Studie combineren met paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Studie combineren met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:00

Ik ben erg benieuwd hoe de ervaringen zijn van mensen op bokt die student zijn en een eigen paard hebben.

Ik zit er erg sterk aan te denken om een eigen IJslander te kopen. Hier hoef ik 4x in de week heen (mesten, voeren, etc. wordt voor je gedaan) dus ik hoef alleen te werken. Als ik extra tijd heb zal ik er wel wat langer te vinden zijn natuurlijk. Knipoog
Het is een drukke studie die ik zal volgen, maar ik heb al uitgerekend dat als ik er 3,5 uur per keer ben (dit is van deur tot deur ongeveer uitgerekend en bus; ik heb alleen nog geen kamer in Eindhoven dus ben hard zoekende) dan moet het écht te doen zijn. Ik ben geen stapper of uitgaantype: als ik de keuze heb tussen feesten en paarden, nou dan weet ik het wel. Lachen

Ben benieuwd hoe jullie het ervaren.

LadyElmira

Re: Studie combineren met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:02

Ik vind dat het wel te doen is. Ik werk fulltime en mijn paard staat een uur met de tram en bus van mij vandaan. Ik ga erheen na mijn werk soms pas na het eten, ben daar om 8 uur..anderhalf a twee uur met hem bezig zijn en weer naar huis. De een wordt moe, de ander vind het lekker zo.. Denk dus wel dat je dat zou halen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:05

Ik zou het eigenlijk niet doen. Of althans - het hangt ervan af hoe ver je paard weg is. Ik had een studie + kamer in Groningen en een paard in deventer. dat ging dus echt niet - ik ging me behoorlijk schuldig voelen.

Probeer anders eerst een bijrijdpaard - dan kun je zien of je het kunt opbrengen Lachen

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:07

Sheran schreef:
Ik zou het eigenlijk niet doen. Of althans - het hangt ervan af hoe ver je paard weg is. Ik had een studie + kamer in Groningen en een paard in deventer. dat ging dus echt niet - ik ging me behoorlijk schuldig voelen.

Probeer anders eerst een bijrijdpaard - dan kun je zien of je het kunt opbrengen Lachen

Maar dat is wel héél ver, vind ik niet zo gek!

De plek zit 25 minuutjes met de bus vandaan. Lachen
Dan moet ik nog ongeveer 7 minuutjes fietsen, en ik weet ook niet hoeveel ik moet fietsen als ik een kamer heb maar daar heb ik 15 voor gerekend ongeveer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:09

Myra schreef:
Sheran schreef:

Maar dat is wel héél ver, vind ik niet zo gek!

De plek zit 25 minuutjes met de bus vandaan. Lachen
Dan moet ik nog ongeveer 7 minuutjes fietsen, en ik weet ook niet hoeveel ik moet fietsen als ik een kamer heb maar daar heb ik 15 voor gerekend ongeveer.

Ah, okee, dat lijkt me beter te doen. Denk er wel over na dat het soms jammer is om leuke activiteiten te moeten laten schieten voor een paard. Alle 'leuke' dingen van het studentenleven zijn namelijk 's avonds. Maar als je heen en weer kan hoeft dat ook geen probleem te zijn.

Ga eerst even studeren en kijk dan of je het nog steeds wil Lachen.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:10

Qua tijd red ik het vrij makkelijk.
Twee dagen heb ik school gehad afgelopen jaar, en daarnaast drie dagen stage.
Ik volg een HBO studie. Vanaf het station ga ik dan gelijk door naar stal, omdat stal tussen mn huis en station ligt.
Ik woon nog thuis, dus als ik thuis kom staat het eten al klaar om op te warmen enzo, dus daar hoef ik zelf niet voor te zorgen.
Maar over de kosten gesproken, is het voor mij niet te combineren.. en ik woon thuis.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:12

Sheran schreef:
Ah, okee, dat lijkt me beter te doen. Denk er wel over na dat het soms jammer is om leuke activiteiten te moeten laten schieten voor een paard. Alle 'leuke' dingen van het studentenleven zijn namelijk 's avonds. Maar als je heen en weer kan hoeft dat ook geen probleem te zijn.

