Internet via telefoon op laptop haalbaar?(online colleges)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

mignonne2403

Internet via telefoon op laptop haalbaar?(online colleges)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 14:54

Hoi hoi,

Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer, dus vandaar dat ik gebruik maak van de kennis van anderen :)
Door het hele corona gebeuren gaat mijn opleiding vanaf september door met hybride onderwijs. Dit wil zeggen dat de theorie en groepsbijeenkomsten via een online platform gaan zoals microsoft teams, zoom, of blackboard collaborate, en de dingen die niet online kunnen (praktijklessen en patiëntbehandelingen) zullen wel op locatie gegeven worden.
Nu wordt aangeraden om toch op kamers te gaan vanwege dat het logistiek niet mogelijk is om rekening te houden met reistijd tussen enerzijds de online theorie en de live praktijk. Het kan dus zo zijn dat tot 12.30 een online verplichting is, en om 13.00 ik omgekleed en wel op de faculteit moet staan. Nu woon ik op minimaal 1 uur en 15 minuten met de auto of 1 uur en 45 minuten met het ov vanaf de faculteit, en dit gaat natuurlijk niet werken dan. Het is niet de bedoeling dat we blijven hangen/onnodig aanwezig zijn in de faculteit dus daar kan ik het online onderwijs niet volgen. Eigenlijk wil ik niet op kamers, mede door de hoge kosten en dat de stad mij helemaal niet aanspreekt, ook hoop ik natuurlijk dat corona maar tijdelijk is, en ik wil niet aan het verhuizen blijven. Verder heb ik thuis mijn diertjes en woon ik op een heerlijk rustige plek, genoeg ruimte, iets wat ik zou moeten opgeven als ik daar zou gaan wonen.
Nu had ik het idee om een onbeperkt internet abonnement af te sluiten voor mijn telefoon, waarmee ik dan (via mijn laptop of rechtstreeks via de telefoon) de colleges en verplichte bijeenkomsten online in de trein (of op de parkeerplaats in de auto als ik zelf ook moet praten) zou kunnen bijwonen. Mijn vraag is alleen of dit mogelijk is of dat de internetverbinding hier te langzaam voor zou zijn als je via de de telefoon dus verbinding maakt op de laptop, of als je het via de telefoon doet. Het gaat dan dus om het live streamen van een college of actief mee discussiëren in een groepsvideochat met max. 15 personen.
Ohja, en ik ben niet bijzonder technisch aangelegd; hoeveel mb is dan genoeg? :D

Misschien dat er nog iemand een andere oplossing heeft voor mijn probleem dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Janine1990

Re: Internet via telefoon op laptop haalbaar?(online colleges)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:01

Onlangs had ik even geen stroom, maar wel overleg via Teams. Dat heb ik via de hotspot gedaan en dat werkte prima hoor. Ik had niet het idee dat ik aan internetsnelheid inleverde ten opzichte van mijn wifi.

Belachelijk dat dit verzoek wordt gedaan trouwens... Hoe zien ze dat voor zich, ik neem aan dat er meer opleidingen zijn in betreffende plaats? Zou wat zijn zeg, als men dit in Groningen bij diverse opleidingen zou doen. Als je het mij vraagt maakt jouw opleiding zich makkelijk af van de ellende de komt kijken bij het rooster-maken. Niet oké :n Zoals ik het interpreteer is het ook niet bepaald een verlaging van de bewegingen per dag op een locatie. Er vanuit gaande dat er meerdere klassen/opleidingen gebruik maken van de praktijkruimtes...

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:05

Ik heb dit thuis gedaan voor een zoom overleg toen mijn internet even niet mee wilde werken en merkte eigenlijk vrij weinig verschil met de normale wifi. Ik heb toen voor 20 min ongeveer 180 mb gebruikt dus daar zou ik wel even rekening mee houden. Als je geregeld op deze manier college wil volgen gaan je mb’s namelijk wel optellen.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:08

Ik heb wel een paar meetings via teams via mijn telefoon gedaan afgelopen tijd. Werkt prima op zich, maar je mb's gaan volgens mij best snel.

