Op zoek naar nieuwe baan/solliciteren, geef jij het aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Birgit__

Op zoek naar nieuwe baan/solliciteren, geef jij het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 10:05

Ik werk nu iets meer dan een jaar bij mijn huidige werkgever. Dit is mijn eerste echte baan na mijn studie. Echter ben ik heel erg zoekende en heb ik nooit geweten wat ik nou leuk vind om te doen en wat voor werk nou bij mij past. Nu heb ik hier een jaar gezeten en heb het de laatste maanden al niet meer naar mijn zin. Zowel de werkzaamheden niet als het team ligt mij niet lekker. Ik houd het nog wel even vol, maar heb wel de knoop doorgehakt om actief te gaan solliciteren.

Momenteel heb ik bij een bedrijf een sollicitatieproces lopen en heb in de tweede week van februari mijn tweede gesprek. In principe ligt hier het probleem niet, de gesprekken worden in de ochtend voor werktijd gehouden om mij tegemoet te komen. Echter, misschien wordt dit iets of juist niet en moet ik verder solliciteren eventueel onder werktijd.

Dan ook hier mijn vraag: informeren jullie op je huidige werk dat je op zoek bent naar ander werk of al actief aan het solliciteren bent? Bij mijn vorige (bij)baan heb ik het gewoon verteld omdat het voor iedereen een logische stap was als ik een 'echte' fulltime baan zou gaan zoeken.
Mijn dubio: Ik heb morgen een gesprek met mijn baas (maandelijks een op een overleg). Zal ik open kaart spelen? Of houd ik nog even mijn mond? misschien goed om te weten dat ik een vast contract heb hier, dus ik maak me niet zo'n zorgen om ontslagen te worden. Wel ben ik bang voor scheve verhoudingen op de werkvloer, maar die is nu ook al niet optimaal..

Ik hoor graag wat jullie in zo'n of in je eigen situatie zouden doen :)

Anoniem

Re: Op zoek naar nieuwe baan/solliciteren, geef jij het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:19

Zoals ik het lees zou ik het gewoon melden, je kunt toch aangeven waardoor je het niet meer naar je zin hebt. Misschien voor hun ook een goed aandachtspunt. Als het goed is houdt je leidinggevende dit ook voor zich, dus je andere collega's hoeven het helemaal niet te weten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:20

Ik zou het zelf niet doen als er nog een stuk onzekerheid aan vast hangt. Stel dat je nog een jaar bezig bent met solliciteren. Je werkrelatie wordt toch anders..

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:22

Ik zou het pas aangeven als je iets anders gevonden hebt, dit kan natuurlijk wel zorgen voor slechtere werksfeer etc ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:23

upendo schreef:
Ik zou het zelf niet doen als er nog een stuk onzekerheid aan vast hangt. Stel dat je nog een jaar bezig bent met solliciteren. Je werkrelatie wordt toch anders..

Precies daarom geef ik het dus nooit aan. Als ze weten dat je weg wilt, dan ben je in feite al half weg. Ik meld het altijd pas als ik een toezegging heb van de volgende werkgever.
Bovendien heb je ook altijd nog te maken met een opzegtermijn, dus netjes afronden gaat sowieso wel lukken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:23

Ik zou het ook niet doen, tenzij je hoopt dat er dan op je huidige plek het een en ander zal veranderen zodat je daar wel weer op je plek zit (heb je daar naar gekeken of kan je er sowieso niet vinden wat je zoekt?) Anders pas aangeven als je het contract van je nieuwe baan hebt.
Ik zou het wel lastig vinden als werkgever als ik ook niet de mogelijkheid had gekregen om het beter voor je te maken, maar als je denkt dat dat sowieso niets wordt, dan zou ik het voor je houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:32

Pas aangeven als je zo ver bent dat je kunt gaan opzeggen. Anders gewoon paar uur vrij nemen in je huidige baan met eventuele gesprekken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:32

Ik zou bij mijn manager duidelijk aangeven welke punten in mis in mijn huidige werk, waar ik gelukkig van word en waar niet van. Ik zou niet meteen vertellen dat ik om me heen aan het kijken ben, maar wel de verwachtingen managen. Dat het niet koud uit de lucht komt vallen als je ineens weg gaat.

