Ik kon gewoon nooit op datgene komen wat ik graag zou willen doen. Maar nu heb ik het gevonden. Ik heb via internet een studiekeuzetest gevonden, gedaan en bekeken. Je kon ook de school ingeven waar je naartoe zou willen, in mijn geval de K.U. Leuven. Het resultaat kwam eigenlijk niet echt als een verrassing: datgene waar ik niet op kon komen, had nu wel een naam, nl. archeologie. Ik wil dit studeren, nadat ik dit bachelordiploma behaald heb. Van thuis mag het en ik krijg sowieso een beurs.
Wat ik me dus wel nog afvraag, is of dit ergens haalbaar is. Ik heb de lessenroosters gezien en op zich zien die er me echt goed uit. Ik ben wel heel gedreven als ik me eenmaal ergens in vastbijt, dus motivatie is er ook zeker. De vraag zit er voor mij vooral in het verschil van studeren. In mijn huidige opleiding moet ik niet echt veel studeren, alleen net voor de examens, puur door de combinatie luiheid en goed geheugen nadat ik naar de les ben geweest. De maximale tijdsduur die ik gemiddeld aan de voorbereiding van een examen besteed, schat ik op 4 uur. Ik besef ook dat ik niet dat geluk zal hebben als ik eenmaal op de universiteit zit

Heeft er nog iemand ooit een universitaire opleiding gedaan na een andere, of gewoon na een lange tijd niet gestudeerd te hebben?

En idd, met begeleiding lukt het misschien beter. Hoe raar het ook is: ik leer kinderen hoe ze moeten leren, ik leer hen veel, maar zelf kan ik niet studeren. Dat is niet om een "dikke nek" te hebben, maar ik heb nooit moeten werken voor mijn punten en dat gaat zich tegen me keren als ik dat niet kan veranderen.
wat een onzin als we daar een goed Nederlands woord voor hebben.