Langdurig ziek, vakantiedagen, transitievergoeding, iva etc.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Langdurig ziek, vakantiedagen, transitievergoeding, iva etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 19:16

Omdat Bokt alles weet maar in ieder geval altijd meer dan ik alleen, ik heb een paar beste vragen:

Wie weet meer af van het opbouwen van vakantiedagen tijdens langdurige ziekte? Het gaat om iemand die ongeneeslijk ziek is, nu een jaar in de ziektewet zit en straks in het tweede jaar naar 70 procent salaris gaat.

Ik ben aan het kijken of ik iets kan verzinnen om die 70 procent aan te vullen, maar dan wel vanuit de werkgever. Graag kom ik goed beslagen ten ijs wanneer ik die discussie met ze aan probeer te gaan.

En ik kom een aantal dingen tegen:
1. Wettelijk opgebouwde vakantiedagen. Je schijnt ze niet uit te kunnen laten keren tijdens het dienstverband maar dus wel na beeindiging maar goed dat duurt nog een jaar (als we dat jaar nog krijgen met haar gezondheid)
2. Transitievergoeding bij beeindiging dienstverband maar ook die is pas na 2 jaar. Ik las wel dat sinds april 2020 de werkgever deze terugkrijgt van het UWV. Dat is dus heel gunstig maar dat houdt waarschijnlijk in dat je deze pas echt kunt uitkeren na beeindiging.
3. Ze valt onder de CAO GGZ, iemand daar ervaring mee in het verzinnen van een bijzondere constructie om haar salaris aan te vullen?
4. Ik zie wettelijke en bovenwettelijke uren staan maar ook Levensfasebudget, iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
5. Overlijdens uitkering? wat doet de werkgever daarmee als iemand geen partner heeft?

Wie heeft hier iets meer verstand van of weet waar ik met mijn vragen terecht kan?

Ik zie bijvoorbeeld nu ook een staatje in de CAO staan waarin de loondoorbetaling gestaffeld wordt, onderverdeeld in 4x half jaar. 100 procent, 90, 80 en 75. Maar dat is dus meer dna de 70 procent waarover ze nu reppen.

Tatyana
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Langdurig ziek, vakantiedagen, transitievergoeding, iva etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:30

Waarom wordt er geen vervroegde IVA aangevraagd? Bij goedkeuring krijgt de medewerker weer 100% betaald voor de rest van het dienstverband, 75% door UWV en 25% door werkgever.

Sansevieria
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:31

Punt2. terugvragen transitievergoeding kan ook terugwerkend, voor dienstverband tm juli 2015 zelfs.
En ja, uitkeren aan werknemer pas na einde dienstverband, lijkt me logisch.
Vlgs mij kan het uwv je wel helpen met de meeste vragen.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:34

Als er in de CAO staat dat er middels staffel wordt afgebouwd dan heeft ze daar sowieso recht op. Ik zou ze dus wijzen op hun eigen CAO die onderdeel uitmaakt van de arbeidsovereenkomst en dus leidend is.
Vanuit wetgeving is alleen vastgelegd dat er na 24 maanden op 70% moet zijn uitgekomen. In cao’s wordt vastgelegd hoe daar naartoe gewerkt wordt.

Ter illustratie in CAO MBO is vastgelegd 100% 12 maanden en daarna meteen naar 70%.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:37

Deze vraag past beter op STW (School, Studie en Werk), ik verplaats het daar naartoe.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 21:22

Tatyana schreef:
Waarom wordt er geen vervroegde IVA aangevraagd? Bij goedkeuring krijgt de medewerker weer 100% betaald voor de rest van het dienstverband, 75% door UWV en 25% door werkgever.

Voor zover ik weet is IVA 75 procent en er wordt niets aangevuld door de werkgever...

Het "voordeel"' zou zijn dat je niet lastig gevallen wordt door je werkgever maar daar krijg je het UWV voor terug. We zijn er nog niet uit of dat nou zon voordeel is.

