Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Sunnda schreef:Ivm een functie in de sector veiligheid wordt ik net gebeld door mijn nichtje.
Haar is verzocht een compleet overzicht te geven aan haar toekomstige werkgever waar ze haar geld aan besteed.
Wat er zoal in het lijstje staat:
-hypotheek
-gas/water/licht
-autoverzeringen
-spaargeld
-hobby's
En dan nog zeker 25 onderwerpen.
Mag dit zomaar?
Dat ze geen mensen met schulden willen snap ik, maar vind dit wel heel extreem.
Apple schreef:Voor bepaalde beroepen mag je bijvoorbeeld geen schulden hebben omdat je dan eventueel chantabel zou zijn.
Denk bijvoorbeeld aan advocatuur.
Ik kan mij voorstellen dat voor bepaalde functies in de beveiliging dit ook zou gelden, maar dan zou de werkgever een vraag kunnen stellen als 'ben je op dit moment toegelaten tot de WSNP'. En aangezien dit openbare informatie is kan de werkgever dit ook zelf nazoeken in het insolventie register.
Overige vragen mbt je eigen financiën vind ik nogal ver gaan en hoef je ook niet te beantwoorden.
secricible schreef:Apple schreef:Voor bepaalde beroepen mag je bijvoorbeeld geen schulden hebben omdat je dan eventueel chantabel zou zijn.
Denk bijvoorbeeld aan advocatuur.
Ik kan mij voorstellen dat voor bepaalde functies in de beveiliging dit ook zou gelden, maar dan zou de werkgever een vraag kunnen stellen als 'ben je op dit moment toegelaten tot de WSNP'. En aangezien dit openbare informatie is kan de werkgever dit ook zelf nazoeken in het insolventie register.
Overige vragen mbt je eigen financiën vind ik nogal ver gaan en hoef je ook niet te beantwoorden.
Dot ja. Of bijvoorbeeld wanneer je waardetransport gaat rijden. Bij dat soort functies is het normaal om financieel doorgelicht te worden zover ik weet. Dat mag alleen met jou toestemming en je zal ongetwijfeld kunnen weigeren maar dan zul je ook de functie niet krijgen schat ik.
Barbabientje schreef:ja financieel doorgelicht, als in schulden ed.. Maar precies te weten waar wel percentage van jouw salaris naar toe gaat is echt totaal nutteloos om te weten mi.
Brainless schreef:Als het voor ministerie van veiligheid en justitie en/of als beveiliging in de zware sector (bv justitiële instantie) willen ze wel graag weten of je gevoelig kan zijn voor omkopen.
Dus willen ze weten of je genoeg geld hebt om rond te komen.
Brainless schreef:Barbabientje schreef:ja financieel doorgelicht, als in schulden ed.. Maar precies te weten waar wel percentage van jouw salaris naar toe gaat is echt totaal nutteloos om te weten mi.
Nee dat is absoluut niet nutteloos, ze willen weten of je rond kan komen om minder gevoelig te zijn voor omkopen/zware druk.
speurneusc schreef:Brainless schreef:Als het voor ministerie van veiligheid en justitie en/of als beveiliging in de zware sector (bv justitiële instantie) willen ze wel graag weten of je gevoelig kan zijn voor omkopen.
Dus willen ze weten of je genoeg geld hebt om rond te komen.
maar dat is niet aan de werkgever om dat te onderzoeken/beoordelen, daar is een extern buro voor en die geeft alleen een rapport af waar niet in staat wat jij precies aan geld hebt en uitgeeft.