Stagiair uitgenodigd maar reageert niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Art_ofLiving

Stagiair uitgenodigd maar reageert niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 22:46

Op mijn werk hadden ze via LinkedIn een oproep van iemand gezien die een stage zocht. Nu waren de interessegebieden van die persoon echt iets waar wij een goede stageopdracht voor hadden dus hadden we kort op LinkedIn gereageerd en diegene een e-mail gestuurd over de mogelijke match, en om hem uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek.

Nu al een week geen reactie, dus hadden ze hem via LinkedIn een bericht gestuurd om te vragen of de e-mail wel is aangekomen. Diegene is online geweest maar heeft ook niet niet op geantwoord. Wij werken voor een groot commercieel bedrijf waarbij alles snel gaat, dus zijn we geneigd om hem nu al niet meer uit te nodigen mocht hij nog willen - een week niet reageren maar wel online zijn toont niet echt interesse. Ook is het vrij laks: iemand post een oproep om een stage te krijgen en krijgt zomaar een aanbod voor een gesprek (zonder vanaf 0 te hoeven solliciteren), en is te druk of lui om te reageren..

Nu ben ik benieuwd: na hoe lang niet reageren zouden jullie iemand niet meer uitnodigen? :)

En: mocht diegene nog reageren, wat zouden jullie terugsturen?

Pluttersput

Re: Stagiair uitgenodigd maar reageert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:56

Ik zou overwegen om een mail te sturen met iets in de trend van:

Binnen zoveel tijd niet gereageerd is kans verkeken. En ik denk dat je ook best er in kan laten vallen dat het onprofessioneel is om niks te laten horen op een gevraagde uitnodiging zeg maar..

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:57

In een situatie als deze zou ik er na drie dagen al klaar mee zijn en zelf zeker geen moeite meer doen.

Mocht de persoon nog reageren, dan hangt mijn reactie heel erg af van wat hij te zeggen heeft. Geeft hij uit eigen beweging een verklaring en is die aanvaardbaar? Dan kunnen we misschien verder. Komt er helemaal geen verklaring en al helemaal geen excuses, dan gaat het feest gewoon niet door. Ik zou dan wel uitleggen waarom niet. Leermomentje, dan steekt hij er hopelijk nog iets van op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:10

Graag of niet.
Ik vind het al erg netjes dat je een tweede mail geschreven hebt.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:14

Als ik jullie was zou ik niks meer doen. Vind het al heel wat dat jullie een tweede bericht hebben verstuurd. Hij zou achter jullie aan moeten zitten, niet andersom. En als het goed is heeft hij er ook meer belang bij als jullie. :D Mocht hij een paar dagen na jullie linkedin bericht nog niet hebben gereageerd zou ik het verder laten. Reageert hij later toch nog? Dan kan je aangeven dat het helaas te laat is..

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 23:15

Jacquel schreef:
In een situatie als deze zou ik er na drie dagen al klaar mee zijn en zelf zeker geen moeite meer doen.

Mocht de persoon nog reageren, dan hangt mijn reactie heel erg af van wat hij te zeggen heeft. Geeft hij uit eigen beweging een verklaring en is die aanvaardbaar? Dan kunnen we misschien verder. Komt er helemaal geen verklaring en al helemaal geen excuses, dan gaat het feest gewoon niet door. Ik zou dan wel uitleggen waarom niet. Leermomentje, dan steekt hij er hopelijk nog iets van op.

Ja, ik ben ook benieuwd wat diegene antwoord mochten we nog wat horen (en of er een reden achter zit). Het tweede bericht via LinkedIn gestuurd om er zeker van te zijn dat de mail wel is aangekomen (en niet in iemands spam ofzo).

