opleiding dierenfysiotherapie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiMmK

opleiding dierenfysiotherapie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 14:25

Ik ben nu bezig met Havo 4 en moet dus volgend jaar gaan beslissen wat ik nu echt wil.
Ik doe nu Nog het profiel ng+nt maar ben bang dat ik natuurkunde ga laten vallen, dus hou ik alleen ng over.
Ik was eerst van plan om dierenarts te worden. Helaas is dit een onhaalbare droom.
Dus kwam ik bij het beroep dierenfysiotherapie.
Nu heb ik informatie opgezocht en het blijkt dat ik een 4jaige humanfysio moet gaan volgen en daarna pas over kan gaan tot dieren.
Leuk dacht ik zo Lachen
Maar nu is de vraag:
Is er veel werk te krijgen in deze dierenbranche en wordt het gewaardeerd (betaald het dus goed) Bloos ?
Waar kan ik het beste deze opleiding volgen?
Voldoe ik aan de toelatingseisen?

Ik hoop dat jullie me met deze vragen kunnen helpen.

Doei!

Hananas

Re: opleiding dierenfysiotherapie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:41

ik meen ergens gelezen te hebben op een of andere site (ik wil hier ook voor gaan studeren) dat elk paard ong 3 behandelingen nodig heeft, en dat elke behandeling ong 15 euro ofzo kost. ik weet het niet zeker, ik vind de site niet meer.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:46

Ik wou dat het maar 15 euro per behandeling koste....Clown
Je betaald toch wel gauw tegen de 50/60 euro per behandeling.
Volgens mij is er genoeg vraag naar goede paardenfysiotherapeuten! Voor de rest weet ik het niet, succes ermee Knipoog!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:02

50/60 man dat is veel ! heb ik die site toch een beetje verkeerd gelezen Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:08

Volgens mij is er steeds meer vraag naar dierfysiotherapeuten. Toevallig heb ik net afgelopen woensdag een workshop dierenfysiotherapie bij paarden gevolgd en ook gehoord dat er in nederland maar een handjevol fysiotherapeuten zijn die fulltime in de dieren zitten. De rest doet het meer als hobby erbij maar er is zeker vraag naar!
Je moet inderdaad eerst de humane fysiotherapie volgen, dan een jaar in de praktijk gewerkt hebben voordat je de opleiding dierfysiotherapie kan gaan doen. Dit is alleen mogelijk in Barneveld werd ons verteld.
Kortom: als je met ng fysiotherapie kan gaan doen (volgens mij kan dit) dan kan je ook dierfysio doen hoor! Lijkt me trouwens echt een leuk beroep!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:12

Dorienn schreef:
50/60 man dat is veel ! heb ik die site toch een beetje verkeerd gelezen Lachen

Een dierfysiotherapeut werkt over het algemeen als zelfstandige, van dat bedrag gaat bijna de helft naar de belasting. Knipoog

Misschien heb je iets aan dit topic? [STW] Vraagje over dierfysiotherapie / diergeneeskunde...

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 23:17

dank jullie wel, in het topic heb ik gekeken helaas staat er niks in over de toelatingsnormen of waar je het best de opleiding kan volgen Knipoog toch bedankt.

Ik heb een poosje gesurft op het internet en kwam dit tegen:
http://www.roc.nl/default.php?fr=detail ... 8&inst=136

Er staat dat een havo leerling toelaatbaar is als zij/hij zijn havo diploma heeft gehaald ongeacht welke vakken hij/zij heeft.
Zal dit kloppen? want het lijkt mij dat je wel met een N profiel aan moet komen? Tong uitsteken

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:18

KiMmK schreef:
dank jullie wel, in het topic heb ik gekeken helaas staat er niks in over de toelatingsnormen of waar je het best de opleiding kan volgen Knipoog toch bedankt.

Jawel, kijk nog even goed naar mijn quote van de NFVD-site. Knipoog

Daar staat dat er maar één erkende opleiding voor dierfysiotherapie is in NL en dat is die in Barneveld.

Of bedoel je de algemene opleiding fysiotherapie?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:32

barneveld is idd de enige echt opleiding voor dierfysio.
Als het online staat zal het wel kloppen toch? Dit geld alleen voor hogeschool rotterdam zo te zien. Als ik jou was zou ik gewoon de hogescholen bekijken waar je heen zou willen, kijken wat zij specifiek als ingangseisen hebben. Ik denk trouwens dat je met een NT of NG profiel echt wel voordeel hebt, dan heb je toch meer kennis over krachten e.d. en dat komt toch terug vanwege spierkracht en dat soort dingen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:35

ik denk dat er steeds meer vraag naar komt, maar of je het als echt wekr kan doen weet ik niet, een paard is natuurlijk zwaarder te behandelen dan een hond of mens.
Je zou bij een dierenarts praktijk kunnen werken en daarnaast dierfysio kunnen doen, of in die praktijk..

het lijkt mij ook geweldig! alleen die humane fysio vind ik helemaal niks

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:37

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 06:53

lieniminnie schreef:
ik denk dat er steeds meer vraag naar komt, maar of je het als echt wekr kan doen weet ik niet, een paard is natuurlijk zwaarder te behandelen dan een hond of mens.
Je zou bij een dierenarts praktijk kunnen werken en daarnaast dierfysio kunnen doen, of in die praktijk..

het lijkt mij ook geweldig! alleen die humane fysio vind ik helemaal niks

Ik hoorde ook dat de meeste fysio's die er fulltime in werken aangesloten zijn aan een dierenartstenpraktijk en vanuit daar werken. Gelukkig komt deze samenwerking steeds meer want het is echt ideaal. De meeste patienten die een fysio krijgt moeten namelijk eerst door een DA bekeken worden.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 11:44

Karin: dankjewel voor de site!

