Is een paardenopleiding leuk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fluttershy

Is een paardenopleiding leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 11:45

Goedemorgen Bokkers!

Voordat mensen zich storten op het feit dat dit een van de nuttelooste opleidingen is, daar ben ik me heel goed van bewust!

Sorry voor de lap tekst :Y)

Kleine schets van mijn situatie:
Ik ben van oorsprong een havist, altijd in de topklassen gezeten totdat ik moest gaan meebetalen aan mijn paard en 3 dagen (soms 4) ging werken. Ik had geen tijd meer voor school en in combinatie met geen vriendinnen zakten zowel mijn cijfers als mijn motivatie dramatisch. Ik heb toen de keuze gemaakt na het inslapen van mijn paard een jaar te focussen op school. Echter zat ik in het vierde jaar en ik had er zoveel moeite mee... Het lukte gewoon niet dus heb ik besloten naar het MBO te gaan, achteraf heb ik daar vreselijk veel spijt van maar dat terzijde.

Maar toen kwam de keuze, welke MBO? Ik heb nooit een traject gehad met beroepskeuzes en heb dus voor een technische opleiding gekozen omdat dat mij wel aantrok. Deze opleiding zat naast mijn havo school dus ik zou dan in contact kunnen blijven met mijn vrienden. Ik zit nu in het eerste jaar van Bouwkunde en ik vind het vreselijk. Ik zit met allemaal jongens en als echt “meisje meisje” val ik gewoon enorm uit de mand. De stof die we leren is ook gewoon simpelweg niet interressant en het boeit me ook niet zoveel.

Nu ga ik dus switchen. Die keuze staat al eigenlijk vast. Ik heb al meerdere opleidingen bekeken maar echt niks spreekt me aan. Mede omdat er ook en opleiding in mij hoofd spookt die me wel heel erg aanspreekt en leuk lijk, de paardenhouderij van Terra.
Voordat ik verder ga! Even een duidelijke headsup; het staat zo goed als vast dat ik gewoon een HBO stude en misschien nog wel Universiteit ga doen na mijn MBO. Ik wil heel graag een bedrijfskundige opleiding gaan doen op het HBO zodat ik daar later mijn beroep ook van kan maken.

Ik moet dus nu een MBO kiezen voor het papiertje. Ik ben 24/7 bezig met paarden en heb een plek met een onwijs gaaf paard die ik kan rijden en begeleid word met als doel over 4 jaar grandprix voorbereid te zijn. Mijn droom is natuurlijk in de paarden kunnen werken. En anders na mijn HBO een gewone baan en op gegeven moment als ik dan financieel goed zit een kleinschalig bedrijfje er naast houden.

Ik zoek dus gewoon en leuke opleiding waar mijn passie ligt. Het lijkt me echt geweldig als al mijn klasgenoten dezelfde passie hebben en ik er veel mee bezig kan zijn en veel kan leren. Zodat ik de kennis ook later goed kan gebruiken.

Zijn er bokkers met meningen of ervaringen over deze opleiding? Mijn keuze staat zeker nog niet vast en zal ook zeker deze meningen meenemen in mijn keuze.

purny

Re: Is een paardenopleiding leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:47

Een advies. Niet doen. Persoonlijk snap ik nog steeds niet waarom deze soort opleidingen nog worden aangeboden aangezien er geen droog brood mee te verdienen is.

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 11:48

purny schreef:
Een advies. Niet doen. Persoonlijk snap ik nog steeds niet waarom deze soort opleidingen nog worden aangeboden aangezien er geen droog brood mee te verdienen is.

Ben ik helemaal mee eens. Ik doe de opleiding ook niet om later mijn beroep van te maken. Puur voor het papiertje en de kennis.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:50

Fluttershy schreef:
purny schreef:

Ben ik helemaal mee eens. Ik doe de opleiding ook niet om later mijn beroep van te maken. Puur voor het papiertje en de kennis.

Wil je 2 keer je geld uitgeven voor een opleiding of wil je het in 1 keer? Het maakt mij niet uit maar ik zou er wel aan denken

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:51

Allereest, welk niveau MBO? 1,2,3, of 4?
Ik raad je aan een commerciële opleiding te kiezen (accountmanager oid) en daarna (hippische) bedrijfskunde/commerciele economie. Uiteindelijk is ook de paardenwereld commercieel gericht. Dan kan je ook de niet-paardenwereld in mocht het niks worden.