Dat is het punt dus, ik hoef gewoon écht niet uit als ik de keuze heb om naar het paard te gaan!
Uitgaan is natuurlijk wel gezellig, maar zal genoeg tijd doorbrengen op de academy met vrienden. Mijn vraag is dus meer of ik het red als ik geen activiteiten doe buiten studie en paard om. Lachen

Kosten van wonen, eten, studie (etc) betalen mijn ouders, daar heb ik ook erg geluk mee (mijn ouders vinden het vanzelfsprekend aangezien hun ouders dat ook voor ze deden); ik heb nog een zakcentje en verkoop teken portretten, over de maandelijkse kosten zit ik niet over in.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:15

Myra schreef:
Sheran schreef:

Dat is het punt dus, ik hoef gewoon écht niet uit als ik de keuze heb om naar het paard te gaan!
Uitgaan is natuurlijk wel gezellig, maar zal genoeg tijd doorbrengen op de academy met vrienden. Mijn vraag is dus meer of ik het red als ik geen activiteiten doe buiten studie en paard om. Lachen

Kosten van wonen, eten, studie (etc) betalen mijn ouders, daar heb ik ook erg geluk mee (mijn ouders vinden het vanzelfsprekend aangezien hun ouders dat ook voor ze deden); ik heb nog een zakcentje en verkoop teken portretten, over de maandelijkse kosten zit ik niet over in.

Ik heb het niet over uitgaan, maar over eten met vrienden oid. Ik heb zelf ook een hekel aan uitgaan, maar heb wel een erg leuke vereniging gevonden die historische dansen doet. In de avonden. Ook de sportverenigingen zijn hier 's avonds. Dus niet alleen het uitgaan gebeurt in de avond, maar ook je sociale contacten moet je dan onderhouden.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:17

Dat snap ik, maar ik wil ook duidelijk zijn dat ik níks er naast wil qua verenigingen of wat dan ook. Knipoog

Ik ben happy genoeg als ik enkel mijn paard heb en een geweldige studie aan de Design Academy. School kan soms duren tot 10 uur 's avonds, je zit dus veel op school ook met anderen. Lachen

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:20

Ik moet ook toegeven dat mn sociale leven op een lager pitje is komen te staan sinds ik mn pony heb. Nou moet ik toegeven dat ik het met mensen van stal ook erg naar mn zin heb, en niet zoveel behoefte heb aan contacten met medestudenten enzo! Ik zit er immers om te leren en niet om vrienden te maken Clown
Als je dat niet erg vind, is het wellicht te overwegen om het te doen.
paardrijden ontspant wel lekker na een schooldag..

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:22

Ik studeer geneeskunde, ook best een drukke studie, maar voor mij kan het prima. Ik moet er wel bij zeggen dat de pony 5 min fietsen van mijn huis staat en dat ik geen tijd voor hem zou hebben als ik elke dag opgeteld een uur of langer zou moeten reizen. Ook is het in de wintermaanden nog wel eens lastig, omdat het dan vroeg donker wordt en wij geen bak met verlichting hebben..
Ik zou denk ik ook eerst een bijrijd paardje zoeken en kijken hoe je uitkomt met geld en tijd. En geloof me, het is echt leuk om ook nog wat naast je studie en paard te blijven doen!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:23

Ik heb vanaf mijn 12de mijn paard(ben nu 23)
Heb eerst mavo gedaan, toen mbo en afgelopen juli ben ik geslaagd voor het hbo.
Btw mijn gehele hbo opleiding heb ik samengewoond.

Ook heb ik nog een paard die dagelijks aandacht verdiend.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:25

joopiexx schreef:
Ik moet ook toegeven dat mn sociale leven op een lager pitje is komen te staan sinds ik mn pony heb. Nou moet ik toegeven dat ik het met mensen van stal ook erg naar mn zin heb, en niet zoveel behoefte heb aan contacten met medestudenten enzo! Ik zit er immers om te leren en niet om vrienden te maken Clown
Als je dat niet erg vind, is het wellicht te overwegen om het te doen.
paardrijden ontspant wel lekker na een schooldag..