Ik heb er vandaag met mijn ouders over gesproken en ze waren er net zoals jullie heel enthousiast over! Haha!
In Havo 5 kun je open dagen volgen ik zal dan eens kijken of ik de mogelijkheid heb om naar barneveld af te reizen als daar een opendag komt Knipoog

Bij een dierenarts werken zou al helemaal leuk zijn natuurlijk.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 14:08

Misschien leuk ter informatie:

Ik heb Havo 4 gehaald met natuurkunde, dus mijn dierenarts opleiding wens is nog niet voorbij!
Maargoed zit nu erg te twijfelen want dieren fysio lijkt me ook superleuk Bloos

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:13

Voor een 'dierenartsopleiding' moet je je VWO halen, aangezien je daarvoor naar de Universiteit moet.

Dierfysiotherapie is een uitbreiding op de humane Fysiotherapie. Allereerst volg je 4 jaar humane fysiotherapie(en in 1 geval, bij mij op school, kan het evt ook in 3 jaar, maar dat is erg zwaar), daarna moet je eerst 1 jaar volledige werkervaring hebben, en daarna mag je door naar de dierfysiotherapie, die inderdaad alleen in Barneveld gegeven wordt.
De toelatingseisen zijn per hogeschool verschillend, bij ons op school(particuliere; Thim van der laan) mag je met elke soort HAVO opleiding komen, op andere moet je perse een N-profiel hebben. Laat je dus goed informeren.

Waar je het moet volgen? Tja, THIM van der Laan staat erg goed aangeschreven, daar heb je nog een beetje het 'middelbare-school' effect, aangezien je gewoon een vast rooster hebt, en er vrijwel nooit lessen uitvallen. Op de meeste hogescholen hoor je pas de week ervoor of je les hebt, en zo ja, hoeveel. Vaak heb je op andere hogescholen een uurtje of 6 les(als je geluk hebt), en wij hebben bij ons op school heel veel mensen die het daar niet gehaald hebben, vanwege het weinige aantal contacturen/begeleiding. Helaas hangt hier wel een flink prijskaartje aan.... Dus ik zou gewoon eens gaan kijken op een aantal hogescholen en kijken welke je het best bevalt, en op internet zoeken welke het best is aangeschreven. Ondanks dat 'weinig les' ideaal lijkt, blijkt dit bij deze studie ontzettend onhandig en daardoor haken heel veel studenten af. Geloof mij, veel contacturen/lessen zijn perfect, wil je dit goed onder de knie gaan krijgen!!
Of er vraag naar is? Ja, er komt wel steeds meer vraag naar, maar om echt te kunnen leven van dierfysiotherapie, moet je veel 'geluk' hebben, over het algemeen zijn er zeer weinig mensen die alleen daarvan kunnen leven...
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 18-06-08 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 14:16

dankje Lachen
Met dierenarts moet je inderdaad vwo hebben, vandaar dat ik een extra taal heb (frans) aangezien je dit nodig moet hebben om door te stromen naar het Vwo Knipoog

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:22

Verkijk je inderdaad niet op die uurtarieven. Als zelfstandige breng je de helft weg.

Er zijn best een aantal dierfysiotherapeuten en de vraag is ook groeiende. Echter is het voor veel therapeuten moeilijk zich echt te onderscheiden en dan is het lastig een klantenkring op te bouwen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:20

Goed dat ik dit topic tref Vork

Ik heb nu 4 gymnasium afgerond en ga dus volgend jaar naar 5 Gymnasium. Ik doe NG&NT (jaja, dubbel profiel Tong uitsteken Natuurkunde, Scheikunde, Biologie én Wiskunde B, allemaal 'n voldoende!) en wil later inderdaad met dieren werken..
Dierenarts denk ik niet dat gaat lukken, ben niet zo'n held.. Dierenfysiotherapeute echter lijkt me geweldig, en die vraag die hier gesteld werd was ook een van mijn vragen! Of er werk is..

