Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 17:26

Sinds september vorig jaar heb ik een 18-jarige tweedejaars stagiair Marketing en Communicatie (mbo), ik noem hem even G. Zelf werk ik sinds halverwege vorig jaar bij een groot internationaal bedrijf, dus ik ben bijna even ‘nieuw’ als hij. Drie dagen in de week zit hij bij ons op kantoor.
In overleg met G hebben we twee opdrachten voor hem bedacht die pasten bij zijn wensen en interesses. Daarnaast heeft hij zijn opdrachten van school, zijn persoonlijke leerdoelen en zijn werkprocessen die hij moet doen.

We hebben er vier maanden opzitten en het is een uitputtingsslag geweest voor mij. Op dit moment twijfel ik enorm over wat ik met hem aan moet. Hij presteert zwaar onvoldoende, verbetert niet (loopt alleen maar achteruit), is ongeïnteresseerd, niet gemotiveerd en heeft een betonnen plaat voor z’n hoofd als het om zijn eigen gedrag gaat.

Geen reden tot twijfel zou je denken, want dit gedrag is ruim voldoende voor een dikke onvoldoende op zijn stage. En toch heb ík er een vervelend gevoel over. Ik ben op zoek naar frisse blikken op deze situatie en wellicht tips. Mijn collega’s verklaren me voor gek dat ik überhaupt nog energie in hem steek. Zij hadden na 4 weken al een einde gemaakt aan de stage.

Even wat feiten op een rij:
- G is de trainer van het zoontje van mijn directeur. Hij is via deze connectie bij ons bedrijf terecht gekomen. Tijdens de kennismaking was hij enthousiast en ik heb samen met de directeur besloten de uitdaging aan te gaan. Het zou voornamelijk mijn taak worden.
- Op dag 1 kwam G aan in een afgeknipte spijkerbroek met gaten en een te casual shirtje. Ik werk in een bedrijf waar we casual, maar wel netjes gekleed gaan. Mijn collega’s zijn erg direct en spraken hem er tijdens de kennismaking (met een grapje) op aan. G begreep niet waar ze zich druk om maakten.
- Tijdens de kennismakingen merkte ik dat hij geen gevoel voor ‘verhoudingen’ heeft. Hij voelt niet dat je na een grapje van een manager niet automatisch daar nog als aller-lolligste overheen hoeft te gaan. Maakt grapjes waar mijn oudere collega’s niet van gediend zijn, maar merkt dat niet op. Op dag 1 heb ik dus al aangegeven dat dit een aandachtspunt is. Hij zei: maar ik hoef me toch niet alles te laten aanleunen? Begreep de boodschap ook na een toelichting niet.
- Schrijven kon hij goed (gaf hij aan). Toch beginnen zijn zinnen nooit met een hoofdletter, schrijft hij hoofdletters midden in zinnen en krijgt hij het niet voor elkaar om onze bedrijfsnamen en die van onze relaties foutloos op te schrijven. Dat was op dag 1 zo, en het is vier maanden later nog steeds zo.
- De opdrachten die hij heeft zouden in theorie in 2 weken ruimschoots klaar kunnen zijn. Hij heeft geen planning gemaakt (onderdeel van de opdracht) en het einde is nog lang niet in zicht.
- G houdt zich niet aan huisregels (bijvoorbeeld, aangeven op een bord (dat hij zelf heeft gemaakt nota bene) dat je aan- of afwezig bent. Iets wat erg belangrijk is gezien de branche waarin we werken.)
- Hij eet niet in de kantine, want hij vindt de collega’s die daar zitten minderwaardig. Praat zo min mogelijk met ze.
- Hangt onderuit gezakt achter de pc, kijkt de hele tijd voetbal op zijn telefoon.
- Stelt mij telkens weer dezelfde vragen. Ik hoor mezelf 60 keer hetzelfde uitleggen. En zie dat het kwartje weer niet zal vallen. Als ik aangeef dat het handig is om dingen op te schrijven, doet hij dat gewoon niet. Als ik zeg dat ik er zat van ben om steeds hetzelfde te vertellen, verblikt of verbloost hij niet.
- Ik corrigeer zijn teksten, stuur ze terug zodat hij ze kan aanpassen en krijg ze vervolgens met 80% dezelfde fouten weer opnieuw in mijn mail (en dat gaat dan minimaal 5 keer zo door).
- Hij kent geen begrippen uit ons vakgebied.

