Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
benangelique schreef:Even de botte bijl.
Ik merk dat ik het lastig vind je te adviseren omdat je geld gaat verdienen met iets waar je geen kennis van hebt, de basisschoolleerling. Het vak van juf of meester is een écht vak, waar 4 jaar hbo of uni aan vooraf gaat. De maatschappij denkt maar dat iedereen kan onderwijzen...
daphne_xxx schreef:benangelique schreef:Even de botte bijl.
Ik merk dat ik het lastig vind je te adviseren omdat je geld gaat verdienen met iets waar je geen kennis van hebt, de basisschoolleerling. Het vak van juf of meester is een écht vak, waar 4 jaar hbo of uni aan vooraf gaat. De maatschappij denkt maar dat iedereen kan onderwijzen...
Precies dit, ik vind het inderdaad ook lastig. Alles wat ze nu leren in groep 7 moet op zo'n manier aangeleerd worden dat het automatisme voor ze wordt. Wat ik zo lees heb je geen kennis over hoe je dit aan moet pakken en weet ik dan ook niet of dit handig is.
Ik vind het inderdaad ook een lastige kwestie.
Citaat:De basis die tegenwoordig op de basisschool wordt gelegd is breder. De hoeveelheid kennis die zij moeten vergaren en kunnen toepassen is groter.

Citaat:Mijn zoon en neefje vonden verhaaltjes sommen lastig.
Welke informatie haal je uit het vehaal en wat kan je ermee.
Citaat:Het huidige rekenen is anders dan toen ik jong was.
Staartdeling met 2 schuine strepen wordt niet meer gedaan.
En vermenigvuldigen voor delen is ook niet meer.
benangelique schreef:ze leren eerst vermenigvuldigen, daarna delen. Om het inzicht in een keersom te vergroten, wordt het delen van een som wel inzichtelijk gemaakt, maar nog niet als zodanig benoemd. Dit komt later pas.
Citaat:In het verleden lag de basis van het rekenen vooral bij cijferend rekenen, deze basis is nu veel meer verplaatst naar kennis en inzicht (het hoe en waarom). Vanuit die basis kunnen moeilijkere sommen worden opgelost. Daar komt bij dat redactiesommen ed een samensmelting zijn van begrijpend lezen en rekenen en is de kale som ansicht niet hetgeen wat enkel gevraagd wordt.
)
) Janneke2 schreef:Mij ontgaat van alles.
Delen van een breuk : ja, dat kan.
Neem de helft van een kwart. Dat wordt een achtste.
....ik zou werkelijk niet weten 'wat er aan vooraf gaat', ik pas gewoon de elementaire bewerking toe.
(En tja, er zit iets in van 4x2=8)
(Accoord, degenen die alleen het trucje kennen tasten in het duister.
Moet ik die kwart met 2 vermenigvuldigen? Wordt het dan twee kwart dus een half...?
Of moet ik die helft met 4 vermenigvuldigen? ....dan wordt het twee.)
Jolien87 schreef:Janneke2 schreef:Mij ontgaat van alles.
Delen van een breuk : ja, dat kan.
Neem de helft van een kwart. Dat wordt een achtste.
....ik zou werkelijk niet weten 'wat er aan vooraf gaat', ik pas gewoon de elementaire bewerking toe.
Het is natuurlijk niet voor niets dat de lerarenopleiding 4 jaar keihard werken is.
en oma merkt niet direct dat haar kleinkinderen een bredere kennis of grotere vaardigheid hebben mbt rekenen. (En wel dat een boel klasgenootjes niet zijn toegerust om te rekenen...) benangelique schreef:Even de botte bijl.