Toe aan een nieuwe uitdaging - met je werkgever bespreken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esss

Toe aan een nieuwe uitdaging - met je werkgever bespreken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 17:11

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje niet gelukkig in mijn huidige functie en ik merk steeds meer dat het niet goed bij me past. Ik zal jullie de details besparen maar ik mis vooral uitdaging, afwisseling en contact met andere mensen. Dat laatste is nu in de coronacrisis natuurlijk lastiger, maar ik merk dat ik daar wel meer behoefte aan heb in mijn werk.

Uiteraard is dan de mogelijk om dan te proberen om zelf naar meer uitdaging en afwisseling te zoeken in mijn huidige functie maar dat is helaas niet mogelijk. In deze functie is het take it or leave it qua taken zeg maar. Alleen ik kom er steeds meer achter dat dat stramien niet bij me past en ik kom daardoor ook niet zo goed uit de verf als ik zou willen. Door corona werk ik alleen nog vanuit huis en word ik met de week nog ongelukkiger van dit werk. Eerder op kantoor maakte het contact met mijn collega's nog wel wat goed, maar dat is nu dus alleen nog maar digitaal.

Nou heb ik wel een relaxte leidinggevende dus ik zat er aan te denken om mijn situatie aan hem voor te leggen. Niet dat ik verwacht dat hij meteen met een nieuwe functie op de proppen komt maar misschien kunnen we wel samen met onze HR-afdeling erachter komen of ik op een andere plek in de organisatie beter tot mijn recht kom. Of via loopbaan-coaching met een externe bijvoorbeeld.

Wat me alleen tegenhoud is dat ik bang ben dat - wanneer ik open kaart speel - ik mijn positie ook meteen soort van het spel zet. Dat ze binnen de organisatie weten dat ik iets anders wil en meteen al vervanging gaan zoeken zeg maar. Helemaal in deze rare tijd wil ik niet zonder inkomen komen te zitten dus mijn eerste gedachten was om te proberen om in de tussentijd iets anders te vinden. Alleen is dat niet met een vingerknip gevonden en ondertussen is het steeds lastiger om de motivatie hoog te houden en geen bore-out op te lopen. ;-)

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Of hebben jullie in dezelfde situatie gezeten en wat hebben jullie gedaan? Alvast bedankt!

Edit: wat ik nog vergeten ben om erbij te vermelden is dat er vorig jaar bij mijn werkgever een heftige reorganisatie heeft plaatsgevonden waarbij veel mensen er vrij gemakkelijk uit werden gezet. Dit speelt ook mee bij mijn terughoudendheid om open kaart te spelen.
Laatst bijgewerkt door Esss op 11-02-21 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

SillyB

Re: Toe aan een nieuwe uitdaging - met je werkgever bespreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:12

Ja! Voor je werkgever is het heel waardevol om jou door te laten groeien met alle kennis die je al hebt van het bedrijf. Dus ik zou het sowieso bespreken

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:25

Ik zou ook aangeven dat je graag verder wil leren en welke cursussen hij aanraadt voor jou en welke jou kansen geven om verder door te groeien. Dan hou je het op dat je graag wil investeren in het bedrijf. Dat klinkt positiever misschien.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:31

Ik had een hele reactie getypt dat ik me niet zoveel zorgen zou maken over het open kaart spelen, maar na de edit snap ik je beter. Toch lijkt het mij logischer dat ze jou eerst ergens anders onderbrengen en dan pas je oude plek opvullen; ze kunnen onmogelijk een dubbel loon betalen en als je je werk goed doet zijn ze je liever rijk dan kwijt. :) Het is toch alleen maar heel positief als je door kunt groeien? Als je het gesprek op een bepaalde manier aanvliegt dat je gewoon opzoek bent naar meer uitdaging bínnen het bedrijf zie ik eigenlijk geen beren op de weg. Eens met wat SillyB zegt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:35

