Opleiding: Toerisme/recreatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Opleiding: Toerisme/recreatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 15:47

Heey Lachen

Ik zit nu in het 4e van het vmbo. Ik moet me binnekort al gaan inschrijven voor een opleinding maar ik zit erg te twijfelen. Eerst wou ik opleinding paardenhouderij doen maar hier zie ik denk vanaf aangezien hier weinig werk in te vinden is.

Nu zat ik te denken aan de opleinding toerisme/recreatie. Me vriend doet deze opleiding ook en dat bevalt hem wel goed. Het lijkt me ook een leuke opleiding. Je gaat veel uitstapjes maken en leert er verschillende talen spreken. En het lijkt me ook een leuke baan om later in het annimatie team te zitten. Lachen

Zijn er meer mensen die deze opleiding doen , en hoe vinden jullie hem?

Anoniem

Re: Opleiding: Toerisme/recreatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:13

heb het ook een hele tijd willen doen, al zal het werk je ook tegenvallen, zeker als je het nu ziet als animatie. De animatieteams bestaan vaak enkel uit stagaires, een vaste baan word lastig denk ik..
Al lijkt hostess me erg leuk werk, of op een reisbureau.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 18:32

@Melanie_ : Ik zit dan vooral te denken aan het animatieteam in het buiteland. Of misschien op een reisbureau inderdaad.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:30

Ik heb lang geleden MTRO gedaan. De excursies zijn erg leuk, maar wat mij vooral nog bijstaat zijn de eindeloze hoeveelheden topografie en toeristische bezienswaardigheden welke ik in m'n hoofd moest stampen. Daarnaast zijn de verdiensten in het toerisme veelal niet echt goed. Het is een leuke opleiding, vooral voor je talen, maar ik heb er eigenlijk nooit iets in het toerisme mee gedaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:31

Hier nog een MTRO-er!
Ik ga tot niveau 4, zit nu in 2 (1e jaar) en dan ga ik de docentenopleiding doen,

leuke opleiding hoor!

Zit tevens bij Kinslayer op school Ja
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 07-01-08 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

kinslayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:34

ik zit ook op de MTRO!
ik zit in het derde jaar niveau 4 en vanaf mei moet ik 2 keer op lange stage en als het meezit heb ik dan in februari 2009 mn diploma.

maar het is echt een hele leuke opleiding met (vaak) heel veel sfeer (afhankelijk van waar je gaat studeren(in groningen is het iig super leuk))

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:45

Ik ga als ik deze opleinding ga doen in Breda, en dan waarschijnlijk naar de Rooi pannen Lachen Je moet dan wel voor langere periodes op stage naar het buitenland maar dat lijkt me wel leuk!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:48

MTRO gedaan, niveau 4, richting Reizen. Reizen is namelijk veel uitgebreider dan recreatie. Erg naar mijn zin gehad altijd en werk nu in de afhandeling voor Alitalia op Schiphol.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:02

Waar zit het MTRO?

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:27

Ik ben momenteel met mn 2e stage bezig van mijn opleiding MTRO niveau 4.
Zit op het moment bij D-reizen en heb het echt gigantisch naar mijn zin. De opleiding vond ik over het algemeen erg leuk, maar af en toe wordt je echt gek van de bezienswaardigheden enzo die je moet leren.. Scheve mond

Ik doe MTRO in Doetinchem.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:31

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 18:59

Heb het aanmeldingsformulier hier al liggen voor de Rooi Pannen Haha!

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:14

Ik heb MTRO recreatie niveau 4 gedaan op Landstede in Zwolle. Erg leuke opleiding, supergezellige school en ontzettend veel leuke dingen gedaan.
Maar leer je ook echt iets waar je wat aan hebt.. Ik vond van niet. Doe er nu dus ook helemaal niets mee.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:18

heb ook mtro gedaan. Je kunt er niets mee. Ik heb een baan aangeboden gekregen op een reisbureau 40 uu per week: loon 850 netto per maand. Toerisme is leuk, maar verdient practisch niets!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:24

Ik ben 4e jaars MTRO leerling niveau 3. Op zich wel een leuke opleiding als tijdverdrijf alleen is het jammer dat het MBO gewoon zwaar kl*te is. De leraren zijn lui, kunnen niet lesgeven en ik vond de tijd dat ik op school zat en de lessen volgde gewoon zeer demotiverend. Maar nu heb ik van mei tot oktober in het buitenland stage gelopen bij een hotel en nu werk ik sinds november op een reisbureau. Deze 2 stages zijn precies op het goede moment gekomen want ik heb de motivatie voor toerisme weer gevonden.
Maar ik moet wel zeggen dat nu ik stage loop, dat ik maar bar weinig aan mijn lessen op school heb gehad. Zowel voor in het hotel als op het reisbureau. Ik ben altijd aanwezig geweest maar ik was totaal niet voorbereid op het werk in het reisbureau nu. Ik heb hoogstens wat aan mijn landenkennis en topografie gehad. Maar daar blijft het ook bij Scheve mond Verkoopgesprekken en de systemen met de computers heb ik allemaal wel gehad maar de keren dat we die lessen hadden zijn op 1 hand te tellen. Je gaat bijna 99% zeker een grote teleurstelling meemaken en het is niet wat je ervan verwacht. Daarbij moet je goed over je toekomst nadenken, op je 40ste ga je niet snel meer entertainment doen.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:13

