Belastingaangifte 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Belastingaangifte 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 12:25

Het is alweer bijna zover, de belastingaangifte van 2020 komt er aan.

Ik heb vanmorgen de hele ochtend zitten puzzelen, rekenen, bij elkaar zoeken, informatie opgezocht enz. Zoals ieder jaar wacht ik met de definitieve aangifte tot zo laat mogelijk zodat ik mijn spaarrekening wat extra lucht kan geven voor ik moet betalen.

Maar alvast de voorlopige ingevuld en niet opgestuurd uiteraard. Maar het valt mij dit jaar mee, zowaar. :+ Wel vorig jaar enorm veel ingewikkelde dingen erbij. Huis gekocht, scheiding afgerond met de nodige aftrekbare kosten en meer erop en eraf. De cijfers zo koud op papier maken het wel akelig duidelijk waarom mijn spaarcenten vorig jaar zo hard verdampten. %) maar goddank komt er een terug van terug weer. Maar nog echt vrolijk wordt je er niet van. :n

Voor 2021 zou ik graag voorlopige aangifte gaan doen zodat ik iedere maand zou kunnen betalen ipv grote bult achteraf, voor nu zal het een constante inkomst zijn en continue aftrek ivm eigen huis. Alleen hoe ik dat moet gaan aangeven geen idee. Ik ben er mee aan het worstelen maar hoe moet ik weten hoeveel hypotheekrente ik aan het eind van dit jaar heb betaald. :+

veerledec

Re: Belastingaangifte 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:03

Hoeveel hypotheekrente je betaalt kan je uitrekenen (zou ik wel even in Excel doen).

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:11

Als je je rente vast hebt staan dan kun je dat inderdaad uitrekenen. Bij een flexibele rente wordt dat lastiger en dan zou ik een deel meenemen in je voorlopige aangifte (waarbij je aan de veilige kant blijft) en de rest achteraf verrekenen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 13:12

Zo handig ben ik op dit moment niet, of is het zo simpel als 12 keer het rente deel van je totale hypotheek maandbedrag? En dat twee keer omdat ik twee stukjes van dezelfde hypotheeksoort heb.

De rente staat vast maar twee stukken annuiteit dus bij iedere betaling wordt de rente een ministukje lager. Ik zou dan bij voorbeeld ipv fictief de 100 euro die ik betaal 50 euro kunnen aanhouden zoiets?

Of kan ik het hypotheek stuk weglaten, voor inkomen wel opgeven zodat ik dan daarvoor iedere maand betaal (allimentatie komt bruto, wao komt netto om het handig te houden, dus ik betaal ieder jaar de belasting achteraf en ook zorgwet stuk achteraf. Dan zou ik dat per maand kunnen doen) maar dan eens per jaar iets terug ivm eigen huis?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:45

Daar hoef je echt niet handig voor te zijn. Als jouw rente 2% is en je hypotheek is 100.000 euro dan betaal je per jaar 2.000 euro rente. Als je dat deelt door 12 dan heb je je maandbedrag.

Maar als je dit soort dingen ingewikkeld vindt dan zou ik alles bij elkaar verzamelen en even langsgaan bij iemand die er echt verstand van heeft. Dat hoeft je de kop niet te kosten en je voorkomt dat je weer zoveel terug moet betalen. Dan kun je beter even wat geld uittrekken en het goed laten doen, dat scheelt je een hoop stress. Voor een eenvoudige aangifte wordt meestal tussen de 50 en 75 euro gerekend. Voor een ingewikkeld iets meer, maar bij 100 tot 150 euro houdt het echt wel op. Scheelt je een hoop gedoe.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 14:04

Nu spaar ik gewoon braaf iedere maand voldoende (automatisch genoeg wegzetten iedere maand, ieder jaar reken ik vooruit wat ik zou moeten betalen, deel dat door 12 en zet dat automatsch weg iedere maand) leeg mijn rekening weer eens per jaar. Fijner op zich voor mijn gevoel om gewoon iedere maand te betalen.