Hmmm, ja moeilijk. Ben je in vaste dienst of heb je een tijdelijk contract? Hoewel het de voorkeur heeft om open kaart te spelen, kan ik me ook voorstellen dat je - zeker in deze rare tijd - bang bent dat het er zomaar tot zou kunnen leiden dat je contract niet verlengd wordt. Wellicht dat je wel een lijntje uit kan gooien dat je wat meer uitdaging zoekt, zonder dat je door laat schemeren dat je huidige functie niet helemaal bij je past? En als je wel blij bent met je werkgever, vooral daar de nadruk op leggen.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 17:54

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een vast contract en ik werk er nu bijna 4 jaar. Gelukkig heb ik tot nu toe altijd hele positieve beoordelingen gekregen dus ik verwacht niet dat ze me liever kwijt zijn dan rijk. Alleen door de reorganisatie vind ik het lastiger om alles bespreekbaar te maken, want door de manier waarop ze het hebben aangepakt heb ik een stuk minder vertrouwen in mijn werkgever en is de sfeer een heel stuk zakelijker dan voorheen.

Aan de andere kant (bedenk ik me nu dat ik dit schrijf), als ik open kaart speel en ze proberen me er om die reden alsnog uit te werken dan is het misschien überhaupt niet een bedrijf waar ik wil blijven werken. Maar ja, een inkomen houden is ook wel handig.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:59

Hoi, tsja wat dat betreft ben ik dan zo dat ik in deze gekke tijden gewoon voor zekerheid ga en een inkomen.
Ik zou het niet riskeren om me baan te verliezen. Ik zou me proberen te herpakken en een schop onder me komt te geven en gewoon door te gaan. Kun je niet proberen toch de leuke kanten aan dit werk te zien? Even je ambities in de koeling zetten tot betere tijden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:03

Bij reorganisaties zijn er stricte spelregels waardoor mensen ontslagen mogen worden. Met een vast contract en zonder dat er gereorganiseerd wordt is aangeven dat je uitdaging mist écht geen reden tot ontslag. Dat mag domweg niet.

Maar, voordat je het gesprek aan gaat, regel een rechtsbijstandsverzekering met arbeidsclausule als je die nog niet hebt. Mocht het een tent zijn die de regels niet zo nauw neemt, dan is zo'n verzekering verdomd handig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:41

Het zou er voor mij ook aan liggen hoe makkelijk je een nieuwe baan zou kunnen vinden, als er zat vacatures in de richting waar je op wil dan zou ik het wel bespreken, dan kunnen ze meewerken maar als ze gaan tegenwerken kun je er ook voor kiezen om ergens anders aan de slag te gaan.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:55

Ik zou het wel bespreken. Bij mijn vorige baas leverde dat niks op (ja, dat ze me helemaal snapten en dat zelf ook hadden gezien, maar niet dat ze ook maar iets mee wilden denken en elke poging tot mezelf ontwikkelen werd ik weer vol op de rem werd getrapt), maar dit gaf me wel duidelijkheid over waar mijn toekomst zou gaan liggen. Toen rustig om me heen gaan kijken en overgestapt naar een nieuwe werkgever. Waar ik na een jaartje hetzelfde kenbaar heb gemaakt en er als reactie een nieuwe functie gecreëerd wordt omdat ze echt willen voorkomen dat ik vertrek.
Als je niks zegt weet je zeker dat er niks gaat veranderen. Kan ook een optie zijn, dat je dan in stilte om je heen gaat kijken buiten de deur. Maar als je opzich het bedrijf leuk vindt, dan zou ik het gesprek echt aan gaan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:10

Je mag in NL niet zomaar ontslagen worden zoals Ibbel zegt. Ik zou daar niet zo bang voor zijn. Het is veel belangrijker dat je op je plek bent. Weinig mensen kennen/snappen een bore-out, maar het is een echt iets en moet niet onderschat worden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:36

