Vader gaat ervanuit dat ik van gymnasium naar VMBO moet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

Vader gaat ervanuit dat ik van gymnasium naar VMBO moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 19:39

Ik zit op het Gymnasium, maar dat haal ik niet met cijfers.

Mijn moeder had mijn vader opgebelt, om te vragen wat hij er van vind enz. Toen heeft hij een aantal dingen gezegt, wat absoluut niet waar zijn, zoals dat hij mij een keer om 10u uit de stad heeft gehaald, toen mijn moeder niet wist dat ik in de stad was. En nog wat andere dingen.

Mijn vader denkt dat ik op een andere school heel erg afgeleid ga worden, omdat het Gymnasium waar ik op zat, heel erg beschermend is, en op een openbare school hele andere types rond lopen.

En hij vind dat mijn moeder mij niet heeft begleid op het gymnasium. Het is dus volgens hem mijn moeders schuld dat ik nu van het gymnasium af moet. Mijn pa is er altijd al niet mee eens geweest op de manier hoe mijn ma ons heeft opgevoed. Wij worden erg vrij gelaten, ze vertouwt ons 100% en we zeggen ook altijd als we ergens heen gaan enzo.

Ik ging vandaag met mijn ma+pa+mentor praten, over wat er volgend jaar gaat gebeuren. Wat mijn ouders willen, natuurlijk wat ik wil, en wat het advies is van de school. Omdat ik naar HAVO wil, en waarschijnlijk ga, kan ik latijn en grieks laten vallen. Maar mijn vader wilt dat niet, totdat ik op de andere school heb gekeken enz. Maar dat betekend dat ik volgende week allemaal so's moet maken, huiswerk moet blijven maken..

Na het gesprek, was ik echt woedend, want ik had allang door dat mijn pa er niet mee eens was wat ik vond, wat mijn ma vond, en wat mijn mentor vond. Toen ik dus terug ging naar mijn les, liepen mijn ma en pa naar buiten. En toen heeft mijn pa gezegt dat het niks gaat worden. En dat ik op het mbo ga belanden.

Leuk joh, zo'n vader die er vanuit gaat dat je van gymnasium niveau, op het vmbo beland.. Verward

Zo dit is er uit.. Lachen Wat vinden jullie er van, en wat kan ik doen..?
Laatst bijgewerkt door Kyrseltje op 01-06-07 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzy

Re: Pa gaat ervanuit dat ik van gymnasium naar VMBO moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:40

-> STW

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:43

Van gymnasium naar VMBO is wel een hele grote stap. Het lijkt me ook sterk als leraren zo iets laten gebeuren (althans bij mij op school Lachen ). Bij mij zit een ex-gymnasium leerling in de klas, en ik zit nu op het atheneum.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 19:44

_Nicky schreef:
Van gymnasium naar VMBO is wel een hele grote stap. Het lijkt me ook sterk als leraren zo iets laten gebeuren (althans bij mij op school Lachen ). Bij mij zit een ex-gymnasium leerling in de klas, en ik zit nu op het atheneum.

Klopt, maar hij gaat er vanuit, dat ik naar HAVO ga, en dan dat ook niet haal, omdat ik allemaal nieuwe mensen om meheen krijg, en dat ik me dan laat meesleuren met foute dingen enzo Verward

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:46

Ik ga d'r vanuit dat je ouders gescheiden zijn?

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 19:46

Sammie schreef:

Oja sorry, dat moest ik er nog bij zetten..

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:48

Ik kan het me best wel voorstellen van je vader, hier in de buurt zie je duidelijk verschil tussen het vmbo en het havo/vwo (in het algemeen genomen, om niemand te kwetsen Lachen ).
Als jij de juiste vrienden hebt zou er niets (bijzonders) gebeuren denk ik.

Moeilijke situatie, ik hoop dat je je vader kan overtuigen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:55

Kyrseltje schreef:
Sammie schreef:

Geef niet, ik maakte het op uit je verhaal Lachen.

Ik vind dit altijd van die lastige situaties. Heb je al eens aan je vader gevraagd waarom hij zo negatief doet en gelijk van het ergste uitgaat? Of misschien dat je er eens met je moeder over kunt praten. Waarom ik dit lastig vind is eigenlijk omdat ik (en jij misschien ook niet goed) hoe de verstandhouding is tussen je ouders. Praten ze nog normaal met elkaar of zijn ze boos oid. Dat zou het voor mij persoonlijk al lastig zijn om neutraal te praten over je ene ouder met de andere. Ik weet dus niet hoe jij daar tegenaan kijkt.