Alleen omdat mijn rente iedere maand iets lager wordt en ik regelmatig kleine beetjes exta hypotheek betaal op een van de twee delen is dat gewoon lastig in te schatten hoeveel het is aan het einde van het jaar. Ik heb het nu grofweg berekend en ingevuld maar het hele rente stuk wordt duidelijk niet meegerekend :n . Ik zal maandag er eens over gaan bellen. Anders doorgaan op dezelfde manier en steeds in een keer betalen. En geen extra problemen op de hals te halen

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:18

Ook annuïtair kan je berekenen, via formule in Excel. Maar schatten kan natuurlijk ook.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:38

Ik zit net te denken, geen idee wanneer je die brieven normaal krijgt, dat je verplicht bent om een aangifte in te sturen. Maar dit jaar (nog) niet gehad..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:41

Je kan ook pas vanaf maart aangifte doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:00

Ik heb al wel een brief gehad. Ik heb ook een lastige casus, dus ga dit jaar maar eens gebruik maken van een belastingconsulent. Hoewel mijn familie het daar niet mee eens was :+ Mijn vader denkt nog alles in te kunnen vullen mbv de belastingalmanak.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:36

Fitzroy schreef:
Ik heb al wel een brief gehad. Ik heb ook een lastige casus, dus ga dit jaar maar eens gebruik maken van een belastingconsulent. Hoewel mijn familie het daar niet mee eens was :+ Mijn vader denkt nog alles in te kunnen vullen mbv de belastingalmanak.

Dat kan ook, als je het goede jaar pakt :D .

De uitnodigingen tot het doen van aangifte zijn in ieder geval deels al verstuurd.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:48

purny schreef:
Je kan ook pas vanaf maart aangifte doen.

Ja, dat weet ik. Maar normaal kreeg ik die al, van je bent dit jaar verpkicht om aangifte te doen zeg maar. Dat bedoel ik :).

Helaas nog geen jaaropgave van mijn huidige als vorige werkgever :')

Dus wordt denk ik niet gelijk de 1e maart versturen. :+

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:59

karuna schreef:
Alleen hoe ik dat moet gaan aangeven geen idee. Ik ben er mee aan het worstelen maar hoe moet ik weten hoeveel hypotheekrente ik aan het eind van dit jaar heb betaald. :+

Beste tip: Bel je hypotheekverstrekker! Zij draaien zo een overzichtje uit hoeveel rente je in 2021 gaat betalen.
Mijn bank stuurt het zelfs standaard begin van het nieuwe jaar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:36

Annuïteit kun je ook heel makkelijk via berekenhet.nl uitrekenen.

Maar waarom wacht je niet tot 1 maart, dan is er een hoop al ingevuld? Mijn 'uitnodiging' kwam gisteren binnen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 13:46

Voor dt jaar 2020 achteraf geen probleem. Maar ik dacht doe voorlopig aangifte voor 2021 zodat ik in delen betaal ipv veel in eens achteraf volgend jaar

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:34

Wij hebben in november een huis gekocht. Hoe kom ik achter de WOZ waarde van 2020? Die heb je nodig voor de aangifte.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:47

___1 schreef:
Wij hebben in november een huis gekocht. Hoe kom ik achter de WOZ waarde van 2020? Die heb je nodig voor de aangifte.

Kijk eens op wozwaardeloket.nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:50

Banyu schreef:
Ik zit net te denken, geen idee wanneer je die brieven normaal krijgt, dat je verplicht bent om een aangifte in te sturen. Maar dit jaar (nog) niet gehad..

Die kreeg ik afgelopen week en ik dacht alleen maar: no sh*t sherlock + arme boom + geen wonder dat we veel belasting moeten betalen met al die nutteloze brieven sturen. En toen ging ie in 1 beweging door de oud papier container in.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:52

veerledec schreef:
___1 schreef:

Kijk eens op wozwaardeloket.nl.

