Is het werken als juf leuk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Is het werken als juf leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 16:29

Ik overweeg om de PABO te gaan doen. Maar als ik van kennissen hoor die voor de klas staan vraag wat er leuk is krijg ik alleen maar waarschuwingen: veel administratie (elke scheet moet worden vastgelegd in volgsystemen), veel onbetaalde overuren, veel kinderen met rugzakje (gaan niet meer naar passend onderwijs) en weinig salaris (als ik kijk naar de schalen vind ik dat wel meevallen). En pas geleden liep ik een dagje mee. Ook deze juf waarschuwde me om wel 10x na te denken. En toch lijkt het me nog leuk of ben ik gewoon te naïef :o ?

Omdat op Bokt veel dames zitten en die vooral in het onderwijs werken, is het werken als juf ook nog leuk?

marleen_88

Re: Is het werken als juf leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:34

Ik ben juf en ja ik vind het leuk.

Ik geniet elke lesdag van mijn leerlingen, van het werken met ze, het uitleggen aan ze, leuke opdrachten en activiteiten bedenken. En tuurlijk is het veel en soms druk, maar ik heb elke dag plezier in mijn werk als juf.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:47

Ik sta nu 18 jaar voor de klas, het meest in groep 3. Ja het is veel werk, soms teveel. Salaris is niet weinig, maar wel te weinig als je het vergelijkt met het voortgezet onderwijs. Er zijn weinig doorgroeimogelijkheden.

Maar ik kan echt genieten als ik een fijne dag heb gehad met mijn klas.
Als ik aan het eind van groep 3 zie hoeveel kinderen gegroeid zijn en van alles beheersen wat ze aan het begin van groep 3 niet konden. Dat is geweldig. De humor en onbevangenheid die ze hebben, daar kan ik zo om lachen.
Je maakt elke dag weer nieuwe dingen mee.

Natuurlijk zijn er mindere dagen, maar dat heb je in elk beroep.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:51

Ik ben al 16 jaar juf, geniet elke dag nog van de kids. Maar alles er om heen maakt het voor mij wel steeds minder leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:54

denk dat het ook vanaf hangt wat je gewend bent. iemand die alleen maar juf is geweest, vind het misschien ook zwaarder dan iemand die jaren in een baan heeft gezeten dat totaal niet paste. noem maar iets hoor.
op YouTube is een leuk kanaal: juf vlogt van Charlotte Hoeboer. geeft een goed en positief beeld van het basisonderwijs.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 17:08

Leuke kanaal van Charlotte Hoeboer. Leuke tip Brokjes! Ga ik kijken.

Wat vind je om je heen minder leuk Fiore?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:22

Ik heb wel wat kennissen in het onderwijs, allemaal al wat ouder, vijftigers, ze vinden het allemaal nog leuk.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:24

Ik ben juf en ik vind het leuk.

Wel heb ik het geteld 2 jaar volgehouden en toen werd ik knetter gek in Nederland. Maar dit kwam niet door mijn werk maar door Nederland zelf. Nu ben ik aan het reizen. Geef ik les in het buitenland op een Nederlandse school en ik heb hier meer ontspanning. Ik ga elke dag echt met plezier naar mijn werk en wat er bij komt kijken neem ik maar voor lief. Ik heb dat er zeker voor over.

Of ik juf wilde worden na de havo ? Nee eigenlijk niet maar ik wist niet wat ik moest doen dus toen maar de PABO. Ik heb er geen moment spijt van gehad.

Des ondanks vind ik mijn we

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:26

Of het leuk is of niet dat hangt van persoon tot persoon af. Het is geen 9 to 5 job en je neemt ontzettend veel werk mee naar huis. Je moet het met liefde, passie en de juiste intentie doen. Wat drijft jou om deze job te doen? Een belangrijke vraag :-)

(Zelf werk ik overigens niet in het onderwijs.)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:40

