ik krijg geen vakantie !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

ik krijg geen vakantie !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:20

Ik zit met een klein dilemma op mijn werk.

Ik werk nu inmiddels 13 maanden fulltime als shopmanager, en heb in die tijd ongeveer 3 dagen vrijgenomen.
In de eerste maand dat ik er werkte heb ik heel veel overuren gedraaid. (minstens 60 overuren)

Nu staat in mijn contract dat overuren worden omgezet naar vrije uren. Nu blijkt dus aan de hand van mijn loonstrookjes, dat ze mijn vakantieuren nooit hebben bijgehouden.
Zijn ze verplicht om dit te doen?

Ook wil ik zometeen in oktober 3 weken vrij.
Mijn contract zegt over vakanties alleen dat ik geen vakantie in november december en januarie mag nemen, en dit vind ik prima.
Ik heb in januarie al aangegeven dat ik vakantie wilde in oktober.
Nu kan ik dus geen vervanging vinden, en waarschijnlijk dus geen vakantie nemen. Terwijl er nergens staat dat ik verplicht ben om vervanging te zoeken.
In mijn CAO (mode detailhandel) staat dat ik récht heb op 3 weken vakantie. Hoever reikt dit 'recht'?

Wie kan me hiermee helpen? Ik ben al bijna tegen het overspannen aan! (nou is dat iets overdreven, maar ben er zwaar gefrustreerd om).

juval

Re: ik krijg geen vakantie !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:23

ik zou het voor je uitzoeken, maar mijn collega is er morgen pas weer, dan kan ik je meer laten weten. sorry dat het wat langer duurt.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:25

geeft niet joh, ik dacht misschien zijn er mensen die het direct weten Knipoog

ik hoor het van je! thanks!

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:39

Volgens mij zijn ze verplicht om je die dagen te geven.
Als het in je contract staat, hebben zij geen poot om op te staan

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:40

tsja dus zou ik dan gewoon niet moeten gaan werken dan? Ik denk dat ik daar nog meer gedonder mee krijg, omdat dan de hele winkel niet open gaat...
Het rooster voor oktober heb ik al gemaakt, en ik heb mezelf niet ingepland in die 3 weken waarin ik vakantie wilde...

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:42

Meld je je toch gewoon ziek. Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:44

Dat de winkel geen vervanging heeft is hun probleem........

jij kan je vrije opgebouwde uren gewoon opnemen....... PUNT Lachen en als hun dat in de weg staan, dan moeten ze je vrije uren uitbetalen INCLUSIEF je overuren.........

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:46

tsja daar had ik ook al heel stiekem aan gedacht, gewoon naar de dokter en proberen om overspannen te laten verklaren, zodat ik nog wel lekker naar me paard kan.
Maar ja.. ach daar heb ik dan weer geen lef voor.
En al helemaal niet omdat ze weten dat ik op vakantie wil.
ik heb dan natuurlijk geen poot om op te staan.
En daarbij geef ik nog een beetje teveel om de winkel (heb zelf nog staan klussen voor de opening) dus ik wil de winkel ook niet zomaar dicht laten..

Pfff moeilijk!

@ KiWiKo : maar ik wil die uren niet uitbetaald krijgen! ik wil gewoon een paar weken vrij!

Dus jullie zeggen ; gewoon op vakantie gaan? Sta ik dan wel in mijn recht?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:47

hmm ik zit net eens na te denken over het uitbetalen van me uren, maar gaat er dan niet nog heel erg veel belasting vanaf?
Laatst bijgewerkt door kehdra op 08-09-08 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:47

