Opleiding Dierenartsassistent/paraveterinair

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ier

Opleiding Dierenartsassistent/paraveterinair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 10:55

Aflopen jaar geslaagd voor mijn HAVO - hierna een opleiding Integrale Veiligheidskunde gaan volgen maar deze beviel me zo slecht dat ik hier in November al weer mee ben gestopt. Nu uiteraard het volgende drama; wat nu?

Nu kwam ik toevallig bij de opleiding Dierenartsassistent/paraveterinair, wél is dit een MBO opleiding. Nu vroeg ik me af: zijn er doorgroeimogelijkheden naar het HBO? Of is er een soortgelijke opleiding op het HBO? Ik ben geslaagd voor HAVO en vind het enerzijds toch wel zonde om dan een MBO opleiding te gaan volgen.

Daarnaast - zijn er nog mensen die deze opleiding volgen? Zoja, wat vinden jullie ervan?

Suuszels

Re: Opleiding Dierenartsassistent/paraveterinair

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:58

Ja dat drama ken ik *Gohhh*
Het wat-nu drama..
met die opleiding heb ik geen ervaring maarja er is vast wel iemand op bokt die dat wel weet Lachen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:58

om na de HAVO te doen is wel zonde.. je kan erna wel door naar het HBO, maar ik geloof dat je bij het van hall met diermanagement je paravet erkenning ook kan halen.

ik zelf vond de opleiding een beetje tegenvallen, er zijn als paraveterinair nauwelijks doorgroeimogelijkheden en in de praktijk ben je vaak veel aan t schoonmaken

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:35

ja kan als je mbo gedaan heb kan je naar de has in den bosch. dat is een hbo opleiding

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:15

Er is ook gewoon een HBO paraveterinanir hoor Ja

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:02

Waar zit die dan XjolitaX??

En wat mogen die mensen meer dan MBO paraveterinairen nivo 4?? Juist, helemaal niets! Ja

Ik ben ook iemand, begonnen op Gymnasium, daarna Ath en vervolgens Havo afgestudeerd. Wou naar de Has, maar daar uiteindelijk niet heengegaan omdat het toch niet mijn ding bleek. Vervolgens MBO paraveterinair gaan doen. Idd een HELE grote stap terug!!

Maar...
Ik fluit iedere dag naar mn werk, Heb t leukste werk van de hele wereld! Kan in mijn werk doorgroeien, omdat ik meer capaciteiten heb dan de gemiddelde MBO student, en blijf leren door cursussen ed.
Ja, ik ben idd een hele grote stap terug gegaan, máár ik ben gelukkig met mn werk, en das voor mij het aller belangrijkste!!

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:06

Ik hou dit even in de gaten.
Ik heb vorig mijn TL diploma gehaald en ben nu bezig met Havo.
Ik wil ook misschien een opleiding gaan doen voor dierenartsassistent, lijkt me iig wel heel leuk.

@ CarpeDiem: Mag ik vragen waar jij het doet?

Je ziet zoveel scholen met dierenartsassistent/paraveterinair maar welke zijn nou goed en welke niet Nagelbijten / Gniffelen

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:16

Nou waar die zit dat weet ik eigenlijk niet, maar oud klasgenoten van mij doen nu dus de mbo opleiding en als hun dierenarts willen worden moeten ze toch ook hbo eerst doen. Dus de opleiding is er wel als het goed is Ja weetje ik zal het vrijdag even navragen dan zie ik een oud klasgenoot weer die nu de mbo opleiding doet Lachen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:18

De HBO die je dan doet is om je propeduese (?) te halen om naar Utrecht te kunnen Ja
Dat is vaak de studie Dierwetenschap in Wageningen.
Dan ben je een Dierwetenschapper, maar geen paraveterinair.. Das er maar op 2 nivos, en das Niveau 3 MBO, of Niveau 4 MBO..

Dus de opleiding paraveterinair HBO bestaat niet Lachen

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:21

Oh dan heb ik niets gezegt Bloos
maar toch vreemt dat die er niet is Verward

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:32

Wat zou de rol / baan / taak zijn van die mensen dan??

