Lenen bij duo en studieschuld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miky

Lenen bij duo en studieschuld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 19:06

Hoi allemaal,

Ik begin in september met mijn twee jarige master studie als vervolg op mijn hbo studie. Alleen nu ben ik het een beetje financieel aan het bekijken en krijg het toch een beetje benauwd.

Gedurende mijn hbo studie heb ik een studieschuld opgebouwd van acht duizend euro. Nu heb ik uitgerekend dat wanneer ik mijn kamer wil betalen en ik wil elke week boodschappen kunnen doen moet ik 500 euro per maand lenen. Geld voor studieboeken betaal ik van mijn spaargeld of betalen mijn ouders dus dat scheelt gelukkig al een hele hoop.
Maar als ik elke maand 500 euro moet lenen dat is dus na één jaar al 6000 euro.. Ik wil wel gaan proberen of ik mogelijk ergens werk kan vinden voor op de zaterdagen maar dan alsnog blijft er een groot bedrag over wat ik wel moet lenen.

Is dit wel verstandig? Of moet ik toch maar thuis blijven wonen en elke dag 3 uur enkele reis voor lief nemen? Zijn de gevolgen van elke maand dit bedrag lenen niet te groot? Want als ik er van uit ga dat ik twee jaar lang moet lenen dan kom ik op een totale studieschuld van 20 duizend. Het lijkt mij zo bizar veel geld om terug te moeten betalen.

Wie heeft er toevallig advies? Hoe doen of hebben andere bokkers dit gedaan?
Heel erg bedankt alvast voor advies. :)

Snadrem

Re: Lenen bij duo en studieschuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:08

Als het niet hoeft, niet doen. Ik wou dat ik het nooit had gedaan. Het is een enorme ellende met hypotheek krijgen later. Als het kan zou ik er een baantje naast zoeken.

Boterbloem90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:09

3 uur enkele reis is niet te doen, of het zou voor 1/2 dagen in de week zijn. Kom je niet in aanmerking voor huurtoeslag?

Als ik het goed onthouden heb is dat na 20 jaar de lening wordt kwijtgescholden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:10

Wanneer je leent investeer je ook in jezelf, afhankelijk welke studie je doet en wat de master toevoegt aan je straks carriere. Wanneer je in een beroepsgroep zit waar weinig in te verdienen is en de banen niet voor het oprapen zijn, tja. Maar je studiegeld zit ook bij de lening in??

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:13

Ga alsjeblieft op kamers. Ik trok het al niet met 2 uur enkele reis. Ik heb een studieschuld vergelijkbaar met jouw vooruitzicht en het valt me heel erg mee hoe zwaar het terugbetalen is.
De andere optie is inderdaad een baantje, waar tijd en energie in gaat zitten die je niet in je studie kan stoppen met alle uitloop van dien. En dan ben je nog duurder uit.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:14

3 uur reizen zou ik niet doen, is echt niet fijn en zonde van je studententijd. Zou dan eerder op kamers gaan en een deel van die 15 uur reistijd per week (of 9/12 uur als je geen 5dagen les hebt) inzetten voor een bijbaantje. Zou kijken naar iets in de horeca in de avond,bijbaan op de uni of iets in het weekend.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:17

Ligt eraan hoe winstgevend je studie erna is. Ik kan nu bv ongeveer 10000 per jaar sparen. In jouw geval plus minus 3 jaar is het terug betaald.
(wat geld apart bij geteld voor sobere tijden) Maar indien je een vak hebt gekozen wat niet goed betaald en lastig met werken vinden is zou ik het niet doen.