Kun je niet in een persoonlijk gesprek met je leidinggevende dit bespreken? Of zit die persoon bij een hoofdkantoor dat ergens anders in Nederland is gevestigd? Het is wel vreemd dat ze je overuren niet bijhouden, hier zou ik schriftelijk melding van maken, met als bijlage een staat met je overuren. Als contractueel is vastgelegd dat je in een bepaalde periode vakantie mag nemen, zou dat ook moeten kunnen. Maar hoe staan je werkzaamheden als shopmanager omschreven in je contract? Ben jij verplicht om voor vervanging te zorgen of wordt dit centraal geregeld? Je kunt voor dergelijke vragen ook terecht bij de bond, maar ik zou niet direct naar je werkgever met de bond gaan schermen, dat werkt meestal averechts. Maar, arbeidsrecht is één van de sterkste rechten dat er is, dus je hebt wel een stevige basis.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:47

Kiwiko heeft gelijk en ik zou grof gezegt gewoon denken bekijk het maar..ik ga gewoon op vakantie. Als ze geen vervanging hebben en jij vind die is dat altijd fijn voor hun, maar niet jou taak.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:49

kehdra schreef:
tsja daar had ik ook al heel stiekem aan gedacht, gewoon naar de dokter en proberen om overspannen te laten verklaren, zodat ik nog wel lekker naar me paard kan.
Maar ja.. ach daar heb ik dan weer geen lef voor.

Dat moet je ook helemaal niet willen. Ten eerste los je het probleem niet op, ten tweede vind ik zulke dingen niet kunnen (maar dat is misschien omdat ik zelf werkgever ben).

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:50

Oeps, dat bold is niet de bedoeling, maar ik krijg het niet meer weg! Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:51

kehdra schreef:
@ KiWiKo : maar ik wil die uren niet uitbetaald krijgen! ik wil gewoon een paar weken vrij!
?

maargoed, stel dat ze je geen vrij geven? ik kan ook tegen personeel zeggen, nu even niet Lachen maar die uren blijven dan wel staan.........

Kijk het even heel goed na of je je uren mee mag nemen naar volgend jaar......... OOK je overuren. Dan zou je ze kunnen laten staan..... maar vaak ben je je uren kwijt........ en het zou toch lastig zijn als ze *poef* ineens weg waren........ dan kan je ze beter uit laten betalen..... OOK je overuren.

Ga je inderdaad goed belasting over betalen, maar beter een beetje dan helemaal alles weg

Ziekmelden is echt, echt NOT DONE......... aan mij heb je een slechte hoor als ik denk dat je je onterecht ziek meld Lachen

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:55

chevax schreef:
Kun je niet in een persoonlijk gesprek met je leidinggevende dit bespreken? Of zit die persoon bij een hoofdkantoor dat ergens anders in Nederland is gevestigd? Het is wel vreemd dat ze je overuren niet bijhouden, hier zou ik schriftelijk melding van maken, met als bijlage een staat met je overuren. Als contractueel is vastgelegd dat je in een bepaalde periode vakantie mag nemen, zou dat ook moeten kunnen. Maar hoe staan je werkzaamheden als shopmanager omschreven in je contract? Ben jij verplicht om voor vervanging te zorgen of wordt dit centraal geregeld? Je kunt voor dergelijke vragen ook terecht bij de bond, maar ik zou niet direct naar je werkgever met de bond gaan schermen, dat werkt meestal averechts. Maar, arbeidsrecht is één van de sterkste rechten dat er is, dus je hebt wel een stevige basis.

Ik heb het al meerdere malen in een persoonlijk gesprek geprobeert, maar ze blijven erbij dat zolang er geen vervanging is, ik mijn vakantie dus niet mag inplannen in het rooster (wat ik dus al wel gedaan heb, en die heb ik hun ook doorgemaild Knipoog ).

In mijn contract staat niks over vervanging zoeken oid. maar daarnaast staat wel dat ik verantwoordelijk ben voor het elke dag openen van de shop Maar dit staat onder een hele ander clausule als vakantie, staat gewoon bij de algemene taakomschrijving.

