Geen diploma hebben

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Geen diploma hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:00

Hee allemaal,

Weer even een korte vraag aan de mensen op Bokt zonder diploma.
Mijn situatie is dat ik 2,5 jaar HBO heb gedaan en wel mijn p heb maar niet het uiteindelijke bachelor diploma.
Ik heb een leuke junior functie gezien waar ik wellicht wel kans op maak, maar terug naar school en een andere opleiding doen (4 jaar) vind ik ook prima.
Weet iemand of geen diploma hebben je blijft achtervolgen in je loopbaan, of wordt ervaring op een gegeven moment belangrijker?

Wordt er bij een tweede of derde baan nog naar je diploma gevraagd?

Het liefst wel mensen in mijn leeftijdscategorie (20-30) omdat ik weet dat het vroeger makkelijker ging zonder papieren.

Alvast dank <3

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:07

Ik (woon wel in Belgie) heb geen diploma, ben bijna 24. En ja, het blijft je achtervolgen. Mij maakt ‘t op zich niet zoveel uit, heb ondertussen een leuke baan in de paarden waar ik prima verdien. Voor ik deze baan vond vanalles geprobeerd en veel gesolliciteerd, en er wordt vaak niet eens een antwoord teruggestuurd. Als er wel één komt is het dat ik geen geschikt diploma of ervaring heb. Geen idee waar ik die ervaring zou moeten halen, als ik nergens mag beginnen :+ .
Verder kan ik van mezelf zeggen dat ik helemaal niet ‘dom’ oid ben en snel nieuwe dingen oppik en goed met computers ben. Er zijn namelijk nog andere redenen waarom iemand geen diploma heeft. Maar vaak word je gewoon als ‘dom’ beschouwd en heb je geen diploma omdat ‘je niet slim genoeg bent voor de studie’.

Goof

Re: Geen diploma hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:11

Mijn man is 35 en heeft ook geen diploma. Wel erg veel ervaring en kwaliteiten, maar toch koop je daar anno 2021 nog steeds niks voor. Hij heeft nu een prima baan, maar wil zich graag verder ontwikkelen, zijn kwaliteiten gebruiken en alsnog een hbo bachelor doen. Gewoon, omdat het toch het leven makkelijker maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:13

@noblesse,
Dat is super jammer, maar gelukkig heb je nu een leuke baan!

Wel iets andere situatie denk ik, ik zit niet in de paarden oid maar in het bedrijfsleven. Heb ook al werkervaring op mijn niveau en ik twijfel nu of ik door moet gaan met opbouwen van mijn carrière of terug naar school zal gaan voor mijn diploma omdat ik daar later anders misschien toch nog tegenaan ga lopen en dan baal. Want ik ga niet over 3 jaar nog eens terug naar school.

ins_vanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:14

:j Ik ben 42 en op zoek naar een andere baan, TIP ga terug naar school je diploma halen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:14

Noblesse_ schreef:
Ik (woon wel in Belgie) heb geen diploma, ben bijna 24. En ja, het blijft je achtervolgen. Mij maakt ‘t op zich niet zoveel uit, heb ondertussen een leuke baan in de paarden waar ik prima verdien. Voor ik deze baan vond vanalles geprobeerd en veel gesolliciteerd, en er wordt vaak niet eens een antwoord teruggestuurd. Als er wel één komt is het dat ik geen geschikt diploma of ervaring heb. Geen idee waar ik die ervaring zou moeten halen, als ik nergens mag beginnen :+ .
Verder kan ik van mezelf zeggen dat ik helemaal niet ‘dom’ oid ben en snel nieuwe dingen oppik en goed met computers ben. Er zijn namelijk nog andere reden waarom iemand geen diploma heeft. Maar vaak word je gewoon als ‘dom’ beschouwd.
Geloof me, zelfs met een diploma en relevante ervaring (hetzij door werk hetzij door nevenactiviteiten naast je studie) is dit aan de orde van de dag. :')

TS: eenmaal ergens binnen kun je in sommige gevallen nog wel doorgroeien door naast je baan nog een studie te gaan doen of cursussen o.i.d. Alleen het binnenkomen zelf is vaak heel lastig, zeker nu en zeker als je wat "hoger" wilt beginnen dan ongeschoold werk. Het is al lastig voor mensen met een diploma om ergens binnen te komen, laat staan zonder.

Of het je over 10-15 jaar nog steeds achtervolgt, zal moeten blijken, maar een diploma wordt wel steeds belangrijker. Volgens mij is er ook een onderzoek dat heeft aangetoond dat "laag" inzetten aan het begin van je carrière zonder duidelijk aanwijsbare reden, door blijft werken in de rest van je werkende leven.

