Als expat naar de Seychellen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Als expat naar de Seychellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 14:01

Hoi bokkers!

Mijn man heeft de aanbieding gekregen 2 jaar te komen werken op de Seychellen, het hoofdeiland Mahe. Wij kunnen daar als gezin dan heen. Er is verder nog niet in gegaan op de details.

Op dit moment gaat er vanalles door mijn hoofd. Willen we dit? Kunnen we dit? Wat wordt er dan vergoed, wat is normaal? Wat kan ik daar gaan doen? Ik ben dus nog nooit op de Seychellen geweest maar het schijnt het paradijs op aarde te zijn. Onze jongens zijn bijna 2 en bijna 4. Ik zag wel dat ze een international school hebben.

Mijn vragen zijn vooral:

Wie is er expat?
Hoe bevalt dat?
Waar moeten we aan denken, ook bij de onderhandelingen?
Wie is er wel eens op de Seychellen geweest en hoe was het daar?
Heeft iemand andere tips of ervaringen?
Wat wordt normaal gesproken vergoed en geregeld?

In principe zit ik niet aan mijn baan vast en ben ik bereid deze op te zeggen. We hebben een pony, maar de hele zorg daaromheen kan geregeld worden. Ik zag al dat we ons huis goed kunnen verhuren aan andere expats of gewoon particuliere huur.

Brand los!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:09

He TS, wat een mooie kans.

Ik ben zelf 'vrouw van' geweest (oftwel, de partner van degene die uitgezonden werd).
Voor mij was het een geweldige tijd. Er zijn natuurlijk wel de nodige haken en ogen, het hangt er ook af hoe normaal uitzending is voor het bedrijf waar je man werkt. In ons geval werd dat niet vaak gedaan, dus wij moesten zelf nadenken over allerlei te regelen zaken (en ook veel regelen).

Ook wat vergoed wordt is erg afhankelijk van het bedrijf. Mocht je vragen hebben hoe wij dat geregeld hadden, stuur maar een pb.
2 Jaar is trouwens kort genoeg om bv in Nederland verzekerd te blijven voor ziektekosten bijvoorbeeld, als je dat goed ingeregeld krijgt met zijn werkgever.

Bedenk ook dat bv jouw premie voor AOW enz niet wordt betaald in Nederland en dat je dus daarin jaren 'kwijtraakt'. Zelf inleggen kan, maar is erg kostbaar. Even goed naar de regelgeving hierin kijken is ook verstandig.

Verder: als je je huis aanhoud en gaat verhuren: kijk naar het gebruik van de 'diplomatenclausule'. Die geeft je extra rechten.

En verder: super! Een ervaring die je nooit meer vergeet. Ga ervoor!

purny

Re: Als expat naar de Seychellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:24

Geen ervaring maar ik zou zeggen doen!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:43

Vijf jaar geleden kreeg mijn man een aanbod om te werken op Isle of Man. Hadden wij ook nog nooit van gehoord! Onze dochter was net 3. En we zijn ervoor gegaan. Ik heb toen mijn bedrijf verkocht. Binnen vier maanden waren we verhuisd. We hadden weliswaar geen einddatum maar ben erg dankbaar dat we deze kans hadden. Sinds een paar maanden zijn we weer terug in NL (vanwege Corona, anders hadden we nog langer gebleven). We hebben er 4,5 jaar gewoond en ik mis het heel erg. Het was een ontzettend mooie tijd en ik ben er erg door veranderd, in goede zin. Wereldser, rustiger, en volgens mijn vader schijnbaar ook volwassener haha.

O en onze nu 8 jarige dochter spreekt vloeiend Engels naast haar Nederlands, ook een pluspunt.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:00

Ik volg! Alleen al voor de mooie plaatjes die gaan komen als je er voor gaat!

En ik zeg ook doen! Zo een mooie kans krijg je nooit meer van je leven! De kinderen zijn nog jong en gaan daar de tijd van hun leven hebben en veel meer leren van het leven dan hier!

Ik heb jaren geleden eens de kans gehad een paar maanden naar de Filippijnen te gaan om voor mijn toenmalige werkgever de paarden te verzorgen en wat meer te leren en de mensen van daar ook voor de paarden te leren zorgen.
Ik heb het niet gedaan omdat ik van mening was dat mijn pony niet zonder mij zou kunnen. Ja ik weet het. Jong en geen levenservaring.
Toen deed je nog bijna niks met internet en zo. Is denk tegen de 15 jaar terug. Dus helaas ook geen research kunnen doen.
Anders had ik zeker gegaan!!