De school heeft ook wat in de pap te brokkelen, en jij zelf ook natuurlijk! Dus als jij de havo wilt en de school denkt dat je dit wel aankunt dan kun je in principe gewoon naar de havo, al gaat je vader op z'n kop staan. Dit verandert alleen niks aan je vader z'n houding. En hoe je dat op moet lossen, vind ik dus een lastige situatie.

_Nicky schreef:
Ik kan het me best wel voorstellen van je vader, hier in de buurt zie je duidelijk verschil tussen het vmbo en het havo/vwo
Ik denk alleen niet dat dat dus hier aan de orde is, als ze naar de havo gaat komt ze in principe dus niet met de mensen van het vmbo in aanraking, uitgaande dat je dat bedoeld met het verschil.

edit: kromme zin iets minder krom gemaakt. Clown
Laatst bijgewerkt door Sammie op 01-06-07 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 19:55

_Nicky schreef:
Ik kan het me best wel voorstellen van je vader, hier in de buurt zie je duidelijk verschil tussen het vmbo en het havo/vwo (in het algemeen genomen, om niemand te kwetsen Lachen ).

Verschil tussen vmvo en havo/vwo zit hier ook heel erg. Maar opzichtussen havo en gymnasium niet zo. En hij gaat er vanuit dat alle havo'ers criminelen zijn. Die drugs gebruiken enz. Waardoor ik dus 'fout' word, en niks meer ga doen voor school..

Ik kan eigenlijk niks doen, alleen maar bewijzen dat ik wel het havo kan. En mijn zin door drijven door latijn engrieks te laten vallen.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 19:58

Sammie schreef:
Kyrseltje schreef:

Geef niet, ik maakte het op uit je verhaal Lachen.

Ik vind dit altijd van die lastige situaties. Heb je al eens aan je vader gevraagd waarom hij zo negatief doet en gelijk van het ergste uitgaat? Of misschien dat je er eens met je moeder over kunt praten. Waarom ik dit lastig vind is eigenlijk omdat ik (en jij misschien ook niet goed) hoe de verstandhouding is tussen je ouders. Praten ze nog normaal met elkaar of zijn ze boos oid. Dat zou voor mij een persoonlijk het lastig maken om neutraal te praten over je ene ouder met de andere. Ik weet dus niet hoe jij daar tegenaan kijkt.

De school heeft ook wat in de pap te brokkelen, en jij zelf ook natuurlijk! Dus als jij de havo wilt en de school denkt dat je dit wel aankunt dan kun je in principe gewoon naar de havo, al gaat je vader op z'n kop staan. Dit verandert alleen niks aan je vader z'n houding. En hoe je dat op moet lossen, vind ik dus een lastige situatie.

_Nicky schreef:
Ik kan het me best wel voorstellen van je vader, hier in de buurt zie je duidelijk verschil tussen het vmbo en het havo/vwo
Ik denk alleen niet dat dat dus hier aan de orde is, als ze naar de havo gaat komt ze in principe dus niet met de mensen van het vmbo in aanraking, uitgaande dat je dat bedoeld met het verschil.

Het probleem is een beetje, dat het waarschijnlijk niet echt de bedoeling is dat ik weet hoe mijn vader er over denk. Maar ik kan misschien wel vragen hoe hij er over denkt en wat hij wilt wat ik ga doen.

Opzich hebben mijn ouders geen ruzie, maar hij is er absoluut niet mee eens hoe mijn moeder mij en mijn zus opvoed. Dat is eigenlijk ook de rede geweest dat ze uitelkaar zijn gegaan. Ik ben het met mijn moeder eens qua opvoeden. En mijn vader is heel erg anders dan wat ik ben, waardoor ik niet echt goed met mijn vader op kan schieten.

Het is sowieso zeker dat ik naar havo/vwo ga. Maar hij denkt dat ik havo ook niet ga halen. En dan volgend jaar naar Vmbo moet.

