Arbeidscontract.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FotosbyElles

Arbeidscontract.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 09:40

Hallo Allemaal,

Mijn arbeidscontract zou 3 April 2018 verlopen. Ik heb mijn werkgever toen de vraag gesteld, of mijn contract verlengd werd. Ik kreeg 2 dagen later te horen dat mijn contract verlengd werd, dus ik hoefde me geen zorgen te maken. Nou kreeg ik gisteren 14-5-2018 te horen dat ze mij toch gaan ontslaan. Nu wil ik weten wat mijn rechten zijn. Ik heb een mondelijke afspraak gemaakt. Al weet ik dat dit niet zo sterk staat als schriftelijk. Maar ik heb ook nog een maand na mijn contract gewerkt.

Ik heb dit mijn werkgever ook aangegeven, maar deze antwoorden dat ze geen idee hadden dat mijn contract in april was verlopen. Ook geven ze nu andere mensen de schuld. Dit terwijl ik zelf heb aangegeven en gevraagd wat er met mijn contract moest gebeuren.

Ik heb namelijk een andere baan afgewezen toen zij mij een verlenging toezegde.

Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik ben op internet aan het kijken wat mijn rechten zijn, maar kom er niet goed in uit.

Groetjes

Kaitlyn

Re: Arbeidscontract.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:41

Ze moeten sowieso de opzegtermijn aanhouden die in het contract staat.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:44

Een werkgever in NL heeft een aanzegtermijn van een maand. Dat wil zeggen dat zij een maand voor de einddatum van jouw arbeidsovereenkomst schriftelijk naar jou moet aanzeggen dat zij het contract wel of niet verlengen en voor welke duur deze verlengd wordt.
Doet zij dit niet, dan wordt het automatisch verlengd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:45

Laat je hier goed over informeren door een jurist.

Aangezien je na je contract doorgewerkt hebt, is er kans dat je op meer recht hebt dan zij beweren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:45

Wat voor contract liep er af op 3 april? Jaarcontract?
Zo ik het nu lees, heb je gewoon per 3 april een verlening van datzelfde contract gehad, voor dezelfde arbeidsvoorwaarden en ook voor dezelfde tijdslengte. Dat het niet op papier staat is lastig voor de werkgever - aangezien jij na de afloopdatum hebt doorgewerkt, zal de rechter dat ook zien als reguliere verlenging van hetzelfde contract.

Het leest of heeft je werkgever amateuristisch gehandeld. Dan zal hij zeer waarschijnlijk ook nu amateuristisch gaan handelen. Gaat het toevallig wel om een verlening die nog ver na 14 mei zou moeten doorlopen juridisch, is het zeer verstandig om je zaak voor de leggen bij een arbeidsadvocaat. Heb die maar achter de hand.

Dat je een andere baan ondertussen hebt afgewezen is wellicht sneu als het nu toch stopt bij deze werkgever, maar het is geen issue waar je huidige werkgever rekening mee hoeft te houden.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:50

Jouw eerdere arbeidsovereenkomst is stilzijwgend verlengd onder dezelfde voorwaarden voor dezelfde duur. Dat de werkgever zijn zaakjes niet op orde heeft is niet jouw probleem.
Voor meer informatie; https://ontslag.nl/nieuws/stilzwijgende ... scontract/

Wel heel vervelend zeker omdat je er een andere baan voor hebt laten lopen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:54

De einddatum van je contract is al verstreken en je hebt doorgewerkt. Hierdoor wordt er vanuit gegaan dat je een verlenging onder dezelfde voorwaarden als het eerste contract hebt gekregen. Was je eerste contract een jaar, dan je verlenging ook. Zit je al aan de max van de ketenregeling, dan ben je vast in dienst.

Vraag is of je nog voor deze mensen wílt werken.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 09:55

@Dees Een contract van 6 maanden. Dus gewoon een verlenging van een tijdelijk contract. Mijn werkgever heeft ook amateuristisch gehandeld, tenminste dat is mijn gedachte.

