Cataloguswaarde zakelijke auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Cataloguswaarde zakelijke auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 00:28

Ik heb al gegoogled, maar kom niet veel verder.

Wij gaan een occassion bestelwagen financial leasen op ons bedrijf. Deze bus heeft een aankoopwaarde van 20.000€ incl btw.
Hij is 2 jaar oud.
Nu zoek ik dus het kenteken op en zie dat die cataloguswaarde 42.000€(!!) is.
Dit heeft natuurlijk invloed op bijtelling, verzekering etc.
Mijn grote vraag is:

Hoe kan het dat die cataloguswaarde zo hoog is? Je gaat me toch niet zeggen dat de wagen in 2 jaar tijd 20.000€in waarde is verloren?

Hoe werkt dit?
Is er iemand die dit weet?

Brainless
Amazone

Re: Cataloguswaarde zakelijke auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 03:06

Is hij echt 2 jaar oud? Of is hij 2 jaar terug geïmporteerd?
Weet je ook zeker dat hij 20K incl BTW is?
De meeste bedrijfsauto's worden nl aangeboden excl. BTW.

Je moet even nakijken of nieuwwaarde in of ex BTW is.
42000 - 21% = 33K
Maar dit kun je ook even met je adviseur/boekhouder bespreken.

Je kan ook kijken of je een goedkopere aanschaft zonder financial lease.. een VW Transporter van 2006/7 kost ca 2000E

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 11:39

Hij is van 25-1-2018, als ik het kenteken opzoek komt hij op:
'Dit voertuig had destijds een nieuwprijs vanaf €42.209,-
en is een origineel Nederlandse bestelwagen.'

Hij is niet ingevoerd en staat bij de dealer die hem ook al nieuwe wagen verkocht.
Daar halen wij hem nu vandaan.
Kopen is geen optie. we hebben een startend bedrijf. Opzich ook niks tegen leasing, zeker niet als hij na 4 jaar van mij wordt. En ja je betaald extra maar dat geeft niet.
Gaat erom dat er nu een aankoopbedrag berekend is van 16.000 euro en een beetje (ex btw) en inclusief BTW dus 20.000 euro.
Die BTW krijgen we terug.
Maar dan is de auto dus in 2 jaar tijd 20.000 euro verloren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:41

Op zich klinkt dat voor mij niet irreëel.. Ok, €20.000 is misschien wat veel, maar zeker in de eerste jaren verliest een auto vrij snel veel waarde. Simpelweg omdat ie van nieuw naar gebruikt gaat.
Heb je al eens bij Autotelex gekeken? Daar kun je de waarde opvragen.

Jolliegirl
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:45

Het moment dat jij met een dealernieuwe auto wegrijd bij de dealer issie al bekant 10k minder waard....

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:47

Heb je prijs opgezocht bij https://www.rdw.nl ?
Daar staat nl de echte waarde waarover je moet gaan betalen.

Brainless
Amazone

Heb je prijs opgezocht bij https://www.rdw.nl ?
Daar staat nl de echte waarde waarover je moet gaan betalen.

Lara_Silver

20'000 waardeverlies in twee jaar is heel normaal hoor.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:52

Dit zie je vaker, cataloguswaarde kan onwijs verschillen van de prijs van de occasion.
als de auto destijds 40k gekost heeft, en je schrijft hem in 5 jaar af, daalt de waarde dus zo'n 7,5k per jaar. zit je voor 2 jaar al op 15k. ik lees ook niks over een eventuele BPM, die zit vaak in de cataloguswaarde verrekend.

als je de bijtelling wilt voorkomen, want dat is denk ik het pijnpunt, zorgen dat je niet meer dan 500km per jaar privé rijdt en een sluitende km registratie hebt (of verklaring geen privégebruik).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 13:03

Uiteraard gaat onze boekhouder ervoor zorgen dat we de meeste gunstige fiscale situatie verkrijgen.. Die weet alles van bijtelling, investeringsaftrek etc etc. Ik niet :)
alleen ik kon me niet voorstellen dat een bedrijfswagen zo duur is om nieuw aan te schaffen.
En busjes zijn best wel waarde vast. Ik weet dat als je zoiets nieuw koopt en je rijdt de showroom uit, dat het ding gelijk duizenden euros minder waard is.. maar dat het zo'n verlies zou zijn besefte ik even niet.