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:03

Wauw, wat een kans! Ik heb geen ervaring als expat, maar ben wel op vakantie geweest op de Seychellen (Mahé).
Ik had eigenlijk verwacht dat de bevolking best 'wereldvreemd' zou zijn gezien de geïsoleerde ligging middenin de Indische Oceaan maar dat is echt niet zo. Ze spreken daar vloeiend Engels en Frans en de meeste locals die wij gesproken hebben, hebben gestudeerd in wereldsteden als New York, Londen of Parijs. Het is een trotse, welvarende bevolking en de criminaliteit is er erg laag. Daarnaast is de natuur daar echt zooo super mooi. Ik zou zeggen: inpakken en geniet!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:11

woepsie90 schreef:
Vijf jaar geleden kreeg mijn man een aanbod om te werken op Isle of Man. Hadden wij ook nog nooit van gehoord! Onze dochter was net 3. En we zijn ervoor gegaan. Ik heb toen mijn bedrijf verkocht. Binnen vier maanden waren we verhuisd. We hadden weliswaar geen einddatum maar ben erg dankbaar dat we deze kans hadden. Sinds een paar maanden zijn we weer terug in NL (vanwege Corona, anders hadden we nog langer gebleven). We hebben er 4,5 jaar gewoond en ik mis het heel erg. Het was een ontzettend mooie tijd en ik ben er erg door veranderd, in goede zin. Wereldser, rustiger, en volgens mijn vader schijnbaar ook volwassener haha.

O en onze nu 8 jarige dochter spreekt vloeiend Engels naast haar Nederlands, ook een pluspunt.

Oh wow.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:18

Uhm, ik zou niet twijfelen, nooit... :')

Afbeelding

Nee maar zonder gekheid, ik snap je vragen. Laat je informeren, maar bij twijfel doen! Zo'n kans krijg je misschien nooit weer. :)

Toevoeging: Ik ga er denk ik gelijk een vakantie boeken, wat is het daar onvoorstelbaar prachtig zeg. Ik dacht dat het hetzelfde was als de Maldiven, maar dit is veel meer natuur en bergen. Veel interessanter dan de Maldiven. Als je daar naar toe gestuurd werd had ik getwijfeld, want dat is alleen maar vlak en strand, dat wordt je denk ik ook wel zat na een jaar :')
Laatst bijgewerkt door Earth op 09-02-21 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:20

Wat een gaaf aanbod! Vriendin van me heeft even op Seychelles gezeten en had het daar goed naar haar zin. Zelf woon ik als expat in Ghana, al denk ik dat het een heel ander verhaal is als je met je hele gezin vertrekt. Mijn vriend woont nog in Nederland, en ik rond in september mijn 2 jarig contract af.

Je vragen:
Hoe bevalt dat?
Goed! Mijn werk is heel tof en ik heb leuke vrienden gemaakt hier. Alles valt of staat daarmee denk ik, en met het vinden van een leuke sport. Momenteel vind ik het wel zwaarder door de corona situatie wat heen en weer naar Nederland gaan moeilijker maakt. Mijn vriend is niet mee gegaan, en het lange afstanden wordt niet echt makkelijk gemaakt door de pandemie. Mijn situatie is dus heel anders dan die van jou!

Waar moeten we aan denken, ook bij de onderhandelingen?
- Verzekeringen, en of deze gedragen wordt door de werkgever
- Housing, voor werkgevers rekening of niet en hoe is de markt (prijs) in Seychelles
- Vervoer, openbaar vervoer is er mogelijk niet dus denk aan aanschaf auto en hogere prijzen door import dan in NL of aan een transportation allowance in salaris
- Meenemen meubilair e.d. kwalitatief en betaalbaar meubilair is soms lastig te vinden en werkgevers bieden vaak de optie om 1x een container te verschepen (en ook weer terug indien gewenst)
- Internationale scholen zijn erg duur.

Wat wordt normaal gesproken vergoed en geregeld?
- Bovenstaande lijst kan je meenemen in de gesprekken maar is helemaal afhankelijk van je werkgever.
Mijn werkgever zou nooit een container shipment kado doen, maar bij ambassades en grote organisaties is dit heel normaal.
Denk bijvoorbeeld ook aan tickets voor familiebezoek in Nederland en of deze persoongebonden zijn of niet. Zo niet, dan kan je moeder/broer/zus dus ook op kosten van de werkgever vliegen naar Seychelles bijvoorbeeld. Ook zijn er nu natuurlijk extra kosten voor coronatesten als je gaat vliegen, waar werkgevers nogal verschillend mee omgaan in mijn ervaring hier. Ik heb bijvoorbeeld in mijn contract 1 retour ticket per jaar, maar ken ook mensen met wel 3 of 4 tickets.
Er zijn richtlijnen om salarissen en allowances te bepalen per land welke veel gebruiken worden door internationale organisaties. Zoek die voor Seychelles even op en dan kan je wat beter inzicht krijgen hoe duur het leven in Seychelles zal zijn.
Laatst bijgewerkt door Tutti_Frutti op 09-02-21 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:23