Daarnaast heb ik nog een maand om uit te werken. Maar omdat zij beweerde in januari dat ik geen vakantie uren mocht opnemen i.v.m drukte, heb ik dus ook nog 6 weken vakantie uit staan.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 09:56

@Fortitude ik wil, mede door deze omstandigheden. Niet meer voor deze mensen werken. Want zij beweren dat ik diegene ben die fout ben.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:00

Bel het juridisch loket even op met deze vraag. Krijg je een antwoord, waarbij er ook naar de wettelijke vereisen gekeken wordt. Sta je wellicht wat sterker in het verhaal ;-).

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:04

Het antwoord dat je kreeg klopt: als er niet is opgezegd, krijg je een stilzwijgende verlenging voor de duur van je oude contract. Onbegrijpelijk dat je eerder geen vakantie op kon nemen, maar dat ze je nu niet meer willen hebben... Dit is niet jouw fout, maar die van hun. Dat maakt trouwens niet uit voor de situatie: je hebt gewoon een verlenging van een half jaar.

Als ze je tussentijds willen ontslaan hebben ze een probleem, want ze moeten je hoe dan ook het contract uitbetalen, of ze je nou laten werken of niet.

Wat wil je zelf? Want ik begrijp dat je wel weg wil, maar dat je er ook een andere baan voor hebt laten lopen. Hoe nu verder is een kwestie van onderhandelen. Als ik jou was zou ik in elk geval eens met het Juridisch Loket bellen, want het klinkt alsof ze je nu onder druk gaan zetten. Dan kan je maar beter snel bij een hulpverlener zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:06

Shamanqueen schreef:
@Fortitude ik wil, mede door deze omstandigheden. Niet meer voor deze mensen werken. Want zij beweren dat ik diegene ben die fout ben.

Dat ben je zeker niet TS. Inderdaad alvast juridisch advies inwinnen en wat op papier zetten. Als ze moeilijk doen kun je het zwart op wit tonen.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 11:00

Ik ga sowieso eens contact opnemen met het juridisch loket. En dan sta ik vandaag ook sterker als ik terug moet komen. Wel weet ik dat ik niets onderteken vandaag.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:05

Shamanqueen schreef:

Dan al helemaal naar een jurist gaan. Dit zijn inderdaad zoals je zelf ook al zegt amateurs. En amateurs doen rare dingen tenzij de realiteit er met een juridische honkbalknuppel in gemept wordt.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:06

Heel verstandig :j

Maar wat een rotsituatie voor je. Je staat volledig in je recht, maar de sfeer is natuurlijk wel verziekt en het is nooit tof als ze je op zo'n manier proberen om je een oor aan te naaien. Zoals al gezegd inderdaad proberen om goed beslagen ten ijs te komen en inderdaad niets ondertekenen zonder dat je het goed uitgezocht hebt (of uit hebt laten zoeken). Veel succes/sterkte :(:)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:08

nee, zeker niks tekenen, je staat in je recht, je hebt nog gewerkt na afloop van je contract, dus je contract is stilzwijgend verlengt. Maak van hun probleem niet jouw probleem.

Wees ook voorzichtig met het aannemen van een x bedrag als je uit je zelf per direkt opstapt. Dit kan in mindering worden gebracht op eventuele ww. Als je dat uberhaupt dan ook krijgt, omdat je dan zelf je baan hebt beëindigd.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:11

bridgetF schreef:
nee, zeker niks tekenen, je staat in je recht, je hebt nog gewerkt na afloop van je contract, dus je contract is stilzwijgend verlengt. Maak van hun probleem niet jouw probleem.

Wees ook voorzichtig met het aannemen van een x bedrag als je uit je zelf per direkt opstapt. Dit kan in mindering worden gebracht op eventuele ww. Als je dat uberhaupt dan ook krijgt, omdat je dan zelf je baan hebt beëindigd.

