Pauze niet door betaald

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Pauze niet door betaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 11:10

Ik werk bij een bedrijf waar je als je 5 uur werkt per geen pauze krijgt en als je langer dan 5 uur werkt pauze moet nemen maar wel moet uit klokken.
Persoonlijk vind ik dit apart en vraag me dan ook af of het mag.

Evelyne79

Re: Pauze niet door betaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:11

Jup, pauze is geen werktijd.
maar gezien de arbeidstijdenwet ben je het wel verplicht te pakken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:11

CAO er op naslaan?

Wij hebben recht op: 2x 15 minuten en 1x een half uur.
Helft is de baas zijn tijd en de helft die van ons.
Kortom, ik ben 8.5 uur aanwezig en krijg er 8 uitbetaald.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:12

Volgens mij mag dat gewoon als dat in je CAO staat. Dat zijn de arbeidsvoorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan. Geloof ook dat dit per bedrijf verschillend is :)

Wij krijgen bij AH alleen de koffiepauzes doorbetaald, ontbijt/ lunch/ diner niet.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:16

Is gewoon bij wet geregeld. Niks aparts aan.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:17

In de organisatie waar ik hiervoor werkte werden pauzes ook niet betaald en had je ook regels ivm hoeveel pauze je in principe moest nemen per gewerkte tijd. Pauzes werden echter nauwelijks genomen omdat daar gewoon geen tijd voor was.
Dat pauzes niet betaald worden is op de meeste plaatsen die ik ken wel zo. In mijn huidige job worden die ook niet betaald ;).

Winged

_Reneee schreef:

Dit. Hier is de pauze ook eigen tijd :j

LoveBodin

Wettelijk gezien heb je vanaf 5.5 uur werken recht op 15 min pauze. Die hoeft niet worden doorbetaald. Maar je moet ze wel nemen. Pauze moet je shift onderbreken.
Meer pauze en doorbetaalde pauze is geregeld in CAO en of contract.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 11:18

_Reneee schreef:

Heb altijd voor mezelf gewerkt dus moet gewoon wennen aan de regels.
Vind 5 uur doorhalen best pittig .

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:21

Bij mijn werk krijg je met 5 uur werken 15 min pauze.

Edit: en je wordt voor 4.75 uur uitbetaald.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:34

Je mag in die vijf uur toch wel even 'luchten'? Ik heb op 8 uur een half uur pauze maar mag tussendoor wel gewoon even rondwandelen ofzo hoor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:40

Ik zou je CAO er even op naslaan. En: controleer je uren achteraf. Ik heb als 16 jarige voor een heel sneaky leidinggevende gewerkt die beweerde dat we uit moesten klokken in de pauzes, terwijl wij allemaal wisten dat het een automatisch systeem was (met pasjes) die berekende hoeveel pauze je had genomen in je gewerkte uren. Bij 4u was dat een kwartier, 6u een halfuur, 9u een uur (waarvan 2x 15 minuten en 1x een halfuur), zoiets.
Als je dan tussendoor uit ging klokken voor de pauze kon het zijn dat je uren raar uitkwamen waardoor er onterecht pauzetijd van je uren af werd getrokken. (Want dat was het wel, pauzetijd werd niet doorbetaald dus.) Ook moesten we goed opletten dat als je eens een pauze over had geslagen je dit corrigeerde op het urenbriefje.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:53

kohtje schreef:
Ik werk bij een bedrijf waar je als je 5 uur werkt per geen pauze krijgt en als je langer dan 5 uur werkt pauze moet nemen maar wel moet uit klokken.
Persoonlijk vind ik dit apart en vraag me dan ook af of het mag.

Waarom vind je het apart? En mág je ook niet even een kwartier pauze nemen of laten de werkzaamheden/je werkgever dat niet toe?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:30

Ik weet niet in welke sector je nu zit dat je geen pauze hebt met 5 uur werken? Overigens is het vrij standaard dat je pauzes niet betaald worden.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:33

Destination schreef:
Ik weet niet in welke sector je nu zit dat je geen pauze hebt met 5 uur werken? Overigens is het vrij standaard dat je pauzes niet betaald worden.

