Werken naast je studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Werken naast je studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 11:58

Hee bokkers!

Ik zat eens na te denken en vroeg me af hoe andere studenten dit doen. Ik zit met het volgende:
Ik doe sinds dit schooljaar een HBO studie met een vrij hoge studiebelasting. Ik heb 1 dag stage, daarnaast de ene week 3 en de andere week 4 dagen school, waarvan 1 korte dag, de rest tot 5/6/7 uur. Hiernaast moet ik 1,5 uur reizen enkele reis, en ik merk dat dit me best wat energie kost. Ook moet ik thuis behoorlijk veel doen voor school.

Momenteel heb ik een bijbaan in een supermarkt waar ik op dit moment 1 avond en de zaterdag werk (iets waar ze nu al niet zo blij mee zijn ivm dat ik hiervoor veel meer werkte) en ik merk dat dit alles me best zwaar valt. Ik vind school ontzettend leuk, de vakken zijn super interessant, ik zit er echt op mijn plek! Maar ik vraag me af hoe dit straks gaat aangezien we nu al ontzettend veel huiswerk hebben terwijl we nog maar in de 2e officiële lesweek zitten.

Hoe doen andere studenten dit? Ik zou natuurlijk op kamers kunnen gaan zodat ik minder hoef te reizen en meer kan werken, Maarja een kamer kost ook geld dus ik denk niet dat ik daar zoveel winst in behaal. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik alles zelf betaal, en niet veel stufi krijg.

Brand los! :)

Anoniem

Re: Werken naast je studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:01

Ik heb altijd in de horeca gewerkt, maar ik ben net begonnen met mijn HBO studie Advertising en ik heb direct gemerkt dat dat er echt niet bij kan. Ze lijken zich niet te beseffen dat studenten hun studie wellicht belangrijker vinden dan hun baan, worden vervolgens boos als je een keer écht niet kan en iets minder flexibel bent. Dit was overigens bij Jamie Oliver.

Ik ben dus gestopt met werken. :j Ik geef lekker bijles, verdient in verhouding veel beter en ik heb controle over mijn eigen tijden. Verder leen ik gewoon.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:06

Ik heb een jaar lang gewerkt naast mijn studie en hoewel ik het werk zelf superleuk vond heeft het me echt helemaal gesloopt icm studie. Ben er letterlijk ziek van geweest. Leverde ook veel problemen op want inderdaad, werd verwacht dat je meer hart voor de toko had dan hart voor je studie. Woon overigens wel op kamers maar dat maakte voor mij nul verschil. Leen nu gewoon lekker bij :j

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:09

Ik doe een universitaire studie, heb ongeveer 1 uur reistijd enkele reis en ik werk 12-20 uur per week. Met goed plannen is imo alles mogelijk. Op een gegeven moment had ik op dinsdag van 13 tot 15 college en op woensdag van 13-20 en dan werkte ik bijvoorbeeld al 's ochtends van 8 tot 12. Gelukkig zijn ze op mijn werk (Makro) heel flexibel wat dat betreft en ze houden ook echt rekening met je studie. Als er een periode is waarin je meer kan werken dan je contracturen, dan werk je meer. Kan je tijdelijk maar je 12 uur werken, dan is dat ook geen probleem :)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:11

Ik werk wel naast mn studie (Uni). De afgelopen 3 jaar is dat prima gegaan, vanaf vorig jaar september nog een baantje erbij, omdat het eens kans was die ik niet wilde laten lopen. Ik werkte eerst 8-10 uur gemiddeld per week, dat is nu eerder 10-15.

Maar.. Vanaf november ga ik beginnen met mn masteronderzoek, wat ongeveer een half jaar gaat duren, daarna nog coschappen. Ik verwacht tijdens mn onderzoek nog wel wat te kunnen werken, maar dat het daarna wel ophoudt.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:16

Ik werk ongeveer 12 uur per week naast mijn studie, maar heb maar weinig lange lesdagen. Voor mij dus prima in te plannen. Naast mijn fulltime stage heb ik ook nog 1 ochtend in het weekend gewerkt, maar dat ging me op den duur wel opbreken. Kan me voorstellen dat het in jouw geval ook wel veel is.

