. Ik ben na 8 weken weer naar huis gegaan omdat ik zo'n heimwee kreeg omdat iedereen daar vriendjes had omdat iedereen bijna Duits was en die taal ook sprak..

Nee ga alsjeblieft niet met EF, ze zijn niet zo goed in dingen regelend. Als je meer wil weten PB maar. :)

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:31

MelanieB: oh okee, dan was AFS die dag in Rosmalen, en STS in Zwolle.
Heb ook echt super veel zin!!
Vind het ook altijd leuk om reisverhalen te volgen, ik lees ook ongeveer 10 blogs van mensen die nu highschool doen :P
(waarbenjij.nu is altijd wel fijn)

Wist niet dat er zó veel problemen met EF waren! (was toch wel mijn 2e keus organisatie := )

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:33

Goh wat jammer zeg Jetske! Echt zonde van zo'n jaar. Groot gelijk dat je dan naar huis gaat, dat is toch niet de insteek van zo'n uitwisseling.
Ik had in mijn klas in de VS ook 2 meisjes die met EF weg waren, zaten met zn 2en in 1 gezin, niet zo'n succes moet ik zeggen, ze zijn allebei op gegeven moment ergens ander heen gegaan (lang verhaal). Maar zij waren wel de enige 2 daar van EF. Ik was met de Rotary en dat was dan ook gelijk alles aan exchanges daar op school. Best veel overigens voor een school met 400 leerlingen.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:04

Ik zit in North Dakota (nog kouder!) Met EF en ik heb het reuze naar mijn zin! EF heeft alles goed geregeld voor me. Ik zit op een christelijke priveschool, en dat is lang zo vervelend niet als het klinkt. Mijn kleinste klas is wiskunde (4 mensen, inclusief de leraar!) en mijn grootste klas is Bijbel (15 mensen). De mensen kennen me hier nu al allemaal. Het is ontzettend interessant om dingen over de bijbel te leren enzo (thuis heb ik nog nooit een letter uit de bijbel gelezen) en je leert een hoop over een andere cultuur (want dat is het echt, een heel andere cultuur). Ik zou, in tegenstelling tot de anderen EF aan iedereen aanraden. Ze hebben alles enorm goed geregeld voor mij. Er is in deze wijde omtrek geen andere EF student te bekennen en ze moedigen je aan om veel contact te maken met Amerikanen. Wat ik ook zou aanraden is het EF language & culture camp. Dat was een geweldige ervaring, en je hebt al een stukje amerika gezien voor je op je eindbestemming aankomt. En dat stukje heimwee, dat is echt even doorbijten. Iedereen denkt, ohh komt wel goed dat doe ik wel even. Zo makkelijk is het in werkelijkheid niet Dit is mentaal de eerste weken loodzwaar. Maar als je eenmaal gesettled bent (die fase ben ik net ingegaan) is het fantastisch. Mijn gastouders zijn geweldige mensen die ontzettend lief en zorgzaam zijn. Ik zou ze voor geen goud willen inruilen! Als je een paar foto's wilt zien van mijn gastouders en mij in Amerika, kun je me toevoegen op hyves. (tatort.hyves.nl)