Is er niet een mogelijkheid voor dichterbij huis?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:19

Ik zou lekker op kamers gaan. Je hebt 35 jaar (!!) om je schuld af te lossen straks, hoeft daar pas 2 jaar na studie mee te beginnen en er wordt altijd rekening gehouden met je draagkracht. Enige ellende die je er dus mee kan krijgen is qua hypotheek, of als je baankansen/verdienen na studie tegenvallen, in dat geval zou ik er wel even extra over nadenken. Ik had op kamers gaan als onderdeel van mijn studententijd voor geen goud willen missen. 3 uur reizen heb ik een half jaar lang gedaan maar ik was er werkelijk gesloopt van, het is gewoon niet te doen. Sociaal leven hou je dan niet meer over.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:20

Lees in je profiel dat je een studie doet waarbij de banen zeker niet voor het oprapen liggen dus goed nadenken wat je master toevoegt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:33

Ik zou idd kijken wat je master toevoegt. Weet niet wat voor studie je doet, maar ms kan je eerst een baan zoeken waarbij je werkgever je master betaalt? In sommige beroepsgroepen is dat wel gebruikelijk.

Lenen zou ik echt in uiterste nood doen. 3 uur reizen is wel te doen, ik heb dat ook gedaan tijdens mijn hbo opleiding om geen schuld te krijgen. 3u in de trein lijkt veel, maar je kan ook best veel doen in de trein vind ik.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:50

Het is wel 3 uur enkele reis @verootje. Dat is echt niet grappig meer.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:51

Niet te veel over in zitten hoor! Heb je een goede banenkans met je opleiding later?

Het lijkt nu erg veel geld, maar ik ben net begonnen met terugbetalen en merk het heel eerlijk gezegd niet eens. Je hebt vaak recht op huurtoeslag en een baantje er naast scheelt ook al! Ga wel op kamers, zodat je ook de leuke kant van studeren mee pakt, ook daar leer je weer veel van ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:52

Kan je niet de master niet ergens meer in de buurt volgen? 6 uur per dag reizen is niet te doen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:53

Wat ik je ook nog mee wil geven is dat je studieschuld vrij zwaar op je hypotheek weegt mocht je vrij vlug een huis willen kopen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:58

Helaas is bij mijn studie meer de regel als de uitzondering dat je giga studie schuld hebt... balen doe ik er zeker van, maar helaas niet anders mogelijk. In hoeverre is 3 uur enkele reis ook mentaal haalbaar voor jou? Met een zaterdag baantje moet je toch al wel groot deel van bedrag bij elkaar kunnen werken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:58

Ik zou nooit willen dat mijn kind zich zo in de schulden steekt. Dan maar een studie dichterbij of een deeltijdvariant maar zoveel lenen gaat niet gebeuren. Sowieso wil ik eigenlijk niet dat ze gaat lenen. Dan ga ik wel meer werken of stop er mijn spaargeld in maar dat gaan we niet doen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:00

Suzanne F. schreef:
Ik zou nooit willen dat mijn kind zich zo in de schulden steekt. Dan maar een studie dichterbij of een deeltijdvariant maar zoveel lenen gaat niet gebeuren. Sowieso wil ik eigenlijk niet dat ze gaat lenen. Dan ga ik wel meer werken of stop er mijn spaargeld in maar dat gaan we niet doen.

Moet dat wel haalbaar zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:04

Century schreef:
Het is wel 3 uur enkele reis @verootje. Dat is echt niet grappig meer.

Nee, weet er alles van. Heb het zelf ook gedaan zoals ik schreef. Maar m.i beter dat dan schulden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:08

Ik wou dat ik never nooit geen geld geleend haf bij DUO voor mijn studie. Het is misschien handig maar je moet het ook nog gaan afbetalen als je klaar bent. En het kan makkelijk in de 10 duizenden euro's lopen zonder dat je er erg in hebt.
Je krijgt dadelijk ook problemen met het afsluiten van een hypotheek.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:10

Ik zou mij persoonlijk niet zo in de schulden willen werken, dan moet die master wel een hele grote toegevoegde waarde zijn en zeker weten zorgen voor een goed betaalde baan later.
Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe studie, maar zodra ik moet gaan lenen begin ik er niet aan, dan liever eerst even werken en sparen. Je kan geluk hebben en het makkelijk terug kunnen betalen later, maar het kan je ook gigantisch in de weg staan..
Als je reistijd 6 uur per dag is, kan je dan niet beter een baantje er bij nemen, stel je zou 10-15 uur per week er bij werken (dat is al veel minder dan je aan reistijd kwijt zou zijn) dan dekt dat hoogst waarschijnlijk al best een flink deel van je kosten. :j

miky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 20:14

Super bedankt voor alle reacties!