Dat vind ik dus inderdaad niet erg (mijn vriend zal elk weekend ook bij me op de kamer verblijven Lachen ).
De plek die ik bedoel heeft dus alles wel goed verlicht; ik kan dus makkelijk met de laatste bus desnoods terug naar Eindhoven.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:27

Ik zou dus eerst een bijrijdpaard zoeken, en als dat je bevalt kun je een eigen paard nemen. Eerst dus even studeren en kijken wat je leuk vindt daar, en wat je op dat moment belangrijk vindt. Studeren is erg druk en een paard is een geweldige afleiding, maar het kan, zeker in het eerste jaar, ook echt teveel worden. En het zou jammer zijn als je daar achter kwam als je net een paard hebt gekocht...

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:29

Sheran schreef:
Ik zou dus eerst een bijrijdpaard zoeken, en als dat je bevalt kun je een eigen paard nemen. Eerst dus even studeren en kijken wat je leuk vindt daar, en wat je op dat moment belangrijk vindt. Studeren is erg druk en een paard is een geweldige afleiding, maar het kan, zeker in het eerste jaar, ook echt teveel worden. En het zou jammer zijn als je daar achter kwam als je net een paard hebt gekocht...

Dat klopt, maar ik heb wel een plek die heel veel mogelijkheden biedt voor een tijd waar ik dan in zit. 4x in de week komen (waarvan 2x doordeweeks dus) en de rest van de week kan ik helemaal voor mijn studie gaan.
Maar ik snap het wel, ik zit ook nog wel erg te twijfelen. Lachen

hosies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:49

Het is wel zeer zeker te doen maar je moet je wel realiseren dat dit wel je routine zal worden voor een komende meestal lange periode.. en dat je er niet zomaar vanaf kunt..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:53

het is te doen, maar ik zou als ik jou was eerst even kijken hoe de studie loopt Knipoog

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:58

Ik studeer niet meer, maar ik werk fulltime..
Ik ga 5 á 6 keer per week, op vrije dagen en 's avonds, naar mijn paarden. De enige dag die ik áltijd skip is Woensdag, want dan moet ik altijd van 9 tot 20 uur werken.
De paarden staan dan wel op 10 minuutjes fietsen. Dus dan is het zeker wel te doen.

Ik denk dat je het wel zal redden, maar misschien doe je er goed aan om even af te wachten hoe je studie verloopt en of je straks in de winter (andere bustijden misschien) of met slecht weer ook makkelijk er heen kan fietsen..
Nu zeg je misschien wel van ik wil niks anders dan mijn paard en studie, maar totdat het zo ver is wil je msischien toch wel eens een avondje met die leuke meiden uit de klas huiswerk bespreken/werken of gezellig wat drinken.. Knipoog

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:45

Ik heb mijn paard gekregen na behalen van havo diploma, daarna ging ik hbo doen.
Zo nu en dan was het even mijn dag strak inplannen, maar ik maak élke dag tijd voor mijn paard.
Al is het alleen maar even om een aai over zijn neus te geven en em even te zien. Zorg dat hij dagelijks buiten komt. Het is wel eens tijdens studie voorgevallen dat ik een week nauwelijks tijd had en dat ik dagelijks naar hem toe ging voor die aai/wandelingetje/poetsbeurt etc..
Prima toch Lachen

Zolang paard dagelijks buitenkomt, is er echt wel het een en ander te regelen.

Mijn vriendinnen zijn op de hoogte van mijn situatie en weten dat ik niet altijd tijd heb. Soms heeft het wel eens een vriendschap gekost Bloos Maar so be it.. zat andere mensen die er wel begrip voor hebben.