De volkswagen dealer heeft ons in onze orientatie tijd uitgelegd dat een bedrijfswagen helemaal niet interessant is voor een particulier omdat je als particulier veel meer moet dokken voor zon wagen dan dat je doet als bedrijf zijnde. Zit hier nog een verschil in?

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:48

Hutcherson schreef:
En busjes zijn best wel waarde vast.

Juist niet.
Ze dalen veel meer in waarde vergeleken met een personen auto.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:05

Voor het geld wat je hier neerzet, een bus van 42.000 nieuwwaarde is een behoorlijk luxe bus.

Ik zou zeker als starter kijken of je al die luxe nodig bent. Vergeet niet dat je elke euro die je niet hoeft te betalen in je zak kan houden. Een nieuwe Renault master koop je bijvoorbeeld rond de 20.000 euro ex btw.

Als je privé gaat rijden in de bus dan heb je te maken met bijtelling.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:38

Klopt t wel dat je nu nieuwprijs gaat betalen aan bijtelling? Meestal krijg je een voordeliger voorstel als je een oudere auto in de lease krijgt

En een nieuwe is dan misschien wel voordeliger dit is een dikke uitvoering https://www.leaseplandirect.nl/lease-au ... uitrusting

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:53

MarjanB schreef:
Klopt t wel dat je nu nieuwprijs gaat betalen aan bijtelling? Meestal krijg je een voordeliger voorstel als je een oudere auto in de lease krijgt

En een nieuwe is dan misschien wel voordeliger dit is een dikke uitvoering https://www.leaseplandirect.nl/lease-au ... uitrusting

Bijtelling en lease zijn 2 compleet verschillende lasten. Lease betaal je voor het gebruik van de auto aan de garage. Bijtelling is belasting die je aan de belastingdienst betaald om privé met een auto te mogen rijden.

De bijtelling gaat bij jonge auto’s altijd over de cataloguswaarde. Dit bedrag kan je dus niet aanpassen.

Een auto kan zeker 20.000 in waarde verliezen in 2 jaar tijd. Het grootste verlies is als je de garage uit rijd en dan is de staat van de auto en de km stand ook nog van belang.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:03

Wij hadden dit geintje ook. Gekozen om niet privé ermee te rijden. Wij hadden toen een transporter van 2 jaar oud. Geloof dat de bijtelling toen zo'n 4800 euro per jaar was. Is al even geleden.

Hebben er gewoon een auto naast gekocht. Goedkoper in ons geval.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:05

Wij leasen ook een bus betalen geen bijtelling.
Wij rijden er niet privé mee bus van 7 meter beetje onhandig. Dus hebben bij de belastingdienst verklaring niet privé gebruik aangevraagd. Wij mogen er geen km privé mee rijden nu maar dat doen wij zoiezo niet.
Maar betalen dus ook geen bijtelling. Scheelt een hoop

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:05

Je kunt een bestelbus gewoon op je privénaam zetten en toch zakelijk de kosten af trekken. Alleen heb je dan geen bijtelling. Kan jouw boekhouder je alles over vertellen.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:06

janderegelaa schreef:
Je kunt een bestelbus gewoon op je privénaam zetten en toch zakelijk de kosten af trekken. Alleen heb je dan geen bijtelling. Kan jouw boekhouder je alles over vertellen.

Klopt, 19cnt per kilometer.
Maar privé geldt het kwart tarief niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 15:28

robert45 schreef:
Voor het geld wat je hier neerzet, een bus van 42.000 nieuwwaarde is een behoorlijk luxe bus.

Ik zou zeker als starter kijken of je al die luxe nodig bent. Vergeet niet dat je elke euro die je niet hoeft te betalen in je zak kan houden. Een nieuwe Renault master koop je bijvoorbeeld rond de 20.000 euro ex btw.

Als je privé gaat rijden in de bus dan heb je te maken met bijtelling.

Ik ben zelf geen starter. Het gaat om een startend bedrijf. Echter is het het tweede bedrijf.. Of dit wel of niet betaald kan worden is geen discussiepunt. Ik vroeg me gewoon af hoe dat kan dat de cataloguswaarde zo kan afwijken na 2 jaar.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 15:28

janderegelaa schreef:

Dat weet ik. Dat is de vraag niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 15:30

Stephanie_M schreef:
MarjanB schreef:

Bijtelling en lease zijn 2 compleet verschillende lasten. Lease betaal je voor het gebruik van de auto aan de garage. Bijtelling is belasting die je aan de belastingdienst betaald om privé met een auto te mogen rijden.

