Van onregelmatige uren naar (meer) regelmatige uren, wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Van onregelmatige uren naar (meer) regelmatige uren, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:29

Ik vroeg me af wie er overgegaan is van een baan met onregelmatige uren (weekends, middagdiensten, nachtdiensten) naar een baan met regelmatige uren (dus enkel dagdienst) en hoe heb je dit ervaren?

Momenteel zit ik op mijn huidig werk met een probleem en zijn we aan het kijken voor een oplossing. Nu mag ik op zich nog niet denken aan het werk, maar in de gesprekken komt het natuurlijk toch wel naar boven en wordt er gepraat over mogelijke oplossingen naar de toekomst toe, al is dat nog niet voor morgen.

Nu is 1 van de mogelijke oplossingen de onregelmatige diensten weg te laten en enkel regelmatige uren te draaien, wat voor mijn gevoel wel eens goed voor mij zou kunnen zijn. Meer routine in het leven zeg maar, en niet steeds die omschakelingen. Bij het laatste gesprek werd aangegeven dat ik niet moet onderschatten wat onregelmatige diensten met een lichaam doen, ookal lijk je het in principe wel aan te kunnen. En als een lichaam dan al niet gezond is ...

Maar dus, stel dat ik regelmatige diensten zou gaan draaien, en ik blijf in mijn regime werken, dan heb ik een stuk loonverlies wat ik mij op dit moment eigenlijk niet kan permitteren. Dit zou eventueel opgevangen kunnen worden door terug meer te gaan werken, maar ik weet niet of ik dit ga kunnen omdat ik niet voor niks minder uren ben gaan werken. Echter werd ook aangegeven dat ik fulltime regelmatig werken niet moest vergelijken met fulltime onregelmatig werken.

Dus mijn vraag: wie heeft zoiets gedaan? En hoe heb jij dit ervaren?
Als je gewoon van onregelmatig naar regelmatig bent gegaan zonder meer uren zijn ervaringen natuurlijk ook welkom ;)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:39

Hi! Totaal andere reden, maar ik werk sinds september regelmatig bij een onregelmatige werkgever voor een periode van een jaar. Ik werk nog wel weekenddiensten, maar enkel dagdiensten. Dat scheelt dus inderdaad flink in ORT, hier scheelde dat zo’n 300€ euro per maand.
Wij zitten niet in de situatie dat we dat niet aankonden, dus ik heb ervoor gekozen om dezelfde uren te blijven werken. Toch was dat wel flink wennen, want je bent toch gaan leven naar je inkomsten.

In welke sector zit je en hoe zien je diensten er nu uit tov wat je gaat doen? Is de inhoud van de diensten anders? En welke diensten ervaar je nu als het zwaarst, de dag- of nachtdiensten? En waar ben je exact benieuwd naar?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:43

Ik heb het andersom gedaan... ik ben van fulltime regelmatig naar fulltime onregelmatig gegaan ( vanwege kinderen ondertussen parttime) maar ik vond het verschil niet heel erg groot. Nu schakel ik makkelijk dus dat maakt het misschien ook minder moeilijk. Natuurlijk geeft een vast werkrooster wel veel meer rust.. zou vast rooster in onregelmatigheid ook geen optie zijn als je werkgever daar mee akkoord gaat natuurlijk.. ( bv elke week vast 2 vroeg en 2 middag of nacht op vaste dagen...en dan 1 a 2 x per maand weekend ofzo..dan weet je meer waar je aan toe bent.. houd je wel je toeslagen maar heb je meer vastigheid..

Anoniem

Re: Van onregelmatige uren naar (meer) regelmatige uren, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:50

Ik kan nog niet teveel in detail gaan omdat het voornamelijk dingen zijn die geopperd zijn als mogelijke oplossing en wat hersenspinsels. Het is nog allemaal bekijken of het wel effectief een oplossing is en in hoeverre de werkgever kan en wil meegaan in bepaalde scenario's. En natuurlijk de vraag of het in mijn geval wel gaat helpen, maar dat weet je alleen maar door het te proberen. Het is op dit moment ook nog ver-van-mijn-bed dus heel concrete antwoorden kan ik nog niet geven.