Ashquar

Re: Vader gaat ervanuit dat ik van gymnasium naar VMBO moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:06

Laat je vader maar. Scheve mond
Maar als ik jou was zou ik eerst wel eerst VWO nog proberen, tenzij je cijfers echt heel slecht zijn. Want van 3 VWO kan je altijd nog overstappen naar 4 HAVO.
En als jij niet crimineel wilt worden gebeurt het ook niet lijkt mij. Er zijn genoeg normale types op de HAVO hoor. Haha! Haha!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 20:09

Ashquar schreef:
Laat je vader maar. Scheve mond
Maar als ik jou was zou ik eerst wel eerst VWO nog proberen, tenzij je cijfers echt heel slecht zijn. Want van 3 VWO kan je altijd nog overstappen naar 4 HAVO.
En als jij niet crimineel wilt worden gebeurt het ook niet lijkt mij. Er zijn genoeg normale types op de HAVO hoor. Haha! Haha!

Sowiets heb ik ook. Ik bewijs hem wel dat ik HAVO wel kan! Nou mijn cijfers zijn inderdaad behoorlijk slecht... Nagelbijten / Gniffelen En ik ben bang wanneer ik VWo ga doen, dat ik daarna alsnog naar HAVO moet. En ik ben echt een persoon die me heel erg aan mensen hecht. En als ik dan naar VWO ga, en ik ben eindelijk gewend enz, en ik haal het niet, dan moet ik alsnog weg. En daar heb ik niet zo veel zin in Nagelbijten / Gniffelen

Crimeel word ik niet hoor. Ben een heel braaf meisje Bloos

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:28

Lekker naar de Havo. VMBO is wel heel anders idd als je kijkt naar het soort mensen wat er loopt. Bloos

He maar even niks tegen MBO hoor. Er zijn veel mensen die na de HAVO een MBO studie gaan doen. Na een omweg ben ik ook op het MBO beland en moet zeggen dat ik daar meer leer dan op het HBO. Daarnaast is gebleken dat mensen die eerst MBO hebben gedaan het HBO veel makkelijker doen.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 20:29

Lous schreef:
Lekker naar de Havo. VMBO is wel heel anders idd als je kijkt naar het soort mensen wat er loopt. Bloos

He maar even niks tegen MBO hoor. Er zijn veel mensen die na de HAVO een MBO studie gaan doen. Na een omweg ben ik ook op het MBO beland en moet zeggen dat ik daar meer leer dan op het HBO. Daarnaast is gebleken dat mensen die eerst MBO hebben gedaan het HBO veel makkelijker doen.

Ben ik ook vanplan! Lachen

Tja, daarom!

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:03

Lous schreef:
Daarnaast is gebleken dat mensen die eerst MBO hebben gedaan het HBO veel makkelijker doen.

Je haalt me de woorden uit de mond.

Wel vervelend voor je dat je vader zo doet. Ik zou als ik jou was (maar dat was je ookal van plan lees ik) zou ik ook lekker havo gaan doen

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 21:41

lieftpetra schreef:
Lous schreef:
Daarnaast is gebleken dat mensen die eerst MBO hebben gedaan het HBO veel makkelijker doen.

Je haalt me de woorden uit de mond.

Wel vervelend voor je dat je vader zo doet. Ik zou als ik jou was (maar dat was je ookal van plan lees ik) zou ik ook lekker havo gaan doen

Dat ga ik inderdaad waarschijnlijk doen!

Ik heb net mijn vader gebelt, en gezegt hoe k er over denk. En uiteindelijk heb ik mijn zin gekregen, en mag ik latijn engrieks laten vallen. En hij weet hoe ik er overdenk, is er niet blij mee, maar heeft mooi pech Tong uitsteken

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:57

wat je kan doen? stoppen met luisteren naar je vader.. op school gebied dan en voor jezelf opkomen! Ik heb echt geen grote mond tegen mijn ouders hoor maar als mijn vader zo tegen mij praat en zo over mijn moeder praat dan kan hij echt wel een tegenreactie verwachten! natuurlijk snap ik dat je geen scene wilt schoppen voor je mentor! maar ik zal maar wel ff met hem gaan praten over zijn gedachtes over jou!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 22:05

ELpatcho schreef:
wat je kan doen? stoppen met luisteren naar je vader.. op school gebied dan en voor jezelf opkomen! Ik heb echt geen grote mond tegen mijn ouders hoor maar als mijn vader zo tegen mij praat en zo over mijn moeder praat dan kan hij echt wel een tegenreactie verwachten! natuurlijk snap ik dat je geen scene wilt schoppen voor je mentor! maar ik zal maar wel ff met hem gaan praten over zijn gedachtes over jou!

