Suzanne F. schreef:Oké super bedankt voor de diverse inzichten. Ik dacht dat toegevoegde vitamines juist een pre waren omdat veganisten vaak moeite hebben om aan alle benodigde vitaminen en mineralen te komen.
Leuk om alle reacties te lezen en dank voor het noemen van de alternatieven, dat helpt ook enorm!
Het lastige van vitamines toevoegen is dat bepaalde vitaminen (bijvoorbeeld B6) schadelijk zijn als je er te veel van binnen krijgt. En ik vind het soms al best lastig dat er aan allerlei plantaardige dranken, vleesvervangers en andere producten van alles wordt toegevoegd wat ik misschien helemaal niet nodig heb of zelfs schadelijk kan zijn. Nu zijn het gelukkig meestal zulke kleine hoeveelheden in voedselproducten dat het geen kwaad kan, maar ik zou zo'n drankje eerder scharen onder supplement en bewust voor kiezen als ik daar behoefte aan heb en dan zou ik eerder kiezen voor een drankje die gefocust is op probiotica dan een drankje met allerlei vitaminen en mineralen omdat ik ook nooit een alles-in-één supplement of B-complex zou slikken vanwege de kans op overdoseren van bepaalde stoffen.
Edit: ik denk trouwens dat veganisten juist de meeste vitaminen en mineralen binnen krijgen doordat ze zich er meer bewust van zijn en een plantaardig dieet over het algemeen diverser is en meer verschillende groentes en fruit bevat. Ook vleeseters kunnen gemakkelijk een B12 en ijzertekort oplopen alleen wordt hier minder over gesproken of is het minder bekend.