Dat laatste is misschien ook nog wel een mogelijke oplossing Vleddertje1, dank je wel. Ik ga er eens over nadenken of daar iets in kan zitten.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:56

Ik ben van onregelmatig magazijnwerk (ochtend, avond en nachtdiensten om de week) naar fulltime 9 tot 5 gegaan. Of ja, in eerste instantie 4 dagen van 9 tot 5 maar na twee maanden wel fulltime. De regelmatigheid vind ik wel een stuk fijner, en als avondmens vind ik het ook fijn om de avond voor mezelf te hebben, want met nachtdiensten sliep ik 's avonds en met ochtenddiensten moest ik op tijd naar bed, en met avonddiensten dus werken. Wat ik wel een nadeel vind, zeker in deze tijd van het jaar, is dat het donker is als ik 's ochtends naar m'n werk ga en donker als ik 's avonds naar huis ga. Onregelmatig werken vond ik beter te combineren met een paard omdat ik eigenlijk altijd wel lichturen had buiten mijn werk om. Qua salaris heb ik er niet echt iets van gemerkt omdat ik sowieso naar een beter betalende baan ben gegaan

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:57

Ik ben ooit van onregelmatig naar regelmatig gegaan. Had geen moeite met de omschakeling, had ook geen moeite met de onregelmatige diensten. Denk dat gezondheid en werkplezier altijd voor moet gaan, ook al betekent dat wat minder inkomen door verlies van de onregelmatigheidstoeslag.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:04

Ik ben van onregelmatig naar regelmatig gegaan. Dat onregelmatige was ook pure noodzaak. Maar het was voor mijn lijf absoluut niet goed. En voor mijn hoofd ook niet.

Ben heel blij dat ik weer ma-vrij 8 tot 5 werk. Zo veel meer rust...

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:13

Ik ga binnenkort van onregelmatig naar regelmatig, dus ik volg even. Ik werk nu 24 uur onregelmatig en dat gaat goed. Ik heb ook heel veel dagdiensten, dat scheelt. Maar ik heb eerder 36 uur onregelmatig gewerkt, alleen ochtend of avonddiensten en dat trok ik niet. Nooit het gevoel eens vrij te zijn, met minder uren scheelt dat enorm. Nu ga ik weer terug naar 36 uur regelmatig, dus ik denk dat dat prima gaat.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:15

Ik heb ook bewust de omschakeling gemaakt van onregelmatige uren naar regelmatige uren. Ik deed eerst 2 ploegen + overuren en soms moest ik door de week ook nog wisselen van ploegen (heb letterlijk weken gehad waarin ik én vroege én dag én late had). En dan vaak ook nog extra uren moeten draaien, van 6 tot 4 werken of van 2 tot 12 of later moeten doorgaan. Ik had echt 0,0 ritme in mijn leven. Met de vroege geraakte ik 's avonds niet in slaap en met de late werd ik wakker om 5 uur 's morgen en kon ik niet meer slapen(erg leuk als je pas om 1 uur/half 2 thuis was....)
Sinds augustus heb ik een job met 'regelmatige' uren, beter gezegd ik start nu altijd om half 8 en mijn einduur ligt ergens tussen 4-6 uur. Ik merk echt zoveel verschil en ik ben ZO blij dat ik deze stap heb genomen. Doordat ik nu vaste uren heb om te slapen/op te staan, slaap ik vele beter en val sneller in slaap, wordt makkelijker wakker. Ik ben ook veel minder moe, dit is voor mij echt het grootste verschil. Bij mijn vorige job was ik gewoon permanent dood op, geen energie voor ook maar iets te doen en nu kan ik gerust na het werk nog sporten en koken en gezellig doen zonder eerst een paar uur op de zetel te slapen. Ik vind het ook vele makkelijker om dingen te plannen en ik heb meer aan mijn weekenden.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik echt van het ene uiterste naar het andere ben gegaan maar het heeft voor mij veel rust en extra energie opgeleverd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:18

Ik heb de switch een paar keer gemaakt en ik vind het verschrikkelijk. Ik vind het al bout als ik de dagdienst krijg op mijn huidige werk. Ik werk liever ochtenden en avonden, dat voelt flexibeler en ik heb het idee alsof ik veel meer in mijn dag gepropt krijg. Als ik overdag werk kom ik thuis, kook ik en ga ik op de bank hangen, terwijl ik met een dienst altijd het gevoel heb alsof ik nog iets anders kan doen naast werken.

Weekenddiensten vind ik super chill omdat ik heel veel waarde hecht aan een doordeweekse dag vrij hebben. Dat voelt heel anders dan een weekenddag, op een goede manier.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:20

Ik werk onregelmatig en regelmatig afgewissled.

Onregelmatig is voor mij het fijnst. Meer het idee van tijd voor je zelf en ik ben uitgeruster.

Als ik twee weken dagen van 8 tot half 5 maak, ben ik helemaal gesloopt. Ik vind het zo zwaar om zo mee te moeten in het ritme. De reis naar werk is veel drukker met standaardtijden. De sleur van die weken heeft op mij absoluut geen goed effect.