Ik sta sinds een jaar of 18 voor de klas, in het basisonderwijs, en vind het (weer) leuk.
De tijd dat ik het veel minder leuk vond, was toen er begonnen werd met alle administratieve rompslomp. Toen werden een heel aantal documenten verplicht, en ik zag er het nut niet van in.
Later, toen ik van school was veranderd, bleek dat je de documenten niet precies op die manier hoefde te doen, maar als school ook aanpassingen of andere documenten mocht maken. Als bepaalde zaken maar geregistreerd worden.
De ene groep ervaar ik als zwaarder dan de andere, heeft oa met rugzakjes, maar ook met gedrag van leerlingen en ouders te maken, maar het blijft leuk om de groei te zien die ze in een jaar doormaken.
Het fijne in het onderwijs vind ik dat je natuurlijk gebonden bent aan de lesstof, maar daarin en daarnaast nog erg veel van jezelf kwijt kan. Je persoonlijkheid en eigen interesses.
En elke jaar weer een nieuwe start kunnen maken is ook leuk.
Ja, je maakt veel uren, maar er staan ook veel vakanties tegenover, en het salaris vind ik wel oké. Alhoewel het natuurlijk vreemd is dat basis en middelbaar onderwijs niet gelijkgetrokken is.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:44

Riel schreef:
Of het leuk is of niet dat hangt van persoon tot persoon af. Het is geen 9 to 5 job en je neemt ontzettend veel werk mee naar huis. Je moet het met liefde, passie en de juiste intentie doen. Wat drijft jou om deze job te doen? Een belangrijke vraag :-)

Hoezo neem je ontzettend veel werk mee naar huis? Ik denk dat dit sterk afhankelijk is van de persoon, maar bij elke baan kun je dat toch hebben?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:53

marleen_88 schreef:
Riel schreef:

Hoezo neem je ontzettend veel werk mee naar huis? Ik denk dat dit sterk afhankelijk is van de persoon, maar bij elke baan kun je dat toch hebben?

Omdat je buiten je lesuren nog al je administratie moet doen, lessen moet voorbereiden, werk moet nakijken etc. Daar heb je op school weinig tijd voor omdat je na je lesuren vaak nog overleggen, vergaderingen, werkgroepen etc hebt. Dat maakt dat je in het onderwijs thuis zult moeten werken. Als je tenminste echt in je leerlingen en onderwijs wil investeren.

Ts, ik werk in het middelbaar onderwijs, net wat anders dus. Ben er 2 jaar uit geweest en dit jaar toch weer terug gekeerd. Ben onwijs blij weer terug te zijn in het onderwijs!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:59

Goof schreef:
marleen_88 schreef:

Omdat je buiten je lesuren nog al je administratie moet doen, lessen moet voorbereiden, werk moet nakijken etc. Daar heb je op school weinig tijd voor omdat je na je lesuren vaak nog overleggen, vergaderingen, werkgroepen etc hebt. Dat maakt dat je in het onderwijs thuis zult moeten werken. Als je tenminste echt in je leerlingen en onderwijs wil investeren.

Ts, ik werk in het middelbaar onderwijs, net wat anders dus. Ben er 2 jaar uit geweest en dit jaar toch weer terug gekeerd. Ben onwijs blij weer terug te zijn in het onderwijs!

Ik heb sinds het continurooster, vijf gelijke dagenmodel stuk minder werk mee naar huis. Op de pieken van rapporten en gesprekken na. Ik ben om 7.45u op mijn werk en om/rond 17.00u ga ik zonder werk mee te nemen naar huis. Is mijn werk dan altijd af, nee maar dat komt de dag erna weer. Ik durf te zeggen dat ik een goede leerkracht en collega ben, met haar zaakjes op orde. Mijn investering is groot, maar niet dagelijks in de avond of mijn weekend.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:02

Ik werk ook regelmatig op vrije dagen wat uren, omdat ik soms gewoon gesloopt ben na een dag met de kinderen. Zeker dat gestuiter met Sint nu is vrij heftig.
En inderdaad, soms heb je overleg, een cursus of gesprekken met ouders, waardoor zaken blijven liggen.
Ik bewaar mijn administratie dan voor mijn vrije dag. Of ik zit mails te beantwoorden, rapporten te typen, knutsels te bedenken, leuke werkvormen op te zoeken of iets dergelijks. Ik probeer het wel wat te beperken.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:09

