Wel of niet Chauffeuse worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eeffjjuuhh

Wel of niet Chauffeuse worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 16:16

Hallo allemaal!

Misschien een stom onderwerp, maar ik zou graag chauffeuse willen worden.
Niet perse als voor vervoer van paarden, maar meer als beroepschauffeuse.

Ik zit alleen tegen een dingetje aan. Ik ben chronisch ziek, ik heb MS.
Chauffeuse worden is eigenlijk altijd al mijn droom geweest, maar ik luisterde altijd naar mijn ouders en ben ik maar ICT gaan studeren. Nu ben ik 28 jaar en ben ik ondertussen dus ook chronisch ziek geworden en ben ik bang dat ik niet meer chauffeuse zou kunnen worden.

Zijn er hier nog meer mensen die ondanks een chronische ziekte chauffeur of chauffeuse zijn geworden?
Hoe kun je dit het beste aanpakken? Want je moet ook een keuring doorkomen en ik weet niet of dat dus goed gaat.

Ik dacht, ik stel hier de vraag, misschien kunnen jullie mij helpen, zodat ik niet echt onnodig kosten ga maken voor iets waar ik uiteindelijk dus toch niet voor kan gaan slagen.

Alvast bedankt allemaal! :D

Lau07
Moderator
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Wel of niet Chauffeuse worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:21

Ik weet niet of je de benodigde rijbewijzen al hebt (wat voor soort chauffeuse zou je willen worden? Bus? Vrachtwagen? Taxi?)
Zoals je al aangeeft moet je voor bepaalde rijbewijzen gekeurd worden, maar ik weet niet in hoeverre jouw MS klachten ervoor zorgen dat je niet door de keuring komt. Ik denk dat je dit het beste aan je huisarts of een keuringsarts kunt vragen.
Dit is misschien een vervelende vraag, maar kun jij met je MS volledig functioneren als chauffeuse? Zou je een zware schakelbak kunnen rijden of alleen een automaat bijvoorbeeld? Dan kan ook al schelen. Als je dit niet weet en de benodigde rijbewijzen nog niet hebt, kun je misschien eens informeren bij een rijschool. Zij kunnen je vast helpen :)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:23

Wat voor chauffeur zou je willen worden?
De meeste wagens zijn tegenwoordig automaat dus dat scheelt.

Als je door het CBR medisch goed gekeurd wordt mag je gewoon de weg op, alles wat je daarnaast nog moet doen aan laden/lossen of niet maakt ook wat je nog kan of mag rijden.
Maar daarom vooral, wat wil je rijden? Ik rij in het OV en hoef niets te doen naast rijden. Niet tanken/wassen/laden of iets dergelijks. Ik ben zelf zeer zwaar hypermobiel dus laden en lossen zou mij ook niet goed af gaan. Na een dag rijden ben ik gesloopt maar dat is het waard :D

Eeffjjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 16:34

Ik wil graag vrachtwagen chauffeur worden.
Ik heb alleen mijn B rijbewijs, dus verder eigenlijk niks. Zwaar tillen, dat word hem niet, maar de hele dag rijden, dat gaat me al wel goed af in een personenauto. Ik heb 1 van de lichtste vormen van MS, en dat is al een aantal jaren stabiel door mijn medicatie die ik gebruik.
Ik zou gewoon graag de weg op willen, maar schakelen zou geen probleem zijn.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:37

Het probleem is denk ik, dat er bij veel functies als chauffeuse op de vrachtwagen óók lichamelijk werk zit.

Eeffjjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 16:41

Ik heb veel vrienden die ook chauffeur zijn. Maar die moeten zich alleen maar aanmelden, aandokken, ze worden zelf geladen of gelost en dan hoef jezelf niks te doen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:47

Dat scheelt. Ik weet dat mijn vriend er altijd lichamelijk werk bij heeft gehad, het minste bij de chemie, maar dan nog moest hij bovenop de tank staan om alles aan te sluiten.

Thats_Me
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:51

Dromen zijn er om na te jagen. Ik zou zeggen gewoon doen en dan zie je wel of het lukt of niet.

Eeffjjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 17:02

Haha klopt! Dat zeg ik ook altijd! :D
Alleen ik dacht, misschien als ik het vraag, dan voorkom ik het om veel geld uit te geven als het bijv. niet zou lukken door die keuring.

En er zijn inderdaad banen, dat je koelcontainers moet rijden, dan moet je inderdaad van alles aansluiten. Maar ik wil dan geen containers gaan rijden, gewoon een vaste bak. Die heb je namelijk ook en dat je eventueel een keertje moet helpen met lossen, ook geen probleem, maar dat moet niet elke keer zijn.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:12

Wat ook zou kunnen is bvb zeecontainers rijden of kiepwagen.
Hier heb je zelf ook vrijwel geen werk aan behalve rijden.

Ik ken iemand met lichte vorm ms en reuma die voor wegenwerken rijd.
Dit zijn korte ritten (van werf naar werkplek) en relatief veel wachttijden (vaak sta je in rijtje te wachten tot de kraan). Dit kwam voor hem het beste uit.

Als rijden je goed afgaat zou ik zeker je droom volgen.
Meeste vrachtwagens zijn tegenwoordig automaat. Misschien kan je ergens een stage volgen of ecen bijrijden om te zien of het je écht ligt.

Wel zou ik het niet onderschatten want hele dagen rijden is ook heel vermoeiend en slopend voor je lichaam. Ik zou dus voor 'korte ritten' opteren maar zonder teveel stops.

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:28

Mijn zusje heeft haar enkel dubbel gebroken gehad na een val als distributiechauffeuse. Nu werkt ze bij post nl op de vrachtwagen. Altijd wel een filiaal in de buurt om te werken, afwisselend dag en nacht, met ook wel wisselende tijden, maar ze zelf niet veel te sjouwen. Ze moest wel ce rijbewijs hebben.

Let inderdaad wel even op keuringen of misschien medische aantekening op je rijbewijs, volgens mij moet je iedere 5 jaar gekeurd worden door een bedrijfsarts.

Als het je interesseert zou ik ervoor gaan. Nu lukt het je nog! Succes!

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:56

Ik zou als ik jou was even bij het CBR informeren, die hebben alle informatie over rijbewijzen en ook medische zaken.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:59

Ex collega heeft ms. Hij werkt om de dag en heeft een brace voor zijn pols.

Het werk bestaat uit winkels bevoorraden maar dan grotendeels met pallets.

Het is dus te doen, maar voor hem wel om de dag (nu is hij niet de meest "sterke" collega,hij is wel een flinke zeur en dat is buiten de ms om)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:28

Op de vuilniswagen?

Chauffeur hoeft in principe weinig de cabine uit.
Alleen, weet ik niet in hoeverre je stuurbekrachtiging hebt bij een vrachtwagen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:52

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar School, studie en werk. Daar past het beter. :)

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:54

Gelukkig een heleboel ;) anders hadden we nu veel mensen gehad met dikke spierballen.

Al kunnen de banden wel van grote invloed zijn op het achteruit rijden.

Op de vuilniswagen moet de chauffeur er wel uit bij een bepaalde hoeveelheid bakken. Niet iedere vuilniswagen heeft 2 bijrijders. Dan zou daar wel hele duidelijke afspraken over gemaakt moeten worden.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:18

Ik ben zelf chauffeuse. Ik rijd zeecontainers en hoef daarbij niet zelf te laden of te lossen, voornamelijk veel wachten. Nu is mijn werk wel specifiek en moet ik veel omkoppelen waardoor het wat zwaarder wordt, maar er zijn een heleboel richtingen waar je op kan.

Mijn tip zou zijn; ga eens met die vrienden van je mee, zo zie je gelijk meerdere vormen van het werk en zou je het een en ander kunnen helpen, kijken of dat gaat

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:26

Je zou dit het beste even bij het CBR kunnen navragen. Ik heb zelf geen rijbewijs wel MS, en heb op het MSweb forum wel eens wat dingen gelezen over het niet mogen rijden van personenvervoer als beroepschauffeur, maar niet hoe dat zit met non-personenvervoer.