Is het geen optie om een baantje te zoeken waarbij je vanuit huis kan werken? Scheelt een hoop tijd :j

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:22

Dat is inderdaad erg lastig en druk. Je hebt een behoorlijk zware studie gekozen als ik het zo hoor.

Ik loop zelf 32 uur per week stage en daarnaast nog 1 volle dag in de week naar school. Naar zowel school als stage heb ik 1 uur reistijd enkele reis. Daarnaast nog iets huiswerk, maar dat valt dit jaar gelukkig mee.

Ik heb nog drie keer per week sport en vereniging, dit kost mij zo'n 10- 12 uur per week. En dan nog een bijbaan van 6 uurtjes per week. Ik ga solliciteren voor nog 4 uurtjes per week erbij.

Ik vind dit persoonlijk ook erg zwaar, maar hoef het maar 1 jaar vol te houden, dus dat is te overbruggen. Voor jou natuurlijk niet. Je moet dus echt zelf even aanvoelen of het gaat lukken en anders zou ik toch je bijbaan opgeven en meer gaan lenen hoe vervelend het ook is. Anders krijg je dalijk een burn out o.i.d. en dat moet je helemaal niet willen.

Ik snap het wel hoor. Ik krijg ook niks van stufi en ik wil eigenlijk ook niet lenen, maar je moet dan toch ergens de keuze maken. Is de kans groot dat je gewoon een baan kunt vinden na je studie, dan zou ik me er echt niet teveel zorgen om maken. En even kijken of je op bepaalde dingen kan bezuinigen? Minder duur mobiel abonnement, minder dure vakanties, kleding, besparen op uitgaan, etc, etc. Zet het allemaal eens op een rijtje.

Veel succes in ieder geval!

Edit: kan je in de trein niet al veel doen aan school, zodat je dat thuis niet meer hoeft te doen? Je kan bijvoorbeeld in de stiltecoupé gaan zitten?
Laatst bijgewerkt door snuffie123 op 19-09-17 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:24

Memories schreef:
Ik heb een jaar lang gewerkt naast mijn studie en hoewel ik het werk zelf superleuk vond heeft het me echt helemaal gesloopt icm studie. Ben er letterlijk ziek van geweest. Leverde ook veel problemen op want inderdaad, werd verwacht dat je meer hart voor de toko had dan hart voor je studie. Woon overigens wel op kamers maar dat maakte voor mij nul verschil. Leen nu gewoon lekker bij :j

Dit! Heb ook bij de dokter gezeten vanwege mijn vermoeidheid vorig schooljaar. Voel me echt veel beter nu ik s weekends lekker vrij ben ipv aan het werk. Heb ook veel meer tijd voor school en vrienden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:24

Werken naast m'n studie trek ik ook niet. In het begin nog een rugzak waardoor ik al blij was dat ik de studie überhaupt volhield. Dus ik werk alleen in tussen(half)jaren en zomervakanties. Vind werken prima om te doen, maar niet er nog bij. Dus mijn advies zou zijn: kijk of je in de zomervakantie flink wat kan werken, om zo dan reserve op te bouwen voor je studiejaar. Duurt alleen nog even eer het zomervakantie is :+

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:25

Ik studeer ook aan de uni. Daarnaast woon ik thuis, heb ik een paard én ben ik vrijwilliger bij de scouting. Met goed plannen gaat het bij mij allemaal goed, maar erbij werken past gewoon niet. Overigens wel een studie met veel contacturen :).

Vooral de reistijd is erg veel TS, 15 uur in de week. Dan is het ook logisch da tje niet veel tijd hebt voor werken!
Wat veel mensen doen is in de zomer fulltime werken, en daarmee in elk geval het collegegeld betalen en ook zoveel mogelijk de boeken. Dat scheelt al een hele boel!

Stampeltje

Mijn ervaring uit het verleden is dat met name de eerste periode heel pittig is en je na verloop van tijd een beter balans vind. Wel beviel een flexibele bijbaan mij beter dan wekelijks vaste dagen. Op die manier kon ik in drukke studieweken weinig of niet werken en in rustige weken en vakanties meer. (Was overigens horeca)

Kimmie

Ik doe een BBL opleiding, dat betekend dat ik werk voor mijn diploma. Ik vind dit echt een ideale uitkomst! Ik werk 28 tot 32 uur in de week in de thuiszorg als leerling verpleegkundige en ga daarnaast op vrijdag de hele dag naar school. Hierdoor krijg ik ook een normaal verpleegkundige salaris wat mij niet drijft om daarnaast nog echt te werken.

