Studeren, maar waar? Groningen vs Utrecht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

renskek

Re: Studeren, maar waar? Groningen vs Utrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:29

hihi het stereotype studentenvereniging wordt weer eens goed benadrukt. alleen dom bier zuipen... kan me daar aan gaan irriteren, maar dat kan ik beter niet gaan doen en daar is het topic ook niet voor bedoeld!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:14

Zit jij ook bij een studentenvereniging, Renske?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:52

LindyH schreef:
Ik heb in Groningen en Utrecht gestudeerd. Persoonlijk vond ik Utrecht beter bevallen. Ik kom oorspronkelijk uit de omgeving van Amersfoort en voelde mij in Utrecht meer thuis. In Groningen hadden ze het toch vaak over "het west'n" enzo.

Dat heb ik in de 17 jaar dat ik Groningen gewoond heb nog nóóit iemand horen zeggen! De voordelen over "noordelingen" bij mensen in Utrecht zijn vele malen groter dan van Groningers over de randstad ("o jaa, kom je uit Groningen?!! Dat kan ik he-le-maal niet aan je horen!!" Alsof we allemaal met een accent spreken, kom op zeg!) Maar goed, dat is mijn ervaring.

Over studentenverenigingen: ik vind dat je ook niet echt kan oordelen over wat er gaande is als je het niet zelf hebt meegemaakt. En al helemaal niet over ontgroeningen. Prima hoor, als je vindt dat het niet bij je past, zoveel mensen zoveel smaken en je moet vooral doen waar je je goed bij voelt. Maar ik word soms moe van de meningen die mensen hebben zonder dat ze weten waar het over gaat.

Verder denk ik dat je vooral rond moet kijken en zien waar je je op gemak voelt. Ik had voor ik naar Utrecht ging wel een idee waar ik lid wilde worden (Veritas, zustervereniging van Albertus). Uiteindelijk vond ik de sfeer daar onplezierig, de mensen deden nogal uit de hoogte. Ik ben daarom lid geworden van een andere vereniging waar ik me beter op mijn gemak voelde (maar qua grootte en "corporaliteit" wel erg vergelijkbaar). Doe vooral waar je je goed bij voelt. Ik ben blij dat ik lid ben geworden, ben nu 8e jaars en ik zie mijn jaarclub nog steeds iedere week. Ik had ze niet willen missen Lovers En mijn vriend trouwens ook niet, die heb ik daar ook leren kennen Knipoog

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:09

Soda schreef:
LindyH schreef:
Ik heb in Groningen en Utrecht gestudeerd. Persoonlijk vond ik Utrecht beter bevallen. Ik kom oorspronkelijk uit de omgeving van Amersfoort en voelde mij in Utrecht meer thuis. In Groningen hadden ze het toch vaak over "het west'n" enzo.

Dat heb ik in de 17 jaar dat ik Groningen gewoond heb nog nóóit iemand horen zeggen! De voordelen over "noordelingen" bij mensen in Utrecht zijn vele malen groter dan van Groningers over de randstad ("o jaa, kom je uit Groningen?!! Dat kan ik he-le-maal niet aan je horen!!" Alsof we allemaal met een accent spreken, kom op zeg!) Maar goed, dat is mijn ervaring.

Dat zal dan wel komen omdat ik de enige binnen mijn studiejaar was die uit "het west'n" kwam. Ik heb dat echt heel vaak gehoord. Niet dat ik niet met 'noorderlingen' kon opschieten ofzo, en ik heb het ook in Groningen ontzettend naar mijn zin gehad, maar toen ik daarna in Utrecht ging studeren voelde dat echt als thuiskomen en had ik het nog veel meer naar mijn zin. Maar misschien moet je daarvoor juist wel eerst weg zijn geweest.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:16

hmmm... ik beschouw mezelf als 'oosterling' en ja inderdaad; vriendinnetje van mijn broertje komt toevallig uit alphen aan de rijn, 't westn' dus.