Ik ben vooral bang dat ik mijn studie niet ga volhouden wanneer ik elke dag zes uur aan het reizen ben. Het is natuurlijk ook wel de overstap van hbo naar universiteit die misschien en vooral in het begin toch wel wat moeite zal kosten.
Huurtoeslag kan ik helaas niet aanvragen omdat het geen zelfstandige woonruimte betreft. Ik ben wel opzoek naar een goedkopere kamer. Maar woonruimte vinden is ook al een heel groot probleem. Collegegeld wordt gelukkig door mijn ouders betaald die hier voor gespaard hebben. :)

Ik ga de master Animal Sciences volgen in Wageningen als vervolg op hbo veehouderij dus er is helaas geen optie om dichterbij huis te gaan studeren.

Suzanne F. schreef:

Ik denk dat geen enkele ouder dit graag wil voor zijn kind. Maar als je drie studerende kinderen hebt, waar moet je dat allemaal van betalen? Dat is niet te doen..

Ik maak me vooral zorgen over het krijgen van een hypotheek later. Vind het heel erg lastig. Ergens is het toch ook belachelijk dat je niet meer kunt gaan studeren omdat je anders geen hypotheek kunt krijgen? Of ligt dat aan mij?

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:26

6 uur per dag reizen is echt niet te doen, ik vond de helft ervan al vermoeiend voor een week :'). Helaas is lenen de nieuwe norm geworden en daar kunnen we niks aan doen door het wegvallen van de basisbeurs.
Het geleende geld is een investering in je toekomst, ik weet niet hoe de banen liggen in jouw vakgebied maar stel je komt relatief makkelijk aan een baan, dan wordt het geld sowieso wel een keer terugverdiend. Het enige nare is inderdaad hypotheek aanvragen, maar wat je zou kunnen doen (geen idee hoe je thuissituatie is) is een tijdje bij je ouders te blijven wonen na je master. Je kunt dan een vergoeding aan hen betalen en ondertussen je schulden wegwerken zodat je redelijk snel een wat grotere hypotheek kan aanvragen. Ik zou absoluut níet de studie maar niet gaan doen omdat je geld moet lenen en dan later schulden hebt. Er wordt steeds vaker gevraagd naar meerdere diploma's en later baal je dat toch niet die master hebt gedaan. Een baantje kun je altijd later nog kijken of je er tijd voor hebt, stel de master gaat je redelijk goed af, dan is een baantje zoeken zeker redelijk.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:27

Suzanne F. schreef:

Vind dit best wel een heftige reactie. Het feit dat je dan maar wil dat je kind mogelijk iets totaal anders moet gaan doen waar de talenten of interesse misschien helemaal niet liggen... Als mijn eigen ouders er zo over hadden gedacht was ik echt alleen nog maar sneller uit huis gegaan :o

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:28

Heb je al een goed beeld van hoeveel contacturen per week je studie werkelijk is?
Mijn (pre)master jaren waren gemiddeld maar 2-3 dagen per week feitelijk les en de rest zelfstudie. Wellicht is de reistijd dan beter te overzien..

En een andere ingeving.. 3 uur enkele reis is met het OV neem ik aan? Wat nou als je met de auto zou gaan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:48

Dispar_Vulgo schreef:
Heb je al een goed beeld van hoeveel contacturen per week je studie werkelijk is?
Mijn (pre)master jaren waren gemiddeld maar 2-3 dagen per week feitelijk les en de rest zelfstudie. Wellicht is de reistijd dan beter te overzien..

En een andere ingeving.. 3 uur enkele reis is met het OV neem ik aan? Wat nou als je met de auto zou gaan?

Of juist die reistijd kan gebruiken om je huiswerk te maken? Er kan steeds meer qua stroom en internet in de trein tegenwoordig.