Is in 41 graden werken normaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Is in 41 graden werken normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 21:18

Ik werk in een winkel als cassiere. Helaas heeft onze winkel een plat dak en geen airco. Wij doen de achterdeur open (eigenlijk nog best gevaarlijk) en een aantal ventilatoren aan. Maar gewoon, op zo'n regenachtige dag is het 41 graden in de winkel. We krijgen pas een airco als we een bepaalde omzet draaien, laten we die nou weinig halen... Is er iets wat ik kan doen? Ik heb al op de arbo site zitten zoeken en gegoogled, maar daar komt uit dat er geen wettelijke richtlijnen zijn van het mag zoveel graden zijn in de winkel.

Anoniem

Re: Is in 41 graden werken normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:19

zeker nooit ineen kas gaan werken Lachen

Volgensmij zijn er wel richtlijnen, maar wat moeten ze dan winkel sluiten?
Airco...gaan mensen weer klagen dat ze verkouden worden... en een airco voor een hele winkel loel krijgen...denk idd niet dat ik wil weten wat die kost...dat betekend zo duur dat de winkel alsnog dicht kan...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:10

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 23:00

Ja zoiets had ik ook gelezen, Nikka. Maar ik vraag me af of ik er iets mee kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:09

Leuk voor de klanten ook, die hitte en winkelbedienden die bijna door de hitte bevangen raken Lachen. Ja, je kan er wel iets mee. Je kan tegen je baas zeggen dat je in deze omstandigheden niet kan werken en dus wat anders gaat zoeken Lachen. Je baas hoort dit namelijk allemaal zelf ook te weten en hij zal er niks aan willen doen. Als jij wel op je strepen gaat staan, dan kan dat best eens vervelend uitpakken en het kost je waarschijnlijk je goede verstandhouding.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:46

Als het zo warm is in de winkel zal die omzet nooit gehaald worden lijkt mij want de klanten zullen dat ook wel niet helemaal fijn vinden zo'n temperatuur. En de spullen bederven veel sneller lijkt mij. Scheve mond Komt je baas nooit in de winkel ofzo? Dat moet ie toch wel merken dat dat niet kan. Ik vind het in onze winkel eigenlijk te koud, maar daar kan je je beter tegen kleden dan tegen die hitte. Ik zou het er gewoon eens met je baas over hebben. Is trouwens ook geen goed visitekaartje voor de winkel als er allemaal overhitte caissères zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:51

niet elke winkel heeft producten die bederven Lachen

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:55

Hmm oja ik moest meteen aan een supermarkt denken maar nu ik kijk staat dat ook nergens. Clown

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:38

Ik heb jaren bij de Intratuin (dus in kassen) gewerkt en daar haalden we ook wel eens de 40 graden.. Weinig aan te doen want airco was daar geen optie. Veel water drinken helpt echt!

Succes!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:40

Tja, hier op het werk is het soms ook bloedheet en we moeten toch door met werken.
Je kan het hoogstens tegen je baas zeggen, maar of dr wat aangedaan wordt is een tweede.
In ieder geval veel drinken en je niet te druk maken Knipoog

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:15

In wat voor winkel werk jij dat het 40 graden wordt?!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:32

fjordjes schreef:
Ja zoiets had ik ook gelezen, Nikka. Maar ik vraag me af of ik er iets mee kan.

Is het een kleine kruidenier of een onderdeel van een grote winkelketen?
In ieder geval moet je aangesloten zijn bij een arbodienst. Hier kan je naar een arbeidsgezondheidskundig spreekuur. Bespreek het daar. Zij kunnen het met je baas bespreken en eventueel goed temperatuuronderzoek verrichten en hem van goed advies dienen. Als het een klein bedrijfje is, is het soms lastiger omdat het dan om relatief hoge kosten voor aanpassing gaat. Maar soms kan een arbodienst nog wel heel eenvoudige goede tips geven.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 22:53

Onderdeel van Blokker Holding. Ik werk dan bij de Marskramer. Ook werk ik vaak genoeg met de baas (filiaalleidster). Zij heeft het aan de rayonmanager gevraagd en die zei dus dat we een bepaalde omzet moeten halen om een airco te krijgen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:56

er zijn hier wel degelijk richtlijnen voor!!! de werkgever moet indit soort situaties maatregelen treffen. De arbo kan je hier idd meer over vertellen! omzet halen=airco?? wat is dat voor smoes?? trouwens dit soort temperaturen in een winkel houd de klanten weg...dag omzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:38

Geen klein eenmans zaakje dus... dan lijkt me een airco wel kunnen Lachen

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:42

Bij ons (productiebedrijf met plat dak en grote daklichten) wordt het ook snel erg warm. Hoewel we 40 graden niet halen, gelukkig. Het warmste dat wij hebben gehad is 34 graden en idd er zijn geen richtlijnen voor.

Wij hebben wel allemaal een ventilator op de werkplek staan en we krijgen af en toe extra pauze en de baas zorgt voor koud drinken of een ijsje Lachen
Airco is bij ons qua oppervlakte ook nauwelijks haalbaar, dus het is gewoon zweten geblazen...

Een filliaal van zo'n grote keten moet echt wel een airco kunnen krijgen...