Ik hou bij mijn medewerkers ook van een open gesprek. Als ze iets niet bevalt, kunnen we kijken wat we daar nog aan kunnen doen. Liever een huidige medewerker tevreden stellen door het aanpassen van werkzaamheden, dan weer een geheel nieuwe moeten zoeken en inwerken. Maar ik weet niet of er bij jou nog mogelijkheden zijn om je werk leuker te maken.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:34

Ik heb dat ook niet gedaan. Wel besproken dat ik bijvoorbeeld behoefte had aan wat meer uitdaging etc en met mijn leidinggevende gekeken hoe we daar vorm aan konden geven.
Toen dat niet het gewenste effect had rustig om me heen gaan kijken en het pas verteld toen ik een mondeling akkoord had.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 10:34

Bedankt voor jullie reacties :)

Ongeveer een half jaar geleden heb ik ook al in zo'n situatie gezeten. Dit wel aangegeven en na een prima gesprek met mijn baas was na enkele weken de wel bekende sleur weer terug.. Ook is het een redelijk klein team waar ik met een paar man niet goed klik. Het is te doen, maar ik merk dat ik steeds meer op mijn tenen begin te lopen. Ook wil ik graag proeven van een andere werkgebied wat ik als junior ook zeker denk te moeten onderzoeken waar mijn sterktes en zwaktes liggen.

Verder kiezen de meeste voor niet zeggen. Mocht in februari het iets worden bij het 'nieuwe bedrijf', dan heb ik inderdaad nog een maand opzegtermijn.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:43

Ik zou het niet aangeven, zoals hierboven al gezegd: Je werk relatie wordt anders met je werkgever en je collega's. Afgelopen jaar veel wisseling gehad in collega's en iedereen maakte het pas bekend aan werkgever/leidinggevende als ze daadwerkelijk een andere baan hadden. Van sommigen wist ik het, omdat ze mij dat in vertrouwen hadden verteld.

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:53

Bij mijn vorige werkgever heb ik het in eerste instantie niet direct aangegeven.
Ik verveelde mij rot en ook collega's begonnen vervelend te doen.

Ik heb mijn oud manager die op een andere afdeling werkte wel ingelicht en gevraagd of hij mijn referentie wilde zijn. Verder wist een anderen collega waarmee ik nauw samenwerkte dat ik bezig was.
Pas toen ik twee anderen baan opties had heb ik dit gemeld bij mijn direct leidinggevende.
De zweer veranderde enorm en ik ben blij niet eerder het te hebben aangegeven. Het werk werd er niet leuker op.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:55

Ik heb er ook voor gekozen het pas te vertellen toen ik zekerheid had.
In mijn situatie was ik ZZP onder een overkoepelende naam en was mijn naaste collega tevens de "baas" van het geheel (diverse ZZP'ERS en locaties, wij deelden met z'n tweeën onze locatie, ook qua huur).
Ik wilde in een andere regio werk zoeken en verhuizen, ivm partner en diverse redenen. Ik werk echter in een lastige branch en voor hetzelfde geld was ik 2 jaar op zoek voor ik iets vond. Dus ik hield me stil om geen vroegtijdige onrust en rare verhoudingen te creëren.
Uiteindelijk had ik binnen 3 maanden na het besluit een toezegging voor een baan en toen wel meteen om de tafel gegaan. Vreselijk moeilijk, maar dan was er voldoende tijd om op zoek te gaan naar oplossingen en vervanging.

Mijn vriend is ook in stilte elders gaan solliciteren omdat hij ook nog geen zekerheid had. Erg lastig om gesprekken te plannen rond een fulltime baan, maar uiteindelijk wel gelukt.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:02

Wat de rest eigenlijk ook zegt, nog niets aangeven. Als dit afketst dan is de werksfeer misschien nog vervelender.