Waarom zou je niet over oost/west/zuid/noord mogen praten? In 't westen vinden ze oosterlingen weer 'boeren'. 'wij' oosterlingen vinden de mensen uit het westen 'StadSn' en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Dus volgens mij kom je daar nooit en nergens onderuit.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:12

Ik zeg ook dat het niet mag, ik zeg dat ik het in Groningen nooit meegemaakt heb. En dat ik me daarom niet zo goed kan voorstellen dat het een reden is om je er niet op je gemak te voelen. Maar nogmaals, dat is mijn ervaring, die van een ander kan heel anders zijn.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:16

Ik kom ook uit het oosten (ook vlakbij deventer Knipoog) En ik kon eerlijk gezegd niet wachten om uit die boeren omgeving van sóóóó praat'nde mens'n weg te gaan. Ik vind dat echt het verschrikkelijkste accent dat je kunt hebben, dan vind ik gronings/fries nog minder erg. Nagelbijten / Gniffelen Ik heb uberhaupt nooit echt iets met mijn omgeving in het oosten gehad, dat heb ik nu in utrecht veel meer, al mis ik soms toch wel stiekem de rust Bloos

Ik ben overigens nog nooit een rasechte groninger tegengekomen die accentloos praatte Knipoog
Als je uit die buurt komt hoor je het misschien niet aan jezelf of aan anderen,
maar toch hoor je het.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:31

Ben ik een rasechte Groninger als ik er geboren en getogen (heb er 17 jaar gewoond) ben? Of tel ik niet omdat mijn ouders er niet vandaan komen? In ieder geval, als ik wel tel, dan zal ik je laten horen dat ik echt, absoluut accentloos kan spreken Knipoog Ik ga wel een beetje knauwen als ik tussen de Groningers ben, maar thuis in Utrecht spreek ik echt ABN.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:34

Ja hoor, de mensen uit Groningen praten allemaal met een accent. Dat slaat echt nergens op.Dat is in het westen/oosten toch ook niet zo?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:35

eefangel schreef:
Ik kom ook uit het oosten (ook vlakbij deventer Knipoog) En ik kon eerlijk gezegd niet wachten om uit die boeren omgeving van sóóóó praat'nde mens'n weg te gaan. Ik vind dat echt het verschrikkelijkste accent dat je kunt hebben, dan vind ik gronings/fries nog minder erg. Nagelbijten / Gniffelen Ik heb uberhaupt nooit echt iets met mijn omgeving in het oosten gehad, dat heb ik nu in utrecht veel meer, al mis ik soms toch wel stiekem de rust Bloos

Ik ben overigens nog nooit een rasechte groninger tegengekomen die accentloos praatte Knipoog
Als je uit die buurt komt hoor je het misschien niet aan jezelf of aan anderen,
maar toch hoor je het.

Ik vind de accenten in de buurt van Deventer juist de moooooooooooooooooiste die je kunt hebben! Haha! Gronings vind ik lelijk, Amsterdams vind ik het allerallerergst... Nagelbijten / Gniffelen

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:39

Lavien schreef:
Ja hoor, de mensen uit Groningen praten allemaal met een accent. Dat slaat echt nergens op.Dat is in het westen/oosten toch ook niet zo?

Mijn zusje spreekt net zo accentloos als ik en die woont nu in Nijmegen. Daar praat iedereen met een fors accent en ze betichten mijn zusje ervan Gronings te spreken. Dat is dus gewoon normaal Nederlands, mafkezen Clown

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:48

Soda schreef:
Ben ik een rasechte Groninger als ik er geboren en getogen (heb er 17 jaar gewoond) ben? Of tel ik niet omdat mijn ouders er niet vandaan komen? In ieder geval, als ik wel tel, dan zal ik je laten horen dat ik echt, absoluut accentloos kan spreken Knipoog Ik ga wel een beetje knauwen als ik tussen de Groningers ben, maar thuis in Utrecht spreek ik echt ABN.