De bijtelling gaat bij jonge auto’s altijd over de cataloguswaarde. Dit bedrag kan je dus niet aanpassen.

Een auto kan zeker 20.000 in waarde verliezen in 2 jaar tijd. Het grootste verlies is als je de garage uit rijd en dan is de staat van de auto en de km stand ook nog van belang.

Staat van de auto is echt zo goed als nieuw. Die vorige eigenaar is er heel zuinig op geweest. Verder zit er niet ontzettend veel luxe op/aan. Het is een sport variant maar voor de rest geen leren bekleding oid.
Hij heeft 27.000 op de teller. Tis een diesel.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:41

Hutcherson schreef:
janderegelaa schreef:

Dat weet ik. Dat is de vraag niet.

Je stelt hem een stukje terug anders wel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 22:59

janderegelaa schreef:

Die vraag is anders bedoeld. Het gaat om de catalogusprijs. Ik heb wel eens ergens gehoord... Van de volkswagendealer, dat een bedrijfswagen kopen/leasen niet te betalen is voor een particulier. Hij doelde daarmee op de cataloguswaarde, bpm en wegenbelasting.
Dus ik dacht: wellicht is het voor een bedrijf veel goedkoper dan als particulier.

Ik heb op dit moment een private lease contract en die auto staat ook niet zakelijk omdat ik er ook heel veel prive mee rijdt. Ik hou de zakelijke km bij en die worden dan eind vh jaar *0,19 cent de kilometer overgeboekt.
Dan heb je de bijtelling niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:07

Hutcherson schreef:
janderegelaa schreef:

Die vraag is anders bedoeld. Het gaat om de catalogusprijs. Ik heb wel eens ergens gehoord... Van de volkswagendealer, dat een bedrijfswagen kopen/leasen niet te betalen is voor een particulier. Hij doelde daarmee op de cataloguswaarde, bpm en wegenbelasting.
Dus ik dacht: wellicht is het voor een bedrijf veel goedkoper dan als particulier.

Ik heb op dit moment een private lease contract en die auto staat ook niet zakelijk omdat ik er ook heel veel prive mee rijdt. Ik hou de zakelijke km bij en die worden dan eind vh jaar *0,19 cent de kilometer overgeboekt.

Je had het ook over de bijtelling.

Je mag je grijs kenteken auto privé zetten en mits je een bepaald aantal zakelijke kilometers rijdt, hem zakelijk aftrekken. Ik doe dat ook. Alle onderhoud, brandstoffen, verzekering etc. Staan zakelijk en aan het eind van het jaar moet ik 1 keer 1200 btw meer betalen voor privégebruik en dan is het goed.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 00:48

janderegelaa schreef:
Hutcherson schreef:

Je had het ook over de bijtelling.

Je mag je grijs kenteken auto privé zetten en mits je een bepaald aantal zakelijke kilometers rijdt, hem zakelijk aftrekken. Ik doe dat ook. Alle onderhoud, brandstoffen, verzekering etc. Staan zakelijk en aan het eind van het jaar moet ik 1 keer 1200 btw meer betalen voor privégebruik en dan is het goed.

Dat klinkt gunstig.
Ik dacht dat je enkel zakelijke kilometers x 0,19 cent kon opvoeren als
Kostenpost. Alle kosten voor bv de privatelease zijn nu priveopnames. Geen idee hoe dat verder achter de schermen gaat. Ik heb een goede register belastingadviseur die echt alles weet. Dus daar vertrouw ik op.
Maar je kunt dus een bedrijfswagen (wanneer is het grijs kenteken? We hebben een enkele cabine bedrijfswagen) prive zetten en toch btw en kosten voor de wagen aftrekken van de omzet zonder de bijtelling te betalen? En dan betaal je eenmalig een bedrag btw?
Die regeling ken ik niet. Klinkt ook te gunstig eigenlijk.

Het wordt onze prive auto en zakelijke. Dus ga ermee met paard op stap en ik werk er dagelijks mee.

Ik heb trouwens anders kentekens gecontroleerd van gelijke bestelwagens. Ze komen allemaal rond de 35-40k.
Er zit niet heel veel luxe op. Zelfs zonder meegespoten bumpers etc komen ze boven de 35k.
Klinkt gek maar dat stelt me ergens gerust. Want ik vond onze bus niet onwijs luxe. Wel leuk ingericht en hier en daar leuke technologie. Maar niks heel bijzonders.