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:57

ik werkte in de weekenden en vakanties bij een kledingzaak waar het dus ook zo vreselijk warm werd 's zomers en waar we dus ook geen airco kregen. Na veel gezeur hebben we uiteindelijk een kleine ventilator gekregen bij de kassa, maar ja daar had je weinig aan als je in de winkel zelf aan het werk bent. We hadden ook geen achterdeur, dus doorwaaien deed het ook niet. Echt belachelijk, maar wat we ook zeiden ze deden er niets aan en zelfs van klanten die klaagden trok de baas zich niets aan.
En dan idd maar zeuren dat mensen niets kopen. Nee, ik zou ook geen kleding gaan passen met die temperaturen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:19

fjordjes schreef:
Onderdeel van Blokker Holding. Ik werk dan bij de Marskramer. Ook werk ik vaak genoeg met de baas (filiaalleidster). Zij heeft het aan de rayonmanager gevraagd en die zei dus dat we een bepaalde omzet moeten halen om een airco te krijgen.

Omzet gerelateerd aan arbeidsomstandigheden?? Dat zou even lekker zijn. Ga naar je Bedrijfsarts en bespreek het aldaar. Mijn ervaring is dat dat meer indruk maakt als een werknemer die dingen aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:22

En als dat niet helpt, gaan we met 200 bokkers naar die winkel Lachen. We gaan niks kopen natuurlijk, maar juist klagen over de hitte bij de bedrijfsleider Lachen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:25

Klagen er dan geen klanten? Lijkt me geen pretje voor ze..
Ik heb zelf in rozenkassen gewerkt en daar kon het ook zeer warm worden, maar daar raak je na een tijd aan gewerkt. Alleen moest je na 40 graden in de kas nooit zomaar de koelcel inlopen ala 1 graden boven nul, want dan kreeg je een klap in je gezicht.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:24

Lijkt me juist dat je door die warmte helemaal geen klanten trekt. Vind het maar dom hoor Haha!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:25

Ik weet dat er richtlijnen zijn voor het binnenklimaat op een werkplek, maar hoe en wat precies weet ik niet. Vraag anders de RI&E (RisicoInventarisatie en Evaluatie) van je werkgever eens op. Gezien de omvang van het bedrijf zal die er toch wel zijn, lijkt me.
Anders nagaan of jullie ISO-gecertificeerd zijn. Zoals onderstaand omschreven, kent die normering wel degelijk regels.

Op http://www.arbo-advies.nl staat onderstaande beschreven:

Citaat:
In de Arbo-wet en de beleidsregels wordt geen expliciete uitspraak gedaan, in de zin van: de temperatuur mag niet hoger of lager zijn dan..... In de Arbo-wet staat dat er sprake moet zijn van een behaaglijke temperatuur in relatie met de te verrichten arbeid en dat het klimaat niet tot schade van de gezondheid mag leiden.
Behaaglijkheid is een subjectief begrip, wat de ene werknemer als een prettige temperatuur ervaart kan voor de andere werknemer veel te warm zijn. Er is sprake van een behaaglijk kilmaat als minder dan 20% van de werknemers over het klimaat klaagt.
Vanuit de ISO-normering zijn er wel enkele regels:

* Het temperatuursverschil tussen 10 cm en 110 cm boven de grond mag niet meer zijn dan 3 graden.
* De luchtsnelheid moet kleiner zijn dan 0,25m/sec.
* De vochtigheidsgraad moet liggen tussen de 30 en 70%.
* De lucht- en stralings temperatuur in de zomer moet liggen tussen de 23 en 26 graden en in de winter tussen de 20 en 23 graden.

Veel succes.

ps. kun je overigens hard maken dat jullie die 41 graden halen, of is dat de gevoelstemperatuur? Als je van plan bent je hier echt hard voor te maken, kan dat de werksfeer natuurlijk verslechteren. Daar moet je rekening mee houden. Ik zeg niet dat je daarom maar geen actie moet ondernemen, wil je slechts waarschuwen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:56

Tja de RI&E, ze zouden die moeten hebben, het is alleen de vraag of ze die voor elke lokatie hebben. Vaak hebben bedrijven van die grote een centrale RI&E en een soort ingevulde checklist voor elke vestiging. Hangt wel een beetje af van de grote van de vestigingen. Zeker als het een probleem is wat alleen bij jullie is, zal het geen prioriteit hebben op de actielijst van de organisatie. Overigens moet de Arbodienst wel de RI&E hebben of er in ieder geval aan moeten kunnen komen. Hoeveel mensen werken er bij jullie eigenlijk?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:19

ps. kun je overigens hard maken dat jullie die 41 graden halen, of is dat de gevoelstemperatuur? Als je van plan bent je hier echt hard voor te maken, kan dat de werksfeer natuurlijk verslechteren. Daar moet je rekening mee houden. Ik zeg niet dat je daarom maar geen actie moet ondernemen, wil je slechts waarschuwen.[/quote]

Ja er hangt een temperatuurmeter (digitaal) en die gaf toch echt 41 graden aan!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:38

Is het niet mogelijk om als tussenoplossing een aantal ventilatoren te plaatsen? Dat scheelt waarschijnlijk al vanwege de snellere doorstroming van lucht.