Op mijn vorige werk wilde ik in eerste instantie ook niets zeggen, pas als ik duidelijkheid had. Tot mijn teamleider de dag voor ik het gesprek op mijn huidige werk had naar mij toe kwam, dat ze iemand zocht om twee dagen in de week naar de kleutergroep te gaan (BSO, geen onderwijs), en onder andere aan mij dacht. Omdat ik wist dat de kans vrij groot was dat het allemaal door zou gaan, zelfs zonder gesprek, haar toch ingeseind dat ik dat gesprek zou hebben. Vooral omdat ik het zonde vind om iemand 2 maanden op een andere groep te zetten, die daarna weg is. Dit heeft haar doen besluiten om juist mij daar te zetten (volgens mij juist voor de rust op mijn 'oude' groep). Het gesprek verliep inderdaad zoals verwacht, en nu iets meer dan een jaar werk ik hier en sinds kort ook soort van promotie gemaakt. Mijn teamleider daar wist wel dat ik meer wilde, en er dus een kans zou zijn dat ze me kwijt zou raken, maar in eerste instantie probeerde ik dat intern.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:12

Ik zit in dezelfde situatie. Echter heb ik gekozen om het wel te vertellen. Ik heb het nog zeker naar mijn zin op het werk maar ben toch op zoek naar iets anders. Ik zit met hele wisselende werktijden dus moest wat om de tijd van het gesprek zeker weten vrij te hebben. En bovendien vond ik het wel netjes om te vragen of ze mijn referentie wil zijn, want ik wil mijn huidige werkgever natuurlijk graag als referentie. Ze snapt goed dat ik een keer wat anders wil, En ze is blij zolang ik hier nog werk. Dus nergens een man overboord en ik ben blij dat ik gelijk open en eerlijk ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:14

Denk je niet dat je collega's al een beetje in de gaten hebben dat je niet op je plek zit? Dat is bij mij het geval.. Maar ik snap je twijfels. Ik sluit me aan bij Amado, ik hoop dat het bij jou ook zo kan gaan.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:20

Het ligt denk ik ook heel erg aan het bedrijf. Ik zelf zou het op mijn huidige plek echt niet vertellen tot ik zekerheid heb. Helaas is het bij vrij veel plekken nog zo dat deze eerlijkheid je echt niet altijd in dank word afgenomen.

Maar of dit bij jou ook zo is of juist niet kan je alleen zelf beoordelen. Als ik het zo lees zijn de verhoudingen lang niet zo open en vrij en gezellig dus zou ik ervoor kiezen om het nog niet mede te delen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:22

Ik heb als werkgever liever dat medewerkers open zijn en vertellen wat hun wensen en behoeftes zijn. Samen kijken waar de kansen en mogelijkheden liggen binnen het bedrijf en als dat niet lukt, dan ga je op zoek naar een functie buiten het bedrijf.
Waarom zou je daar geheimzinnig over doen. Als bedrijf investeer je in je medewerkers en tevreden medewerkers is goed voor je bedrijf. Maar als iemand niet op zijn plek is meer in je organisatie, dan vind ik het logisch dat een medewerker verder gaat kijken. Mensen ontwikkelen zich nu eenmaal en dat gaat soms de ene kant op en soms de andere kant. Dat is gezond.
Ik zie dat heel zakelijk, en minder emotioneel. Ik werk graag met gemotiveerde medewerkers samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:02

janouk schreef:
Ik heb als werkgever liever dat medewerkers open zijn en vertellen wat hun wensen en behoeftes zijn. Samen kijken waar de kansen en mogelijkheden liggen binnen het bedrijf en als dat niet lukt, dan ga je op zoek naar een functie buiten het bedrijf.
Waarom zou je daar geheimzinnig over doen. Als bedrijf investeer je in je medewerkers en tevreden medewerkers is goed voor je bedrijf. Maar als iemand niet op zijn plek is meer in je organisatie, dan vind ik het logisch dat een medewerker verder gaat kijken. Mensen ontwikkelen zich nu eenmaal en dat gaat soms de ene kant op en soms de andere kant. Dat is gezond.
Ik zie dat heel zakelijk, en minder emotioneel. Ik werk graag met gemotiveerde medewerkers samen.