Als ik een overzicht door stuur met de overuren die ik gedraaid heb, moeten ze zich hier dan aan houden? ze wilden het in eerste instantie namelijk gaan schatten Clown (dit is alweer 3 maand geleden hoor)

Bij de bond moet je toch eerst lid worden?

En idd. ziekmelden vind ik ook best slap, en heb er al helemaal het lef niet voor. Dat was gewoon een gefrustreerde gedachten gang. Ik moet er ook niet aan denken dat mijn partimer dat zou doen, die krijgt dan écht de wind van voren hoor! nik quote mezelf even Knipoog
Citaat:
En daarbij geef ik nog een beetje teveel om de winkel (heb zelf nog staan klussen voor de opening) dus ik wil de winkel ook niet zomaar dicht laten..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:01

Ja, je moet eerst lid worden van een bond. Maar misschien dat je wel informatief kunt bellen? Ik zou in ieder geval iedere maand schriftelijk mijn overuren doorgeven. Een schatting maken van je overuren klinkt vreemd. Als er in je contract staat dat jij verantwoordelijk bent voor het elke dag open zijn van de shop, heeft dat natuurlijk wel een relatie tot de clausule mbt vakantie. Moeilijk hoor, ik hoop dat je er uit komt. Ben zelf geen jurist, dus kan je verder geen tips geven. Succes ermee!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:05

phoe erg lastig

persoonlijk (en dat is dus geen feit) vind ik dat je recht hebt op vakantie.
je hebt nog vrije dagen, niet in de bovengenoemde maanden en je hebt op tijd aangegeven dat je op vakantie wil. volgens mij is dat helemaal volgens de regels.

het probleem is dus de vervanging? wie doet dat dan als je ziek bent? en hoeveel mensen werken er bij jouw in de winkel? is er niet iemand van een andere vestiging die ff de touwtjes in handen kan nemen?

ziekmelden vind ik not-done. er mee dreigen kan altijd Tong uitsteken.

en ja. dat je verantwoordelijk bent voor de opening enz. als receptioniste ben je ook verantwoordelijk voor de inkomende telefoontjes. als je op vakantie gaat.. gaan die ook gewoon door..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 16:21

ja echt lastig inderdaad.

Ik vind zelf ook dat ik récht heb op mijn vakantie (zo staat het ook in mijn CAO).

Het grootste probleem is inderdaad de vervanging. Ik heb 1 partimer, die al aardig wat extra uren wil werken in mijn (geplande) vakantie, maar er staan nog 8 dagen open.

Mocht ik ziek worden is er écht een probleem. In de 13 maand dat ik hier nu werk ben ik nog nooit ziek of te laat geweest, dus hoe dit in de praktijk werkt weet ik niet, maar de bedoeling is dan om iemand uit een van de andere 5 vestigingen te laten komen. deze zitten allemaal op minstens 3 uur reizen van mij vandaan.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:24

oke dus van de 3 weken zijn er nog 8 dagen over.. vind ik nog best knap. ik n eem aan dat je 6 dagen in de week de winkel open hebt.

kan er naast die partimer niet iemand een spoedopleiding hebben? en dan de moeilijkere dingen aan de partimer overlaten (als het een dag kan blijven liggen)

maar ik vind wel dat je recht hebt op vakantie!!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 16:26

ja mijn partimer ben ik dan ook erg dankbaar hoor, en dat weet hij Knipoog

een nieuw persoo n inwerken heb ik ook na gevraagd, maar ze vinden het teveel van het goede om een 'nieuwe' ineens de verantwoording over de shop te geven voor een paar dagen../
Ik denk daar anders over maar goed..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:33

tsjong..oftewel je hebt er eigenlijk alles al aan gedaan.. vind dit echt belachelijk. kan me er altijd zo boos om maken

(doe de opleiding personeel en arbeid... haha.. dus daar komt verandering in Tong uitsteken )

tuurlijk kun je niet altijd vrij en je moet je inzetten voor de baas.. maar oohww.. dit verpest de werksfeer zo.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 06:53

als jij je er al boos om kan maken, kan je nagaan hoe gefrustreerd ik ben Knipoog

Ik heb er inderdaad alles al aan gedaan, maar ze willen me gewoon niet laten gaan.

