Hoe moet ik het vertellen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Robin

Hoe moet ik het vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 21:29

Hoii

Het schooljaar is eigenlijk om, ik ben mijn laatste proefwerken aan het maken en dan is het voorbij..

Even waar het om gaat..

Ik zat dit jaar op 2HA (Havo / atheneum) Maar helaas.. het was te moeilijk voor me, ik bleef wel gewoon op dit niveau het jaar afmaken, maar een maand of 2 geleden heb ik zelf besloten, volgend jaar een stapje terug te doen.. Dus naar T3 (Vmbbo 3 ) gaan.

Mijn ouders waren het hier absoluut niet mee eens, maar die hebben zich erbij neergelegd. Maar nu komt het probleem..

Mijn grootouders willen PERSE dat ik naar het VWO ga, nu moet ik ze dus woensdag gaan vertellen dat ik naar het VMBO ga. Ik weet nu al dat ze verschrikkelijk kwaad gaan worden.

Mijn oma zei al een keer : 'Als je naar VMBO gaat, krijg je met mij aan de stok' Dit mag ze natuurlijk absoluut niet zeggen. Maar ik ben nu gewoon bang geworden om het ze te vertellen..

Hoe moet ik dit nou doen?

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:37

Sorry als ik het zeg, maar waar bemoeien die grootouders zich mee?! Als jij het niet kan,.. dan moeten ze zxich daarbij neerleggen.

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 21:38

Ja zo voel ik het ook, maar ik kan dat toch moeilijk tegen ze zeggen? Van: Bemoei je er niet mee?

mirjamalvaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:39

ben het met Jaro_Lover eens. Die grootouders hebben er niets over te vertellen. Je kunt beter je VMBO diploma halen dan helemaal niets! En wat is er zo slecht aan VMBO.

Neem je ouders mee als je het verteld die kunnen dan opkomen voor je!

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 21:44

ja ik denk ook dat ik mijn ouders meeneem

Lieke__

Re: Hoe moet ik het vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:48

Kan je geen havo gaan doen dan? Dat is dan toch al een stapje lager?

pressent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:50

Ja ik zou samen met je ouders gaan en zeggen dat het gewoon te zwaar is. Rustig uitleggen en dan zie je wel wat er gebeurd.

En idd havo is toch al lager kan dat niet?

mirjamalvaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:52

Ze deed al Havo maar dat was ook te moeilijk

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 07:19

Ja ik was bezig met havo en het was toch te moeilijk, en ik zou waarschijnnlijk als ik naar 3Havo zou gaan, toch blijven zitten omdat het dan NOG moeilijker is, dat is dus ook iets waarom ik naar T wil, maar ze begrijpen dat niet

Lipydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 07:26

Het is jouw toekomst, dus jou besluit wat je zelf wilt doen en daar heeft niemand verder mee te maken! Ik zou het met je ouders over hebben.

Het is wel zo dat de derde klas van HAVO (ook VWO) eenvoudiger is dan de 2e klas. Maar als jij denkt dat je het niet lukt moet je echt naar het T3 gaan. Je grootouders kunnen je echt niks maken, het zijn jouw echte ouders niet. Misschien kan je ook naar je mentor gaan. Succes!

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 07:35

Maar ze hebben iets tegen T3, ik weet niet wat maar ze vinden het slecht ofzo? Ik heb zoiets: Ik kom er ook wel weet je?

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 07:38

Ik denk gewoon dat het hun manier van stimuleren is. Mijn ouders zijn precies hetzelfde, en het heeft wel gewerkt. Mijn broertje zou ook eigenlijk naar mavo moeten, toen hebben ze hem naar een particuliere school gedaan, en hij heeft zijn havo en vwo diploma gehaald en hij studeert nu 2 studies.

Ik denk dat zij denken dat je meer kunt.. het is zonde als je vwo kunt en je gaat uit gemakzucht naar het vmbo. Maar als je het niet aankunt is het een ander verhaal..

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 07:45

als je het niet aankunt dan zit er eigenlijk niks anders op dan idd een stapje terug te doen.

als je het wel zou kunnen maar daar wat langer voor zou moeten leren, dan zou ik doorzetten en het toch proberen!

ik weet van mezelf dat ik gewoon Te weinig deed aan mijn schoolwerk want ik vond een hoop andere dingen toch ook wel erg interessant

als je voor jezelf zeker weet dat je er alles aan gedaan hebt maar je het ondanks dat niet kunt dan moet je dat ook op die manier zeggen tegen je groot-ouders!

succes in ieder geval !

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 07:48

Ik kan VWO gewoon niet aan, Havo zou ik net kunnen hebben ze in het eerste jaar gezegd, Maar ik vind het 2e jaar zo moeilijk, en ik leer echt wel 3 uur per dag, en dan nog krijg ik een 6 voor een proefwerk..