Wat ik wel eens als een "nadeel" heb gezien: ik wilde heel graag een stage doen in het buitenland. Uiteindelijk is dat niet meer doorgegaan, want ik kan mijn paard gewoon écht niet missen Huilen van het lachen

Ik kan mijn paard voor geen goud missen, maar zo nu en dan denk ik weleens: wat zou ik nu doen als ik mijn paard niet had? Dan had ik veel meer gereisd, misschien al op mezelf gewoond etc etc.. En soms mis ik dat weleens Lachen

Dus denk er goed over na!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:55

ik ben tijdens mijn studie net gestopt met paardrijden omdat ik geen tijd meer had om 3/4 maal per week te gaan rijden, een diploma is belangerijker dan rijden.

toen ik klaar was met school en een baan had ben ik weer begonnen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:51

Nog even een aanvulling: het scheelt denk ik wel of je al een paard hebt (gehad) of een nieuwe koopt tijdens de studie. Zou je niet zeker willen weten dat je paard voldoende aandacht krijgt? Een paard kopen en erachter komen dat je alleen maar tijd hebt om hem dagelijks een aai over de bol te geven omdat anders je studie in het gedrang komt is niet fijn voor je paard, maar ook zeker niet voor jezelf... daarom zou ik eerst even kijken in hoeverre een paard voor jou te combineren is met de studie en geen o zo leuke maar overhaaste beslissingen nemen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:57

Myra schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe de ervaringen zijn van mensen op bokt die student zijn en een eigen paard hebben.

Ik zit er erg sterk aan te denken om een eigen IJslander te kopen. Hier hoef ik 4x in de week heen (mesten, voeren, etc. wordt voor je gedaan) dus ik hoef alleen te werken. Als ik extra tijd heb zal ik er wel wat langer te vinden zijn natuurlijk. Knipoog
Het is een drukke studie die ik zal volgen, maar ik heb al uitgerekend dat als ik er 3,5 uur per keer ben (dit is van deur tot deur ongeveer uitgerekend en bus; ik heb alleen nog geen kamer in Eindhoven dus ben hard zoekende) dan moet het écht te doen zijn. Ik ben geen stapper of uitgaantype: als ik de keuze heb tussen feesten en paarden, nou dan weet ik het wel. Lachen

Ben benieuwd hoe jullie het ervaren.

Waarom maar 4x per week heen?. Ook al staat hij 24/7 op weiland paard moet iedere dag gecontroleerd worden en dat is JOU verantwoordelijkheid.

Er zijn hier mensen zat die 40 uur of meer werken en nog paarden hebben?. Ik werk zelf ongeveer 60 en heb een gezin (2 kids) en een paard. Vroeger woonde ik alleen en had 2 paarden en een hond en 60 uur werken.
Denk alleen met studie dat het makkelijker te combineren is dan met werk.

Reken zeker 2,5 uur paard tijd per dag (excl. reizen).

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:47

Sheran schreef:
Nog even een aanvulling: het scheelt denk ik wel of je al een paard hebt (gehad) of een nieuwe koopt tijdens de studie. Zou je niet zeker willen weten dat je paard voldoende aandacht krijgt? Een paard kopen en erachter komen dat je alleen maar tijd hebt om hem dagelijks een aai over de bol te geven omdat anders je studie in het gedrang komt is niet fijn voor je paard, maar ook zeker niet voor jezelf... daarom zou ik eerst even kijken in hoeverre een paard voor jou te combineren is met de studie en geen o zo leuke maar overhaaste beslissingen nemen.

Ik wil ook even aanvullen dat "die aai over de bol" misschien 10 keer per jaar voorkomt bij mij Lachen

Lijkt misschien nu net alsof ik nooit tijd heb (gehad) voor mijn paard. Ik maak juist tijd.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:31

TAO --> STW

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:37

Ik werk 40 p/w.. doe daarnaast ook nog een studie.
Gelukkig kan ik mn paardje ook nog genoeg aandacht geven Lachen

En als ik een keer niet kan.. dan gaat mn huisgenootje erheen om te spelen in de wei haha