Zo veel meer energie met onregelmatige tijden om leuke dingen te ondernemen. Niet alles hoeft op zaterdag en zondag, maar kan verspreid over de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:30

Laulitz schreef:
(heb letterlijk weken gehad waarin ik én vroege én dag én late had).

Dat is bij ons standaard ;) Niet elke week natuurlijk, maar wij werken niet in blokken dagdienst en middagdienst ed, het wisselt gewoon af hoe het uitkomt en je kan dus gerust zowel dagdienst, middagdienst als nachtdienst in 1 week hebben.

Misschien maakt dat ook nog verschil.. onregelmatig in blokken of echt onregelmatig. Ik zou het niet weten, heb verder geen ervaringen omdat ik altijd op deze manier gewerkt heb.

Bedankt voor de verdere reacties nog, interessant om te lezen :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:34

Hier ook de switch gemaakt. Ik herken ergens zeker wel wat Emmaa_ zegt. Het tussendoor vrij hebben of vroeg klaar zijn op een dag & daardoor heerlijk je eigen ding kunnen doen is ook erg fijn! Maar moet zeggen dat ik de weekenden met m’n huidige vriendengroep toch ook wel erg fijn vind :) kan nu ook feestjes meepakken en wat meer socializen. Ben daar op dit moment toch wel blij mee, precies wat ik momenteel nodig heb! :)
Maar in een relatie waarbij we beiden onregelmatig werkten vond ik het ook echt prima. Samen doordeweeks qualitytime was ook fijn!

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:35

Ik heb altijd in de supermarkt gewerkt en ook veel. Daar waren mijn tijden altijd onregelmatig. Geen week was hetzelfde. Inmiddels werk ik daar alleen nog op zaterdag en werk ik verder op de plek waar ik ook afstudeer. Daar werk ik twee dagen in de week van 8.30 tot 17.00 en ik vind het heerlijk :D

In de supermarkt begon ik vaak een stuk eerder of ik was pas om 20.00 uur klaar. Nu heb ik gewoon de avond voor andere dingen. Ik kan me goed voorstellen dat mensen dan geen energie meer hebben, maar ik heb daar geen last van. Ik heb juist als ik de ochtend vrij ben dat ik in mijn bed blijf liggen, dan ging ik werken tot 20.00 uur en dan was mijn dag weg.... Nu ben ik om 18.00 uur thuis, ga ik eten en dan hop naar de paardjes :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:53

Ik heb de switch gemaakt van 36 uur in ploegendienst naar 36 uur bijna regelmatig. Ik heb ongeveer 1 keer per week een avonddienst met aansluitend nachtbereikbaar (ik slaap en ze bellen wanneer ik nodig ben) en 1 keer in de maand een 12 uur bereikbaar in het weekend (dag of avond).

Van ploegendienst word ik ziek en ik ben dan ook heel blij met deze dienstenstructuur. Ik blijf hier heel gezond bij. Daarbij komt dat onze nachten eigenlijk zelden druk zijn.

Qua salaris ben ik er niet op achteruit gegaan. Net zo goed als dat ik er destijds niet op vooruit ging toen de bereikbare diensten werden omgezet naar ploegendienst. De ORT in de ploegendienst was echt schrikbarend laag.

Wanneer je alleen dagdiensten zou draaien kom je wel lager uit maar het is denk ik aan de persoon zelf om te beslissen wat gelukkig maakt. Voor mij was de overgang naar semi-regelmatig mij zoveel waard dat ik een eventuele loondaling voor lief had genomen. Maar er zijn ook mensen die leven van de onregelmatigheid. Het leverde destijds bij ons op het werk hele verhitte discussie op tussen voor- en tegenstanders.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:03

Ik weet niet of je Nederlands bent, maar in de cao ziekenhuizen krijg je op zondag altijd evenveel ort maakt niet uit wat voor dienst het is. Dus meer zondagen werk en zou je salaris wat kunnen compenseren.
Maar vermoedelijk werk je niet in een Nederlands ziekenhuis want daar worden dit soort afspraken nauwelijks gemaakt. Tenzij je bijvoorbeeld naar een poli gaat.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:12

Ik ben van onregelmatig naar meer regelmaat gegaan (overdag, wisselende dagen) en ik werd niet enthousiast. Na 2,5 jaar ben ik de onregelmaat weer in gegaan en voel me weer gelukkig! Van regelmaat word ik heel onrustig.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:18

Ik ben van onereglmatig naar regelmatig gegaan. Dagdiensten enkel door de weeks.
Vond het erg Wennen in het begin maar de structuur is zoveel beter voor mijn. Gezondheid

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:42

Ik ben van onregelmatig naar regelmatig gegaan. Ik maakte de keuze ivm mijn kinderen. Mijn oudste van toen 2 jaar vond het verschrikkelijk als ik er 's avonds niet was met eten en in bed leggen. Dan was hij echt ontroostbaar. Daarnaast met het oog op het uiteindelijk naar school gaan van de kinderen: dan zou ik vrij zijn als zij op school zaten en moeten werken als ze thuis waren.