Hier nog een juf sinds 17 jr. ik vind het een prachtig beroep en nog steeds!
Het is echter echt wel zwaar Vind ik. Het is heel makkelijk om te sterk betrokken te raken bij de kinderen en wat ze allemaal kan overkomen. Ik neem die zorgen vaak mee naar huis.
Er wordt ook ontzettend veel aanpassing, inlevingsvermogen en flexibiliteit geeist, door directie/bestuur en vooral door ouders. Die kunnen je leven echt heel zuur maken en trekken kinderen heel erg mee in hun gedrag.
Als je een zorgenkind of zorgenklas hebt, met veeleisende ouders en een perfectionistische instelling, dan is onderwijs echt loodzwaar!
Ik ben 1 x overspannen en 1 x echt burned out geweest, maar nog steeds wil ik niets anders zijn/ doen. Er is namelijk echt geen beter gevoel voor mij, dan een klik met klas/kind en de vooruitgang en het enthousiasme zien, als ze ervaren dat ze iets moeilijks onder de knie krijgen.
Ik werk nu op 2 scholen, omdat ik TE veel verantwoordelijkheid op mijn schouders neem en dit voor mij nu prima werkt. Ik heb dit jaar 2 wereldgroepen, waarvan 1 in het bijzonder openbaar onderwijs. Ik geniet!
Vorig jaar 3 hele pittige groepen en dan heb ik dus ook een zwaar jaar. Maar goed: dat stopt dus na een jaar en dat maakt het ook weer goed te doen.
En ook ik neem veel werk mee naar huis. De administratie, de planning, de uitdagende lessen, veel bel- en mailtijd met duopartner, surprises maken, mailen met ouders, dingen opzoeken om projecten te verrijken, etc etc etc.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:19

marleen_88 schreef:
Goof schreef:

Ik heb sinds het continurooster, vijf gelijke dagenmodel stuk minder werk mee naar huis. Op de pieken van rapporten en gesprekken na. Ik ben om 7.45u op mijn werk en om/rond 17.00u ga ik zonder werk mee te nemen naar huis. Is mijn werk dan altijd af, nee maar dat komt de dag erna weer. Ik durf te zeggen dat ik een goede leerkracht en collega ben, met haar zaakjes op orde. Mijn investering is groot, maar niet dagelijks in de avond of mijn weekend.

Oh, het lukt mij in het middelbaar onderwijs meestal ook hoor en wat niet lukt doe ik de dag erna wel inderdaad. Maar dat lukt simpelweg niet iedereen en ook niet altijd. Ik heb collega's, maar ook vriendinnen die nagenoeg dag en nacht werken. Bizar is dat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:21

Ik ben ex-juf. Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is, maar na vier jaar interims met meer dan 25 scholen en daar bovenop gezondheidsproblemen heb ik het opgegeven voor een vaste baan: ietsje minder salaris maar een hoop minder werkuren en ruimte voor mijn eigen hobby's.

Ik had voornamelijk de Vlaamse variant van groep 3 en vond dat echt superleuk om te doen. Maar ik zou nu niet meer terug willen. Tenzij misschien als zorgleerkracht, maar nooit meer een eigen klas.

Ook 10 maanden in de middelbare school gestaan. Dat vond ik qua werk buiten de uren veel beter meevallen, ook een groot team en daarin meer flexibiliteit, maar wel soms een "lastiger" publiek. Al scheelde dat echt van klas tot klas.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:28

Ik heb het overwogen, maar besloten het niet te doen. Maar enkel en alleen omdat ik parttime aan de slag wil en ik de studie daarvoor te duur en te lang vind. Ik ga de opleiding onderwijsassistent volgen.
Maar anders zou ik het zeker doen. Het lijkt mij erg leuk en het salaris vind ik persoonlijk echt niet zo slecht. Natuurlijk zitten er nadelen aan, maar dat zit er aan elke baan. Vooral i.c.m. kinderen lijkt het me ideaal i.v.m. alle weekenden vrij, schoolvakanties vrij en weinig avonduren.
Ik heb zelf 2 kinderen en de zorg trekt mij ook heel erg, maar valt af i.v.m. de onregelmatige werktijden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:33

Onderwijsassistenten verdienen echt veel te weinig vind ik.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:58

Supervixen schreef:

En dat terwijl ze tegenwoordig met het te kort gewoon ook full time voor de klas staan en de leerkracht functie uitvoeren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:03

Supervixen schreef:

Tja, dat neem ik dan inderdaad voor lief.

