Personeel/ begeleiders vinden startende zorgboerderij....

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kalicha

Personeel/ begeleiders vinden startende zorgboerderij....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 16:27

Hallo Medebokkers!!

Ik ga een zorgboerderij starten!
Na 2 jaar schrijven van mijn bedrijfsplan, de vele gesprekken met bedrijven, instanties, experts en ervaringsdeskundigen ben ik inmiddels al een maand of 8 bezig met mijn zoektocht naar een geschikte locatie, helaas tot op heden nog niet de perfecte plek kunnen vinden...

Ik zoek een locatie met ca 10-15 ha grond erbij, dit zal ingericht worden als Equi-Habitat voor mijn pony's, waarvan minimaal 3 ha ingedeeld zal gaan worden als voedselbos/pluktuin. Naast mijn eigen fokkerij komt er een pony opfok, kinderboerderij, theehuisje en indien de locatie het toelaat of bestemmingsplan aangepast kan worden komen er ook een aantal recreatie woningen en vergader ruimte. Het moet een plek worden om mens, dier en natuur te verbinden, kennis op te doen, eenzaamheid tegen te gaan. Een plek waar mensen kunnen groeien, ontplooien, leren, ontwikkelen en zichzelf kunnen zijn en blijven.

De doelgroep waar ik mee wil gaan werken wordt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, en dan eigenlijk iets specifieker, voornamelijk mensen met een verslavingsverleden. Met als hoofddoel om deze mensen perspectief te bieden voor hun toekomst en uiteindelijk weer te kunnen laten integreren in de arbeidsmarkt en de maatschappij.
In de eerst instantie zal ik dit aanbieden in de vorm van dagbesteding, uiteindelijk is het doel om binnen een paar jaar daar ook voor een aantal clienten woonbegeleiding bij aan te gaan bieden.

En nu komt het dingetje.... Ik heb 0 ervaring in de zorg.
Gek genoeg kan ik toch zo zonder enige opleiding, kennis of kunde een zorgboerderij starten, aangezien ik dat niet zo'n heel verstandig idee vind zal ik met personeel gaan werken die de begeleiding van deze mensen op zich kan/kunnen nemen.

Mijn vraag is eigenlijk; Waar kan ik het beste op zoek gaan naar deze mensen? Zijn er specifieke vacature sites met zorg gerelateerd functies?
Of bepaalde instanties die een soort bemiddeling hierin doen?
Ik heb geen haast, heb nog geen locatie, maar wil me zelf zo goed mogelijk voorbereiden dat tegen de tijd dat ik een locatie heb ik ook gelijk goed van start kan gaan.

Uiteraard ga ik zelf wel bijscholing/cursussen doen in hoeverre mogelijk zonder vooropleiding, ik ben me daar momenteel in aan het oriënteren.

Alle tips, trics, kennis, info en ideeën zijn welkom!!
Bedankt alvast! :)
Laatst bijgewerkt door kalicha op 03-03-23 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

NoGo

Re: Personeel/ begeleiders vinden startende zorgboerderij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:33

Ehm tja, ik heb maar 1 antwoord, geen ervaring in de zorg? Niet aan beginnen.
Je bent ten alle tijden overgeleverd aan de kunde van je personeel, moet je echt niet willen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:36

Als je eerst met tijdelijk personeel wil werken?
Je hebt speciale uitzendbureaus voor zorgpersoneel.
Onze instelling werkt bijvoorbeeld veel met Medicalhunt.

Of zelf een advertentie plaatsen oid?
Maar verslavingszorg is wel weer iets specifieks, het is meer begeleiding dan verzorging.
Ben je wel bekend met bestaande verslavingszorg klinieken/instellingen/dagbesteding etc
Dan kun je daar ook vragen wat voor personeel je nodig hebt, ik neem aan op zijn minst SPW, SPH.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 03-03-23 16:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:37

Poeh, je schetst het heel mooi, maar als je zelf geen zorgervaring hebt en nog geen locatie, vind ik het wel een gok hoor. Wat kun jij bieden zonder jouw zorgervaring?
En waarom deze doelgroep? Besef wat je binnen haalt he, het is een hele hele lastige doelgroep en zonder ervaring van jouw kant vraag ik me af of dat de juiste keuze is. Zelf begin ik er met een psychologie diploma bijv niet aan omdat het gewoon een uitdagende doelgroep is. En misschien zijn alle doelgroepen dat, en heeft iedere doelgroep zijn uitdaging, maar ik denk dat deze nog wel wat lastiger is dan een doelgroep zoals probleemjongeren, jongeren met een beperking of ouderen.