Waarom zou jij ineens zonder inkomen komen zitten?
Verloopt je contract binnenkort?
Het geeft toch niet dat zij alvast uitkijken naar een vervanger voor jouw taken? Als jij aangeeft een andere functie te willen dan ga je hoe dan ook stoppen. Of je nu binnen bedrijf blijft of niet.
Ze gaan je niet ontslaan (daar is zeer wss geen gegronde reden toe).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:50

Dit is een normaal gespreksonderwerp voor ieder functioneringsgesprek.
Heb je geen eindejaarsgesprek gehad?
Samen overleggen over jouw wensen, mogelijkheden, doelen en die van werkgever. Als ze weten waar jouw wensen liggen, kunnen ze ook kijken bij interne vacatures.
Kom met een goed plan voor je ontwikkeling.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:58

Aangeven hoor!

Je hebt een prima positie om vanuit te gaan. Ik heb het jaren geleden ook gedaan en er kwam een verrassend mooi nieuw stuk werk bij mij terecht daardoor. Nooit spijt van gehad.

Door omstandigheden zit ik nu in dezelfde situatie maar kan het bedrijf mij geen perspectief bieden. Om die reden heb ik nu dus wel gekozen voor een andere baan.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:55

Je hebt twee opties denk ik!

1. Een nieuwe baan zoeken en als je deze hebt gevonden je huidige baan opzeggen. Tot die tijd moet je het dan wel uitzingen.

2. Open kaart spelen (met als risico dat je bij een reorganisatie oid eruit moet, en dan dus alsnog op zoek moet naar een nieuwe baan)

Je hebt naar mijn idee niks te verliezen dus door open kaart te spelen.
Op deze manier doorgaan is naar mijn idee geen optie want dat maakt je ongelukkig en is op lange termijn niet vol te houden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:18

Maar er is toch helemaal geen zicht op een op handen zijnde reorganisatie?

Daarnaast is een reorganisatie een afspiegeling van de organisatie die er uit gaat en niet de mensen die misschien niet super tevreden zijn over hun functie.
Als dat wel zo is dan heb je wat aan te vechten. Niet dat je dan wil blijven maar compensatie en tijd om een andere baan te zoeken moet zeker er uit te halen zijn.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 00:06

Ik werk op HR en zou je echt willen adviseren om het bespreekbaar te maken. Bedrijven zijn juist blij met medewerkers die willen doorgroeien en het bedrijf al goed kennen. Dat is kostbaar. Misschien kun je op dezelfde afdeling blijven en daar uitdaging vinden met andere taken en/of opdrachten erbij. En anders samen kijken waar je interesse lift en wat er nodig is om dat de bereiken. Dan kun je alvast een opleiding doen, wat al meer afwisseling geeft.

Gewoon doen hoor, plezier en uitdaging in je werk is echt belangrijk, ook buiten werktijd.

Succes!

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 10:48

Bedankt allemaal!

Ik loop hier al een tijdje mee rond en heb steeds tegen mezelf gezegd dat ik gewoon niet zo moest zeuren en gewoon door moest gaan sowieso tot na de coronacrisis. Alleen ik merk dat ik er nu toch wel ongelukkig van wordt. Het constante thuiswerken helpt niet mee maar ik had daarvoor ook al erg mijn twijfels. Vervolgens kwam er een reorganisatie en mijn paard werd ziek dus ik was allang blij dat ik nog werk had met al die dierenartskosten. Al mijn gedachten over mijn werk heb ik toen maar naar de achtergrond geschoven want mijn paard was even belangrijker.

Nu is de situatie weer wat anders, mijn paard is helaas inmiddels ingeslapen en nu ik daar geen dagelijkse afleiding meer van heb komt mijn werksituatie weer hard naar voren. Het is op zich geen slechte baan en het betaalt prima, alleen het past niet (meer) bij me.