De overgang vond ik qua thuissituatie dus echt heel erg fijn, alles was meer gestructureerd en voorspelbaar. Ook vond ik het fijn om gewoon in de avond thuis te eten, te slapen en het ochtendritueel mee te maken.

Verder had ik wel het gevoel dat ik meer moest werken dan voorheen. Dat kwam omdat in mijn oude werk het dienstenpatroon: 11.30 uur tot 22.00 uur óf 16.00 uur tot volgende dag 12.00 uur was. Ik maakte dus lange diensten en zat zo aan mijn contracturen. Werkte dus ook iedere week over waar ik een leuk zakcentje of extra vrije dagen aan overhield.

In principe als je in overleg ORT mis gaat lopen, dan kun je misschien aanspraak maken op een ORT-afbouw-regeling. Dat is een periode van meestal 2 jaar waarin de ORT afgebouwd wordt, zodat het gat in salaris niet zo groot is. Kijk hiervoor even je CAO na. En hou er rekening mee dat als je zelf een andere functie verzoekt, dat je hier eigenlijk geen recht op hebt. Dus in overleg: geef aan dat het verschil in salaris een belemmerende factor is voor je keuze.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:49

Bedankt voor de ervaringen nog, interessant om te lezen.
Ik werk zelf niet in Nederland dus het zal allemaal niet hetzelfde zijn qua regels maar natuurlijk wel het gevoel bij onregelmatig werken vs regelmatig werken ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:56

Ik denk het voor iedereen anders is. De één heeft meer rust bij regelmaat en de ander juist niet. Dat lees je terug in de reacties.

Al mijn vrienden zijn in het weekend vrij dus het sociale aspect is voor mij ook belangrijk en ik ben erg blij dat ik mijn weekenden terug heb. Wil niet zeggen dat ik ze vol plan maar de mogelijkheid is er en dat is fijn.

Ook de meeste evenementen zijn in het weekend, Horse Event, Equiday en vaak alles western shows.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:31

Bellatrix schreef:
Ik denk het voor iedereen anders is. De één heeft meer rust bij regelmaat en de ander juist niet. Dat lees je terug in de reacties.

Al mijn vrienden zijn in het weekend vrij dus het sociale aspect is voor mij ook belangrijk en ik ben erg blij dat ik mijn weekenden terug heb. Wil niet zeggen dat ik ze vol plan maar de mogelijkheid is er en dat is fijn.

Ook de meeste evenementen zijn in het weekend, Horse Event, Equiday en vaak alles western shows.

Dit bovenstaande vergeet ik inderdaad, maar dat vond ik ook een groot pluspunt aan een regelmatig arbeidspatroon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:54

Ik ben 2 jaar geleden overgestapt van onregelmatige uren naar regelmatige uren. Onregelmatig werkte ik er met tijden op 2 plekken ruim 40 u en had nog steeds het gevoel veel vrije tijd te hebben.

Nu werk ik er 36 en vrije tijd ingeleverd voor mijn gevoel. Wat iemand anders al aanhaalde, met een een vroege of late dienst leek het letterlijk alsof er meer uren in een dag zaten en de slaap die ik miste haalde ik altijd ergens die week wel weer in.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:33

Ik ben van onregelmatig naar regelmatig gegaan,bij het onregelmatige werk wist ik nooit van te voren hoe laat ik klaar zou zijn, dat wist ik pas op het moment dat ik uit klokte.

Nu werk ik van 05-14 uur en vindt het heerlijk,al had ik wel meer vrije tijd gevoel verwacht in de middag :\

Qua loon kan ik niet vergelijken,ben meer uren op contract gaan werken en in een compleet andere branche.

Wel heb ik nu bijna ieder weekend vrij en dat is echt onbetaalbaar :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:41

Ik ben van onregelmatig (weekends, feestdagen, ochtend, avond etc) naar regelmatig gegaan. Van maandag tot vrijdag mijn uren kloppen en klaar. Als ik had geweten wat ik nu wist was ik al veel eerder omgeschakeld. Wat een rust.