Sinds gister studeer ik Psychologie in Groningen. De colleges bevielen me gister erg goed, en ik vind het tot nu toe leuke stof. Wat ik alleen heel moeilijk vind, is om een goed begin te maken aan het leren. Ik ben nu al een paar uur bezig, en ben amper 6 bladzijden verder. Het is is veel stof, en het komt op mij over alsof alles belangrijk is. Ik wil het graag goed aanpakken, maar heb geen idee hoe ik ooit die stof in mijn hoofd moet krijgen. Nu ben ik dus aan het samenvatten in het Nederlands, omdat het boek Engels is, maar tentamens ook in het Nederlands worden afgenomen.
Nu is het dus zo, dat we voor het college van morgen de eerste 50 bladzijden van het boek moeten weten. Nu kan ik het natuurlijk goed doorlezen, maar dan dwalen na 10-12 bladzijden mijn gedachten compleet af. Over 3 weken heb ik mijn eerste deel tentamen al.
Mijn vraag is, aan iedereen die maar goeie tips kan geven (het liefst uit ervaring), hoe kan ik dit het beste aanpakken, en hoe doen jullie het leren van grote, lange, complexe teksten?

. Jammer genoeg blijk ik soms nogal aan de luie kant te zijn, en stel ik mijn samenvattingen uit en... Ach, ik ga naar mijn derde jaar, voorlopig lukt het dus nog met het 'luie'.
Tussenkopjes zijn altijd erg informatief, let er ook goed op want dat is eigenlijk het belangrijkste van de hele paragraaf. Ook staat op het einde van een paragraaf en/of hoofdstuk eigenlijk altijd een samenvatting waar de belangrijkste punten in staan, daar kan je ook al uithalen wat je moet behandelen in je eigen samenvatting en wat je kan laten zitten. En bv. bij opsommingen; onderstreep alleen de kernwoorden (dus firstly, secondly, thirdly etc.). In je samenvatting kun je die nog wat verder uitwerken.
en biopsychologie. De meeste vakken heb ik in 1 keer gehaald met slechts het lezen van het boek en/of de artikelen. Onderstrepen of markeren kan je helpen te concentreren op de hoofdlijnen. Dit geldt nog meer voor samenvatten, maar ik moet bekennen dat ik nog nooit de motivatie heb kunnen vinden om een compleet boek samen te vatten. Wat ook goed helpt is om je bijvoorbeeld na elk hoofdstuk af te vragen waar het nou écht om gaat. Of nog beter, praat er met anderen over en leg uit wat je wijzer bent geworden!
Aan het begin van het blok neem ik het me vaak wel voor, maar het feit is dat ik ze altijd vervelend heb gevonden en ik vrees dat dat ook niet meer gaat veranderen. Veel docenten zijn uitstekende onderzoekers maar minder getalenteerde vertellers en dat gecombineerd met mijn normale (en dus niet zo lange) concentratievermogen maakt dat ik na een half uur moet vechten tegen verveling en slaap, om het over de 3 kwartier die volgen op de pauze nog maar niet te hebben. Ik vind het werkelijk afzien.
Het scheelt dat je zelf al zegt dat je de stof interessant vindt, dat is het halve werk! Veel succes en plezier!