_/-\o_

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:05

Ik heb het mijn vorige werkgever wel gemeld, toen ik ging solliciteren... :) Moet er ook wel bij zeggen dat ik een soort van "intern" ben overgestapt... ik zit nu 8 verdiepingen hoger, wel in hetzelfde gebouw...

Mijn toenmalige teamleiders waren erg ondersteunend en hebben me zelfs tips gegeven over mijn brief en voor tijdens de gesprekken... :D

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:07

janouk schreef:

Ik hoop echt dat in de toekomst meer werkgevers denken zoals jij! *\o/* want zo hoort het wel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:20

Ik heb het wel aangegeven en werd erg gewaardeerd. Bij mijn man idem. Kunnen zij zich er ook op voorbereiden.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:24

Ik heb onlangs gesolliciteerd bij een nieuw bedrijf dat zich ging vestigen op hetzelfde terrein als mijn huidige werkgever. Heb hier niemand iets over gezegd op het werk, op 1 collega na.
Uiteindelijk is het allemaal niet doorgegaan en bleek het een rare organisatie.
Ik zou volgens hun de "perfecte" kandidaat zijn maar was blijkbaar toch echt te duur, dus hebben ze een van mijn andere collega's benaderd en zij heeft dus "mijn" functie gekregen.

Uiteindelijk werd het dus wel bekend op mijn huidige werk aangezien de inmiddels ex collega op de afdeling nogal wat heeft lopen rondvertellen blijkbaar.

Gelukkig no hard feelings vanuit mijn collega's en leidinggevenden, omdat ze zich ook wel realiseren dat ik niet nog 40+ jaar in dit bedrijf wil blijven werken.

Ik heb het eerder ook nooit aangegeven, tenzij het heel duidelijk was dat ik het werk vreselijk vond. Mijns inziens heb je dan toch kans dat je werkrelatie verstoord word, terwijl je er misschien nog een beste tijd zit voordat je wat anders gaat vinden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:06

Het ligt denk ik erg aan het bedrijf waar je werkt en de relatie met je werkgever of je er goed aan doet.
Hierboven worden een aantal situaties genoemd met openheid van zaken geven die erg positief uitpakken en zo hoort het ook natuurlijk!
Echter leert de ervaring dat lang niet elke werkgever zich zo professioneel kan opstellen.
Een aantal zal het zelfs persoonlijk opvatten waardoor het inderdaad de werksfeer niet ten goede komt. Men kan je anders gaan behandelen waardoor de situatie er niet beter op wordt op de vloer, en dan is het afzien in de tijd dat je er nog werkzaam bent.
En hoe ga je daar mee om als die nieuwe baan het niet wordt? Men weet dan dat je "tegen je zin" op de vloer staat. Daar kunnen nare situaties uit voorkomen, ook contractueel gezien (niet verlengen, negatieve functioneringsgesprekken enzovoorts).

Openheid geven is een mooi idee, maar jezelf beschermen is ook belangrijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:48

Dat ligt volledig aan de verstandhouding.
Ik heb wel een keer aangegeven dat ik weg zou gaan als bepaalde punten niet zouden verbeteren. Blijkbaar namen ze het niet serieus want toen ik mijn ontslag indiende kwam er een hoop huilie huilie tegenbod met veel geld en ineens nieuwe mogenlijkheden. Ik ben hoe dan ook gegaan.

Bij mijn huidige werk zou ik het zeker melden omdat ze me ook zouden ondersteunen met zoeken. Die zijn daar erg realistisch in. Maar voorlopig ga ik niet weg denk ik :D