Ik heb mijn eindejaarsgesprek gehad en ik was aan het twijfelen of ik het zou aankaarten, maar toen heb ik het niet gedaan. Ergens voelt het heel kwetsbaar als dit zo out in the open gooi en heb ik het gevoel dat ik al met één been verplicht bij de uitgang sta, maar misschien is dat wel een hele ouderwetse gedachte. Geen idee hoe ik daar bij kom eigenlijk. Op dit moment is er overigens geen sprake van een nieuwe reorganisatie.

Denk dat het toch maar ga aankaarten bij mijn leidinggevende en dan kijken wat hij ervan zegt. Wie weet komt hij nog met goede ideeën.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:06

Zo'n situatie is nooit leuk en zo te zien zit je er ook al langer mee in je maag.

Weet je zelf welke interne functie je liever zou doen? Of kan je concreet verwoorden wat je dan zoekt?
Uit eigen ervaring is dat waarschijnlijk het eerste wat je leidinggevende gaat vragen. Hoe meer oplossing ze zelf meebrengt, hoe makkelijker het voor hen is om je te helpen.
Daarnaast zou ik je ook aanraden om alvast buiten de deur te gaan kijken. Zodra je weet dat je opties hebt, kan je een deel van die 'wanhoop' spanning van je af laten vallen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:10

Herkenbaar! Ik zou waarschijnlijk ook om me heen zijn gaan kijken als Corona er niet tussendoor was gekomen. Ben nu wel even heel blij met mijn vaste contract en heb ook binnen het bedrijf nog wel mogelijkheden om wat leuke projecten aan te trekken. Maar ik heb dan ook een manager die goed weet wat ik kan en wat ik wil en zij probeert mij daarin zoveel mogelijk te helpen.

Dus ik raad je ook aan om het gesprek aan te gaan. Kijk wat er mogelijk is. Succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:35

Ik zou dat altijd eerst een beetje verstandig neutraal peilen om de eerste response af te tasten.
Komt er gelijk een botte: het is zoals het is, dan weet ik genoeg.
Komt er een open vraag of terug dan zou ik altijd neutraal mijn wensen op tafel leggen zonder dat het voor de werkgever als bedreigend of beschuldigend overkomt. Samen tot geschreven doelen zien te komen en als dat niet werkt -> accept or next.
Zelf bij suffe vakantiebaantjes heb ik me zelfs zo kunnen opwerken :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:08

Esss schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een vast contract en ik werk er nu bijna 4 jaar. Gelukkig heb ik tot nu toe altijd hele positieve beoordelingen gekregen dus ik verwacht niet dat ze me liever kwijt zijn dan rijk. Alleen door de reorganisatie vind ik het lastiger om alles bespreekbaar te maken, want door de manier waarop ze het hebben aangepakt heb ik een stuk minder vertrouwen in mijn werkgever en is de sfeer een heel stuk zakelijker dan voorheen.

Aan de andere kant (bedenk ik me nu dat ik dit schrijf), als ik open kaart speel en ze proberen me er om die reden alsnog uit te werken dan is het misschien überhaupt niet een bedrijf waar ik wil blijven werken. Maar ja, een inkomen houden is ook wel handig.

Als er niet nog een reorganisatie aan zit te komen, zou ik me daar niet al te druk over maken. Ze kunnen dan niet zomaar van je af omdat je aangegeven hebt een andere functie te ambiëren.

Zelf heb ik afgelopen half jaar in een vergelijkbare situatie gezeten. Een jaar of vijf geleden ben ik bij mijn werkgever van fulltime functie A naar parttime functie A en parttime functie B gegaan. Vervolgens is het bedrijf in de loop van 2018 overgenomen door mijn huidige werkgever en daar waren ze niet zo happig op dat soort constructies, dus ben ik terug naar functie A gegaan.