Ik heb zelf geen ervaring als expat, maar vroeger wel veel met expats gewerkt en mijn achterbuur is ook expat.
Wat mij altijd opgevallen is... eens expat, altijd expat. Oftewel, die willen nooit meer in hun thuisland blijven :D

En de Seychellen... ik zou zeggen doen ! {:}

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:30

Ooh wauw!
Wat een mooi aanbod, once in a lifetime <3
Ook voor je kinderen lijkt mij, opgroeien op een van de mooiste plekken op aarde.
Je hebt nog even tijd om alles uit te pluizen, je vragen opschrijven en deze een voor een uitwerken.
Mailtjes sturen naar de internationale scholen over het hoe en wat.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:10

Ik ben “gewoon” geëmigreerd dus qua expat niet zo veel ervaring.
Je zou de groep “Wereldvrouwen” op Facebook eens op kunnen zoeken en daar wat info vragen. Dit zijn NLe vrouwen die of geëmigreerd zijn of als expat in het buitenland wonen. Veel ervaring dus!

anonymous54

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:33

1 woord, doen!
Ik heb als expat 5 jaar in Canada gewoond. 2 jaar is een hele korte tijd, voordat je helemaal gewend bent kun je weer terug. Goede afspraken maken met je werkgever over huisvesting, ziektekosten en of je tickets krijgt om heen en weer te reizen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:53

Ik zou ook niet twijfelen.
Wat een kans!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:58

Ik zou deze kans met beide handen aangrijpen. Wat is nu twee jaar? Het is voorbij dat je het weet en zowel jij als je kinderen krijgen een geweldige levenservaring mee. Ik snap dat het niet niks is maar man o man.... het is niet de minste plek op de wereld. En voor jou misschien een kans om je te richten op iets wat je altijd al wou: een klein bedrijfje beginnen, een boek schrijven, een online studie.....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:23

Seychellen....mooiste wat ik ooit heb gezien. Op Mahe, Praslin en La Digue geweest. Ik vond het erg schoon en voelde me er ook veilig

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 20:01

Wauw, dank jullie wel! We staan er ook positief in en al helemaal na jullie verhalen.

Ik vind de tips heel handig en jullie positieve verhalen en reacties sterken me.

Ik vind het best heftig allemaal en heb geen idee waar te beginnen, maar zo hebben we toch een startpunt.

Nu met corona is het lastig even te gaan kijken en ervaren hoe het daar is helaas.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:05

Google Maps en streetvieuw voor een indruk. En vooral veel informatie zoeken op Google. Er zijn ook forums voor expads. Misschien dat je iemand daar kan vinden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:12

Ik heb als kind van mijn 9e tot mijn 12e op Curaçao gewoond. Fantastisch en ik had het niet willen missen!

En de Seychellen; fantastisch, staat al heel lang bovenaan de vakantielijst!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:21

Ik heb als kind (9-12 jr) in het buitenland gewoond.
Ik kijk er met veel plezier op terug en zie het als een enorme verrijking van mijn leven. Het heeft mij echt wel gevormd.
Ik zou het dus ook zeker doen! 2 jaar vliegt voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:22

De Seychellen zijn prachtig - echt een paradijs op aarde - en de bevolking is ontzettend vriendelijk en open. Ik reisde er solo en had meer dan genoeg aanspraak met de locals, dus ik denk niet dat het je zal ontbreken aan sociale contacten. :D (Persoonlijk heb ik altijd meer met contact zoeken met locals dan in een expatbubbel gaan zitten. :o )

Tutti_Frutti haalt al heel goede punten aan waar je op moet letten. :j

Wat je je ook moet afvragen, is of het eilandleven iets voor jou is. Ben je iemand die graag de drukte van een stad om zich heen heeft, dagjes weggaat, het liefst alles om de hoek heeft zitten etc. dan is twee jaar op een eiland vrij lang. Vakantie is natuurlijk heel anders dan ergens daadwerkelijk wonen en de isolatie van zo'n eiland, hoe mooi ook, kan ook best beklemmend werken, zeker als het ook nog eens ver van huis is. Dat is iets wat je wel in je achterhoofd moet houden en waar je je op moet instellen. :)