Ik vraag me af of het desinteresse is of echt laksheid/iemand die vooral lekker in het studentenleven zit en nog niet zo serieus is, netjes is het in ieder geval niet! Jammer, het leek een goede match qua ervaringen en interesses! Gelukkig zijn er nog een hoop anderen :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:47

Zit er geen telefoonnummer bij? Ik ontvang niets van LinkedIn in mijn primaire mailbox..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:06

Zo hadden wij ook een open sollicitatie inclusief motivatiebrief waarom hij met onze doelgroep wilde stagelopen, van een student. Betrof een afstudeerstage. Wij hebben intern overlegd omdat ik zelf al een stagiair had die periode maar omdat we vonden dat hij echt iets kon bieden, kreeg ik de ruimte om hem aan te nemen, dus ik heb hem uitgenodigd voor kennismaking.
Je raadt het al, nooit meer een reactie. Ik heb na een week nog een mail gestuurd of hij aan wilde geven indien hij geen interesse meer had, maar ook daar geen reactie op. Onze interne afdeling Opleidingen heeft daar toen een officiële mail naar gestuurd dat door uitblijven van reactie reageren op een (stage) vacature binnen onze organisatie niet meer hoeft in de toekomst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:31

DiantaM schreef:
Zit er geen telefoonnummer bij? Ik ontvang niets van LinkedIn in mijn primaire mailbox..

Als je een aanvraag zet op LinkedIn maar vervolgens niet een alert aanzet of regelmatig kijkt dan is dat gewoon niet erg handig. Zoiets als je post niet open maken.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:37

Ik heb ook onwijs veel gedoe met mijn LinkedIn. Mails komen 9 van de 10 keer niet door of heel laat. Desalniettemin vind ik dat als je zo'n oproep plaatst je je berichten extra in de gaten moet houden.

Mogelijk is hij nu met een andere vacature bezig en wil hij opties open houden maar het zou hem sieren daar open kaart over te spelen of tenminste een reactie te sturen naar jullie. Die mentaliteit dat niet te doen zou mij niet aanspreken.. Mocht hij met een goed verhaal alsnog reageren dan kan je het overwegen maar zou het verder helemaal van hem af laten hangen.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:53

Dat vind ik toch wel laks, dan kan je ook al verwachten hoe diegene gaat zijn in zijn werk.
Ik ben zelf stagiaire en ik probeer altijd een zo goed mogelijke indruk achter te laten bij bedrijven, ook bij het solliciteren.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:56

Sizzle schreef:
Graag of niet.
Ik vind het al erg netjes dat je een tweede mail geschreven hebt.

Dat dacht ik ook bij een sollicitant. Bleek hij EN op vakantie te zijn EN onze mail ging in de spam.

Gelukkig is het opgelost en hebben wij er een fijne collega bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:46

Mijn ervaring met de huidige stage-generatie is dat ze ontzettend laks zijn in reageren, op die manier hebben een aantal potentiele stagiaires bij ons ook al hun kansen gemist.

Ik zou zeggen, graag of niet..

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:50

Je wilt niet weten hoeveel sollicitanten er bij mij niet op komen dagen. Ik ben er dan al klaar mee, graag of niet. Voor hun 10 anderen. En tevens, iemand die zo onverschillig is hoef ik al niet in mijn bedrijf te hebben, die passen namelijk niet in onze cultuur ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:58

Nee, geen reactie is desinteresse.
Slechte eerste indruk maak je moeilijk weer goed. Zulke mensen nemen wij ook niet aan en in de toekomst voor een ‘echte baan’ ook niet.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:01

zou het zeker een maand afwachten, het is nu eenmaal vakantie tijd, misschien kan hij vanuit zijn vakantie adres niet reageren of heeft helemaal geen internet toegang. Meeste mensen gaan niet meer dan een week of 3.
Weet nog dat ik in frankrijk zat, bij een supermarkt ineens 1 minuut internettoegang had en wel kon lezen maar niet de tijd had om te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:04

mystery1980 schreef:
zou het zeker een maand afwachten, het is nu eenmaal vakantie tijd, misschien kan hij vanuit zijn vakantie adres niet reageren of heeft helemaal geen internet toegang. Meeste mensen gaan niet meer dan een week of 3.
Weet nog dat ik in frankrijk zat, bij een supermarkt ineens 1 minuut internettoegang had en wel kon lezen maar niet de tijd had om te reageren.

Hou toch op.. Deze generatie is vergroeid met hun mobiel en vakantie (hoezo is het nu vakantietijd? :? ) is echt geen excuus meer om niet bereikbaar te zijn.. Daarbij, als je werk of een stageplaats zoekt, zorg je toch gewoon dat je bereikbaar bent?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:49

Relaxed schreef:
mystery1980 schreef:

Hou toch op.. Deze generatie is vergroeid met hun mobiel en vakantie (hoezo is het nu vakantietijd? :? ) is echt geen excuus meer om niet bereikbaar te zijn.. Daarbij, als je werk of een stageplaats zoekt, zorg je toch gewoon dat je bereikbaar bent?