Dat gezegd hebbende, zou ik eens zoeken naar een zorguitzendbureau bij jou in de buurt en contact met ze opnemen. En ik zou eens met zorgprofessionals gaan praten die bekend zijn met deze doelgroep, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Om een realistisch beeld te krijgen van deze doelgroep. Mocht je dat nog niet gedaan hebben natuurlijk.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:37

Ik zou het niet doen en helemaal niet zulke specifieke zorg als verslavingszorg.....

En ik neem aan dat jij zelf ook met de mensen gaat werken? Dan ben je verplicht om een zorgopleiding te hebben. Bijvoorbeeld begeleider specifieke doelgroepen niv 4.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:40

Kennis van mij heeft op het erf begeleid wonen van ex- verslaafden en eerlijk, ik zou er nooit aan beginnen. De kans dat ze je teleurstellen is zo groot, toch stiekum gebruiken, stelen, liegen, weglopen, tot bedreiging aan toe.. Je moet erg sterk in je schoenen staan, en dan nog. En als je zelf al niet eens een opleiding hebt dan ben je inderdaad volledig afhankelijk van je personeel.

Waarom trekt dit je zo?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:47

Mariska_28 schreef:
Kennis van mij heeft op het erf begeleid wonen van ex- verslaafden en eerlijk, ik zou er nooit aan beginnen. De kans dat ze je teleurstellen is zo groot, toch stiekum gebruiken, stelen, liegen, weglopen, tot bedreiging aan toe.. Je moet erg sterk in je schoenen staan, en dan nog. En als je zelf al niet eens een opleiding hebt dan ben je inderdaad volledig afhankelijk van je personeel.

Waarom trekt dit je zo?

Nou ja dit gedrag is inderdaad wel wat in bedoel. Daarvoor moet je heel sterk in je schoenen staan. Ook wanneer mensen terugvallen, agressief worden door gebruik, etc.

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:52

Wat een fantastisch idealistisch plan. Niks mis mee in mijn ogen. Misschien goed om je eerst eens te verdiepen in de doelgroep die je wilt begeleiden. Als je tijd genoeg hebt kan je bijvoorbeeld vragen of je een paar dagen mee kan draaien in een instelling. Leger des Heils bijvoorbeeld hebben veel groepen waar mensen uit jouw beoogde doelgroep begeleiding krijgen.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:58

Misschien een idee om eens een kijkje te nemen of gesprek aan te gaan bij 'de Eekhoeve' in Veenendaal. Begonnen als boerderij met enkel een landwinkel, maar inmiddels hebben zij ook een theehuis, dagbesteding (voor ouderen), pluktuin (bloemen en groentes), kinderboerderij en eigen productie in producten. Voor zover ik weet hebben deze eigenaren zelf ook geen achtergrond in de zorg. Wie weet leuk om eens te kijken hoe zij alles aanvliegen en hebben opgestart. Ze zijn in deze regio erg succesvol.

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 17:04

Oké even ter verduidelijking, het staat misschien iets luchtig in de OP beschreven, maar ik ben me wel degelijk bewust waar ik aan ga beginnen. Ik weet dat het geen makkelijke doelgroep is, maar helaas is het wel een doelgroep met een grote schreeuw naar hulp.

De zoon van een vriendin van mij is momenteel herstellende, voor de tweede keer nu, hij is bijna een jaar clean. Kort nadat hij de eerste keer clean was heb een heel diepgaand gesprek met hem gehad en 1 van de dingen die indruk op mij maakt was dat hij zo bang was voor "het gat" na de kliniek... Hoe moest hij nu verder? hoe komt hij aan werk? hoe moet hij weer ritme krijgen? Eigenlijk dus angst voor de toekomst, angst voor het leven na zijn verslaving.
Ik ben in gesprek gegaan met instanties, mensen met een verslavingsverleden, familie van, enz.. en daaruit bleek dat er vele zijn die die angst en onzekerheid hebben voor de toekomst. Zo is eigenlijk deze doelgroep naar boven gekomen.