Dromen mag, maar denk er goed over na. Je verhaal klinkt nog erg penny als ik eerlijk ben.
Als je slim bent, doe je het niet. Ook zonder een paardenopleiding kom je er wel.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:52

Ik heb paardenhouderij gedaan en ik adviseer iedereen het niet te doen. Leuke opleiding hoor en een hoop lol gehad, maar die opleiding is gewooon niet persee nodig om de paarden in te gaan. Sterker nog, vrijwel iedereen is of wat anders gaan doen na die tijd als opleiding, of werkt maar niet in de paarden

Toen men begon met de opleiding was grofweg al duidelijk wie in de paarden ging werken en wie uiteindelijk niet. Alle mensen die familie/ouders in de paarden hadden doen dit, alle anderen die paarden als hobby hadden hebben dat nu nog.

Ik zou dan denk ik eerder voor een management opleiding kiezen en vanuit daar kijken of je de paarden in kunt bijv

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:53

Zelf heb ik ook een MBO-opleiding gedaan voor 'de leuk'. Ik moest MBO afronden wilde ik naar het HBO kunnen en heb op het MBO gekozen voor een opleiding die ik gewoon leuk vond. Drie jaar was snel voorbij en nu doe ik HBO met oog op écht mijn beroep hiervan maken. :j

Ik zat toen ook te twijfelen tussen Paardenhouderij en de opleiding die ik uiteindelijk heb gedaan. Niet gekozen voor Paardenhouderij omdat ik niet achter de klassieke stallingen sta met weinig buiten en daar wilde ik niets over leren. Maar als je het gewoon doet voor het papiertje - waarom niet?

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:54

Puur voor het papiertje is het wel prima te doen. Mensen die ik ken die het doen of hebben gedaan hebben wel altijd een leuke tijd gehad en veel geleerd. Maar diezelfde mensen zijn veder gaan studeren in andere richtingen.

Maar ondanks dat het een leuke opleiding is heeft het huiswerk en dergelijke wel gewoon tijd en moeite nodig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:55

Lisanne_M schreef:
Puur voor het papiertje is het wel prima te doen. Mensen die ik ken die het doen of hebben gedaan hebben wel altijd een leuke tijd gehad en veel geleerd. Maar diezelfde mensen zijn veder gaan studeren in andere richtingen.

Maar ondanks dat het een leuke opleiding is heeft het huiswerk en dergelijke wel gewoon tijd en moeite nodig.

Ik weet niet hoe het nu zit qua stufi. Maar ik persoonlijk zou me niet in de schulden steken met een opleiding waar gewoon bijna geen werk in is te vinden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:57

Ga gewoon nu je een opleiding bedrijfskunde doen en dan kun je altijd die kennis gebruiken bij een paardenbedrijf.
Zoveel extra kennis doe je niet op bij de Mbo opleiding die je zelf al opdoet als je wat met paarden doet.

De meeste paardenbedrijven zoeken voor het "gewone" werk vaak iemand met veel ervaring ipv dat ze een MBO diploma moeten hebben.
Je kan dan beter naast je HBO studie een weekend baantje nemen bij een paardenbedrijf.
Dan leer je veel meer in de praktijk.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:57

purny schreef:
Lisanne_M schreef:

Ik weet niet hoe het nu zit qua stufi. Maar ik persoonlijk zou me niet in de schulden steken met een opleiding waar gewoon bijna geen werk in is te vinden.

Bij het mbo is je een gift als je slaagt. Maar dat is natuurlijk de keuze van ts. Ik doe zelf geen paardenhouderij.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:58

Voor alleen een papiertje is het helemaal zonde. Ik heb zelf ook paardenhouderij gedaan maar had ik het maar nooit gedaan. Ik zat net als jij in hetzelfde pakket. Ik wou graag de sportopleiding doen maar liep op krukken dus moest snel wat anders zoeken.

Online kun je ook een beroepskeuze test doen. Kijk daar eens na. En zoek iets wat beter aansluit wat je uiteindelijk op het hbo wilt gaan doen.

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 12:05

Hee erg interressant alle antwoordan dankjewel!

