Nieuwe baan zonder ervaring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Nieuwe baan zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 19:30

Hoi Bokkers!

Jullie kunnen mij vast helpen. Ik heb vorig jaar mijn school afgerond en heb mijn VZ diploma niv 3 met uitstroom kraamzorg en de theorie van Maatschappelijke zorg behaald. Nu is het uiteindelijk niet wat ik wil, Ik kan slecht tegen de onregelmatig heid (nachten, niet weten wanneer je vrij bent, op wacht gaan, soms veel weekenden achter elkaar). Nu ben ik op zoek naar iets anders. Wat ik wil is werken leren. Ik wil blijven verdienen dus geen voltijd of BOL. Ik zou HBO kunnen gaan doen alleen in de sector dat ik zou willen (Bijv. Jeugdzorg) heb je echt geen deeltijd plekken.

Nu zag ik de studie Social work op HBO, in 5 maanden thuisstudie of avondstudie. Alleen dan heb je helemaal geen praktijkervaring. En met een thuisstudie sta je ook niet heel hoog denk ik.

Nu vind ik het ook prima om SAW4 te doen, alleen kan geen BBLvacatures vinden in de sector die ik leuk vind. Ik heb al wat mailtjes de deur uitgedaan, onder andere BSO met licht verstandelijk beperkten. Ik vind dit een interessante doelgroep, maar wel met kinderen. De begeleiding vind ik veel leuker dan de echte zorg. En bij deze doelgroep heb ik nog kans dat ik daar met mijn vz binnenkom. (Desnoods bijstuderen). Alleen hier is niet heel veel van.

Wat ik zou willen:
-Jeugdzorg, tienermoeders, vluchtelingen, kinderen met een verstandelijke beperking, iets in combi met sport had ik al gezien. Verder leek mij het baby huis in Dordrecht erg leuk, maar dit is helaas best wel een stuk van mij vandaan. Moeder kind centrum zijn momenteel geen vacatures en daar kom je ook niet met je vz binnen dus dan zou er een vacature moeten komen voor werken leren.

Ik vind best veel leuk, zeker met kinderen of jongeren. Maar ik weet gewoon niet wat precies de mogelijkheden zijn. Dus ben eigenlijk een beetje op zoek naar tips!

Welke doelgroep, hoe kom je daar binnen, zijn er bepaalde doelgroepen met weinig zorg (lees ADL enzovoort) waar je met je vz terecht kan? Ik ben natuurlijk bereid weer te gaan studeren 1 dag in de week maar dan wil ik uiteraard wel iets wat ik écht zou willen. De kraamzorg vind ik zeker leuk, het werk. Alleen tja.. de onregelmatigheid :)

Ik heb verder ook geen bekenden in de ggz oid waardoor je even mee kan lopen en dan viavia binnen kan komen.
Wie o wie?

tengeltje11

Re: Nieuwe baan zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:38

ik denk dat veel van je doelgroepen gewoon onregelmatige uren zijn,weekendwerk,nacht- en avond werk....

de jobs met school-uren zijn zoooo gegeerd dat je er als jong iemand zonder veel ervaring zelden tot nooit in komt(logisch ook,voor iedereen met kinderen is een job die meeloopt met het schooljaar een droom)

zoek je echt een job van 9-5? want dan zou ik echt een andere sector gaan kiezen.....

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 19:42

Nee baan van 9 tot 5 hoeft natuurlijk niet! Ik wil ook prima eventueel weekend werken en sowieso feestdagen heb ik geen problemen mee. Dat maakt me allemaal niet zoveel uit. Maar veel begeleiding zoals bso, dagopvang, dagbehandeling, therapie is doordeweeks en niet op zondag vaak natuurlijk.

En ik ben al tevreden als ik 's nachts rustig kan slapen en niet elke keer op wacht zit. En op rooster weet je van te voren natuurlijk al gelijk veel beter waar je aan toe bent.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:43

Deeltijd HBO Social Work is een studie die veel studenten doen in combinatie met een plek in het werkveld, optie misschien?

Ik werk zelf in de jeugdzorg en een thuis studie zonder praktijkervaring (en zelfs zo kort, normale opleiding duurt 4 jaar) is inderdaad niet aan te raden. Op de behandelgroepen hebben ze soms ook MBO vacatures, echter richten die zich minder op de begeleiding/behandeling.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 19:44

Siglos schreef:
Deeltijd HBO Social Work is een studie die veel studenten doen in combinatie met een plek in het werkveld, optie misschien?

Ik werk zelf in de jeugdzorg en een thuis studie zonder praktijkervaring (en zelfs zo kort, normale opleiding duurt 4 jaar) is inderdaad niet aan te raden. Op de behandelgroepen hebben ze soms ook MBO vacatures, echter richten die zich minder op de begeleiding/behandeling.