Ik heb contacten met een aantal instanties hier in de regio die voor mij ook de cliënten bemiddeling kunnen en willen gaan regelen. Enkele daarvan zorgen zelf ook voor begeleiding en coaches voor de deelnemers. Ook deze instanties geven aan dat het feit dat ik zelf geen ervaring heb geen enkel probleem is, ze (de instantie) begeleiden en coachen mij ook van het begin af aan zodat ik er zelf in kan groeien en ontwikkelen
Toch vind ik het zelf niet verstandig om dit alleen te gaan doen en wil ik er zelf iemand voor in dienst nemen die een gedegen opleiding heeft gedaan cq. specificatie in deze doelgroep.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:09

Zonder achtergrond in de zorg zou ik dat niet doen als je niet iemand naast je hebt staan met een hele gedegen achtergrond in de zorg.
Je wil met een complexe doelgroep werken dat vraagt om begeleiders met de nodige expertise. Succes met zoeken, die begeleiders wil iedere instelling. Die zijn schaars en wil beginnen als dagbesteding betekend dat je eigenlijk overgekwalificeert personeel wil. Of je moet ze betalen wat ze waard zijn maar de vraag is dan weer of de financierder daar voor gaat betalen.

Je schetst een prachtig plan maar de haalbaarheid en grote ambitie zet ik mijn vraagtekens bij.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:11

Ah dus je hebt je al wel iets verdiept dat is goed. Maar dan nog is het tricky hoor, deze doelgroep zonder ervaring. Ik vind de mening over jouw gebrek aan ervaring van de instantie wel bijzonder.
Of zie jij het echt als dat jij de plek faciliteert en de zorgverleners de zorg dragen? Lijkt me nog steeds tricky hoor, want je blijft toch hoe dan ook eindverantwoordelijke en wanneer er iets gebeurd op jouw terrein ben jij verantwoordelijk.

Als ik het op mezelf reflecteer, ik heb toegepaste psychologie gestudeerd en gewerkt met verschillende kwetsbare doelgroepen in stages en werk. Ik zou het zelf niet aandurven, want ik zou het vooral met deze doelgroep lastig vinden hoe zij met jouw paarden om gaan. Als ze agressief naar je paarden zijn oid, of iets op je terrein slopen, wat doe je dan? En sta jij sterk genoeg in je schoenen als je bedreigd wordt? Als je beticht van iets? Als iemand in jouw bijzijn een inzinking krijgt? Ik als professional zou dat al moeilijk vinden, en ik sta nog wel stevig in mijn schoenen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:13

Wellicht kan je eerst onder een grotere zorginstelling vallen en dan later weer afsplitsen?
Ik werk in de zorg, op een kinderboerderij als coördinator. Echter zou ik bij jou werken wel heel spannend vinden omdat er geen eind verantwoordelijke is met veel ervaring om mee te sparren. Wij hebben nu ook 1 collega die graag zelf een boerderij zou willen beginnen. Zij heeft contact gezocht met ons bestuur en gaat nu voor onze stichting werken. Zodoende kunnen ze al doende elkaar leren kennen en kan ze opstarten met hulp van ons kantoor en contacten. Eenmaal draaiend, kan ze weer afsplitsen en zelfstandig worden, zo is van te voren afgesproken. Wij hebben oa deze doelgroep, maar ook veel andere richtingen/variatie.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:17

Je kunt dan wel een zorgboerderij starten... maar besef je dat je dan nog niet direct de contracten binnen hebt die de geboden zorg ook vergoeden? En het is dan dus nog maar de vraag of je 'gewoon' kunt starten/ dan wel betaald krijgt voor het werk wat je doen als je niet de passende opleiding hebt.

Verder ..... wat je hier schrijft "t hij zo bang was voor "het gat" na de kliniek.." is niet omdat er daadwerkelijk een gat is waar niet allang duizenden initiatieven voor zijn, maar omdat het brein na een verslaving dermate veranderd is dat het normale leven als saai en betekenisloos voelt.

Dat moet je dan wél even weten...

Mooi ideeel plan, maar uit alles blijkt dat je geen idee hebt waar je aan begint.
Ik zeg dus: niet doen, óf jezelf eerst behoorlijk scholen voordat je aan een dergelijk project begint.

(want wat er bij komt: zonder voldoende inhoudelijke kennis ben je niet eens in staat om goed personeel aan te trekken, omdat je geen idee hebt waar je op zou moeten selecteren, en dit dan nog los van het feit dat er werkelijk een enórm gebrek aan personeel is in de zorg....)

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 17:24

Earth schreef:
Als ik het op mezelf reflecteer, ik heb toegepaste psychologie gestudeerd en gewerkt met verschillende kwetsbare doelgroepen in stages en werk. Ik zou het zelf niet aandurven, want ik zou het vooral met deze doelgroep lastig vinden hoe zij met jouw paarden om gaan. Als ze agressief naar je paarden zijn oid, of iets op je terrein slopen, wat doe je dan? En sta jij sterk genoeg in je schoenen als je bedreigd wordt? Als je beticht van iets? Als iemand in jouw bijzijn een inzinking krijgt? Ik als professional zou dat al moeilijk vinden, en ik sta nog wel stevig in mijn schoenen.