Denk dat ik er dan nu zo ongeveer wel uit ben wat ik ga doen straks Lachen

Ga de Hogeschool van Leiden eens mailen Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:54

Moet je zo'n held zijn om dierenarts te worden? hoe bedoel je dat?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:36

Nou, die opleiding komt je niet aanwaaien Knipoog

Verkijk je alsjeblieft niet op het traject naar dierfysiotherapeut. Als dat je doel is prima, maar zorg iig dat je ook wat met mensen hebt Knipoog De opleiding duurt 4 jaar, je loopt stage met mensen, je moet een jaar werkervaring op doen met mensen. Dat gaat je echt niet lukken als je niet met mensen om kunt gaan of er niks aan vindt

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:42

ik studeer zelf fysiotherapie en heb er vaak aan gedacht om als dieren door te gaan. (ook ik wilde dierenarts worden, zelfde situatie als jij) ik heb me hier in verdiept en voor mij was toen de keuze zo gemaakt.
eerst moet je gaan kijken of je mensne fysio wel leuk vind. het is een HELE zware opleiding(zwaarste hbo studie) (ik vertel uit ervaring) en als je geen motivatie hebt kom je er niet door heen. je moet 4 jaar alles leren over de mens, interesseert je dat niet is dat erg moeilijk!
daarnaast is er weinig werk in de dierenfysio. niet iedereen gaat met zijn dier naar de fysio, en als ze er al mee naar toe gaan zijn meestal "rijke/top" ruiters.. en dan moet je heel goed zijn anders laten ze je niet aan je paard zitten. oftewel, weinig werk en weinig te verdienen!
bedenk goed of dit is wat je wilt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:57

@k1MmEl: Is het echt de zwaarste HBO-studie?? Ik wandel ertot nu toe (ben nu eind 3e jaars) wel makkelijk doorheen eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen Vraag me af wanneer het moeilijk wordt Clown Denk dat de MER zwaarder is, en dat het ook ligt aan je persoon, welke opleiding zwaar voor je is. Ik denk dat als je de opleiding leuk vindt, en het je ligt, dat het prima te doen is Ja
Ben het met je eens dat het zwaar is als het je niet interesseert idd.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:06

Ik ben ook eind derde jaars fysio student, dus nu nog stage en afstuderen (hopelijk) en dan klaar Haha!

Maar verkijk je er niet op idd, je moet het niet zo zien dat doe ik wel even, want je wordt dus gewoon fysiotherapeut met deze opleiding. Paarden komen NIET aan bod, het is alleen mensen, pas daarna kun je eigelijk verder gaan denken over wat je wil, want die 4 jaar kom je echt niet door door het 'even' te overbruggen. Je wordt hier ook op je attitude en je omgang met mensen beoordeeld, dus dat jij je door de theorie heen kan bijten wil niet zeggen dat het dan goed is. Na de opleiding moet je ook eerst een jaar werkervaring hebben, dus nog geen paarden.. Het is imo geen extreem moeilijke opleiding, ik had wel als voordeel dat ik vwo met n&g gedaan heb, het heeft zeker voordelen. Biologie is een must en de rest kan ooit handig zijn, maar is niet direct nodig. Ik persoonlijk vind niks echt moeilijk, behalve dan het motiveren en stimuleren tijdens de behandeling Tong uitsteken Het is ook niet echt moeilijke stof, vooral VEEL stof.

Het is overigens wel een hele leuke opleiding, daar niet van. Maar het even doen om daarna verder te gaan, zo werkt het dus niet. Dan lig je er gegarandeerd het eerste jaar uit, zoals de meesten. Nagelbijten / Gniffelen

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:28

Hier ook nog een fysio in opleiding Tong uitsteken Ben nou bijna klaar met m'n 2e jaar dus nog ff stressen..
Ik ging ook in eerste instantie voor DIERENfysio, dus maar gewoon aan de opleiding Humaanfysio begonnen omdat ik ook niks anders wist Bloos slechte insteek eigenlijk maarja..
Maar nu blijkt dat ik de opleiding Humaan hardstikke leuk vind en al een paar leuke stage heb gehad Haha!
Nu weet ik niet eens zeker meer of ik wel Persee Dierenfysio wil worden..
Ik ben laatst naar een voorlichtingsdag geweest in Barneveld en dit beviel wel heel erg goed, het leek me echt heel leuk en leerzaam maar wel iets wat je ernaast/erbij zou doen en het hoeft van mij dus nu ook niet meer Meteen na m'n studie ( na dat jaar werkervaring)

Succes met je keuze, dat blijft toch altijd een lastig iets..

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 14:47

Dank jullie wel ook erg leuk om te horen dat mensen nu deze opleiding doen en hoe die het ervaren! Dit hoor ik graag.

Ik ben me ervan bewust dat het grotendeels met mensen werken wordt.
Dit vind ik ook erg leuk, natuurlijk ligt mijn hart toch echt bij dieren, maargoed je moet realistisch blijven en kijken of daar ook echt werk in te vinden is anders lijkt mij met mensen werken en goed alternatief.

Over de moeilijkheids graad was ik me niet van bewust gelukkig vind ik het lichamelijk stelsel van mensen en/of dieren wel erg interessant dus dat zou 'denk ik' geen probleem zijn.

Ik ga volgend jaar eens kijken op Hanzehogeschool (die doet aan fysiotherapie) en daarna als er een opendag is in barneveld daar even heen te gaan! Lachen

Lijkt me erg leuk en Spannend! Clown