En dan kom ik nog steeds op de volgende vragen, hoe zit het dan met transitievergoeding, vakantiedagen etc. Geldt dan hetzelfde als bij "gewoon" einde dienstverband na de twee jaar ziek? Vooropgesteld dat ze dat haalt.....

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:28

Volgens mij is het idd zo dat ze daar pas aanspraak op kan maken bij beëindiging dienstverband.
Daarnaast is het ook handig om eens te googlen op slapend dienstverband. Dat gebeurt bij de cliënten die ik begeleid (2e spoor reïntegratie) helaas ook wel eens....

Indien de werkgever dit niet doet, en dus alle vakantierechten etc uitkeert bij stoppen dienstverband dan zou ik ook IVA overwegen. Ze heeft dan in ieder geval de vakantierechten als geld om nu te gebruiken....

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:32

Inderdaad, is er gestuurd op vervroegde IVA aanvragen en medische informatie opvragen om dit te onderbouwen naar het UWV?
Je bouwt tijdens ziekte volledige vakantiedagen op en bij opnemen tijdens ziekte ( ook vrijstelling van re-integratie) neem je ook volledig op.
Er is pas recht op een transitievergoeding als het dienstverband eindigt na 104 weken, partijen voldoende re-integratie inspanningen hebben geleverd en de WIA of Iva is toegekend. Ook met vervroegde IVA toekenning blijft werknemer onder de loondoorbetaling vallen van de werkgever gedurende 104 weken. Het wordt zoals eerder genoemd verrekend met het salaris wat de werkgever nog door dient te betalen.

Bij eerder overlijden dient de werkgever nog een maandsalaris over te maken en een eindrekening met de vakantiedagen die er nog waren.
Dan is er geen sprake van een transitievergoeding. Vooral veel sterkte. Voor vragen mag je altijd een pb sturen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:34

Vakantiedagen worden inderdaad pas uitbetaald bij einde dienstverband. Ze kan ze wel opnemen, dan krijg je voor die dagen wel 100%

Overlijdensuitkering gaat naar ‘nagelaten betrekkingen’. Partner of minderjarige kinderen. Zijn die er niet, dan is er geen overlijdensuitkering. Resterend salaris en vakantiedagen worden wel uitbetaald en dan komt het in de erfenis.

Transitievergoeding is idd pas na einde dienstverband. Werkgever zal dit idd niet eerder uitbetalen omdat hij hiervoor compensatie krijgt als hij de regels volgt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 14:57

Ik heb eerst maar eens wat vragen op de mail naar haar werkgever gezet, stuk of 8 :D

Kreeg vanmorgen antwoord dat ze dit uitgezet heeft bij 3 verschillende afdelingen dus dat het even kan duren. Geeft niet, ik heb geen haast maar wil graag eea uitgezocht hebben.

Jullie antwoorden ben ik ook blij mee. Vakantiedagen zijn er dus wettelijk en boven wettelijk. Eerst maar eens een overzicht op gevraagd. Ik kan nu in haar personeelsdossier maar daar staat niets in. Dat wordt weer ergens anders bijgehouden.

Iva is een traject waar we nog over dubben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:18

In de cao ggz is het geregeld dat een medewerker 21,7 uur per jaar kan verkopen aan de werkgever (bij fulltime DV). Dat zijn de bovenwettelijke uren.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:25

Voor een eventuele vervroegde WIA aanvraag, wel even rekening houden tot wanneer dat kan: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... -aanvragen

Een WIA-uitkering wordt idd niet standaard door de werkgever aangevuld tot 100%. Soms heeft een werkgever een extra verzekering voor z'n werknemers om een (deel van) het inkomensgat te dichten.

Voor wie daar in geïnteresseert is, zo'n verzekering kan je ook particulier afsluiten. Details daarvan weet ik niet en zullen ook per verzekeraar verschillen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:37

Vakantiedagen en transitie vergoeding worden idd pas uitbetaald na einde dienstverband.