Wel heb ik zelf een klein bedrijfje waarvoor ik af en toe eens moet hobbyen, maar dat zie ik dan ook niet als werk. Krijg er wel een mooi zakcentje voor. En daarnaast pas ik ongeveer 1 a 2 keer per maand op.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:30

Ik studeer dier&veehouderij (HBO) heb kngeveer 4 dagen per week les tot uiterlijk half 6 dus uiterlijk half7 thuis (1uur reistijd)

Ik werk bij de Macdonalds, 10uur per week. Op zondag van 4 tot 11 en op donderdag (of soms dinsdag) 8 tot 11. Daarnaast poets ik op mijn vrije ochtend bij mijn oma.

Het is soms goed plannen om daar paarden en huiswerk nog bij de plannen, en heb soms een extra kopje koffie nodig :p maar zal helaas wel moeten werken om het te financieren dus geen keuze.
Volgens jaar ga ik echter het hele jaar 5 dagen pw op stage, dan zal ik alleen de zondag avond nog werken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:34

Ik zit in mijn 4de jaar en heb vertraging waardoor ik nu wel kan werken naast mijn studie. In de 3 jaar hiervoor was dat gewoon niet mogelijk qua planning. Ik doe huishoudelijk werk en mag zelf inplannen wanneer ik beschikbaar ben en dan krijg ik eventueel werk op die dagen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:42

Anderhalf uur reistijd is ook wel veel. Ik studeerde een halfuur verderop. Voor mij was anderhalve dag werken naast de studie goed te doen. Heb eerst een baantje als magazijnmedewerker gehad (orders picken) daarna toen ik wat verder in mijn studie was een bijbaantje overgehouden aan mijn stage, goed voor mijn CV en ook gelijk mooi meer werkervaring op doen. Wat ik tijdens mijn studie wel op heb moeten geven was mijn bijrijdpaard waar ik 3 dagen in de week naar toe ging. En tijdens mijn jaarstage (32 upw stage, 1 dag school per week) vond ik er naast werken heel zwaar. Scheelde wel dat ik een oproepcontract had en dus zelf kon bepalen of ik wel of niet wilde werken.

Zie trouwens ook veel oppassen hier staan als bijbaantje, dat deed ik ook nog geregeld maar dat leverde niet heel veel op. Enige wat wel handig was, veel tijd om opdrachten voor school te maken. Paste ook veel op hele kleine kinderen en die slapen veel, ook overdag :j

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:22

SusanH schreef:
Anderhalf uur reistijd is ook wel veel. Ik studeerde een halfuur verderop. Voor mij was anderhalve dag werken naast de studie goed te doen. Heb eerst een baantje als magazijnmedewerker gehad (orders picken) daarna toen ik wat verder in mijn studie was een bijbaantje overgehouden aan mijn stage, goed voor mijn CV en ook gelijk mooi meer werkervaring op doen. Wat ik tijdens mijn studie wel op heb moeten geven was mijn bijrijdpaard waar ik 3 dagen in de week naar toe ging. En tijdens mijn jaarstage (32 upw stage, 1 dag school per week) vond ik er naast werken heel zwaar. Scheelde wel dat ik een oproepcontract had en dus zelf kon bepalen of ik wel of niet wilde werken.

Zie trouwens ook veel oppassen hier staan als bijbaantje, dat deed ik ook nog geregeld maar dat leverde niet heel veel op. Enige wat wel handig was, veel tijd om opdrachten voor school te maken. Paste ook veel op hele kleine kinderen en die slapen veel, ook overdag :j

Toch verdien ik tijdens het oppassen erg veel.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:23

Ik heb altijd in de horeca gewerkt buiten m'n studie om :) Minimaal 2 dagen in de week waarvan 1 in het weekend en 1 doordeweeks. Prima te doen :)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:36

Ik werk naast mijn studie in de avond paar uurtjes. Korte diensten van 5-9 of 6-9
Dit 4 a 5 dagen in de week zo heb ik ook nog wat aan de avond en 2 dagen doordeweeks vrij van werk

Ik werk wel het volledige weekend maar scheelt dat het paar uurtjes zijn

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 13:41

Ik probeer ook altijd wat in de trein te doen maar met mijn concentratie is dat ook niet altijd een groot succes helaas... oppassen etc heb ik ook al over na zitten denken maar waar vind je nu eigenlijk een oppas adres?