Afgelopen zomer kwamen ze door drukte en vakanties in de knoop op afdeling B en hebben ze me gevraagd of ik daar bij wilde springen. Ik heb dat een maandje gedaan en dat is me eigenlijk veel beter bevallen dan vooraf verwacht. Tijdens die maand kwam m'n leidinggevende naar me toe dat afdeling B me eigenlijk niet kwijt wilde, maar zij ook niet. Zelf heb ik toen uitgesproken dat ik de overstap wel wil maken, en na m'n vakantie heb ik dat nog een keer aangekaart.

Uiteindelijk heb ik het begin oktober ook aangegeven bij de leidinggevende van afdeling B en is alles in gang gezet. Ik ben toen per direct 1,5 dag per week voor afdeling B gaan werken (er was iemand overspannen weggevallen en zij was de enige die wist hoe bepaalde processen voor klanten van mijn overgenomen werkgever liepen, naast ikzelf, dus ik ben dat toen al op gaan pakken omdat er maanden achterstand was) en sinds januari ben ik definitief over. Ik doe tijdelijk nog wat kleine dingen voor m'n oude afdeling (stuk planning, en draai ook nog standby mee) en ben ook beschikbaar voor vragen (ik heb nogal veel klant- en technische kennis), en verder ben ik vol bezig voor m'n nieuwe afdeling. Ben nog altijd blij dat ik die stap heb genomen. :)

Als je weet welke kant je op wil en die mogelijkheden er zijn, zou ik een balletje opgooien. :)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:01

Ik zat in de exact dezelfde situatie.

Besloten om het aan te kaarten. Mijn baan is nooit in gevaar geweest want ze waren tevreden over mij als werknemer. Ik heb intern gekeken of een andere optie passend was en ben tijdelijk werkzaam geweest in een andere functie, maar het bracht me niet meer dan ik al had. Uiteindelijk heb ik besloten om te kijken naar een andere baan. Ook hier in heb ik open kaart gespeeld. Ik heb nu dan ook een nieuwe baan waar ik binnenkort begin.

Achteraf gezien had ik wel meer details achterwege gelaten. Vooral omdat je merkt dat sommige informatie dan op plekken terecht komt waar je het niet wil hebben. Ik zou daarom alleen de noodzakelijke informatie delen. Maak het concreet wat je precies mist en wat daarvoor zou moeten veranderen. Wellicht kan jouw werkgever je voor een groot gedeelte tegemoet komen waardoor je er nog een tijdje met plezier kan werken.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:14

Ibbel schreef:
Bij reorganisaties zijn er stricte spelregels waardoor mensen ontslagen mogen worden. Met een vast contract en zonder dat er gereorganiseerd wordt is aangeven dat je uitdaging mist écht geen reden tot ontslag. Dat mag domweg niet.

Maar, voordat je het gesprek aan gaat, regel een rechtsbijstandsverzekering met arbeidsclausule als je die nog niet hebt. Mocht het een tent zijn die de regels niet zo nauw neemt, dan is zo'n verzekering verdomd handig.

Ik dacht dat als je rechtsbijstand hebt, het ongeveer 3 maanden duurt voor je er gebruik van kan maken.
Correct me if I'm wrong. Maar zou dit wel even navragen bij je verzekering.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 10:51

Ik heb deze week een gesprekje met mijn leidinggevende gehad en aangegeven hoe ik erin sta. Hij begreep wat ik bedoelde en was het met me eens dat mijn functie momenteel weinig uitdaging biedt. Helemaal voor de lange termijn.

Hij gaf daarnaast aan dat er achter de schermen genoeg gebeurt binnen de organisatie en dat daar wellicht ook andere functies uitkomen, maar ergens tijdens het gesprek bekroop me het gevoel dat ik een soort van afgescheept werd en ik binnen deze organisatie dus niet verder ga komen.

Ondanks dat ik nog niet precies weet wat ik dan wel wil ga ik toch maar om me heen kijken buiten de organisatie en wie weet komt er nog iets leuks op mijn pad.

Bedankt voor jullie adviezen in ieder geval!