De werkgever moet ook de cao bepalingen aanhouden voor ziekengeld. Mochten jullie de verkorte iva aanvragen kijk dan ook nog eens naar het cao. De wettelijke bepaling is 75% van het geïndexeerde loon voor iemand uit viel door ziekte. Dit wordt betaald door het uwv. Bij sommige cao' s wordt dit door de werkgever aangevuld tot tussen 80 en 100%.

Als het loon boven het maximale dagloon van de WIA is kun je ook uitzoeken of er een hyaat verzekering is afgesloten.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:54

Hoe gaat het TS? Komen jullie er een beetje uit?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 09:10

Nog niet, ik heb haar P&O afdeling een mail gestuurd met een stuk of 8 vragen erin. Kreeg direct antwoord terug dat dit uitgezet werd bij 3 verschillende afdelingen en dat ze de vragen ging verzamelen en dan aan mij terug zou koppelen.

O.a. ook de vraag of de pensioeninhouding aangepast kan worden als ze teruggezet wordt in salaris. Zij heeft niets aan pensioen en in de CAO staat iets daarover. Uiteraard komen ze zelf nergens mee maar ik vraag wel door. Wil voor haar zorgen dat ze zo lang mogelijk onbezorgd door kan leven als dat gaat en dan helpt alles.

Ook die ORT's zijn mij wat onduidelijk waar je dan recht op hebt als dit soort regelingen in gaan.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:28

Heftige situatie, fijn dat je helpt!

Twee suggesties:
- ik lees dat er geen kinderen/partner zijn. Kijk eens of het pensioen nu al uitgekeerd kan worden (is wel tegen een hoog belasting tarief, maar toch);
- doe de werkgever de suggestie of er mogelijkheden zijn om vanuit sociale overwegingen iets te organiseren (ook voor toekomstige situaties). Ze zouden bijv een reserveringsfonds kunnen maken voor personeel met een heftige situatie en dit financieren door (ik noem maar wat) €2 per personeelslid het budget voor het uitje te verlagen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 09:37

Dank Sphinxie, ik heb inderdaad in de mail al gezinspeeld op het sociale aspect en wat zij voor mogelijkheden hebben. Immers, als ik de CAO doorneem ,zijn er best wat zaken mogelijk en om dan slechts plompverloren een brief te sturen dat ze 70 procent krijgt zonder aan te geven wat d emogelijkheden zijn, is wat cru.

Mijn zusje vertelde dat ze, als ze 12,5 jaar in dienst is (dat is volgende maand) ze een budget krijgt wat ze met haar collega's kan besteden. Ter viering van hiervan. Dat is niet aan de orde maar...ook dit staat niet in de CAO, daar moet het namelijk gewoon uitgekeerd worden.

Bedrijf houdt er zo nu en dan wat vreemde gewoontes op na, maar goed als nooit iemand ernaar vraagt of aan de bel trekt, kunnen ze dat gewoon doen.

Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt (zonder CAO), die alles deed wat absoluut niet mocht, niemand trok aan de bel....ja ik uiteindelijk en dat kostte me mijn baan maar dat vond ik toen al niet meer belangrijk.

MarliesV
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:16

IVA kan heel veel rust geven. Weet niet waarom jullie daar aan twijfelen en zal vast een goede reden zijn. Maar heb daar positieve ervaring mee voor zover dat kan in zo'n situatie.
⚠️ MarliesV kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 10:27

MarliesV schreef:
IVA kan heel veel rust geven. Weet niet waarom jullie daar aan twijfelen en zal vast een goede reden zijn. Maar heb daar positieve ervaring mee voor zover dat kan in zo'n situatie.

Omdat op dit moment mij niet helder is waar ze dan op uitkomt (gezien die ORT's) en of er mogelijkheden zijn om het aan te vullen. Ik kan wel van alles in gang zetten om vervroegd afscheid te nemen van haar werkgever maar ik zoek dan liever even uit of er nog mogelijkheden zijn.