Putjes scheppers zijn er toch ook maar op 1 evt. 2 niveau(s)??

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:34

nee maar mensen van de havo die dan paravetrinair willen worden zouden dan onder hun niveau moeten studeren? maar van die putjesscheppers klopt eigenlijk ook wel idd Tong uitsteken

maar ze zouden bijv meer taken van de dierenarts over kunnen nemen ofzo? ik weet het ook niet Huilen van het lachen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:36

Dat doen de paraveterinairen Niveau 4 al Ja

En ja, die mensen zullen dan idd boven of onder hun Niveau moeten studeren Ja
Je moet er iets voor over hebben Lachen

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:40

De meeste erkende opleiding is toch wel in Barneveld.
er word in vacatures daar toch nog redelijk naar gevraagd, meer dan bv LOI

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:41

ik doe momenteel ook opleiding voor paraveterinair op het Helicon in Nijmegen.
de opleiding zelf valt me eerlijk gezegd erg tegen, maar in de praktijk heb ik nog geen ervaring. aangezien ik er ook opleiding voor proefdierverzorging naast doe, heb ik nog geen stage gelopen in een kliniek, die stage begint voor mij half april.

als je van de HAVO afkomt duurt de opleiding voor paraveterinair maar 2jaar. je stroomt dan in in het 3e jaar, omdat de MBO-ers al 2 jaar de opleiding "dierverzorging" hebben gevolgt!

dus als dit iets is wat je leuk lijkt, zou ik er wel voor gaan! je bent vast nog jong genoeg, dus die 2-jarige opleiding is niet echt tijdverspilling! hierna kun je altijd nog door naar het HBO, maar dan heb je toch maar mooi je beroepsgerichte diplomaatje op zak Knipoog !

(ik ben na 3-HAVO gestopt met mn middelbare school, ik ben op mijn 16e begonnen aan de opleiding dierverzorging.. dus als het goed is ben ik op mijn 20e klaar! dan heb ik ook nog een heel leven voor me, om eventueel nog een HBO-opleiding te volgen)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:42

er i weinig werk in te vinden en vaak rotklusjes opknappen. en slecht betaald. opleiding idd de mbo en je hebt ook het hbo in den bosch.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:44

Ik doe nu verkorte opleiding paraveterinair op AOC in Leeuwarden. Doe dus 4 jaar in 2 jaar, daarbij doe ik dus de gewone opleiding paraveterinair en ook dierverzorging; een vereiste of een HAVO diploma (welke ik dus heb). Inderdaad, in de praktijk moet je inderdaad veel schoonmaken. Je kunt in Lwarden doorstromen naar diermanagement HBO, die heeft weer diverse minors, zoals proefdiermanagement, paard en management etc.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:45

ikke20 schreef:
er i weinig werk in te vinden en vaak rotklusjes opknappen. en slecht betaald. opleiding idd de mbo en je hebt ook het hbo in den bosch.

er is idd niet veel werk in te vinden, maar de rotklusjes opknappen is lang niet bij elke praktijk! ligt er echt aan hoe je het treft!
bij de ene kliniek mag je alleen baliewerk doen, bij de andere kliniek zelfs kleine ingrepen als castratie van een kater ofzo!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:51

weet het maar je hebt er echt klinieken bijzitten waar het wel zo is.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:53

Je moet idd geluk hebben dát je een praktijk treft, en dat het ook nog een leuke is, waar je je nog iets nuttiger voelt dan een gemiddelde poetsvrouw Ja

Annelous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:55

XjolitaX schreef:
Nou waar die zit dat weet ik eigenlijk niet, maar oud klasgenoten van mij doen nu dus de mbo opleiding en als hun dierenarts willen worden moeten ze toch ook hbo eerst doen. Dus de opleiding is er wel als het goed is Ja weetje ik zal het vrijdag even navragen dan zie ik een oud klasgenoot weer die nu de mbo opleiding doet Lachen

