Hoi bokkers!

Zoals velen op dit forum ben ik dit jaar begonnen met studeren. Ik heb het geluk dat mijn studie heel dicht bij huis is en ik dus nog niet noodzakelijk op kamers hoef (al ben ik wel rond aan het kijken), maar niet iedereen heeft dat "geluk".
Het valt mij echter op dat de prijzen voor studentenkamers zo ontzettend hoog zijn. Hier in [naam] is het gemiddeld zo'n 450 euro per maand voor iets van ongeveer 20 vierkante meter, vaak kleiner. Laatst zag ik zelfs dat iemand 700 euro per maand voor 10 (!) vierkante meter durfde te vragen.
Het gekste vind ik eigenlijk nog dat je als je nog geen 23 jaar bent, je huurtoeslag krijgt wanneer de huurprijs onder de 405 euro is, maar de meeste kamers die ik ben tegengekomen kosten meer dan dat. Wanneer je ouder dan 23 bent, krijg je huurtoeslag wanneer je kamer onder de 700 euro kost.
Ligt het aan mij, of is dat best krom? Juist de beginnende studenten die nog niet zo oud zijn hebben geen cent te makken, maar mogen in de meeste gevallen wel de volle mep betalen. Als je ouder bent en mogelijk al een baan hebt, heb je meer "kans" op die huurtoeslag. Zeker nu alles geleend of bij elkaar gewerkt moet worden (ik klaag daar overigens niet over, ik zie het lenen als investeren in je toekomst), zou er ergens wel een "compensatie" kunnen zijn. Studentenkamers zijn gemiddeld hartstikke duur, en dan is er vaak ook nog op geen enkele manier een tegemoetkoming.
Ik ben benieuwd hoe bokt hierover denkt!

Ps. Ik heb het uiteraard over de kamers met eigen voordeur, al zouden kamers zonder eigen voordeur imo ook wel huurtoeslag mogen krijgen.
Maar ik begrijp ook niet waarom mensen 700 euro voor een kamer van 10 m2 vragen. Willen ze gewoon winst maken of is de vloer van goud ofzo?
Het is echt triest.
Ik heb het geluk dat ik dichtbij studeer, maar anders zou ik die klap geld ook gewoon lenen en betalen, ook al zijn de prijzen belachelijk hoog. Ik wil graag studeren en mijn dromen waarmaken.