Belachelijk verzoek trouwens dat je op kamers moet. Regels zijn voor mbo scholen alweer versoepeld, op mijn werk starten we normaal op. Alleen moeten leerlingen 1,5m uit elkaar zitten. Dat is in de meeste gevallen gewoon haalbaar en voor docenten hebben we van die spatkappen, voor het geval dat ze dichtbij een leerling moeten zitten even.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:14

Je hebt ook vaak cafés etc met gratis wifi, wat bij een aantal plekken ook prima snel is. Is dat een idee om daar met een kopje koffie/thee te gaan zitten in de stad van je studie?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:15

Ik doe regelmatig teams meetings via telefoon op 4g. Naast dataverbruik is kwaliteit mobiel netwerk echt wel een ding. Geluid gaat vrijwel overal wel goed, netwerk is niet altijd goed genoeg voor video.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:30

Ik doe alles via 4g van mn telefoon, werkt prima. ik heb tele2 en daar moet ik na 5gb een berichtje sturen voor nog 1gb, is gewoon gratis. Is geloof ik om onnodig streamn tegen te gaan

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:47

Ja, heb ik ook gedaan, ik heb dan wel een telefoon (+abonnement) van mijn werk, en zoals hierboven al gezegd, werkt het prima. Mijn "onbeperkte" bundel is 10gb (T-mobile) kwam ik achter toen ik een maand wel heel enthousiast aan het hotspotten was geweest, en dat is voor mij in ieder geval ruim voldoende.
Overigens wel het advies om dan in de trein je wifi uit te zetten, die is belabberd maar je telefoon probeert toch verbinding te maken waardoor je mobiele data niet werkt en dus je hele verbinding hapert.
Aanvulling: Als je de camera uit laat staan, gaat je data minder hard

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:54

Bij mij op het werk hebben alle collega's die met het OV komen een 'dongle' om in de trein te kunnen werken. Dat is een kastje dat je in je laptop steekt met een eigen internet abbo. Werkt perfect met online meetings.

Ik heb geen idee van de kosten hiervan, maar je zou eens naar zoiets kunnen vragen in een telefoon zaak.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 16:14

Bedankt voor de tips! Zoals ik jullie zo hoor is het dus wel mogelijk, dat is fijn! Kosten van een onbeperkt abonnement is in elk geval veel goedkoper dan kamerhuur :')

Ik vind het ook jammer dat dit het advies is, maar helaas hebben we best veel contacturen in de week, en inderdaad wordt er niet veel moeite gestoken in dit soort dingen met roosters :o Ik ben zover ik weet ook erg zeldzaam in mijn jaar, de rest woont allemaal wel in Groningen. Toevoeging, ik studeer Tandheelkunde (medische faculteit), en ik geloof dat dit wel voor alle studies daar geldt (mondzorgkunde, bewegingswetenschappen, geneeskunde en farmacie). Natuurlijk lastig dat we in/naast een medisch centrum zitten.

@gaucho ah oke, dat is wel even een ding. In principe gaat het nooit echt om hoe goed de kwaliteit van de film is, vooral het spreken is belangrijk, maar ze vinden het wel fijn als je ook redelijk zichtbaar bent. is even een testdingetje dus denk ik dan...

@nirvana opzich is het inderdaad wel een idee, alleen weet ik niet of met corona het heel fijn gevonden wordt als ik in een internetcafe een kop thee ga drinken, en mijn meetings zijn vaak ook met vertrouwelijke info dus kan dan zelf niet spreken dus dat werkt daarmee niet, met de colleges zou het wel kunnen.

@sky_Britt bedankt, ik ga er even naar kijken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:21

Ik zou ook eerder voor een dongel gaan dan langere tijd gebruik maken van de mobiele hotspot, het werkt wel maar niet optimaal voor zulke dingen.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:32

Ik heb thuis niet altijd stabiel internet, dus ik heb belangrijke werkcolleges via mijn hotspot gevolgd afgelopen jaar. Dat ging prima. Maar dit was wel maar 1 college van 2 uur per week. Ook mijn afstudeerinterview heb ik via de hotspot gehouden, want die is stabieler. Ik zit bij Tele 2 en tot nu toe nog niet aan de 5gb per dag door de hotspot gekomen. Als ik je zo hoor zou ik nog niet op kamers gaan. Overigens gaan er ook wel weer bibliotheken en studieplekken open. Want juist in studentenhuizen Jan je ook niet altijd rustig studeren.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:48

Ik heb de afgelopen periode ook werkgroepen gedaan via een hotspot van m'n telefoon, omdat het internet vaak niet zo geweldig was met iedereen thuis. En het werkte echt perfect. 1 keer een beetje de hik toen 100 mensen tegelijk hun webcam en microfoon aan moesten zetten, maar voor de rest helemaal top. En het koste ook niet gigantisch veel internet vond ik!

