Ik begin in september met mijn twee jarige master studie als vervolg op mijn hbo studie. Alleen nu ben ik het een beetje financieel aan het bekijken en krijg het toch een beetje benauwd.
Gedurende mijn hbo studie heb ik een studieschuld opgebouwd van acht duizend euro. Nu heb ik uitgerekend dat wanneer ik mijn kamer wil betalen en ik wil elke week boodschappen kunnen doen moet ik 500 euro per maand lenen. Geld voor studieboeken betaal ik van mijn spaargeld of betalen mijn ouders dus dat scheelt gelukkig al een hele hoop.
Maar als ik elke maand 500 euro moet lenen dat is dus na één jaar al 6000 euro.. Ik wil wel gaan proberen of ik mogelijk ergens werk kan vinden voor op de zaterdagen maar dan alsnog blijft er een groot bedrag over wat ik wel moet lenen.
Is dit wel verstandig? Of moet ik toch maar thuis blijven wonen en elke dag 3 uur enkele reis voor lief nemen? Zijn de gevolgen van elke maand dit bedrag lenen niet te groot? Want als ik er van uit ga dat ik twee jaar lang moet lenen dan kom ik op een totale studieschuld van 20 duizend. Het lijkt mij zo bizar veel geld om terug te moeten betalen.
Wie heeft er toevallig advies? Hoe doen of hebben andere bokkers dit gedaan?
Heel erg bedankt alvast voor advies.
. Helaas is lenen de nieuwe norm geworden en daar kunnen we niks aan doen door het wegvallen van de basisbeurs.