'gewoon gaan ' lijkt me ook niet handig, aangezien ik wel verantwoordelijk benom de deur elke dag open te hebben.

Vraag me af wat ik wél kan doen...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 07:03

Als het een bedrijf is uit een keten zou ik hogerop gaan en ik neem aan dat het bedrijf dan ook een afdeling personeelszaken heeft? Zo niet, uitleggen dat het zo niet verder gaat en dreigen dat je opstapt. Sorry hoor maar er zijn zoveel andere winkels die ook een leuke manager zoeken en waar ze je wel normaal behandelen. Trouwens, als jij al de enige bent met die parttimer willen ze je ook niet kwijt lijkt me? Op je strepen gaan staan nu want anders kost het je je eigen lichaam! Je hebt vakantie nodig omdit vol te houden, werk in een winkel is al zwaar. Maar zonder vakantie is het helemaal niet te doen hoor! Dus desnoods gewoon inroosteren dat je vakantie hebt, doormailen en wegblijven. Dan ontslaan ze je maar, je kunt toch niet eeuwig zo doorgaan. Dat bedrijf denkt enkel aan winst maken en niet aan jou, wat als je in andere problemen komt, stel dat je ziek wordt ofzo? Schoppen ze je er dan uit?
Daarnaast lijkt mij dat een parttimer en een fulltimer lang niet genoeg is om een winkel te laten draaien. Ik zou me er niet druk om maken als de winkel een dag dicht blijft, je hebt het aangegeven er alles aan gedaan. Hadden ze maar moeten luisteren.
Je kunt trouwens ook een kopietje van je CAO meenemen en onder de neus wrijven!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 07:05

Mijn zus had ook in haar contract staan dat overuren niet werden uitbetaald en omgezet werden in tijd voor tijd uren.
Zij had dus keurig haar uren bijgehouden die allemaal extra werden gedraaid en dus tijd voor tijd uren hadden moeten worden. Het waren er inmiddels zoveel geworden dat ze in 9 maanden tijd ruim 3 weken vakantie daarvan op kon nemen. Haar baas weigerde ook elke keer als zij deze uren op wilde nemen met de smoes het kan nu niet te druk.
Mijn zus is toen naar de vakbond gestapt voor meer info over deze regeling. Daar kreeg zij het volgende te horen: Als tijd voor tijd uren niet binnen 3 maanden nadat ze gemaakt zijn kunnen worden opgenomen dienen ze te worden uitbetaald. Tevens als je part-time werkt en deze uren komen bijna wekelijks terug in overuren dient je contract aangepast te worden omdat het aantal part-time uren structureel worden overschreden.
Einde van het liedje was dat haar contract niet werd verlengd omdat ze dus voor haarzelf opkwam en ze was alle tijd voor tijd uren kwijt...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 07:12

Klopt meggiemeg, ik heb ook een tijdje als manager gewerkt en wij moesten de parttimers een keer in de zoveel tijd minder uur laten werken omdat ze anders recht kregen op een fulltime contract. Toch zou ik zeker voor jezelf opkomen, je hebt die uren staan en desnoods betalen ze ze maar uit maar je hebt ook recht op je gewone vakantie dagen. Je bouwt voor iedere gewerkte maand een dag op en daar heb je recht op. punt.
Daarbij, mochten ze je ontslaan sta je volkomen in je recht en zul je tijdelijk uitkering ontvangen. Niet dat je daar nu zoveel aan hebt maar het geeft je in ieder geval tijd om een nieuwe baan te zoeken en toch een inkomen te hebben in die periode.
[edit] Nu ik erover nadenk bouw je volgens mij 2 vrije dagen op per gewerkte maand!