Dat dus ja :z

En het is nog niet eens vakantie tijd als je op school zit. Ik kan er ook bijzonder slecht tegen als mensen gaan solliciteren, daarna met geen mogelijkheid bereikbaar zijn. Je weet dat je teruggebeld kan worden...

En mijn ervaring is nu eenmaal slecht met mensen die een slechte eerste indruk gemaakt hebben. Mijn ervaring is dat als ze laks zijn met de sollicitatieprocedure, ook heel erg laks zijn in de stage, het leerproces en afspraken die je met ze maakt.
Ik vind het echt enorm leuk om stagiaires te begeleiden als ze gemotiveerd zijn, maar heb ook al veel lakse gehad en de meesten ronden de stage bij ons dan niet met een voldoende af, als ze de stage al voltooien :=

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:00

Relaxed schreef:
mystery1980 schreef:

Dat veel mensen vergroeid zijn met hun mobiel is geen goede reden om daaraan mee te doen.
Als hij/zij daardoor tijdens werktijd ook niet z'n facebook updated, scheelt dat tegenwoordig al gauw zo'n 3 uur per dag, aldus het nieuws van vandaag.
Mijn ervaring is juist dat bedrijven laks zijn in de reactie, niet de sollicitant.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:07

Ik zou het erbij laten, en bij een eventuele (late) reactie het af laten hangen van de reactie of je er iets mee doet.
Ik moet zeggen, ik vind linkedin echt een k*tsite en kijk er niet zo vaak op :') Dus ik zou zo'n berichtje ook missen denk ik.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:14

mystery1980 schreef:

Serieus?? Vakantietijd?? Het is mei hoor, de tijd van een weekje weg ofzo. Niks wachten gewoon verder gaan. Kans gekregen(met zelfs tweede mail) niet gereageerd= over en uit.
Misschien een leermoment voor later.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:23

Wij hebben onlangs een gesprek met een BBL sollicitant gehad. Heel positief gesprek. Maar hij geeft ineens niet meer thuis nu mijn leidinggevende concrete afspraken met hem moet maken. Ik heb er geen goed gevoel bij en heb de indruk dat hij toch heeft afgehaakt. Is iemand van 36. Je zou toch verwachten dat je dan inmiddels wel weet hoe je netjes moet communiceren. Geen interesse is prima maar geef het gewoon aan.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:25

Ik vind dat ook al ben je op vakantie je wel even kan reageren. Ook als je geen interesse meer hebt is het wel zo netjes om te reageren. Ik ben ook een student en ook ik heb niet altijd snel tijd om te reageren maar een mailtje terug sturen kost hooguit 5 a 10 minuten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:25

Je wil niet weten hoeveel mensen er op vakantie zijn. Zeker die die kinderloos zijn. Niet netjes dat er niet gereageerd wordt maar andersom wordt er ook heel vaak niet gereageerd. Stop je veel tijd in je brief en krijg je niet eens antwoord. Om een standaard automatisch berichtje.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:30

Jennyj01 schreef:
Je wil niet weten hoeveel mensen er op vakantie zijn. Zeker die die kinderloos zijn. Niet netjes dat er niet gereageerd wordt maar andersom wordt er ook heel vaak niet gereageerd. Stop je veel tijd in je brief en krijg je niet eens antwoord. Om een standaard automatisch berichtje.

Maar als je weet dat je hebt gesolliciteerd, zorg je toch dat je bereikbaar blijft :?
En je wilt daar werken als stagiaire, dat is een gunst van het bedrijf. Je kost tijd, geld en ze willen je wat leren. Ik vind het best onaardig als je dan gewoon niet meer reageert.
Ik ga er dan zelf ook geen tijd meer in steken, mijn leerproces is het niet. Terwijl ik het geweldig leuk vind om gemotiveerde stagiaires te begeleiden, daar haal ik energie uit en leer ik zelf ook veel van. Maar stagiaires die bij de aanmelding al energie vreten begin ik na een aantal slechte ervaringen niet meer aan.