Anna_Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:42

Ik heb ook als kind in het buitenland gewoond, we zijn vertrokken toen ik 3.5 was en ben na 3 verschillende landen en 15 jaar later weer terug naar Nederland gekomen voor mijn opleiding. Ik vond het altijd heerlijk, je leert ongelofelijk veel van de wereld kennen en praat nu naast Nederlands ook Duits en Engels vloeiend. Ik ken ook veel expat kinderen die het niet altijd even geweldig vonden, maar iedereen zegt wel altijd dat je echt een ervaring rijker bent.
Onze familie zei soms wel hoe kun je dit je kinderen op jonge leeftijd aandoen, maar mijn broer en ik zijn mijn ouders echt ontzettend dankbaar dat ze dit avontuur met ons aan zijn gegaan, je groeit er als persoon echt alleen maar van, ook als het bijvoorbeeld toch tegen valt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:47

Anna_Leo schreef:
Ik heb ook als kind in het buitenland gewoond, we zijn vertrokken toen ik 3.5 was en ben na 3 verschillende landen en 15 jaar later weer terug naar Nederland gekomen voor mijn opleiding. Ik vond het altijd heerlijk, je leert ongelofelijk veel van de wereld kennen en praat nu naast Nederlands ook Duits en Engels vloeiend. Ik ken ook veel expat kinderen die het niet altijd even geweldig vonden, maar iedereen zegt wel altijd dat je echt een ervaring rijker bent.
Onze familie zei soms wel hoe kun je dit je kinderen op jonge leeftijd aandoen, maar mijn broer en ik zijn mijn ouders echt ontzettend dankbaar dat ze dit avontuur met ons aan zijn gegaan, je groeit er als persoon echt alleen maar van, ook als het bijvoorbeeld toch tegen valt :)
Terwijl het juist de jonge kinderen zijn die zich ontzettend makkelijk aanpassen. Ik vind het vaak sneuer voor kinderen die als tiener meegesleurd worden, en al helemaal als het naar een land is waarvan ze de taal niet (heel goed) spreken. Die zitten daar vaak toch minder op te wachten en hebben vaak ook meer moeite om te aarden dan een turf van 3.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:59

Anna_Leo schreef:

Onze ervaring is ook dat het voor jonge kinderen juist lastiger is, de meeste kinderen gaan naar een internationale school waarbij meestal de voertaal Engels is. De oudere kinderen spreken vaak al redelijk Engels waardoor ze gemakkelijker aansluiting hebben in de klas. Daarnaast kun je de oudere kinderen veel beter voorbereiden op cultuurverschillen.

De jonge kinderen moeten eigenlijk veel meer leren. Ze gaan voor het eerst naar school , ze moeten een compleet nieuwe taal leren, ze moeten omgangsvormen leren en tegelijk moeten ze ook basis Nederlands leren omdat ze uiteindelijk toch terug naar NL moeten. Dit in combinatie met een verhuizing, het missen van oude vriendjes en vriendinnetjes heeft toch wel voor de nodige problemen gezorgd bij onze dochter van 4 jaar.

Vergis je ook niet in een internationale school, het zijn bij ons klassen van max 10 leerlingen en de druk om te presteren ligt hoog.

Waarbij neefjes en nichtjes van haar leeftijd in Nederland nu aan het kleuren zijn moet zij dit jaar het hele alfabet kennen en dit kunnen schrijven en beginnen ze met lezen en rekenen.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 21:10

Ik ben een kind van een expat. Mijn vader heeft zijn hele carrière in het buitenland gewerkt. Kijk inderdaad wat er word geregeld voor zaken als, zorg(verzekering), onderwijs, housing, verhuizing, werkvergunning, pensioenopbouw etc. Een internationale school moet je ook maar kunnen bekostigen, hetzelfde gaat op voor goede zorg. Wij kregen bijv. vroeger (30 jaar geleden) businessclass tickets voor het gezin 1 keer per jaar om naar Nl te kunnen. Kijk ook naar vakantiedagen, je wilt in 2 jaar ook eens naar huis kunnen en in de nabijheid wat reizen kunnen maken. En, wat wil jij? Zijn er andere partners waar jij mee kan afspreken? Expatpartner kan afhankelijk van de locatie heel zwaar zijn. Mocht je meer willen weten, vraag gerust.
(Maak je over de kinderen geen zorgen, mijn jeugd was super en heeft mij een hele waardevolle brede kijk op de wereld gegeven.)