Als je later je geld kan verdienen met werken in een animatieteam vind ik dat heel knap van je. Het is vaak een vergoeding die je krijgt die opgaat aan je onderhoud.
Je kan natuurlijk wel verder in recreatie op andere fronten als kinderfeesten, bedrijfsuitjes etc etc

succes met het kiezen Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:16

Ik ga er ook niet in verde,r gebruik het als opstroming.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 22:15

Wat jammer dat ik nu allemaal negatieve reacties hoor Nagelbijten / Gniffelen
Maar dan weet ik ook waar ik op voorbereid kan zijn. Het lijke me echt leuk om later in het buiten/binnenland te werken in een hotel of op een camping etc.!

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:19

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:43

Ik doe de opleiding 'verkoper reizen' op het deltion in Zwolle,
Ik zit nu in het eerste leerjaar,
Ik heb het erg naar mijn zin op de opleiding en moet zeggen dat in vergelijking met mijn vorige MBOschool goede begeleiding van de leraren uit, ik krijg ook echt nog les.
Ik kan uiteindelijk heel veel kanten op, ik word eigenlijk opgeleid voor het verkopen van reizen, maar ik kan bijv. ook best nog wel als hostess of op de receptie in een bungalowpark werken.

Ik deel de menig wat eerder hier is gezegt dat je niet teveel moet verwachten van het werken in een animatieteam.
Mijn mentor heeft een keer gezegt over de opleiding recreatie, een groot gedeelte van de dingen die je met recreatie kan doen, kan je ook makkelijk doen als bijbaantje en zonder diploma

Het is niet zo dat ik degene die deze opleiding doet, of wil gaan doen nu helemaal de grond in wil boren omdat ze in mijn ogen een 'verkeerde' opleiding doen. Dit is alleen maar mijn mening erover.

@ts: weet je al wat je ongeveer wilt gaan worden als je deze opleiding gaat doen?

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:32

Ik heb de MTRO (reizen) gedaan in Wageningen. Een erg leuke opleiding en heb er met veel plezier gezeten.
Werken in het toerisme is opzich leuk, alleen wel moeilijk te vinden en slecht betaald. (en je zit vooral tussen kibbelende meiden Nors opkijken )
Na 1,5 jaar bij een touroperator gewerkt te hebben ben ik dan ook wat anders gaan doen. Eerst als receptioniste en daarna bij het bedrijf waar ik nu zit al een aantal jaren als management assistente.

Voordeel van de opleiding toerisme is vind ik dat je ook in andere banen terrecht kunt. Wat ik gemerkt hebt vinden werkgevers het een veelzijdige opleiding en aangezien je precies moet werken (verkeerd geboekte reizen/tickets is niet handig) en klantvriendelijk moet zijn heb je ook best kans op andere functies.

Dus ookal werk ik niet (meer) in het toerisme, toch heb ik nooit spijt van deze opleiding gehad!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 16:21

Oud topic Nagelbijten / Gniffelen

Hier de TS weer even..
Ik ben toch de opleiding paardenhouderij/-sport gaan doen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:21

Door dat jij het topic weer om hoog heb gegooit kom ik ook reageren. Want voor een hostes of animatiebaan hoef je ook geen opleiding te hebben Knipoog

jasmijnlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:29

ik heb het hier even allemaal gelezen maar het is niet alleen maar animatie wat je met die opleiding doet.
ik doe dan een andere soort opleiding wel zelfde richtin maar dan Leisure Sport en Wellness en dan de leisure stroom
en wij leren op school niet alleen meeleef etc maar voornamelijk hoe organiseer je zoiets goed en hoe begleid je een animatie team, maar mijn opleiding is dan ook nog wel vrij veel naar de evenementen kant op maar de animatie heb ik genoeg.
ik las ook dat iedereen animator op een camping kan zijn, ben ik het niet mee eens genoeg mensen kunnen dat niet.
en de opleiding is zo onzettend breed je kan er alle kanten nog mee op.
dat is ook het gene wat ik wil dan

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:41

@jasmijnlover;

Weet niet als je met ik las ook dat iedereen animator op een camping kan zijn, ben ik het niet mee eens genoeg mensen kunnen dat niet. op mij doelt?!
Maar er zijn zat organistaties die je aannemen zonder een diploma/opleiding.