Volgensmij heb ik mijn verhaal iets t langdradig en onduidelijk gemaakt. Ik zoek echt een opleiding puur voor het papiertje. Ik wil na mijn MBO absoluut NIET de paardenwereld in en mijn leven lang me een onzekere baan gaan werken. SchoolKosten zullen altijd blijven natuurlijk. Maar daar ga ik in principe niet mijn keuze van afhangen. Als je dan kijkt naar welke opleiding je meer “waard aan je geld” hebt dan is dit natuurlijk niet de beste keuze.

Isabel_k schreef:
Zelf heb ik ook een MBO-opleiding gedaan voor 'de leuk'. Ik moest MBO afronden wilde ik naar het HBO kunnen en heb op het MBO gekozen voor een opleiding die ik gewoon leuk vond. Drie jaar was snel voorbij en nu doe ik HBO met oog op écht mijn beroep hiervan maken. :j

Ik zat toen ook te twijfelen tussen Paardenhouderij en de opleiding die ik uiteindelijk heb gedaan. Niet gekozen voor Paardenhouderij omdat ik niet achter de klassieke stallingen sta met weinig buiten en daar wilde ik niets over leren. Maar als je het gewoon doet voor het papiertje - waarom niet?

Tja zo sta ik er dus ook in. Welke opleiding heb jij gedaan?

Autumnn schreef:
Allereest, welk niveau MBO? 1,2,3, of 4?
Ik raad je aan een commerciële opleiding te kiezen (accountmanager oid) en daarna (hippische) bedrijfskunde/commerciele economie. Uiteindelijk is ook de paardenwereld commercieel gericht. Dan kan je ook de niet-paardenwereld in mocht het niks worden.

Dromen mag, maar denk er goed over na. Je verhaal klinkt nog erg penny als ik eerlijk ben.
Als je slim bent, doe je het niet. Ook zonder een paardenopleiding kom je er wel.

Kijk hier heb ik veel aan. Ik doe niveau 4.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:13

Ik deed Redactioneel Medewerker. Hier leerde je schrijven en video's maken. Heel interessant maar op MBO-niveau nauwelijks werk in te vinden. Dan hebben bedrijven liever een HBO'er.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:14

Als je echt de paarden in wil kan je beter een goede stage/ trainingsplek zoeken en een opleiding doen die geld in het laatje brengt, zoals hierboven ook is aangeraden. Die "paardenopleidingen" stellen niet zoveel voor ( net als meer MBO opleidingen als het om werk vinden gaat).; een goede stageplek op een gerenommeerde stal is te verkiezen; daar leer je echt in de praktijk en dat is waar het bij de paarden toch hoofdzakelijk om gaat. Als je dat kan combineren met een opleiding bedrijfskunde kom je beslagen ten ijs en kan je ook buiten de paardenwereld aan het werk. Je kan de paarden beter als hobby houden, dan blijft het leuk, maar wel zorgen dat er genoeg centen binnenkomen om het te bekostigen.

Ik weet nog wel een paar fijne plekken in Portugal bij grootmeesters op dressuurgebied. :o

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 12:18

ElCid schreef:
Als je echt de paarden in wil kan je beter een goede stage/ trainingsplek zoeken en een opleiding doen die geld in het laatje brengt, zoals hierboven ook is aangeraden. Die "paardenopleidingen" stellen niet zoveel voor ( net als meer MBO opleidingen als het om werk vinden gaat).; een goede stageplek op een gerenommeerde stal is te verkiezen; daar leer je echt in de praktijk en dat is waar het bij de paarden toch hoofdzakelijk om gaat. Als je dat kan combineren met een opleiding bedrijfskunde kom je beslagen ten ijs en kan je ook buiten de paardenwereld aan het werk. Je kan de paarden beter als hobby houden, dan blijft het leuk, maar wel zorgen dat er genoeg centen binnenkomen om het te bekostigen.

Ik weet nog wel een paar fijne plekken in Portugal bij grootmeesters op dressuurgebied. :o

Ik hoef niet de paarden in. Ik doel gewoon op een normale kantoorbaan met goed salaris. Stel ik doe het later als hobby goed dan wil ik het misschien groter maken.Maar dat is geen must. Maar dan zitten we te denken over twintig jaar.