Social work zou ik best willen.! Alleen nemen ze bijna alleen maar derdejaars studenten aan en geen eerstejaars studenten deeltijd.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:47

amado7 schreef:
Siglos schreef:

Social work zou ik best willen.! Alleen nemen ze bijna alleen maar derdejaars studenten aan en geen eerstejaars studenten deeltijd.

Wat gek zeg! Binnen mijn netwerk staan ze wel open voor deeltijdstudenten. Al geïnformeerd bij de faculteit?

*Bedoel bij de opleiding zelf :D

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:55

Met niveau 3 kun je toch geen hbo doen? Dan moet je sowieso eerst niveau 4 halen.

Jeugdzorg is geen makkelijk werk hoor. Ik wou dit ook altijd, maar ben er volledig van afgestapt. Daar gaat dus mn studie pedagogiek :+ jeugdzorg zit nu echt slecht in elkaar.

Ik werk nu in de kinderopvang. Niet mijn droombaan, maar is voor nu prima.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 19:57

Met de 21+ toets wel toch? :) En heb Havo gedaan.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:00

amado7 schreef:
Met de 21+ toets wel toch? :) En heb Havo gedaan.

Ah oké! Met de havo kan het sowieso.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:02

Social Work in een avondstudie/thuisstudie in 5 maanden tijd? Is dit dan wel een volledige studie? Voltijd duurt deze studie zeker 4 jaar. Ook al heb je ervaring in de maatschappelijke zorg, kan mij haast niet voorstellen dat je dan de volledige studie in 5 maand kan afronden?
Volg je dan een deel van de studie? Dus een bepaalde module?

Zou je niet als “reguliere” maatschappelijk werker aan de gang kunnen en vanuit die werkplek je deeltijd studie Social Work oppakken?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:04

Je wilt in de zorg, maar niet onregelmatig / s’nachts werken? Dat word wel heel lastig zoeken denk ik...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:13

Ineke2 schreef:
Je wilt in de zorg, maar niet onregelmatig / s’nachts werken? Dat word wel heel lastig zoeken denk ik...

Idd ook op HBO niveau zijn de meeste vacatures in de richtingen die jij noemt voor functies met onregelmatig werk.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 20:18

Ik hoef niet per se op een zorggroep. Je hebt volgens mij ook heel veel soorten 'zorg'. :) Heel veel met kinderen is toch niet s avonds? Alleen op een groep.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:25

Maar als je op een groep staat heb je ook slaapdiensten, toch? Alles wat je opnoemt is gezinsvervangend en onregelmatig.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 20:30

Ja dat klopt. Dat is iets wat ik eerst zonder probeer, en mocht er niets te vinden zijn ben ik zeker bereid om nachtdienst te draaien. (Als laatste optie :D ) maar dan heb je in ieder geval een rooster en weet je van te voren wanneer je werkt en dan kan je gewoon je prive leven inplannen.

Gesprekken, therapie, bso, kinderopvang, dagopvang voor verstandelijk beperkten, kinderen met ontwikkelingsachterstand of autisme oid is allemaal overdag toch? Of denk ik nou echt zo doorzichtig. :+

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:31

Lastig dat je zo zoekende bent!
Eén gedachte om in ieder geval mee te nemen: vrijwel al het werk met kinderen in het welzijnswerk is ook veel het werken met ouders en dus volwassenen. Sta daar goed bij stil.
Tenzij je aan de slag gaat bij een bso/peuterspeelzaal/enz. natuurlijk. Is het onderwijs niet iets voor je? Daar liggen de banen en misschien daardoor ook wel stage-/deeltijdplekken voor het oprapen.
En jeugdverpleegkundige bijvoorbeeld? Geen idee wat voor opleiding je daar voor nodig hebt eerlijk gezegd, maar alleen om even mee te denken :)

Los van opleiding, dag-/nachtdiensten, mogelijkheden tot werk/deeltijdplek...Hoe zou jouw ideale werk eruit zien? Zorg? Begeleiding met activiteiten? Begeleiding/behandeling? Begeleiding bij gezondheidsvraagstukken? Iets heel anders?

Dan kunnen we ook iets gerichter meedenken :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:34

Nee je hebt gelijk. Dagopvang zou je kunnen proberen, zorgboerderij of medisch kinderdagverblijf.

Voor gesprekken/ therapie zou sociotherapeut iets zijn, maar zonder ervaring gaat dat hem niet worden denk ik.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:37

Momenteel zijn er ontzettend veel open dagen, ik zou ff googelen naar scholen in de buurt.
Eh... als je havo hebt gedaan, waarom ben je dan niet naar niveau 4 van het mbo gegaan? Of direct hbo?
Gewoon nieuwsgierigheid, want dan was het makkelijker geweest nu.
Er zijn ook duale hbo’s of associate degrees van 2 jaar, misschien is dat iets?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:39

Leerkracht dan niet iets voor je? Dat is elk geval geen nachtwerk.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 20:40

InekeN schreef:
Momenteel zijn er ontzettend veel open dagen, ik zou ff googelen naar scholen in de buurt.
Eh... als je havo hebt gedaan, waarom ben je dan niet naar niveau 4 van het mbo gegaan? Of direct hbo?
Gewoon nieuwsgierigheid, want dan was het makkelijker geweest nu.
Er zijn ook duale hbo’s of associate degrees van 2 jaar, misschien is dat iets?