Dan heb ik liever dat ik 3 uur leer en een 8 haal als een 6

Annn

Re: Hoe moet ik het vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 07:58

hey robin,
Ik heb ook in een havo/vwo klas gezeten,
doe nu havo, De tussen stap tussen vwo en vmbo is groter dan je denkt.
Praat er anders eens over met je mentor/mentrix of een docent die je vertrouwd. Vraag aan hem of ze denken dat jij het kunt. Het is in havo niet zo heel moeilijk hoor. Maar als de docent/mentor zegt dat je beter naar vmbo kan gaan zoals je zelf al dacht, zeg het dan gewoon tegen je ouders, ze moeten begrip hebben voor je keuze. Misschien wilen ze je beschermen dat je het niet verpest zeg maar. allebe mijn broers hebben het ook gedaan. de een is 21 en zit nu nog in 5 havo! omdat hij toch wel havo wou doen,
en mijn andere is 18 en zit nu in de 4e van havo die heeft eerst vmbo gedaan, terwijl hij makkelijk havo kon doen bleek later. hij ging een vervolg opleiding doen en dat was saai omdat het te makkelijk was.
Dus praat er gewoon over met iemand van school die weet of jij het kan, en als het je niet lukt? whatever kan jij er wat aan doen dat je het gewoon niet kan, als je dan alleen maar 5 of 6 haalt is het alsnog niet goed..
sterkte ermee
school is gewoon stom!

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 08:08

Ik heb met de mentor gepraat.. al een paar keer, zij zegt ook dat ik misschien toch beter naar VMBO kan gaan

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:32

Robin, als jij er goed over nagedacht hebt, je mentor op school en je ouders het begrijpen en erachter staan, dan heb je een goeie beslissing genomen.

Ik denk dat je dit het beste kunt zeggen waar je ouders ook bij zijn. (Nog liever zou je je ouders kunnen vragen om het te vertellen, maar ik weet niet of ze dat willen)

En anders gewoon proberen om niet te veel in discussie te gaan. Het is besloten, het is nou eenmaal zo, er kan niets meer aan veranderd worden. Misschien zijn ze het er niet mee eens, dat kan. Probeer dan ook niet te lang om ze te overtuigen, maar laat het gewoon even rusten, zodat ze aan het idee kunnen wennen.

En volgend jaar kom je gewoon met een goeie cijferlijst en zijn ze vast heel trots, net als je ouders.

_Suus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:35

Ik denk dat ze het wel goed opvatten maar gewoon een beetje drijgen..!!
Ze zullen heus niet kwaad worden..
Gewoon een dreige ment;)

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:40

Zorg ervoor dat je ouders met de mentrix spreken.
Je kan altijd nog na het vmbo de havo doen.
Zelf heb ik havo gedaan omdat ik bleef steken op talen in de 2e, achteraf wel jammer. Maar nu weet ik niet of mijn keuze in een vervolg opleiding anders was geweest.

Joltsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:45

hey

lastig dat je het niet durft te vertellen

ik heb ook het 2e jaar van de havo op het nippertje gehaald. de leraren zeiden je kan beter naar de mavo (Dat was het toen nog) maar dat wou ik absoluut niet.
ik heb toen wel gewoon het derde jaar van de Havo gedaan. en ik vond het idd makkelijker.

toen ben ik we gestopt en ben ik naar het mbo (paardenhouderij) gegaan. dit was dus ook mijn drijfveer voor het 3e jaar.. ik wist wat ik wou en dan doe je er meer voor. ik liep mooi een jaar in zo.

wil jij dan niet doen.. nog 1 jaar hard werken en dan naar het MBO. of weet je nog niet precies wat je wil??

succes..en ik denk als je ouders meegaan dat je opa en oma er niet veel aan kunnen doen. het is jouw leven!!!! heb je geen oudere broers of zussen, neven of nichte?? wat deden die dan?

Lipydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:47

Maar wat je grootouders doen is wel een sort van stimuleren om een hogere opleiding te volgen, maar ze maken je juist alleen maar bang.

Het is eigenlijk te erg voor woorden dat je niet durft te vertellen aan je grootouders dat je het niet aankan.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:50

Als jij nu al weet dat je volgend jaar moet knokken om een 6je te halen, zou ik idd vmbo gaan doen, en mss daarna alsnog de havo
ik kon makkelijk havo/vwo maar heb door gemakszuchts mavo en daarna mbo gedaan en ga nu eindelijk pas een opleiding op niveau volgen (neem ik aan met hbo), kan je zeggen dat is ook niks....
maar ik zou met je ouders erheen gaan, uitleggen van ik doe er alles aan om t te halen, maar ik red het niet (laat je ouders bevestigen dat je 3 uur leert per dag) en dan hebben hun er maar mee te leven!!!!

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 15:00

Nou mijn grootste droom is om in de kinderopvang te werken, en daar hoef ik niet perse havo voor te hebben, als het kan, plak ik erna nog 2 jaartjes Havo aan, dat ik mijn VMBO en HAVO examen heb.. of werkt dat niet zo?

Mijn ouders staat er gewoon achter, maar mijn opa en oma dus niet

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:09

Robin: dat kan inderdaad, Havo na het VMBO. Je kunt ook via het MBO doorgaan naar het HBO. Of misschien ook niet, er zijn genoeg leuke functies die je met MBO-diploma kunt doen. Dat zal zich in de loop van de tijd wel wijzen denk ik.

Als je ouders achter je staan, is dat het belangrijkste. Jammer dat je grootouders er (nog) niet zo tegenaan kunnen kijken, maar daar heb je toch net iets minder mee te maken.

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 15:11

ja inderdaad, ik ga vragen of mijn ouders er mee willen praten, dat ik het zelf niet hoef te doen..