Ik ben er tegenin gegaan net aan de telefoon. Ik weet dat het best zwak is om via telefoon te doen, maar anders barst in in huilen uit, zo ben ik eenmaal. Vraag me niet waarom Vork

Mijn mentor is later ook naar me toe gekomen, en vroeg wat ik er van vond. En toen zei ik dat mijn vader weer vervelend deed enzo.. Toen vond hij ook dat mijn pa vervelend was. Hij had allang door dat ik er mee zat..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:09

ik vind het niet zwak hoor via de telefoon... hij was stom dus jij kan het niet stommer maken! Ik vind het echt heel goed dat je voor jezelf bent opgekomen!!

Gelukkig dat je een mentor zo als deze hebt!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:04

Kyrseltje schreef:
_Nicky schreef:

Verschil tussen vmvo en havo/vwo zit hier ook heel erg. Maar opzichtussen havo en gymnasium niet zo. En hij gaat er vanuit dat alle havo'ers criminelen zijn. Die drugs gebruiken enz. Waardoor ik dus 'fout' word, en niks meer ga doen voor school..

Ik kan eigenlijk niks doen, alleen maar bewijzen dat ik wel het havo kan. En mijn zin door drijven door latijn engrieks te laten vallen.

Tis echt niet zo dat je onmiddelijk door iedereen beinvloed wordt en dat er zoveel slechte mensen op het vmbo zitten. Er zit idd een ander soort mensen op de verschillende niveau's, maar dat maakt ze nog niet fout en dat maakt al helemaal niet dat ze dat allemaal zouden zijn en dat je je zou moeten laten meeslepen. En het ligt ook aan de school, het kan per school erg verschillen.

Anyway, goed dat je er nu bent uitgekomen, succes er verder mee Lachen

Ohja, ik ben zelf erg ontevreden over het mbo, ik zou eerder hbo aanraden. Maar dat kan aan zoveel factoren liggen, of je zeker van je studie- en beroepskeuze bent, of je graag leert in de praktijk of juist meer theorie, welke school, welke opleiding, etc. Dus eig. kan ik er ook weer niets van zeggen, behalve dat ik zelf erg teleurgesteld ben geraakt door het mbo.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:21

lekker HAVO gaan doen en gewoon slagen. en je vader bewijzen dat je niet naar VMBO moet. en op de Havo lopen minder criminelen rond dan op VMBO Clown

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 17:21

Ik heb ook een jaar gymnasium gedaan, had er moeite mee..was te jong en had het er gewoon niet naar mn zin. Ben toen naar de havo gedaan, niks mee toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 17:27

Wat zegt je mentor er eigenlijk van?

Ik vind de overstap gymnasium-> HAVO al een vrij grote eerlijk gezegd... je beperkt er je vervolgmogelijkheden vrij aanzienlijk mee namelijk.

Uiteindelijk ben je niet zomaar op het gymnasium terecht gekomen. Is de stof echt te moeilijk voor je, of pak je het misschien niet op de juiste manier aan?

Ik heb zelf zowel op een "scholengemeenschap VWO" en een categoraal gymnasium gezeten. Op de laatste lag de lat écht een stuk hoger, voor alle vakken, de meerwaarde zat hem echt niet alleen in het hebben van Latijn en Grieks. Ik snap dus de redenatie voor de overstap naar de HAVO omdat je L&G wilt laten vallen niet.

Bedenk dat je met een VWO diploma altijd aan een HBO opleiding kunt beginnen, maar andersom is veel moeilijker. Ook omdat de aanpak van het onderwijs op de HAVO verschilt met die van het VWO en daarmee je voorbereiding op universitair onderwijs.

Verder: laat je pa en ma het maar met elkaar uitvechten. Zijn twee volwassen mensen en die doppen hun eigen bonen maar Knipoog

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 17:49

Zep, mijn mentor gaat niet tussen mijn moeder en vader zitten natuurlijk. En hij raad mij HAVO aan.

Het gaat er bij mij niet alleen om dat er geen latijn en grieks is, maar al mijn cijfers zijn niet goed. En ik ben bang wanneer ik naar VWO ga, dat ik dan alsnog naar HAVO moet. En dat wil ik niet..

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:16

Maar je bent niet voor niets 'op' het gynasium gekomen, dat moet toch betekenen dat je er de hersens voor hebt Knipoog.
Doe je er genoeg aan, kun je het wel of wil je het niet? Het is idd wat Zep ook zegt, het is wel zonde.