De rest ga ik zo nog even op reageren! Maar om alvast op deze te komen: Ik wilde ontzettend graag de kraamzorg in. Dat riep ik al vanaf de basisschool.! En aangezien dat alleen op mbo niveau is ben ik toen doorgestroomd naar mbo!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:49

Aha...best jammer dat het dan tegenvalt :( Verloskunde heeft ook die onregelmatigheid natuurlijk...
Er is heel veel gelukkig, succes met de keuzes!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 21:17

Dat ik ook met volwassenen moet werken is wel een goeie, maar dat zou ik zeker geen probleem vinden!

Onderwijs is geen optie, ik heb een hekel aan altijd voor groepen staan _O-
Jeugdverpleegkundige is misschien ook eens iets om over na te denken. Daar ga ik mij eens even in verdiepen.

Ik ga gelijk eens kijken naar duale hbo´s! Heb verder nog niet geinformeerd bij een opleiding zelf, maar in principe moet je zelf natuurlijk gewoon een plek hebben ergens. Waar ik dan eventueel bij kan studeren maakt mij allemaal niet uit, als ik de werkplek maar heb! Heb ook slachtofferhulp en nog wat stichtingen nog benadert maar helaas zonder resultaat!

Verloskunde is inderdaad nog die onregelmatigheid. En dat is ook net wat te grote verantwoordelijkheid vind ik zelf!

xChanelx schreef:
Lastig dat je zo zoekende bent!
Eén gedachte om in ieder geval mee te nemen: vrijwel al het werk met kinderen in het welzijnswerk is ook veel het werken met ouders en dus volwassenen. Sta daar goed bij stil.
Tenzij je aan de slag gaat bij een bso/peuterspeelzaal/enz. natuurlijk. Is het onderwijs niet iets voor je? Daar liggen de banen en misschien daardoor ook wel stage-/deeltijdplekken voor het oprapen.
En jeugdverpleegkundige bijvoorbeeld? Geen idee wat voor opleiding je daar voor nodig hebt eerlijk gezegd, maar alleen om even mee te denken :)

Los van opleiding, dag-/nachtdiensten, mogelijkheden tot werk/deeltijdplek...Hoe zou jouw ideale werk eruit zien? Zorg? Begeleiding met activiteiten? Begeleiding/behandeling? Begeleiding bij gezondheidsvraagstukken? Iets heel anders?

Dan kunnen we ook iets gerichter meedenken :j

Begeleiding gaat wel zeker boven zorg. Zorg vind ik niet erg, maar ik wil niet alleen maar billen wassen bij wijze van spreke. Voorkeur ligt dan ook bij begeleiding op wat hoger niveau. Dus lvb trekt meer aan dan evb. Dus nu maar hopen dat ik een kansje heb op de bso met lvb. ! :) Zowel activiteiten als behandeling lijkt mij beide erg leuk en interessant. Ontwikkeling vind ik zeker wel een mooi iets, om daarmee bezig te zijn.

Supertof dat jullie allemaal meedenken! Het is inderdaad jammer dat de kraamzorg zo tegenvalt qua onregelmatigheid. Ik dacht daar kies ik voor en dat hoort erbij. Maar een paar nachtjes slecht slapen omdat je op wacht staat, en dan een nacht missen voor een bevalling en dan 8 dagen werken is best pittig :+ En gewoon niet weten waar je aan toe bent qua avonden en vrije dagen. Dus je kan weinig tot niets plannen. Echt superjammer aangezien ik het werk en de begeleiding supergaaf vind.

Bedankt voor alle gegeven tips, ik ga alles eens rustig bekijken voor ik gelijk denk : nee dat is het niet.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:22

Als ik het goed begrijp heb je nu geen rooster :?

Een vriendin van mij doet volgens mij ongeveer wat jij doet, en die krijgt haar rooster een maand van tevoren.

Is een andere werkgever geen optie? Of heb ik niet de juiste ‘hoek’ voor ogen?

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:23

Ik werk op een manege waar ook een zorggroep zit.. bso uren , vakanties en om het weekend. Slaapdienst kan daar bij horen.. wel leuke doelgroep ( kinderen met autisme ( aanverwante),echter is hier de vraag ook eigenlijk hbo, mbo zonder ervaring doelgroep is een no go.
Wel maand van te voren rooster. Maar werk je nog steeds wanneer ander vrij is..

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 21:28

Robbie88 naar die doelgroep kan ik ook eens even googlen.

Luxorvalkje: Serieus? Maar hoe kan je op rooster werken in de kraamzorg? Je weet toch niet wanneer iemand bevalt en of iemand verlenging krijgt? Ben wel benieuwd hoe dat kan!