Eerlijk? Ik weet niet of ik sterk genoeg in mijn schoenen sta voor dergelijke situaties, ik heb er nooit mee te maken gehad. Precies ook om die rede wil ik zelf iemand in dienst nemen.

Sting schreef:
Wellicht kan je eerst onder een grotere zorginstelling vallen en dan later weer afsplitsen?
Ik werk in de zorg, op een kinderboerderij als coördinator. Echter zou ik bij jou werken wel heel spannend vinden omdat er geen eind verantwoordelijke is met veel ervaring om mee te sparren. Wij hebben nu ook 1 collega die graag zelf een boerderij zou willen beginnen. Zij heeft contact gezocht met ons bestuur en gaat nu voor onze stichting werken. Zodoende kunnen ze al doende elkaar leren kennen en kan ze opstarten met hulp van ons kantoor en contacten. Eenmaal draaiend, kan ze weer afsplitsen en zelfstandig worden, zo is van te voren afgesproken. Wij hebben oa deze doelgroep, maar ook veel andere richtingen/variatie.

Enkele van de instanties/organisatie waar ik mee in gesprek ben zijn in principe eindverantwoordelijke. Die zorgen zelf ook voor begeleiding en coaching van de deelnemers (zijn er echter niet altijd, maar een aantal dagdelen per week) Heel simpel gezegd, als het met 1 persoon niet gaat bij mij op het bedrijf dan bel ik ze op en indien nodig plaatsen ze die persoon nog de zelfde dag ergens anders. Zei zorgen ook voor de plaatsing van de cliënten bij mij op het bedrijf.
Daarnaast begeleiden ze mij ook in het traject en ik krijg hun concept erbij.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:29

Naast de zeer valide vragen mbt het leveren van zorg die hier worden gesteld, vraag ik me af hoe je dit gaat financieren? Je praat hier over een miljoeneninvestering: groot perceel met boerderij die aan alle regels voldoet, horeca, vakantiewoningen, fokkerij, kinderboerderij, vergaderruimte,... Je richt je op een boel verschillende markten en dan ook nog eens verdeeld in de consumentenmarkt en zakelijke markt. Je vraagt personeel, maar zou je niet beter beginnen met een bestuur en raad van toezicht (afhankelijk van de vorm waarin je je plan giet, maar je kunt dit niet alleen. Dus vervang RVT door om het even wat, maar je moet wel een vorm zoeken).

En dat dan ook nog eens gecombineerd met één van de moeilijkste zorgdomeinen, namelijk verslavingszorg.

Ik vind je ambitie geweldig, de haalbaarheid, daar twijfel ik aan. Plus dat ik me ook oprecht afvraag hoe je voor de combi van alles wat je wilt doen vergunningen krijgt.

Maar wie weet verras je iedereen. Aan je enthousiasme ligt het iig niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:34

Ik heb door mij werk verslaafde gezien in psychose die we naar de paaz brachten, (ex) verslaafde gezien in crisisopvang.
verhalen gehoord, karakters gezien....

ik zou eerst eens kijken of je zelf toch kunt gaan werken bij die doelgroep. Want nu ga je aan iets beginnen door eigenlijk 1 gesprek met 1 persoon?

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:56

Ik zou je inderdaad ook aanraden om eerst eens op een dagbesteding te gaan kijken en praten met ervaringsdeskundige. Instanties willen natuurlijk graag, maar die leggen het risico en de verantwoordelijkheid uiteindelijk echt wel bij jou neer. Heb je ervaring met een boerderij runnen? Want dat komt er natuurlijk ook bij. Het zijn geen mensen die je kan gebruiken voor allerlei klusjes, het moet wel ergens op slaan.

In Pannerden heb je een zorgboerderij, daar is een professional vanuit de zorg op zoek gegaan naar een draaiende boerderij om bij aan te sluiten. Ze hebben iets heel succesvols neer kunnen zetten en werken met verschillende doelgroepen. Misschien kan je daar eens gaan kijken waar zijn in hun opstart tegenaan zijn gelopen. En ook jouw vraag stellen hoe aan geschikt personeel te komen.

Ik zou bijna zeggen dat je iemand met een echt zorghart en dito ervaring tegen moet komen waar je het mee samen gaat doen. Zonder ervaring is een zorgboerderij al pittig met 'simpele' cliënten, maar bij verslaving komen er ook vaak dubbele diagnoses kijken zoals LVB

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:24

kalicha schreef:
Earth schreef:

Eerlijk? Ik weet niet of ik sterk genoeg in mijn schoenen sta voor dergelijke situaties, ik heb er nooit mee te maken gehad. Precies ook om die rede wil ik zelf iemand in dienst nemen.