F_inley
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:31

Verkijk je niet op hoe zwaar het is. Heb nu een aantal x meegereden met mijn vriend en er komt toch wel meer bij kijken dan alleen rijden.

100x de vrachtwagen in klimmen op een dag. Zijkanten van de trailer open en dicht maken, Zelf helpen met een pompwagen. Helemaal zelf lossen of laden en natuurlijk zijn er ook adressen waar het gedaan word maar dat is lang niet overal.

Dus zou er echt goed over nadenken en anders eerst eens een paar weken meelopen voor je het beslist

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:39

Het probleem met laden en lossen is ook dat als je het niet zelf hoeft te doen je vaak toch zelf verantwoordelijk bent voor je lading mocht er iets gaan schuiven of als je verkeerd geladen bent. Met verzegelde containers weer niet geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:47

F_inley schreef:
Verkijk je niet op hoe zwaar het is. Heb nu een aantal x meegereden met mijn vriend en er komt toch wel meer bij kijken dan alleen rijden.

100x de vrachtwagen in klimmen op een dag. Zijkanten van de trailer open en dicht maken, Zelf helpen met een pompwagen. Helemaal zelf lossen of laden en natuurlijk zijn er ook adressen waar het gedaan word maar dat is lang niet overal.

Dus zou er echt goed over nadenken en anders eerst eens een paar weken meelopen voor je het beslist

Niet alle vrachtwagenchauffeurs doen dit werk.

Mijn vriend werkt op de vuilniswagen. Veel minder intensief.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:08

Love western. Doet hij huis aan huis afval of bedrijfsafval?

Voor de ts zit daar ook weer een wereld van verschil in... misschien kan ze bij een afvalverwerkingsbedrijf eens mee kijken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:20

Als je echt op vrachtwagens wil rijden, dan vraag ik mij af hoe je dat gaat doen met in- en uitstappen. Ik rij op mijn werk zo nu en dan op een vrachtwagen (via PB wil ik je wel uitleggen hoe of wat), maar merk het echt aan mijn lijf als ik moet in- en uitstappen. Je moet jezelf als het ware steeds omhoog trekken en een eerste grote stap met je benen doen. Ook met uitstappen moet ik een flinke strekoefening doen, omdat ik korte benen heb. Zit ik eenmaal, dan is het goed, maar ik voel het wel telkens. Ik moet de vrachtwagen regelmatig zelf tanken (dus weer in- en uitstappen), of vragen of iemand zijn wagen/fiets/of wat ook weg wil halen (= is ook weer in- en uitstappen, omdat ze vaak niet direct in de buurt zijn). Maar het is zó gaaf! Ik snap je wens maar al te goed, want het is echt heel bijzonder. Je zou bij bepaalde bedrijven kunnen informeren of je via hen je opleiding kunt doen. Overal worden wel nationale en internationale chauffeurs gevraagd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:26

Eeffjjuuhh schreef:
Haha klopt! Dat zeg ik ook altijd! :D
Alleen ik dacht, misschien als ik het vraag, dan voorkom ik het om veel geld uit te geven als het bijv. niet zou lukken door die keuring.

En er zijn inderdaad banen, dat je koelcontainers moet rijden, dan moet je inderdaad van alles aansluiten. Maar ik wil dan geen containers gaan rijden, gewoon een vaste bak. Die heb je namelijk ook en dat je eventueel een keertje moet helpen met lossen, ook geen probleem, maar dat moet niet elke keer zijn.

Joh, als je zorgt voor een goede baan in de ICT (industrieel wordt fors beter betaald!) dan koop je gewoon een vrachtwagen voor jezelf, voor de lol, omdat je het simpelweg kunt betalen van je salaris.
Wel de lol, niet de druk en het gejaag van een of andere ***-planner.

Kan niet? Be my guest.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:58

Daan13 schreef:
Love western. Doet hij huis aan huis afval of bedrijfsafval?

Voor de ts zit daar ook weer een wereld van verschil in... misschien kan ze bij een afvalverwerkingsbedrijf eens mee kijken.

Huis aan huis, maar ook ondergrondse containers. Zit meer uitdaging in.