'S ochtends werken kan ook niet helaas omdat ik altijd voor 8 uur in de trein koet zitten..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:42

@Kimmie: ik kreeg gewoon heel slecht betaald. Een rijksdaalder (jaja zo lang is het geleden :') ) per uur. Dat is natuurlijk een lachertje. Maar ik was niet zo assertief vroeger en durfde ook geen nee te zeggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:50

SophieFT schreef:
Ik probeer ook altijd wat in de trein te doen maar met mijn concentratie is dat ook niet altijd een groot succes helaas... oppassen etc heb ik ook al over na zitten denken maar waar vind je nu eigenlijk een oppas adres?

'S ochtends werken kan ook niet helaas omdat ik altijd voor 8 uur in de trein koet zitten..

Je zegt dat je weinig beurs krijgt, maar wanneer je in aanmerking komt voor een aanvullende beurs(wat denk ik nu al het geval is anders kreeg je nu ook niets) dan is het bedrag voor uitwonende studenten ook een stuk hoger. En woon je in een grote studiestad dan kun je de uren die je aan reizen besteed eventueel werken. En daarnaast, lenen is niet verkeerd als student wanneer je het maar voor studie gebruikt. Dat reizen kan je op een gegeven ogenblik echt opbreken, weet ik van onze kinderen uit ervaring.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:55

Ik had een kantoorbaan gevonden vlakbij waar ik studeer (10/15 minuten reizen), daar werkte ik dan halve dagen in de middag na college maar ook vaak hele dagen als ik een dag vrij had van studie.

Ik ben toen zelf wel verhuisd naar de stad waar ik studeerde, omdat ik ook een reistijd had van dik 1.5 uur. Welgeteld 2 jaar heb ik het volgehouden in Amsterdam en toen ben ik gillend terug gekomen :D Sindsdien werk ik vanuit huis, zo werk ik voor Agradi als SEO tekstschrijver (zoeken ze nog steeds mensen voor volgens mij!) en bij hetzelfde bedrijf als toen ik in Amsterdam woonde, maar dan vanuit huis. Dat scheelt ontzettend veel! Ik ga straks fulltime stage lopen en dan red ik het ook niet om ergens op locatie te werken, dus vanuit huis is heel prettig.

Oppassen deed ik veel in de familie, leverde meestal tussen de 25 en 35 euro op voor een avond. En die avond bestond dan voornamelijk uit tv kijken en chips eten _O-

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 13:56

bigone schreef:
SophieFT schreef:

Je zegt dat je weinig beurs krijgt, maar wanneer je in aanmerking komt voor een aanvullende beurs(wat denk ik nu al het geval is anders kreeg je nu ook niets) dan is het bedrag voor uitwonende studenten ook een stuk hoger. En woon je in een grote studiestad dan kun je de uren die je aan reizen besteed eventueel werken. En daarnaast, lenen is niet verkeerd als student wanneer je het maar voor studie gebruikt. Dat reizen kan je op een gegeven ogenblik echt opbreken, weet ik van onze kinderen uit ervaring.

Basisbeurs heb ik inderdaad iets, uitwonende beurs krijg je helaas niet meer op het hbo. Anders was die keuze inderdaad snel gemaakt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:57

Ik heb mijn rechtenstudie in deeltijd gedaan naast een baan van 32 uur bij een belastingadvieskantoor. Heb er wel iets langer over gedaan, 7 jaar. Maar prima gelukt. En ook nog tijd gehad om te stappen, te sporten en leuke dingen te doen.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:07

Ik werkte vorig jaar bijna 20 uur naast mijn HBO-studie. Dat was teveel en heb ik dus ook niet gehaald. := Kon ook vrij slecht nee zeggen, dus kreeg er elke week wel een dienst bij die niet vast was.
Nu heb ik een onwijs fijne bijbaan met een, voor mijn leeftijd en diploma's, zeer goed salaris, dat zeer goed te combineren is met mijn MBO-opleiding. Werk alleen 8 uur op zaterdag, dus genoeg tijd voor huiswerk en leren.