Edit: als reactie op je laatste post: je kunt altijd nog overwegen om via de LOI, Open Universiteit of iets vergelijkbaars een opleiding te volgen, of deeltijd, of in de avonduren etc. Dan sla je ook een beetje twee vliegen in één klap: én aan je carrière blijven werken én een opleiding volgen. :)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:16

Zelf heb ik dit niet maar ik ken wel mensen in mijn omgeving die geen diploma hebben. Hier gezien dat ze na het verliezen van hun baan ze eigenlijk niet meer aan de bak kwamen ondanks jaren ervaring. Ze werden gewoon niet meer aangenomen. Gewoon omdat ze geen diploma hadden. Er zijn ook mensen waar het wel goed loopt. Maar als het kan zou ik zeker voor een diploma gaan.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:16

Mag ik je dan vragen hoe je in het bedrijfsleven terechtgekomen bent zonder diploma? Puur uit interesse hoor. Dit lijkt hier wel onmogelijk.
Ik heb lange tijd in de varkenshouderij gewerkt. Ik ben hierin gerold zonder relevant diploma, maar zelfs hierin zijn werkgevers die serieus een diploma landbouw eisen _O- Ik deed m’n werk even goed als iemand die ervoor gestudeerd had.
Waarmee ik dus wil zeggen: Ja! Het is belangrijk. Diploma wordt steeds belangrijker, zelfs voor ‘simpel’ werk. Dus als je écht verder wilt in het bedrijfsleven, zou ik een opleiding doen.
Laatst bijgewerkt door Noblesse_ op 05-02-21 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:17

Ervaring zal op een gegeven moment misschien belangrijker worden maar dat gaat wel even duren voordat je dat punt bereikt en dan moet je alsnog veel geluk hebben. Vriend van me heeft ook geen HBO diploma behaald, wel z'n P en inmiddels al een baantje of 3 achter de rug, daar ook wel elke keer voor langere tijd gewerkt maar het blijft hem maar achtervolgen. Is ook absoluut niet dom of een slechte werknemer maar het wordt hem wel elke keer op z'n neus gedrukt dat dat papiertje er niet is. Hij is inmiddels al eind 20 en op zoek naar een nieuwe baan ivm baanverlies door corona maar wordt er elke keer al gelijk op afgewezen. En hoe langer het duurt hoe meer het hem gaat frustreren. Diploma halen was voor hem nauwelijks een optie maar hij krijgt er hoe langer hoe meer spijt van dat ie niet alles op alles heeft gezet om het toch te realiseren.

Als het voor jou goed te doen is om een leuke nieuwe opleiding te starten zou ik je dat van harte aanraden want het maakt je leven oneindig veel makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:18

Oke bedankt voor jullie adviezen!

Betreft een functie waarmee je inderdaad cursussen kan volgen. De vacature staat ook al 10 maanden open en is zeer specifiek. Ik heb op dat onderwerp toevallig wel ervaring dus klinkt als een goede kans. Maar een diploma geeft wel meer zekerheid..

@noblesse, door relevante stages tijdens mijn opleiding. Ik heb ook een gunstig profiel op de havo en mijn hbo propedeuse. En gewoon geluk denk ik? Ook veel bijbanen en vrijwilligerswerk gedaan.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:21

Ik kom niet eens aan de bak mét diploma :') Nee oke, dat is een beetje een demotiverend antwoord natuurlijk, want ik ken gelukkig ook veel mensen die na hun afstuderen wél snel aan werk kwamen. Ik heb alleen de keuze gemaakt om niet in de branche te willen werken waarvoor ik heb gestudeerd, en dan is het best lastig om iets te vinden zonder relevante ervaring.
Maar ik denk dat als jij die junior functie zou krijgen en daar ervaring op kan doen, dat dat waardevoller is dan een diploma. Over 10 jaar zullen ze bij een nieuwe werkgever eerder kijken naar werkervaring dan naar je diploma.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:23

TS heb je überhaupt interesse in een bepaalde studie of opleiding? Met je p kan je uni gaan doen, als je daar afstudeert kom je gegarandeerd aan een baan. Maar dan heb je een hele hoop motivatie en gedrevenheid nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:24

Shaggy09 schreef:
TS heb je überhaupt interesse in een bepaalde studie of opleiding? Met je p kan je uni gaan doen, als je daar afstudeert kom je gegarandeerd aan een baan. Maar dan heb je een hele hoop motivatie en gedrevenheid nodig.
Afhankelijk van je richting, heeft de gemiddelde hbo'er het bijna makkelijker om aan de bak te komen dan een wo-student. :+

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:26

nou zoveel makkelijker ging dat vroeger ook niet hoor....ja misschien jaren 50 en 60, maar sinds de jaren 80 is het toch echt wel diploma's wat de klok slaat.
Tenzij je een paar hele goede kruiwagens tot je beschikking hebt om je bij bedrijven naar binnen te l*llen en die de komende jaren ook gewoon tot je beschikking blijft houden. Zo niet; ga alsjeblieft voor je eigen bestwil dat diploma halen, want dat gaat je de rest van je leven blijven achtervolgen
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 05-02-21 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:27

Shaggy09 schreef:

Gegarandeerd? Nee hoor.

Er zijn zat universitaire studies waarbij de banen niet voor het oprapen liggen. En je soms juist overgekwalificeerd bent.