Goed, het wordt een heel lang verhaal als ik alles opnoem. Even door. In het begin deed hij op zijn manier (denk ik) zijn best. Ik moest leren om hem op een lager niveau te beoordelen, veel in kleine stapjes uit te leggen en mijn verwachtingen bij te stellen (veel contact met SBB gehad vanaf het begin, omdat ik het ‘goed’ wilde doen).
Halverwege de stage stagneerde de licht stijgende lijn. Draaide zelfs om naar een dalende lijn, waarin niks hem leek te interesseren, behalve voetbal op de telefoon. Ik heb dagelijks geprobeerd te praten, maar het leverde niks op.

Ik heb zelfs een gesprek met 1 van de andere directeuren geregeld om te kijken of dat iets zou brengen. Van dat gesprek kreeg ik op een gegeven moment klotsende oksels, ik vond het heftig en dat gaf ik aan. Het gesprek werd zo heftig om dat er 0 contact met hem te krijgen was. Hij ging in de aanval, begreep niet dat hij niet goed ligt bij de collega’s (en het beeld dat zij van hem hebben) en was het nergens mee eens. We hebben hem verteld dat hij onvoldoende presteert en dat hij alle zeilen moet bijzetten om de stage te halen. Die boodschap kwam wel aan. Niet omdat hij het ermee eens is, maar omdat het vertraging oplevert. Deze directeur gaf aan dat hij in zijn hele carrière nog nooit een gesprek had gevoerd met zo’n zeldzaam eigenwijs, arrogant exemplaar met een plaat van staal voor zijn hoofd. ‘Kansloos’ bestempelde hij G.

G zou daarna zijn best doen voor die voldoende. Ondertussen zijn zijn teksten nog steeds even belabberd, vergeet hij 95% van de tijd zijn aanwezigheid kenbaar te maken en hij begrijpt nog steeds niet dat je niet tegen een onbekende klant zegt: ’Yo! Top! Bedankt voor je inschrijving.’

Vandaag heb ik gebeld met zijn school. Zijn leraar was kort maar krachtig: als hij onvoldoende presteert, dan scoor je hem onvoldoende. Zijn ervaring is exact hetzelfde. Deze leraar zegt niks meer te kunnen doen, ondanks dat hij het graag zou willen. Deze leerling is inderdaad vogelvrij en heeft schijt aan alles. Bovendien wordt hij enorm beschermd door zijn vader. Hij heeft meerdere meldingen bij DUO gemaakt, omdat G verzuimt op school. Zelfs bij DUO komt hij niet opdagen als hem dat opgedragen wordt, de vader van G heeft de leraar bedreigd door o.a. met het feit dat hij stappen zal nemen als hij G niet wat meer met rust liet, G volgt zijn lessen niet, levert opdrachten nooit op tijd in enz. enz.

Toen ik twee dagen vrij was, wilde G thuis werken. No way dacht ik, niet nog meer vrije dagen. Ik heb gezegd dat hij zijn tussentijdse verslag voor school op kantoor moest afmaken (maand over sluitingsdatum) en heb hem mijn privé mobiele nr gegeven met de mededeling dat hij me áltijd mocht bellen. Toen ik terug kwam: geen verslag in mijn mail én de mededeling van mijn collega’s dat hij zich op dag 2 ziek gemeld had, bij mijn zieke directeur. Inmiddels geloofde ik er niks van. Hij zei dat zijn moeder hem op school had ziek gemeld.
Vandaag vroeg ik aan de leraar of G daadwerkelijk ziek gemeld is, zoals G zegt. Ik kreeg namelijk een trigger toen hij mij zijn uren voor december niet wilde laten ondertekenen. Dat vond ik raar en nu zag ik waarom. Hij heeft op zijn ziektedag gewoon aangegeven gewerkt te hebben. Het zal niks verbazen, maar G had zich niet ziek gemeld op school. Hij heeft óók geen vrije dagen meer om ze mee op te vangen. Met andere woorden: hij heeft gewoon gelogen.

Ik merk dat het voor mij een soort druppel begint te worden. Ik investeer tijd in een hopeloos geval, zonder talent voor het vak (dat bevestigt hij zelf ook). In de afgelopen maanden heb ik alles uit de kast getrokken, maar het heeft niks gebracht. G is zo arrogant en eigenwijs dat hij niks aanneemt. Aan de andere kant voelt het helemaal als verspilde moeite als ik zijn stage onvoldoende beoordeel of afbreek. (Zijn leraar zei: stop ermee, dit is trekken aan een dood paard. Het zou goed voor hem zijn als hij wél een keer een lesje leert.) Maar ja, ik wil hem ook niet belonen in dit gedrag door hem met een voldoende weg te sturen.

