Inmiddels ben ik weer op zoek naar een andere baan en ik merk dat het nu veel makkelijker gaat. Ik solliciteer vanuit een baan, waar ik gewoon zou kunnen blijven, dus ik bevind me in een luxe positie. Nu heb ik gisteren twee sollicitatiegesprekken gehad. Het ene bedrijf heeft me de baan al ongeveer toegezegd. Ik ga morgen meelopen om te kijken of het daadwerkelijk bevalt, maar ik schat in dat daar geen problemen ontstaan.
Het andere bedrijf hoor ik morgen of uiterlijk vrijdag van of ze me willen hebben of niet, maar het was een erg leuk gesprek, ik pas goed in wat ze zoeken etc. Dus ik schat mijn kans wel hoog in.
Allemaal leuk en aardig zou je denken, maar ik heb nu al stress van als ze mogelijk allebei zeggen dat ze me willen aannemen. Ik kan niet kiezen, beiden waren erg leuk. En ik moet er dan 1 gaan teleurstellen, wat ik ook lastig vind. Mogelijk is het helemaal niet aan de orde, en wijzen ze me allebei af o.i.d., maar ik wil toch graag voorbereid zijn als ik twee opties heb.
Het gaat om een baan in de zorg, ik ben qua opleiding overgekwalificeerd, qua ervaring heb ik meer in huis dan de meeste sollicitanten (de meesten komen net van school af), maar ik hou niet ruim over aan ervaring wat ze vragen.
Beiden banen hebben voors en tegens, maar geen van beiden springt er echt boven uit.
Nu mijn vraag aan jullie, wat is gebruikelijk om dit aan te pakken?
Bedrijf A (waar ik morgen mee ga lopen) weet dat ik ook een gesprek bij bedrijf B had. Dus daar kan ik het redelijk makkelijk aanpakken denk ik. Dan zeg ik gewoon dat ik mogelijk twee opties heb, en dat het voor mij van een aantal zaken afhangt, dus of er misschien een arbeidsvoorwaardengesprek kan komen, zodat ik de praktische dingen beter op een rijtje krijg. Dit kan wel toch?
Bedrijf B gaat mij dus of voor het meelopen of tijdens of erna bellen. In het geval dat ze mij willen hebben, hoe pak ik dat dan aan? Zullen ze niet afhaken als ze weten dat ik bij beide bedrijven een arbeidsvoorwaardengesprek wil hebben? Er waren een hoop sollicitanten dus ik hoop niet dat ze dan gewoon de volgende bellen. Of moet ik niets zeggen over bedrijf A en gewoon een arbeidsvoorwaardengesprek aanvragen?
Beiden bedrijven willen het liefst dat ik volgende week begin, ze weten dat ik nog een baan heb met opzegtermijn en stemmen hiermee in als ze me aannemen. Maar hoe lang kan ik erover doen om een keuze te maken?
En in hoeverre kan ik onderhandelen? Zaken die voor mij belangrijk zijn:
- Salaris. De schalen staan vast, die stonden al in de vacature (neem aan dat ze dat niet aan kunnen passen?) De ladders binnen een schaal gaan op aantal jaar werkervaring. Kan ik meer vragen dan het aantal jaren werkervaring dat ik heb, bv. i.v.m. dat ik meer kennis in huis heb door mijn opleiding? Of is dit niet gebruikelijk?
Beiden bedrijven willen namelijk wel iemand die zonder inwerkperiode direct mee kan draaien en zeker bedrijf A wil iemand die het team naar een hoger level kan tillen, de zorg van cliënten kan verbeteren, dus wel aardig wat verantwoordelijkheden, waar de salarisschaal niet naar is.
- Vakantie. Ik heb eind april al een vakantie geboekt staan, hier moeten ze mee instemmen. En bij voorkeur ga ik in september nog een keer. Ik ben de laatste tijd veel van baan gewisseld, waardoor ik zeer weinig vakantie gehad heb (afgelopen jaar geen hele week aansluitend vrij gehad). Ik ben niet van plan het dit jaar weer maar met één weekje te doen.
- Kennis up to date houden. Ik ben SKJ geregistreerd, sowieso bedrijf B stelt dit verplicht, van bedrijf A weet ik het niet. Over 4 jaar moet ik aan bepaalde eisen voldoen, zoals een bepaald aantal uur werkervaring op WO niveau (beiden banen zijn op HBO niveau dus voldoen hier niet aan) om mijn registratie te kunnen behouden. In hoeverre kan ik vragen dat zij het mogelijk stellen dat ik op regelmatige basis (bv. eens in de week/maand) één dag mee kan draaien met een WO’er in het bedrijf (hoeft niet op hun kosten hoor, ik wil het best in mijn eigen tijd doen, de mogelijkheid ertoe zou al fijn zijn)?
Dit laatste is natuurlijk niet gebruikelijk. Kan ik het wel voorstellen, zeker als zij willen dat ik de registratie behoud?
Sorry voor mijn lange verhaal! Maar bokkers hebben altijd zoveel goede tips en een realistische kijk op dingen dat ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen