KvK inschrijving, wie weet meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

KvK inschrijving, wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 14:13

Zit eigenlijk even met een vraag, wellicht dat iemand van jullie er meer van weet..

Vanaf wanneer is het noodzakelijk je in te schrijven in het handelsregister als je net als ik tekent en fotografeert voor je hobby?

Het moment is voor mij aangekomen dat ik er nu echt geld mee ga verdienen.. Nog niet met de fotografie, maar wel met tekenen. Binnenkort gaat er een boekje uitkomen, wat ik heb geillustreerd en darvoor krijg ik een kleine bijdrage per verkocht boekje. Hoeveel boekjes er verkocht gaan worden is nu nog helemaal niet duidelijk, het gaat om een Tinker fokkerij boekje, een beperkte doelgroep..

Hoe regelen jullie je belastingaangifte als je echt winst maakt?

Tot op heden is dat bij mij nog niet aan de orde, maar zal straks wel gaan komen.. Ik ben 40 uur in loondienst en mijn hobbies doe ik uiteraard gewoon in mijn vrije tijd.

Wanneer maak je precies winst? Als je echt geld overhoudt, boven je materiaalkosten? Of al het geld wat je er aan verdient en mag je je materiaalkosten niet meerekenen?

Ik ben echt een leek wat dit soort dingen betreft omdat ik nog nooit echt geld heb verdiend met mijn hobby, maar wil wel het zekere voor het onzekere nemen..

Heb de KvK inmiddels al een mail gestuurd om een afspraak te maken of zij mij het een en ander uit willen leggen..

Hoop dat jullie mij ook wat kunnen voorlichten hierover..

Anoniem

Re: KvK inschrijving, wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 14:50

Je kunt, als je niet echt een "bedrijf" hiermee opzet, je inkomsten gewoon opgeven bij je jaarlijkse belasting opgave, onder het kopje "overige werkzaamheden". Je mag de gemaakte kosten dan ook aftrekken van je inkomsten, en uit die rekensom zal de belastingdienst dan evt. een aanslag of een teruggave bepalen.

In theorie kunnen die inkomsten óók negatief zijn, als je bijv. iets meer hebt moeten investeren dan dat je verdient hebt.

Wat betreft kvk, dat staat natuurlijk helemaal los van 't feit of je ook wel of geen ondernemer bent voor de belastingdienst...
Het is voor "nieuwe starters" per 1 juni/juli 2008 verplicht om je gelijk bij de kvk in te schrijven, ook voor de "vrije beroepen" zoals tekenaar en fotograaf (valt onder kunstenaar).

Mensen die al gestart zijn voor die datum, die krijgen vanzelf een brief van de kvk dat ze zich moeten gaan inschrijven. Dat gaat met fases.
Maar in jouw geval: als je echt een bedrijf gaat beginnen hiermee, dan ben je verplicht om je in te schrijven. Maar dat zullen ze je daar ook wel vertellen Knipoog

Als je echt een bedrijf erin begint, moet je je ook bij de belastingdienst aanmelden als ondernemer. Je krijgt dan een btw nummer en je moet dan een complete boekhouding, incl. btw boekhouding gaan bijhouden, en ieder kwartaal aangifte doen. Meer info daarover kun je gewoon lezen op de site van de belastingdienst Knipoog

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:49

[UK] is niet helemaal de plaats, dus ik ga het even verplaatsen naar de plek waar het in mijn ogen het beste thuis hoort...

[UK] > [TV]

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 10:31

Dankjewel Mireille, wist niet waar ik hem anders moest stellen Haha!

Dankjewel Femke voor je bericht!
Dus feitelijk kan ik mij gewoon inschrijven bij de KvK en voor de belasting mijn inkomsten uit het tekenen blijven opgeven via "overige werkzaamheden"? En ben ik dus niet zeg maar verplicht om een ondernemer te worden?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:32

KvK ben ik nooit bij ingeschreven heb alleen een btw nummer.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:44

Teuntje111 schreef:
Dankjewel Mireille, wist niet waar ik hem anders moest stellen Haha!

Dankjewel Femke voor je bericht!
Dus feitelijk kan ik mij gewoon inschrijven bij de KvK en voor de belasting mijn inkomsten uit het tekenen blijven opgeven via "overige werkzaamheden"? En ben ik dus niet zeg maar verplicht om een ondernemer te worden?

Ik heb dat nog niet zo lang geleden aan onze financiële man gevraagd en die zei dat inschrijven bij de kvk niet nodig was, alleen de inkomsten opgeven aan de belastingdienst. Je mag per jaar een bepaald bedrag bijverdienen, zei hij. (Ik meen, maar schiet me daar niet op lek, dat dat tot 4000 euro per jaar mag zonder dat je daar een btwnummer voor moet aanvragen.)
Anders zou dat uiteraard zijn als je een uitkering zou ontvangen.

Maar eerlijk gezegd blijft het voor mij ook behoorlijk onduidelijk omdat het nergens echt duidelijk op papier staat vermeld.

Als je je inkomsten uit opdrachten opgeeft, houdt er dan wel rekening mee dat je je kosten daar vanaf trekt, dus materiaal, atelierkosten, verwarming en electriciteitskosten, eventueel vervoer, kosten van je website..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 10:58

Ja, dat heb ik ook ervaren, heb nu een maand lang iedereen die ik ken, gevraagd hoe zij het doen.. Mijn schoonvader is gepensioneerd en is freelancer (vastgoedfotograaf), mèt BTW nummer. Hij geeft dus alles op aan de belasting mèt BTW nummer. En op de site van de belastingdienst kan ik echt niks vinden.. Op de site van KvK bestaat er geen "kunstenaar" in het soort beroep wat je uitoefent.. En ook niet wat je verdiensten mogen zijn hieruit.. Ze hebben het alleen over "meer dan een symbolische vergoeding"...

Ik heb qua fotografie zo'n 200 euro inkomsten per jaar, maar de winst hieruit is er nog niet, omdat mijn camera en toebehoren al over de 1000 euro was en daarnaast nog de nodige software..

in tegenstelling tot tekenen.. Hiermee heb ik dit jaar in 3 maanden tijd ongeveer 300 euro verdiend en maar 50 euro onkosten gehad.. Ik heb met tekenen geen materiaalkosten, omdat ik digitaal teken.. Dus feitelijk alleen mijn wacom en de afschrijving van mijn PC. Photoshop had ik al aangeschaft voor de fotografie..

Zit er zelf niet zo op te wachten dat ik ineens problemen ga krijgen met de belasting Bloos Het salaris uit mijn fulltime baan is namelijk ook vrij hoog..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:44

Zoals ik hierboven al schreef: inschrijving bij kvk is vanaf 1 juli 2008 voor íedereen verplicht die min of meer beroepsmatig ergens mee bezig is.

Vroeger was het voor "vrije beroepen" niet verplicht om je kvk in te schrijven, maar per 1 juli 2008 is dat dus wél verplicht Knipoog

Belastingdienst is ook verplicht als je ondernemer bent. Maar als je geen ondernemer bent niet.
Voor je fotografie denk ik niet dat je al onder het kopje 'ondernemer' valt. Voor tekeningen misschien wel, even afhankelijk van hoeveen tijd je erin steekt etc.
Je kunt hiervoor ook het beste even een afspraak maken met een belasting adviseur.
Het heeft namelijk óók grote voordelen om wél ondernemer te zijn voor de belasting, want je mag je btw gaan aftrekken enzo.

Als je géén ondernemer wil worden voor de belastingdienst, moet je zorgen dat je niet te veel uren in je werk steekt, en géén winst oogmerk draagt... Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:27

Bedankt voor je reactie weer Femke!

Morgen 9.30 heb ik een afspraak voor een adviesgesprek op de KvK Knipoog Ze gaan me dan alles uitleggen over de rechtsvormen en of het dus echt noodzakelijk is.. Gezien ik nu geen winst maak, maar het wel wil gaan doen.... Is een KvK inschrijving dus verplicht Haha!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:30

Ik ben heel benieuwd.. zou je ons ook op de hoogte willen houden van de uitkomst?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:36

yup doe ik, gezien het hier misschien ook mensen op Bokt aangaat...

Denk dat ik niet de enige ben die toch ineens best wat geld verdient met hun hobby...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 10:07

De afspraak is verzet naar volgende week dinsdag

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:53

Heb er ook naar geinformeerd bij een belastingadviseur. Ben hobby fotograaf en mag tot een bepaald bedrag verdienen (kosten die ik maak trek ik daar vanaf) en die moet ik dan gweoon opgeven aan de belasting. Heb dan ook geen KVK.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:04

TV > STW

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 15:22

ik ben vanmorgen bij de KvK geweest, daar heb ik bijna een uur uitleg gekregen over het hebben van een eigen onderneming en wat daarbij fiscaal komt kijken. Ik ben een heel stuk wijzer geworden..

Het is voor mij erg raadzaam mij wél in te schrijven in de KvK, omdat ik wel een winstoogmerk heb in de toekomst. Ik ga dus ondernemer worden.. Het is dus niet altijd verplicht om je in te schrijven bij de KvK als je een vrij beroep hebt, tenzij je dus echt geld wil gaan verdienen ermee. Als je er geld mee wil verdienen is het verplicht.

Je kan ondernemer worden voor de BTW en je kan ondernemer worden voor de inkomstenbelasting. Die eerste is op mij van toepassing, omdat ik niet gruwelijk veel geld ga verdienen met mijn onderneminkje. Mijn inkomsten uit het onderneminkje, moet ik 19% BTW over gaan betalen. Over de uitgaven die ik heb om mijn onderneminkje te runnen, kan ik ook weer 19% BTW terug krijgen van de belasting. En die uitgaven is echt ALLES wat je nodig hebt voor je bedrijfje. Alle bonnen voor deze benodigdheden zijn tot 7 jaar na aanschaf/opgave opvraagbaar, dus je moet alles echt 7 jaar bewaren.

Zit je aan het einde van de rit onder de 1700 euro te betalen BTW, dan werd dat kwijtgescholden, zo ik dat begrepen had vanmorgen, omdat je dan gewoon erg weinig omzet hebt gedraaid.

De onderneming heeft ook fiscale consequenties mbt mijn hypotheek. Als ik meer ga verdienen, dan wordt mijn belastingteruggave ook minder. En als ik echt veel meer ga verdienen krijg ik helemaal geen belastingteruggave meer op mijn hypotheek

Ik heb vanmorgen ook mijn ondernemingsplan opgesteld, was voor mij niet verplicht, maar geeft je wel een goed inzicht in wat er allemaal bij komt te kijken.

Ik heb hier software besteld voor het ondernemingsplan: http://www.easystart.nl/?gclid=CLrQ6rX_ ... 1QodxSFUfQ

In mijn geval loop ik weinig tot geen financieel risico, omdat ik digitaal teken en ik dus geen terugkerende materiaalkosten heb (feitelijk alleen mijn tekentableau en PS). Dat heb je dus wel op het moment dat je wil gaan fotograferen etc. omdat je dan met hoge materiaalkosten zit, camera en lenzen zijn duur en moeten onderhouden worden.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 22:16

Is het trouwens niet handiger als dit toch teruggaat naar UK, omdat daar heel veel mensen zijn die als ik gewoon lekker tekenen en hieruit ook bijverdienen? Het lijkt mij handig als juist zij weten dat je je onder bepaalde voorwaarden MOET inschrijven bij de KvK in het Handelsregister. Daar in UK zit de doelgroep, niet hier bij studie en werk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:30

Een "beroep" betekend in de simpelste zin van het woord dat je er je geld mee verdient.
Vroeger was het zo dat vrije beroepen zich niet in hoefden te schrijven, maar sinds 1 juli is iedereen met welk beroep dan ook, verplicht om zich in te schrijven als ze aktief met dat beroep bezig zijn.

Slechts 1 uitzondering: als het iets is dat je hobby-matig doet. Maar dan is het dus niet je beroep, en dus hoef je je dan ook niet in te schrijven.

Ik denk dat ze het zó uit wilden leggen aan je bij de kvk... Knipoog

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:03

Dat over de belastingdienst, ik heb een starterspakket aangevraagd bij de KVK. En er stond ook iets in van een starterstpakket vanuit de belastingdienst. Heeft iemand hier ervaringen mee, of is het handiger om een afspraak te maken?

@ Teuntje; die software die je besteld hebt. Kan je daar wat meer over vertellen? Is het echt handig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:09

Altijd én een afspraak maken bij kvk én bij de belastingdienst... Het zijn 2 totaaaaal verschillende instellingen die op zich niets met elkaar te maken hebben. Ze zullen misschien wel iets aan advies over elkaar geven, maar je kunt het beste gewoon bij beide instanties advies inwinnen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:56

@ Kaisa: ja, dat is echt handig, want dan weet je precies wat er allemaal op je af KAN komen.. Als "kunstenaar" heb je niet een bedrijfsplan nodig, maar er staat wel van alles in waar je wel over na moet denken..

Inderdaad moet je je bij beide instanties melden. De Kamer van Koophandel mag alleen maar een voorlopig BTW nummer uitgeven, de Belastingdienst moet daar een definitief nummer aan gaan geven. De KvK regelt alleen de inschrijving in het Handelsregister, verder niets en alle fiscale dingen moet je dus verder regelen via de Belastingdienst.

Ik heb trouwens in mijn speurtocht ontdekt dat er hele mooie pakketten aangeboden worden voor je zakelijke rekening. Bizzner Bank heeft een boekhoudpakket erbij zitten, wat je hele BTW boekhouding automatisch doorstuurt naar de Belastingdienst.

Bizzner is vrij goedkoop voor hun zakelijke pakket, ik had alles bij de Rabobank lopen, die zijn voor starters wel aardig, maar als je 2 jaar verder bent, betaal je al 8 euro per maand voor je zakelijke rekening en 10 cent per transactie.. Bij Bizzner zijn de transacties gratis, je betaalt 5 euro en een beetje per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:07

Postbank is ook een fijne bank voor zakelijk bankieren... Daar heb ik mijn rekening bij lopen.
Ik wilde eigenlijk voor Bizzner gaan, maar die deden heel lastig omdat ik geen kvk nummer heb (vrijstelling gekregen, maar zelfs met de vrijstellingsbrief wilden ze het niet accepteren), enige manier om me bij bizzner aan te melden, was om een dure accountant in te huren en die een verklaring op te laten maken.

Ja daaaaaaag.

Dus toen ben ik zonder problemen naar de postbank gegaan, waar ik wél zonder gedoe werd geaccepteerd.
Er zitten bij de postbank ook wat kosten aan verbonden, maar die zijn vrij laag. Bovendien krijg je bijna alle transacties gratis tot een bepaald bedrag. Maar daar blijf je gemakkelijk onder. 'k heb nog nooit extra hoeven te betalen voor transactie kosten.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 13:19

Klinkt misschien heel stom, maar ik heb iets tegen de postbank.... Gezien ze het geld een paar dagen vasthouden en nog even rente ervan trekken alvorens het door te storten naar een andere rekening..

Jij hebt inmiddels toch wèl een KvK nummer toch?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 19:51

Het is rond, ik sta ingeschreven in het Handelsregister en ben gelijk aangemeld als zelfstandig ondernemer bij de Belastingdienst!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:09

Postbank houdt helemaal geen geld vast... als ik nú iets overmaak naar een andere giro rekening, staat het er direct al op.

Maar bank naar giro en giro naar bank, dat gaat vanuit beide partijen inderdaad wat trager.
Maar dat blijft je toch houden in het financiële verkeer, want als je zelf voor 'n bank kiest, en je moet iets naar giro overmaken, blijf je dat probleem houden Knipoog

Nee, ik heb nog geen kvk inschrijving. Die vrijstelling is nog steeds van kracht.
Maar de vrije beroepen moeten zich vanaf 1 juli nu ook gaan inschrijven. Bedrijven die al voor die datum zijn begonnen, gaan ze in fases inschrijven, tot 2010. En daar krijg ik vanzelf een brief over, als die brief binnenkomt hoef ik me pas in te schrijven Knipoog

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:07

Zelf heb ik ook de postbank, en heb daar ook geen problemen mee Lachen

Femke; weet jij waarom deze regel veranderd is? (dat vrije beroepen zich nu wel moeten inschrijven)