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:54

Ik heb thuis geen vast internet dus ik kijk iedere avond Netflix via de hotspot van m’n telefoon. Ik verbruik per avond wel 7 gb. Toen ik thuis training had via zoom gebruikte ik 4/5 per dag. Ik zou dus wel onbeperkt data nemen.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:38

Werkt hier echt helemaal prima, ik zit zelfs nog op 3G ipv 4G en ik merk minimaal verschil. Ik merk wel verschil als ik door de middle of nowhere rij met de auto :+. Maar goed, dat is waarschijnlijk minder als je naar een grotere aanbieder gaat. KPN/Tele2/Vodafone/TMobile

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:42

Hou er wel rekening mee dat een abonnement met onbeperkt internet vaak niet helemaal onbeperkt is en lees de kleine lettertjes goed voor je een contract afsluit.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:44

Cayenne schreef:
Hou er wel rekening mee dat een abonnement met onbeperkt internet vaak niet helemaal onbeperkt is en lees de kleine lettertjes goed voor je een contract afsluit.

Daarom heb in tele2 inderdaad, daar is onbeperkt écht onbeperkt. Ik verbruik soms wel 10 gb per dag met veel meetings en savonds nog een filmpje kijken via netflix

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:12

mignonne2403 schreef:
Het is niet de bedoeling dat we blijven hangen/onnodig aanwezig zijn in de faculteit

Ik wil even inhaken op deze zin.
Je bent dan toch niet onnodig op de faculteit? Je hebt niet de mogelijkheid om vanwege reisafstand tijdig in een fysieke les te zijn.
Alleen de fysieke lessen worden nu op de falculteit gegeven.
Er zullen dan best wel wat lokalen leeg staan vanwege de online lessen die gegeven gaan worden.
Ik zou op mijn strepen gaan staan en verwachten dat ik wel gebruik kan maken van een leeg lokaal op dat moment. ( misschien moet je dan evengoed een onbeperkte bundel daar niet van, ik weet niet of de faculteit wifi heeft of andere internetmogelijkheden voor je)
Je bent op dat moment niet onnodig in de faculteit, voor jou is dat in dat geval nodig.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:18

Technisch gezien is het geen probleem, maar daar is een hotspot niet voor bedoeld. Onbeperkt internet is ook maar relatief, veelal is er een “fair user policy” en als het de spuigaten uit gaat lopen kunnen ze je internet afsluiten. Ik zou zeker ook even dat aspect onderzoeken.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 18:37

Ik had Tele 2 in mijn hoofd inderdaad, daar staat onbeperkt internet, met een limiet van 5 gb per dag (met 1gb uit te breiden via sms), ik denk niet dat door gemiddeld 1 a 2 uur per dag ik aan de 5gb kom dus dat moet goed gaan. Thuis heb ik natuurlijk gewoon wifi.
Ik waag er ook inderdaad even een mailtje aan naar de faculteit, al hebben ze natuurlijk wel een email gestuurd met het verzoek op kamers te gaan maar je weet het nooit.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:05

Die 1gb uitbreiding is ook altijd gratis!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:06

Kijk wel even goed naar de dekking, hier in de omgeving is Tele2 dus geen optie omdat je geen of beroerd bereik hebt.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:19

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:47

Evelyne79 schreef:
mignonne2403 schreef:
Het is niet de bedoeling dat we blijven hangen/onnodig aanwezig zijn in de faculteit

Ik wil even inhaken op deze zin.
Je bent dan toch niet onnodig op de faculteit? Je hebt niet de mogelijkheid om vanwege reisafstand tijdig in een fysieke les te zijn.
Alleen de fysieke lessen worden nu op de falculteit gegeven.
Er zullen dan best wel wat lokalen leeg staan vanwege de online lessen die gegeven gaan worden.
Ik zou op mijn strepen gaan staan en verwachten dat ik wel gebruik kan maken van een leeg lokaal op dat moment. ( misschien moet je dan evengoed een onbeperkte bundel daar niet van, ik weet niet of de faculteit wifi heeft of andere internetmogelijkheden voor je)
Je bent op dat moment niet onnodig in de faculteit, voor jou is dat in dat geval nodig.

HELEMAAL MEE EENS!

Echt TS, laat je geen oor aannaaien door een luie schoolleiding! En daarbij is de UB voor jou dan niet heel ver weg als je op/om het Hanzeplein zit...

Achterom schreef:
Kijk wel even goed naar de dekking, hier in de omgeving is Tele2 dus geen optie omdat je geen of beroerd bereik hebt.

In mijn omgeving (Groningen/Westerkwartier) is Tele2 ook echt poedersuiker.
Vodafone internet is fantastisch, maar bellen is dan weer een regelrechte ramp.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:51

Janine1990 schreef:
HELEMAAL MEE EENS!

Echt TS, laat je geen oor aannaaien door een luie schoolleiding! En daarbij is de UB voor jou dan niet heel ver weg als je op/om het Hanzeplein zit...

De UB is echter ook de vraag hoe dat gaat lopen, straks na de vakantie. Op dit moment kun je maar voor 2 dagdelen per week reserveren en moet je geluk hebben dat je een plekje kunt krijgen.