Als dit gaat over het behalen van een propedeuse en dan naar diergeneeskunde in Utrecht gaat, dat kan sinds begin schooljaar 2007 niet meer! het was ook mijn insteek om het t gaan doen maar ben op tijd gewaarschuwd (weet niet zeker of je dit bedoelt maar denk zeg het even)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:06

Misschien moet je eens informeren bij het Groenhorst College in Barneveld. Met je Havo kun je de MBO opleiding versneld doen in twee jaar. Daarna kun je een vervolgopleiding doen (HBO). Dat is een opleiding van het Groenhorst Barneveld in samenwerking met de CAH in Dronten. Die opleiding heet Dier en Gezondheidszorg
Ik heb even wat voor je opgezocht. Meer kun je vinden op http://www.cah.nl

"Dier en gezondheidszorg
Iets met dieren, dat moet centraal staan in jouw toekomstige baan. Niet alleen het gezond maken van individuele dieren, maar het hele werkveld wil je kunnen overzien. Jij wilt werken aan het scheppen van randvoorwaarden waardoor alle dieren nu, maar ook in de toekomst, een dierwaardig bestaan leiden.

Tijdens de major Dier en gezondheidszorg leer je hoe je de kwaliteit bij dierenspeciaalzaken, asielen en dierenartspraktijken verhoogt. Je weet klanttevredenheid centraal te stellen. Problemen bij het huisvesten en verzorgen van dieren merk je op en je geeft hier voorlichting en advies over. Je bent een manager die organisatievraagstukken oplost en verbetervoorstellen maakt. Je bent iemand die ontwikkelingen in de markt opmerkt en weet hoe hierop in te spelen. Kortom je bent expert op het gebied van dier- en kwaliteitszorg, dierenwelzijn en dierziekten, dier en management en ook dier en commercie.

Beroepen
Als afgestudeerde ben je straks expert het gebied van dier en gezondheidszorg. Je kunt na afronding van je studie bijvoorbeeld aan het werk als:

- Productontwikkelaar pet food
- Manager dierenartspraktijk
- Bedrijfsleider dierenasiel
- Beleidsmedewerker ministerie LNV
- Inspecteur inspectiedienst
- Rayonmanager farmaceutische industrie
- Voorlichter Dierenbescherming
- Kwaliteitsmanager diervoeding
- Formulemanager dierenspeciaalzaken
"

Hoop dat je hier wat aan hebt en dat dit is wat je bedoelde. Ik weet er verder niet zoveel van, maar had er van gehoord omdat ze dit aan het opzetten waren in de tijd dat ik bijna klaar was met mijn opleiding in Barneveld.
Naast deze HBO-opleiding zijn er nog meer Dier-gerelateerde HBO opleidingen (zoals in bovenstaande reacties al genoemd), maar deze sluit specifiek aan op de opleiding paraveterinair als ik het goed heb.
Succes in ieder geval!

Edit: nog wat extra info toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 18-03-08 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:07

een oud klasgenoot van mij wil geloof ik wel dierenarts worden... zou dat nu dan niet meer kunnen of hoe bedoel je dat annelous?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:09

Annelous schreef:
XjolitaX schreef:

Als dit gaat over het behalen van een propedeuse en dan naar diergeneeskunde in Utrecht gaat, dat kan sinds begin schooljaar 2007 niet meer! het was ook mijn insteek om het t gaan doen maar ben op tijd gewaarschuwd (weet niet zeker of je dit bedoelt maar denk zeg het even)

Klopt. Het halen van je propedeuse is niet meer genoeg.
Het traject om vanuit een MBO opleiding door te stromen en dierenarts te worden is er niet eenvoudiger op geworden. Volgens mij is de reden hiervoor omdat er zoveel uitval was in het eerste jaar van de studie Diergeneeskunde. Volgens mij moet je tegenwoordig bepaalde vakken op VWO niveau hebben, maar zeker weten doe ik dit niet. Doet er in dit topic ook niet echt toe denk ik Lachen Onmogelijk is het in ieder geval niet, maar nog maar voor weinig mensen weggelegd, want het is een zware en lange weg.
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 18-03-08 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:10

met havo/hbo kan je dierenarstassistent in 2 jaar volgen, ipv 4 jaar.