Dit. En bij mij stond het in de papieren die ik bij de notaris ondertekend heb.

Ik laat mijn hypotheekrente niet maandelijks uitbetalen. Dat verrekenen ze met de aangifte. Zo krijg ik in ieder geval wat terug.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:59

Bedankt!
Had gisteren de aanslag gekregen voor 2021, maar daar staat de woz peildatum van 2020 op volgens mij!
Scheelt in ieder geval €24.000 met het jaar ervoor :+

Wij doen de hypotheekrente inderdaad ook jaarlijks, altijd leuk.

Ben wel benieuwd wat eruit gaat komen.. In 2020 hadden wij vanaf november dus 2 huizen (oude huis in januari 2021 verkocht). En krijg voor het eerst ook de combinatiekorting als werkende ouder. En dan nog de aftrek van de kosten koper..

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:03

idinn schreef:
Die kreeg ik afgelopen week en ik dacht alleen maar: no sh*t sherlock + arme boom + geen wonder dat we veel belasting moeten betalen met al die nutteloze brieven sturen. En toen ging ie in 1 beweging door de oud papier container in.

Het is al helemaal nutteloos als je je berichten in de digitale Berichtenbox van MijnOverheid krijgt.
Dan krijg je dus de brief digitaal op 9 (!) februari, terwijl er op de digitale brief als datum 27 februari staat... en ja, rond de 27ste krijg je hem dan ook nog eens vrolijk op papier binnen.
Tja, in die 2,5 weken ertussen zou ik het wellicht alweer vergeten zijn geweest of zo? :+

Maar serieus, dit gebeurt dus in 2021 nog steeds. Tenzij er ergens op de website een optie is om aan te geven dat ik al dat papier echt niet ook nog wil? Toch maar eens checken... Belastingen zijn al vervelend genoeg, elk bericht twee keer krijgen is al helemaal niet leuk.

Edit: ahha, okay. In de toekomst, dus...

Citaat:
Nu en straks

Op dit moment stuurt de Belastingdienst een deel van zijn berichten digitaal (bijvoorbeeld de voorschotbeschikking toeslagen), sommige digitaal en op papier en sommige alleen op papier. Maar dat gaat veranderen. In de toekomst kan iedereen onze post namelijk ontvangen op de manier die hij wenst, dat wil zeggen op papier óf digitaal. U kiest straks zelf. U zit overigens niet voor altijd aan die keuze vast, want u kunt deze altijd weer wijzigen.
Laatst bijgewerkt door Dallista op 26-02-21 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:06

Ook wij hebben dit jaar een huis gekocht, maar wij maken altijd al gebruik van een mannetje die onze belastingaangifte doet dus ik maak me er niet druk om. :')

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:23

___1 schreef:
Bedankt!
Had gisteren de aanslag gekregen voor 2021, maar daar staat de woz peildatum van 2020 op volgens mij!
Scheelt in ieder geval €24.000 met het jaar ervoor :+

Wij doen de hypotheekrente inderdaad ook jaarlijks, altijd leuk.

Ben wel benieuwd wat eruit gaat komen.. In 2020 hadden wij vanaf november dus 2 huizen (oude huis in januari 2021 verkocht). En krijg voor het eerst ook de combinatiekorting als werkende ouder. En dan nog de aftrek van de kosten koper..

Niet de kosten koper, alleen de kosten die verband houden met de financiering.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:48

Pff die belastingaangifte :=
Altijd weer een gedoe.

Zo heb ik vorig jaar kosten gemaakt voor een HBO studie. Alleen voor het eerste jaar, want ben gestopt.
Kan/moet ik deze kosten nu ook opgeven bij de aangifte?

Heb geen stufi ontvangen hiervoor. Geen idee of ik daar recht op had.
Maar ben bang als ik het opgeef en het onterecht blijkt te zijn, ik een boete voor fraude krijg oid :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:51