Ik krijg ook bijster weinig info van hen of van de bedrijfsarts, laatste gesprek zei die wel dat ze nog wat dingen ging navragen over deze uitkering maar ik heb nooit meer iets gehoord.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:32

Een IVA is in alle gevallen een meest positieve financiële situatie. Er kan eerder afscheid genomen worden van de werkgever als het wordt goed gekeurd. Op dat moment kunnen alle verrekeningen plaats vinden t.a.v. vrije dagen, vergoedingen ect.
En zoals eerder benoemd zijn er verzekeringen die bij een IVA een aanvulling doen.

Als bedrijf zijnde is het het meest voordelig iemand in de IVA uit te laten stromen. Scheelt kosten aan re-integratie en loon. Meeste werkgevers bekijken daarom de vervroegde WIA uitkering graag in situaties waarin dat mogelijk kan zijn.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:44

Daar ben ik het mee eens, dat levert meer op dan nu op de ‘kleine’ dingen inzoomen en antwoorden verkrijgen. Kan nog steeds als er vervroegde IVA wordt aangevraagd. Bijkomend voordeel is ook dat als vervroegde IVA nu nog niet wordt toegekend ,omdat bijvoorbeeld niet genoeg duidelijk is dat er echt geen behandeling meer mogelijk, is je weet waar je op kan sturen richting de WIA aanvraag na 104 weken. Welke informatie vanuit behandelende sector je bv dan nog nodig hebt. Zoals eerder genoemd geeft het heel veel rust en is er voor beide partijen een gezamenlijk belang. Je zou de samenwerking hierin met de werkgever op moeten zoeken om dit duidelijk te maken. Volgens mij heb je te maken met een grote organisatie te maken TS? Dan goed uitzoeken wie hier met jou over kan sparren en besluitvorming heeft, het liefst de casemanager die het re-integratie dossier beheert.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 13:26

_Carien schreef:
Volgens mij heb je te maken met een grote organisatie te maken TS? Dan goed uitzoeken wie hier met jou over kan sparren en besluitvorming heeft, het liefst de casemanager die het re-integratie dossier beheert.

Ja klopt.....en casemanager is ook al een goeie vraag, ze is van hot naar her geschoven. Herstel danwel reintegratie is 100 procent uitgesloten. Mijn zusje is opgegeven, heeft een inoperabele uitgezaaide baarmoederhalstumor. Eigenlijk dachten we dat ze dit jaar al niet zou halen maar het gaat nog niet eens zo verkeerd eigenlijk op dit moment. Geeft ons wat tijd om zaken te regelen.

Ik kan wel echt wat met jullie antwoorden. Die IVA aanvraag lijkt dan ook wel de meest handige oplossing. Ik ga eens kijken of ik een contactpersoon kan vinden binnen haar organisatie die met mij daarover kan en wil sparren.

Mijn zusje zelf is niet in staat met haar bedrijf te communiceren en dat begrijp ik wel gezien de manier van communicatie naar haar toe. En eerlijk hoor, ze is wat bijzonder maar goed dat zijn er meer. Ze is goed in haar werk maar communicatief wat moeizaam. Daar heb ik dan weer iets meer van meegekregen :D :D :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:22

Heel veel sterkte voor je zus en zeker ook voor de rest van het gezin. Ik vind het soms zo bureaucratisch en onmenselijk gaan door grote bedrijven. Dan blijkt vaak echt weet dat je soms echt een nummer bent.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:46

Sterkte daffodil :(:)

Als je zusje die ort structureel verdiende het jaar voor de ziekmelding (en er uiteraard premie over is betaald, maar zou gek zijn als dat niet zo is) wordt deze meegenomen in het uurloon wat verzekerd is voor de WIA.

MarliesV
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:50

Wat een nare situatie voor jullie allemaal.

Hopelijk kan je het zo goed mogelijk regelen voor haar en brengt het wat rust en minder zorgen.
⚠️ MarliesV kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.