Het is allemaal zo vanzelfsprekend.. Je werkt 5 dagen per week, met elk jaar vier weekjes vakantie, en dat doe je 40 tot 50 jaar lang.. en dan kun je met een beetje geluk nog 10 tot 20 jaartjes slijten vanuit je luie stoel..
Ik en mijn vriend zijn nu 33 en 37, en dan begin je toch hier en daar wat ouderdomskwaaltjes te krijgen, je bent geen 18 meer..
Mijn ouders van rond de 60 hebben een hele lijst van klachten en slikken een hoop pillen, en er zijn maar weinig mensen van rond de 70 die nog echt helemaal fit en gezond zijn.
We hebben daar lang over nagedacht, zoals zo veel mensen.. In eerste instantie hadden we het plan om gewoon eens een jaar vrij te nemen, een jaar lang de tijd voor ons zelf, de wereld rond reizen..
Maar ja, na dat jaar kom je weer in diezelfde sleur terecht.. work, eat, sleep, repeat..
Dus inmiddels gaan we het anders aanpakken; we willen eerder met pensioen

We willen van het leven genieten vóórdat we oud zijn.
En dan niet een of twee jaartjes, maar nóg eerder. Minstens 20 jaar eerder. Over 10 jaar willen we zeker kunnen stoppen met werken.
En dat vergt wel wat inzet en geluk. We zullen wat meer moeten bezuinigen, veel moeten sparen en slim moeten beleggen. Momenteel zijn we heel precies aan het uitrekenen hoeveel we per maand kwijt zijn, en hoe veel daar van over blijft als we geen werk meer hebben.
Ik ben erg benieuwd of er meer bokkers zijn met plannen voor een vervroegd pensioen of deelpensioen, en hoe jullie dit aanpakken!