Maar ts gewoon op deze functie solliciteren en bij de afwijzing ook meteen aanmelden voor een hbo studie. Of doe het in de avonduren.

Iemand die al ergens is aangemeld als avondstudent, maakt een cv ook interessanter.

Zou wel proberen je diploma te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:29

Hier geen diploma. Lang verhaal! Maar neem straks een melkveebedrijf over.

Vriend heeft een hbo diploma, maar is het gelukkigste op de vrachtwagen. Heeft ooit zijn rijbewijs er voor gehaald omdat er toendertijd sprake van was, dat je dat nodig zou hebben voor trekker rijden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:29

Knert schreef:
Shaggy09 schreef:

Gegarandeerd? Nee hoor.

Er zijn zat universitaire studies waarbij de banen niet voor het oprapen liggen. En je soms juist overgekwalificeerd bent.

Maar ts gewoon op deze functie solliciteren en bij de afwijzing ook meteen aanmelden voor een hbo studie. Of doe het in de avonduren.

Iemand die al ergens is aangemeld als avondstudent, maakt een cv ook interessanter.

Zou wel proberen je diploma te halen.

Ik weet dat niet iedere wo opleiding een hoge baankans heeft, maar met een uni diploma kom je sneller aan de bak dan met niets. Maar je zou natuurlijk ook gewoon op hbo niveau een studie kunnen zoeken.

Ik denk wel dat een diploma je verder gaat helpen in je loopbaan carrière.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:30

brokjes schreef:
Oke bedankt voor jullie adviezen!

Betreft een functie waarmee je inderdaad cursussen kan volgen. De vacature staat ook al 10 maanden open en is zeer specifiek. Ik heb op dat onderwerp toevallig wel ervaring dus klinkt als een goede kans. Maar een diploma geeft wel meer zekerheid..

@noblesse, door relevante stages tijdens mijn opleiding. Ik heb ook een gunstig profiel op de havo en mijn hbo propedeuse. En gewoon geluk denk ik? Ook veel bijbanen en vrijwilligerswerk gedaan.

Je kunt het altijd proberen als deze vacature al zo lang onvervuld is. Maar over het algemeen maak je geen enkele kans zonder diploma meer, grote kans dat je dan concurrentie hebt van een paar dozijn mensen die wel een diploma gehaald hebben.

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:43

Als je eenmaal binnen bent bij een bedrijf dan kan je vaak wel doorgroeien zonder een diploma. Het is dan vaak afhankelijk van je inzet, wat de mensen om je heen in jou zien en of ze je een kans willen geven. Soms helpt een bepaalde cursus volgen zodat je aanvullende kennis krijgt. Geen diploma hebben is vaak pas een belemmering als je van werkgever wilt wisselen, dan wordt er vaak wel naar een papiertje gekeken. Dat is mijn ervaring in ieder geval.

Waarom ga je niet deeltijd studeren in de avonduren?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:49

Ik heb leuke banen gehad, zonder diploma oid!
Al heb ik wel altijd spijt gehad want je kan veel meer doorstromen met een diploma.
Toendertijd kon ik aan iedere vinger 10 banen krijgen dus ik wilde geld verdienen maar als ik toen geweten had wat ik nu weet dan had ik echt dat laatste jaartje nog afgemaakt!

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:29

Bij ons kan je met p misschien wel instromen op een mbo functie. Maar doorgroeien moet je hbo niveau kunnen aantonen en dat gaat echt niet meer op de kleur van je ogen. Welke hbo opleiding maakt bij ons niet eens echt uit, maar een papiertje moet op een gegeven moment als je door wilt. Daar betaalt mijn werkgever ook aan mee als het relevant is voor het bedrijf.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:36

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:41

Een diploma is geen garantie. Geen diploma niet persé een belemmering. Veel hangt af van je werkmentaliteit, capaciteiten en vaardigheden. En dan nog een stukje geluk op het juiste moment en kansen pakken.

Ik heb na mijn VWO geen opleiding meer afgemaakt, zelfs geen P behaald ( := ) gelukkig wel een goede baan op WO niveau sinds een paar jaar.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:57

Ik zou altijd aanraden om voor een diploma te gaan, maar ik moet er nu wel bij zeggen dat mijn vriend nu al 2x zonder veel moeite succesvol heeft gesolliciteerd voor een bachelorfunctie (helpdesk boekhoudsoftware) maar ik denk dat het echt per sector afhangt hoe gemakkelijk je nog zonder diploma binnenraakt (en hoe vlot je kan praten :+ )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:09

Het verschilt inderdaad echt per sector. Maar: er zijn prima banen te vinden waar je werkt en studeert en na X jaar een HBO diploma hebt. Vooral ICT is dat dan wel. Als je nu een baan kan krijgen waar je al die cursussen kan volgen (die je ook elders in kan zetten!) zou ik daarvoor gaan.
Zo nee, sowieso toch nog een HBO diploma halen, desnoods ernaast.