Ik ga een zorgboerderij starten!
Na 2 jaar schrijven van mijn bedrijfsplan, de vele gesprekken met bedrijven, instanties, experts en ervaringsdeskundigen ben ik inmiddels al een maand of 8 bezig met mijn zoektocht naar een geschikte locatie, helaas tot op heden nog niet de perfecte plek kunnen vinden...
Ik zoek een locatie met ca 10-15 ha grond erbij, dit zal ingericht worden als Equi-Habitat voor mijn pony's, waarvan minimaal 3 ha ingedeeld zal gaan worden als voedselbos/pluktuin. Naast mijn eigen fokkerij komt er een pony opfok, kinderboerderij, theehuisje en indien de locatie het toelaat of bestemmingsplan aangepast kan worden komen er ook een aantal recreatie woningen en vergader ruimte. Het moet een plek worden om mens, dier en natuur te verbinden, kennis op te doen, eenzaamheid tegen te gaan. Een plek waar mensen kunnen groeien, ontplooien, leren, ontwikkelen en zichzelf kunnen zijn en blijven.
De doelgroep waar ik mee wil gaan werken wordt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, en dan eigenlijk iets specifieker, voornamelijk mensen met een verslavingsverleden. Met als hoofddoel om deze mensen perspectief te bieden voor hun toekomst en uiteindelijk weer te kunnen laten integreren in de arbeidsmarkt en de maatschappij.
In de eerst instantie zal ik dit aanbieden in de vorm van dagbesteding, uiteindelijk is het doel om binnen een paar jaar daar ook voor een aantal clienten woonbegeleiding bij aan te gaan bieden.
En nu komt het dingetje.... Ik heb 0 ervaring in de zorg.
Gek genoeg kan ik toch zo zonder enige opleiding, kennis of kunde een zorgboerderij starten, aangezien ik dat niet zo'n heel verstandig idee vind zal ik met personeel gaan werken die de begeleiding van deze mensen op zich kan/kunnen nemen.
Mijn vraag is eigenlijk; Waar kan ik het beste op zoek gaan naar deze mensen? Zijn er specifieke vacature sites met zorg gerelateerd functies?
Of bepaalde instanties die een soort bemiddeling hierin doen?
Ik heb geen haast, heb nog geen locatie, maar wil me zelf zo goed mogelijk voorbereiden dat tegen de tijd dat ik een locatie heb ik ook gelijk goed van start kan gaan.
Uiteraard ga ik zelf wel bijscholing/cursussen doen in hoeverre mogelijk zonder vooropleiding, ik ben me daar momenteel in aan het oriënteren.
Alle tips, trics, kennis, info en ideeën zijn welkom!!
Bedankt alvast!