Ik houd je naam even in gedachten ivm stage!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:20

Dan zou ik eerder voor office assistant gaan of beleidsmedewerker

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:23

Er is toch niks mis met een 'pret' studie volgen als dat je enige doel ermee is? Een papiertje halen en een leuke tijd hebben!

Nu ben ik helemaal niet thuis in de studies...nooit gestudeerd ook. Maar heb je dat MBO papier nodig om een HBO te kunnen doen?

Want anders zou je ook gelijk Hippische bedrijfskunde gaan doen?

Als die studie er 'in mijn tijd' was geweest, had ik die zeker gedaan!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:30

Je kan best mbo paardenhouderij niveau vier doen . Maar dan zou ik voor bbl versie gaan en niet voor de bol .
Met de bbl ben je feitelijk gewoon in dienst bij een bedrijf en heb je 1 dag school en verdien je dus gewoon geld terwijl je je mbo papiertje binnenharkt . Dus dan kun je drie jaar lang sparen voor de studiekosten van je hbo opleiding terwijl jij je mbo opleiding voltooid .

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 12:31

Sure_lee schreef:
Er is toch niks mis met een 'pret' studie volgen als dat je enige doel ermee is? Een papiertje halen en een leuke tijd hebben!

Nu ben ik helemaal niet thuis in de studies...nooit gestudeerd ook. Maar heb je dat MBO papier nodig om een HBO te kunnen doen?

Die insteek heb ik ook. Snap ook heel goed als dat erg Penny overkomt. Je kan alleen op het HBO komen met :
-een Havo diploma
-een diploma van Mbo niveau 4
- de 21+ test

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:32

Fluttershy schreef:
Sure_lee schreef:

Die insteek heb ik ook. Snap ook heel goed als dat erg Penny overkomt. Je kan alleen op het HBO komen met :
-een Havo diploma
- de 21+ test

Zie mijn bericht even .

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:34

Als ik het goed begrijp, maakt het dus niet uit welke MBO opleiding je nu gaat doen. Elke MBO niveau 4 opleiding is voldoende om daarna naar HBO Bedrijfskunde te gaan?
Zo ja, dan zou je het best kunnen doen, dan heb je hopelijk in ieder geval een leuke tijd de komende jaren.

Aan de andere kant, als je op safe wil spelen, dan zou ik nu alvast voor een commerciële opleiding gaan zoals office assistant, accountingmanager of iets in die richting.
Mocht je dan om wat voor reden dan ook toch niet meer naar het HBO willen gaan (misschien ben je tegen die tijd helemaal klaar met studeren, is je financieel situatie anders, of wat dan ook), dan heb je alvast een papiertje op zak waar je wat meer aan hebt :)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:34

Absolem schreef:
Je kan best mbo paardenhouderij niveau vier doen . Maar dan zou ik voor bbl versie gaan en niet voor de bol .
Met de bbl ben je feitelijk gewoon in dienst bij een bedrijf en heb je 1 dag school en verdien je dus gewoon geld terwijl je je mbo papiertje binnenharkt . Dus dan kun je drie jaar lang sparen voor de studiekosten van je hbo opleiding terwijl jij je mbo opleiding voltooid .

Dit vind ik inderdaad dan wel een goed idee! Dan ben je toch lekker met de paarden bezig maar haal je wel je papiertje.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:36

Fluttershy schreef:
Sure_lee schreef:

-een Havo diploma
- de 21+ test

Ah oké, die andere 2 opties zijn niet mogelijk? Kost wellicht minder tijd dan een MBO niveau 4 opleiding?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:37

Je wilt dus doorstuderen? Dan zou ik een logische vooropleiding gaan doen. Heb je in de toekomst veel meer aan. Stel je voor dat je over tien jaar een sollicitatie hebt en ze vragen waarom je in hemelsnaam voor een paardenopleiding gekozen hebt. Wat ga je dan antwoorden? Voor de leuk, voor een papiertje? Daar zou ik niet heel enthousiast van worden als toekomstig werkgever. Een aansluitende opleiding geeft ook wellicht vrijstellingen. Dus je kunt sneller afstuderen of je hebt tijd om te rijden. Ik reed drie paarden tijdens mijn mbo en hbo opleiding. Het was eigenlijk te makkelijk. Wel blij dat ik geen paarden opleiding heb gedaan.