Ik zei alleen wat mijn ervaring was hoor, sommigen hier geven het gelijk het gewicht van statement, maar dat was echt niet mijn bedoeling. Nagelbijten / Gniffelen

Ja inderdaad met rasechte groninger bedoel ik meer de mensen die er generaties lang wonen Knipoog Want als jouw ouders accentloos praten is het begrijpelijk dat jij ook minder tot niet gronings praat.

Ik heb overigens hetzelfde met mijn oostense accent, thuis slik ik ook wel menig lettergreep in, maar in Utrecht horen ze (of zeggen ze niet te horen) dat ik uit het oosten kom. In het dorp waar ik vandaan kom valt het accent ook wel mee, maar schuif je 1 dorp op, dan hoor je het gelijk Nagelbijten / Gniffelen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:31

Lavien schreef:

Ben ik niet met je eens, ik ben een echte groninger, maar dat is over het algemeen niet aan me te horen! Maar begrijp dat het niet je bedoeling was om te generaliseren! Pling

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:02

Ze zei ook juist dat het niet zo was Alet74!

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:39

Wat is ironie toch leuk hè Nagelbijten / Gniffelen Eefangel, ik was niet beledigd hoor, het was een grapje Knipoog

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:09

edit: O wacht ik snap het probleem!

Dat allereerste zinnetje was niet specifiek op jou gericht, maar op andere mensen die wel duidelijk aanstoot aan mijn uitspraak gaven! Vandaar dat ik het nog wat nuanceerde met 'sommige mensen hier', ik had dat beter boven de quote kunnen zetten, en dan daaronder mijn reactie op jou Tong uitsteken

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:16

Duidelijk! En mijn opmerking over fijne ironie was weer bedoeld voor Alet74. Nou ja, miscommunicatie alom... Knipoog Zou het door mijn noordelijke accent komen Clown
Laatst bijgewerkt door Soda op 20-11-08 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:28

Ja vandaar dat ik dat snel weg had gehaald, ik kwam er ook achter ROFL

Dat was gewoon blondheid hoor!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 20:11

Nou ik ben op de opgendag van de Hogeschool utrecht geweest en wat een prut Scheve mond ik werd echt behandeld als een baby en vond het er echt een ongeregelde zooi! Dus mijn eerste keuze wordt groningen, dan amsterdam(dan blijf ik in Utrecht wonen) en dan Utrecht.
Lachen

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:27

Het niveau van de Hogeschool Utrecht is inderdaad niet altijd even best (maar goed, dat heb ik van horen zeggen). De "behandeld als een baby" verhalen klinken me wel bekend in de oren Knipoog De Hanzehogeschool is wat dat betreft al een stuk verder (wat betreft PGO, extra activiteiten naast je studie etc.) Welke opleiding wilde je ook alweer gaan volgen?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:17

oh jongens ik wilde jullie nog eventjes bedanken, het wordt hóógst hoogst waarschijnlijk Groningen. Ik moet wel ingeloot worden maar Groningen heeft de makkelijkste loting.
Bedankt dus voor jullie informatie etc. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:43

Denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Ja
Hoe reageert je vriend erop?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 15:59

niet zo heel erg schön, maar hij vind wel dat ik de keuze zelf moet maken, maar hij vreest wel dat het uit gaat Lachen

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:05

Als dat zo is was t misschien niet meant to be en is t alleen maar goed dat je dan `voor jezelf` kiest nu...
Ik bedoel, 1 van mijn vriendin uit de UK gaat trouwen met zijn meisje uit US, gewoon omdat ze helemaal weg van elkaar zijn en t altijd gered hebben, ondanks de mega afstand.. Dus dan moet Groningen - Utrecht best te doen zijn Knipoog

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:13

Hardstikke leuk!
Groningen is echt toppie Knipoog

maar.... scholen zijn denk ik in elke stad hetzelfde.... FLUT dus..