TS, ik zou gewoon eens wat scholen langs gaan en vragen of je een dag mee mag lopen. Nadat ter sprake kwam dat ik de opleiding onderwijsassistent wil gaan volgen, kreeg ik direct van 2 mensen een aanbod om een dag mee te lopen. Daarnaast bood één van de twee me al een stageplaats aan.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:23

Mazida schreef:

- Administratie, alles moet op papier staan.
- Alle werkgroepen, waarvan sommige niet echt onderwijsgebied zijn maar wel heel groot (bijvoorbeeld preventiemedewerker waarbij ik risicoanalyses moet maken en het liefst ook alle verbeterpunten moet uitvoeren).
- Heisa met bepaalde ouders
- Druk vanuit de onderwijsinspectie waarbij niet altijd naar ons publiek gekeken wordt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:40

Stal_Fiore schreef:
Mazida schreef:

- Administratie, alles moet op papier staan.
- Alle werkgroepen, waarvan sommige niet echt onderwijsgebied zijn maar wel heel groot (bijvoorbeeld preventiemedewerker waarbij ik risicoanalyses moet maken en het liefst ook alle verbeterpunten moet uitvoeren).
- Heisa met bepaalde ouders
- Druk vanuit de onderwijsinspectie waarbij niet altijd naar ons publiek gekeken wordt.

Dit inderdaad. Heel frustrerend.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:09

Niet alle reacties gelezen maar hier mijn standpunt als ik zie hoe mijn moeder is als juf:

Heel veel onbetaalde overuren. Ze wordt wakker, gaat naar school, de kinderen gaan weer naar huis en zij zit tot 5 te werken. Dan gaat ze naar huis, om thuis de laptop erbij te pakken en verder te werken. Zelfs onder het eten, tot een uur of 10, soms 11 en dan uiteindelijk naar bed. En dat 5 dagen in de week. Want in het weekend is ze bezig vanaf het moment dat ze wakker wordt tot wanneer ze gaat slapen. (Op enkele dagen met visite ect uitgesloten, in principe is ze altijd bezig)
Ze krijgt weinig erkenning vanuit der baas in verhouding met wat ze doet, vind ik. Vanuit de kinderen vind ze gelukkig voldoening. Ze is altijd voor ze bezig, altijd bezig met nieuwe methodes, nieuwe lesstof. Het salaris is niet slecht, maar mag zeker beter. Net zoals een arts staat ze eigenlijk 24/7 klaar voor haar ‘kids’, zelfs op feestdagen en in vakanties.
Maar als ik haar vraag: mam, zou je een andere baan willen? Dan is het antwoord zonder nadenken en zonder twijfel: nee, dit is wat ik leuk vind.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:30

Ik zit nu 22 jaar in het onderwijs. En ja: ik kan er nog steeds van genieten. Van kinderen die opbloeien, die zichzelf overwinnen, die ik toch 'mee' krijg.
Als alles op rolletjes loopt, kost het veel energie maar gééft het dat ook.
Maar er zijn ook zát momenten dat het niet op rolletjes loopt en dan kan je het -heel menselijk, allemaal nét even minder hebben. Die dagen zitten er de ene periode of het ene jaar meer in , dan de andere.
Is mijn werk ooit af? Nee. Nooit.
En dat moet je echt leren loslaten: genoeg is ook goed. Als je niet aan jezelf denkt, hou je het niet vol.
Lig ik wel eens wakker van mijn werk? Ja. Vaak. Over hoe dingen aan te pakken. Maar ook dat is de ene periode of het ene jaar meer dan het andere.
Als je geluk hebt, zoals ik, werk je op een school en met collega's die zélf willen bepalen hoe iets gedaan wordt. Ja: er zijn regels waar we ons aan moeten houden, maar een groepsplan kan ook op één A-4tje ipv op 5 bijvoorbeeld. En ben je samen met je collega's elk jaar weer bezig om te kijken hoe het nóg makkelijker voor jou, maar ook beter/leuker/verantwoorder/efficiënter kan voor je leerlingen.

Mooi voorbeeld: Vrijdag hadden we studiedag en mijn 2e jaars stagiaire was er ook bij. 's Middags gingen we aan de gang met de voorbereiding van ons volgende thema. Zegt ze aan het einde van de dag: "Tjonge, ik had géén idee dat er zóveel voorbereiding in zat en dat er zóveel gedachten, bedoelingen en lesdoelen achter zaten!"

Dus: moet je het doen, de PABO?
Dat is jouw keuze. Is het een roeping? Neuh, zo ben ik er ook niet aan begonnen. Is het afwisselend? Elke dag weer! Is het leuk? Over het algemeen wel. Is het ook wel eens niet leuk? Met grote regelmaat. Is het vermoeiend? Fysiek niet -voor mij althans, geestelijk wel; ik ben echt wel 'moe in mn hoofd' aan het einde van de week. Moeten we meer betaald krijgen? Wat mij betreft niet zo zeer qua loon, maar meer geld moet er zéker wel in het onderwijs :j
Is het het waard? Ik vind van wel :j