Wat zouden jullie doen?

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:30

Gewoon een onvoldoende geven en stage afbreken. Misschien ben ik harteloos maar dat zou ik met alle liefde en een gouden ster doen. :')

Oehlala

Re: Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:31

vanwege niet functioneren stage beëindigen. eigenlijk is een onvoldoende nog teveel voor wat hij verdient na zijn gedrag.

Amado7

Waarom kan je hem niet gewoon een eind onvoldoende geven en hierbij zijn stage stoppen?

Ik weet nog dat er sommige uit mijn klas tijdens mijn opleiding ook onvoldoende kregen en daardoor hun stage moesten stoppen en deze aan het eind van de opleiding opnieuw moesten doen bij een nieuw bedrijf.

Ik zou hem echt geen voldoende geven, gewoon lekker onvoldoende.

Wel vervelend zeg!

Granoek

Als hij vast in dienst was, werd dit dan getolereerd?
Zo niet, dan lijkt het me duidelijk.
In een stage hoor je kennis te maken met de bedrijfswereld, niet te leren dat je vast nog wel gematst wordt.
Maar ik ben misschien niet helemaal objectief, heb zelf al te lang zulke mensen door de vingers gezien en soepel geweest en het kost me uiteindelijk alleen maar veel te veel geld. Heb dat snel moeten afleren. :o

Anoniem

Simpel, stageverslag flink negatief beoordelen. Er in zetten wat jij hier nu neer zet en daaag.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:32

Een onvoldoende geven, ik denk dat je al heel veel meer dan je best voor hem hebt gedaan.

Anoniem

Onvoldoende geven.
Wat anders?
Het is blijkbaar geen onkunde, hij is "slim" genoeg voor leugens en manipulatie.
Als dit soort tiepjes overal mee weg blijft komen is er natuurlijk geen enkele reden om ook maar iets aan te passen.

Laurievc

Heel simpel: onvoldoende en stage beëindigen. Hij doet er geen moeite voor, waarom zou jij dat wel moeten doen?

Ipsilonka

Ik vind het wel duidelijk, gewoon zo snel mogelijk in gesprek gaan en hem wegsturen. Succes en dan kun jij jouw tijd weer besteden aan de klanten.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:33

Ik zie geen reden hiermee door te gaan. Juist vanaf het bedrijfsleven kun je nu duidelijk een punt maken, werk benede maat én vooral die instelling.. daar red je het niet mee.

Dus stage onvoldoende beoordelen en/of direct stoppen. Dan leert hij er misschien nog wel iets van..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:34

Is er ook nog iets positiefs over hem te vertellen?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:34

Zo klaar als klontje. Dikke onvoldoende

Je hebt zat info om het te onderbouwen. :j

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:35

Per direct laten langskomen en zeggen dat hij mag vertrekken.
Het zou voor hem inderdaad goed zijn om te horen dat het niet goed genoeg is. Geef aan dat je veel voor hem wilde doen, maar dat hij niets ermee doet (noem 3 voorbeelden en ga niet met hem in discussie).

Geef hem per mail en per woord aan wat er aan schot en wat hij een volgende keer moet doen om toch een stage te halen (wees concreet).
Zo kan jij toch nog wat meegeven en heel misschien dat hij ooit er nog wat aan heeft (als hij wat meer kan reflecteren op de stage).

okdoei

ik heb zelf veel stage gelopen (voor school) en begeleid nu ook stagiares,
maar zo'n dweil zou ik nieteens een eind beoordeling geven, gewoon wegsturen, dan mag hij het schooljaar waarschijnlijk overdoen of mag hij op een volgend stagebedrijf gaan uitleggen hoe het kan dat hij zijn stage bij jullie niet af mocht maken.

NatasjavE

Hebben jullie personeelszaken waar je dit mee kan bespreken?

Ik moet zeggen....dit is wel heel ernstig :oo

xChanelx

Zoals je het hier omschrijft vind ik echt dat het niets meer dan logisch is als je hem een onvoldoende geeft en hem per direct/volgende week vraagt te vertrekken. Een stage is een voorbereiding op het "echte werk". Met deze houding vlieg je er volgens mij bij iedere werkgever nog in je inwerkperiode uit.
Inderdaad zonde van jouw energie, maar hij presteert onvoldoende én laat onvoldoende groei, inzet en motivatie zien. Dat is een heel legitieme reden om zijn stage onvoldoende te beoordelen.

Hopelijk gaat G zelf in de toekomst het licht zien, want volgens mij is dat de enige reden om verandering te bewerkstelligen: als iemand het zelf wil en er keihard voor gaat werken.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:36

Zeggen dat ie de eerstvolgende keer dat hij zich vergeet om aanwezig te melden, hij definitief afwezig mag blijven :=

Oké, dat had misschien eerder gewaarschuwd moeten worden etc. Maar zoals Granoek al zegt, je moet kennismaken met hoe werken eraan toe gaat. Dat is heel anders dan school, en dan mogen er best consequenties aan dit gedrag hangen. Voor zijn eigen bestwil zelfs! Hij kan beter nu een onvoldoende en vertraging oplopen dan straks keer op keer ontslagen worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:36

Hop, de deur uit met een dikke onvoldoende en een niet-afgeronde stage. En dan nóg zal het kwartje vermoedelijk niet vallen. Kansloos, inderdaad.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:37

Hem vertellen dat hij een x periode de tijd krijgt te verbeteren, doet hij dit niet dan de stage beeindigen ondat hij zich niet aan de afspraken houd. Benoem het gedrag wat jij ziet maar laat je eigen mening achterwege. Of, de stage nu beeindigen omdat hij al meerdere afspraken heeft verzuimt. Dat de school dit ook zo ziet is fijn, dit geeft je een stok achter de deur. Verbazingwekkend dat hij op deze manier uberhaupt in het tweede jaar terecht is gekomen. Blijkbaar zien veel mensen wat door de vingers bij deze jongen en dat moet stoppen

MissBmx

Onvoldoende scoren en zelf een cursus werkbegeleider gaan doen want woorden als stagiair from hell, plaat voor de kop en kansloos komen niet echt onderbouwd over.
Waarom laat je 5x een verslag terug sturen en ga je dat nakijken. Opnieuw is niet goed 2 kansen daarna onvoldoende scoren.
Eind gesprek plannen met school erbij en dan de stage beëindigen.
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 11-01-19 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn

Waarom twijfel je? Z'n werk is zwaar onvoldoende, en heeft waarschijnlijk jouw werk bij dit bedrijf in zijn tijd daar ook negatief beïnvloed. Als je hem nu een voldoende geeft mag hij gewoon door met z'n slechte gedrag, en jij laat aan je baas zien dat je inschattingsvermogen niet sterk genoeg is. Je bent echt véél te lief, en dat is in deze geen compliment! Hij is niet alleen niet goed genoeg (wat überhaupt al reden is om een onvoldoende te geven), maar heeft een verkeerde houding en liegt. De stage afbreken is geen verspilde moeite, het zou de enige optie moeten zijn op dit punt! Lijkt me ook een leermoment voor jou dat je daarin echt veel assertiever mag zijn.

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:38

Stage beëindigen en een onvoldoende geven. Als het een vaste werknemer was had hij er ook al lang niet meer gezeten zo te horen.

Zilfstar

Beste TS… Jij steekt hier heel veel energie in en wilt dat dit slaagt.
Maar zo te lezen trekt meneer zich daar niks van aan, klinkt erg verwend.

Je hebt 2 keuzes:
* je blijft proberen dat het heerschap zich gaat gedragen en inzetten zoals jij wilt, en steekt heel veel energie erin. Met als resultaat dat JIJ over de rooie blijft gaan en hij zijn schouders ophaalt.
* 2 accepteren dat meneer zo is en niet veranderen zal. NIET jouw verantwoordelijkheid. En daaruit je conclusies trekken. een ONvoldoende geven en terug n school sturen
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 11-01-19 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Jimbo

Waarschijnlijk leert hij er zijn lesje niet mee. Dat is iets wat zijn eigen vader zal moeten regelen.
Maar ik zou hem zeker een onvoldoende geven. Je hele verhaal gaat over een nietsnut dus dat lijkt me duidelijk.
Maar waarom zoek je hier nog meer bevestiging van wat je al weet? Ben je bang voor zijn reactie of weet je niet hoe je het moet verwoorden op het beoordelingsformulier?