Voor dat laatste is de beeindigingsovereenkomst uitgevonden. Of nog handiger voor zover mogelijk: antedateer het oude contract en schuif de einddatum naar 1 juni of 1 juli. Maar dan wel eerst in de salarisrun van mei de schadevergoeding betalen betalen en uiteraard vrijgesteld worden van werk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:50

Niets tekenen. Maar vooral wel naar je werk toe blijven gaan en gewoon je werk daar doen.
Wanneer ze je naar huis sturen, wel aangeven dat je gewoon beschikbaar bent voor het werk.

En gezien de rotsituatie die nu gaat komen: neem een jurist in de arm. Wellicht dat hier nog wel een en ander uit te slepen is die de rotsituatie een beetje gaat compenseren.

Ondertussen is het ook gewoon wijs om op zoek te gaan naar een andere baan. Probeer je niet in het negatieve te laten opgaan, blijf fris en fruitig voor je volgende werkgever.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 13:34

Ik had in totaal met de andere contracten opgeteld 6 weken vakantie in totaal. Nu willen ze mij wijsmaken dat, ik geen recht heb op deze uren en dus geen vakantie kan opnemen en gewoon tot juni moet blijven werken...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:39

Je hebt je dienstverband van X uren per week gedurende een bepaalde periode.
Daarnaast heb je op basis daarvan recht op verlofuren. Als je die uren opneemt zijn ze weg, heb je ze niet opgenomen heb je ze nog tegoed. Staat de aard van de werkzaamheden niet toe (bedrijfsbelang) dat je de uren opneemt, dan moeten ze aan het einde van het dienstverband worden uitbetaald. Naast de doorbetaling van het reguliere salaris. Zomaar 'wegstrepen' van verlofuren is er niet bij. Een werkgever moet daarnaast een verdomd goede reden kunnen aangeven om jou je verzoek tot het opnemen van verlof te kunnen weigeren. Leuk bedacht van ze.

Zoek een arbeidsadvocaat op. Niet langer over speculeren en ook niet langer over handje-klappen met die werkgever. Dit gaat niet leuk worden, wees wijs en zoek hulp.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:54

Heb je geen rechtsbijstandverzekering? Of ben je lid van een vakbond? Want zij kunnen ook veel voor je betekenen. Mijn rechtsbijstand heeft toen voor mij (of nu ja voor mn ex eigenlijk) echt enorm veel gedaan. En omdat het via een advocaat/jurist liep, moest de werkgever wel inschikken ook. Dan hoef je zelf ook geen brieven iod te schrijven en nemen ze alles voor je over.
In elk geval, laat het probleem van je werkgever (ik had geen ideeee dat je contract al verliep) niet jouw probleem worden. Zij zijn degene die hun zaken op orde moeten hebben. Een contract zomaar stoppen gaat in elk geval niet voor de werkgever. Maar je werkgever zal het veel eerder aannemen van een jurist dan van jou natuurlijk ;).

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:17

Shamanqueen schreef:
Ik had in totaal met de andere contracten opgeteld 6 weken vakantie in totaal. Nu willen ze mij wijsmaken dat, ik geen recht heb op deze uren en dus geen vakantie kan opnemen en gewoon tot juni moet blijven werken...

_O- Ze verzinnen het waar je bij staat. Het is BIJNA grappig.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 14:28

Ja ze hadden een ander beroep moeten kiezen

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:04

Vandaag nog zo'n mooie: persoon werkt in Nederland en Duitsland. De werkgever in Duitsland wil van deze persoon af maar persoon wil niet meewerken.

Dreiging van de Duitse werkgever: "Als je niet instemt met ontslag geef ik je aan bij de Duitse belastingdienst want je mag geen arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd in 2 verschillende landen hebben!'

Uhmm...wat?! _O- 8)7 Gehen Sie lekker jemand anders intimideren, Eichel!

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 16:35

Ik ben al de hele dag op de boekhouder aan het wachten. Deze wou een aantal zaken met mij doornemen... Ik krijg nu net te horen dat hij/zij niet komt. Dus ik moet morgen terug komen. Ze hebben geen werk voor mij en ik mag geen klanten helpen. Dus ik heb de hele dag hier gezeten. Omdat ik mijn vakantie uren wil weten.