Niet vrij standaard hoor, hier worden de 1,5 uur aan pauze gewoon doorbetaald. Ik vind het eerlijk gezegd nog al bizar dat er bij zo weinig mensen het wordt uitbetaald, bij mijn vorige banen was dit allemaal niet het geval..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:37

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:28

Justme_Lisaa schreef:
Niet vrij standaard hoor, hier worden de 1,5 uur aan pauze gewoon doorbetaald. Ik vind het eerlijk gezegd nog al bizar dat er bij zo weinig mensen het wordt uitbetaald, bij mijn vorige banen was dit allemaal niet het geval..

Heb in alle 29 jaar die ik nu werk nog nooit ergens gewerkt waar de pauze wordt doorbetaald. Ken ook niemand bij wie dat wel het geval is.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:34

Pauze is bij mij ook nog nooit doorbetaald geweest... bij verschillende werkgevers.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:40

Bij ons is bij 8 uur werken minimaal 30 minuten verplicht en bij 9 uur, een uur pauze (beide niet betaald).
Dat 2e is vaak frustreren omdat ik juist op een super drukke dag van 9-10 uur heel snel ga lunchen (20-30 min) en dan wordt de rest er alsnog automatisch afgetrokken :+
Maar ja, dat is dan ook deels eigen schuld natuurlijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:40

Kinke schreef:
Justme_Lisaa schreef:

Heb in alle 29 jaar die ik nu werk nog nooit ergens gewerkt waar de pauze wordt doorbetaald. Ken ook niemand bij wie dat wel het geval is.

Bij bijna alle bedrijven waar ik werkte was koffiepauze 10/15 min in baas zijn tijd. Half uur lunch eigen tijd

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:44

Ja is eigen tijd bij ons mag je dan alleen op zondag geen pauze houden wegens de drukte dus dan word je voorledig uitbetaalt de helle dagv

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:47

Kinke schreef:
Justme_Lisaa schreef:

Ik werk in de horeca en daar zijn over het algemeen geen pauzes ingeroosterd :) Je mag even zitten als het rustig is en een drankje pakken als je dorst hebt, maar zeker op drukke momenten is pauze niet echt een ding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:51

Mijn man zit in de zorg en komt op 10-12 uur soms ook niet tot pauze of eten, maar dat wil ik niet bepaald een gezonde situatie noemen.
Horeca hetzelfde. Vroeger veel evenementen gedaan waar je van 12 uur draait met links en rechts een slok water of een snelle hap brood. Niet iets waar je gezond oud mee wordt meestal.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:53

Hier altijd minimaal 9 uur aanwezig en krijg er 8 (of meer bij overuren) uitbetaald.
Ik ga áltijd weg van mijn plaats: kwartier 's ochtends, half uur 's middags en een kwartier in de middag. Sommige collega's doen dat niet, die zitten echt 9 of 10 uur aan een stuk achter hun bureau. Ik ben pleite: pauze is pauze, wordt niet betaald dus ik bepaal zelf wat ik doe. Meestal ga ik even een sigaretje roken of kletsen met chauffeurs die aankomen, maar dus nooit op mijn werkplek zelf.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:55

Heel gebruikelijk hoor. Ik werk van 9:00 tot 18:00 en hou eigenlijk nooit pauze, maar bij wetgeving word ik wel 30 minuten minder doorbetaald. Als er tijd voor is kan ik daar in tegen wel een kop thee pakken onder mijn werk of even snel een broodje naar binnen doen. Maarja, sta in mijn eentje dus als er een klant komt kan ik moeilijk zeggen: ik heb pauze, blijf daar maar een half uur staan, of de telefoon gewoon niet opnemen :')