Ja maar dan kun je wel een medewerker in dienst nemen, maar die zullen er niet altijd zijn. Je moet jezelf eigenlijk zien als stagiaire, dat je nooit alleen bent met de mensen. Maar anderzijds is dat bijna niet mogelijk denk ik, want je bent tegelijkertijd ook eigenaar/verantwoordelijke van de plek. Dus je kunt het nooit helemaal uitsluiten dat je alleen bent met een cliënt.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:44

Zonder diploma van jezelf of medewerkers kan je dit niet starten. Je gaat dan geen financiering krijgen vanuit gemeente. Denk dat je met verzekering ook niet ver komt, maar dat weet ik niet zeker, je bent ook verantwoordelijk voor degene die bij jou verblijven

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:52

Earth schreef:
Ja maar dan kun je wel een medewerker in dienst nemen, maar die zullen er niet altijd zijn. Je moet jezelf eigenlijk zien als stagiaire, dat je nooit alleen bent met de mensen. Maar anderzijds is dat bijna niet mogelijk denk ik, want je bent tegelijkertijd ook eigenaar/verantwoordelijke van de plek. Dus je kunt het nooit helemaal uitsluiten dat je alleen bent met een cliënt.

Eens.
En dan nog vakantiegangers en een kinderboerderij erbij?
Ik weet niet of je een verantwoordelijkheid als dat, in die combinatie, moet nemen als je doel is om mensen verder te helpen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:56

Ik had vroeger ook zo’n plan, tig keer uitgewerkt… maar de financien alleen al (en ik heb dan dus wel een gedegen opleiding en ervaring met de doelgroep waar ik mee wilde werken) dus het is het nooit geworden. Ik vind je plan echt mooi en ambitieus, maar als je geen ervaring hebt zou je die het best toch eerst eens op kunnen doen. Mijn advies: ga eens een tijdje meelopen op een dusdanige zorgboerderij en een tijdje in de verslavingszorg. Zodat je van beide “ werelden” de echte beelden, verhalen en ervaring mee krijgt. Als je het daarna nog steeds wilt (of misschien nog wel meer…) heb je veel meer in je rugzak zitten dan nu.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:57

kalicha schreef:
Earth schreef:

Sting schreef:

Enkele van de instanties/organisatie waar ik mee in gesprek ben zijn in principe eindverantwoordelijke. Die zorgen zelf ook voor begeleiding en coaching van de deelnemers (zijn er echter niet altijd, maar een aantal dagdelen per week) Heel simpel gezegd, als het met 1 persoon niet gaat bij mij op het bedrijf dan bel ik ze op en indien nodig plaatsen ze die persoon nog de zelfde dag ergens anders. Zei zorgen ook voor de plaatsing van de cliënten bij mij op het bedrijf.
Daarnaast begeleiden ze mij ook in het traject en ik krijg hun concept erbij.

Feitelijk gezien ga jij dus je locatie verhuren aan een organisatie die met eigen begeleiders gebruik gaan maken van jouw locatie?
Of ga jij deelnemers aantrekken en gaat de organisatie medewerkers verstrekken?
Als je zelf geen idee hebt met welke problemathiek je te maken gaat krijgen en dus afhankelijk bent van derden ga dan alsjeblieft eerst een opleiding en ervaring opdoen!
Echt meid dromen mag maar doen zonder enige ervaring, doe het niet!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:58

Hoe ga je die locatie met 10/15 ha financieren, heb je hier al een schriftelijke toezegging voor en waar wil je dit gaan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 19:09

Zelf vooral ervaring met ouderenzorg en dan dementie, maar ook ik zeg bij dit idee dat het heel mooi is, maar begin er niet aan.

Het schuingedrukte van NoGo baart mij zorgen, en dan vooral het stukje "als het met 1 persoon niet gaat bij mij bel ik ze op en herplaatsen ze die persoon". Daar haal ik uit dat je alleen gaat zijn of zou kunnen zijn met de zorgvragers. Geloof me, als iemand in een psychose komt of een inzinking krijgt, dan HEB je geen tijd om even te bellen met "haal X op alsjeblieft". Dan moet je onmiddellijk kunnen reageren en de situatie aanpakken. Stel dat er eentje een inzinking of psychose krijgt en een ander te lijf gaat, of 1 van jouw dieren. Dan moet dat DIRECT aangepakt worden. Het is geen kleuter waarvoor je mama of papa even opbelt.