Vraagje over AK aan middelbare scholieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Psydoxy

Vraagje over AK aan middelbare scholieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 16:25

Dit jaar probeer ik af te studeren als docent aardrijkskunde. Daarbij hoort een actie-onderzoek waarbij ik jullie hulp nodig heb. Mijn eerste ideeën zijn richting prullenbak omdat ze niet uitvoerbaar waren. Maar nu heb ik een nieuw onderwerp nodig, waar ik niet uitkomt. Alles in de aardrijkskunde vind ik namelijk leuk en interessant. ;)

Nu is mijn vraag aan jullie. Wat vind je het saaiste of moeilijkste in het vak aardrijkskunde en waarom is dat? Schrijf er ook even bij welk niveau je doet.

Barst maar los :D

chocobroodje

Re: Vraagje over AK aan middelbare scholieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:39

Ik ben al lang geen leerling meer, maar had het er laatst over met een kennis (=geschiedenis lerares) Het staat of valt met een leuke leraar die het op een boeiende manier weet te brengen imo :j Zo had ik 1 leraar in de 2de klas die kon machtig mooi vertellen en het boeiend houden, maar de andere 3 jaren had ik een saaie man die alleen droge feiten deed oplepelen ( typje ouderwets en bijna met pensioen toen ;) ) Dus persoonlijk denk ik dat daar "the key" zit hoe kun je het overbrengen op je leerlingen.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:03

Ik heb al een paar jaar geleden mijn middelbare diploma (gymnasium) gehaald, maar ik vond vooral de klimaatzones ontzettend saai. Dat werd constant opnieuw herhaald, net alsof het na één keer niet duidelijk was. (Ik heb het vak na de derde laten vallen, en daar geen seconde spijt van gehad).

Tijdens mijn studie vond ik vooral bodemsoorten heel erg saai, ook omdat dit gewoon droog feitjes leren is waar je zo weinig mee kunt verder.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:17

Ik zit op de havo en ik vind het vak gewoon echt drie keer niets en dan had ik ook nog 3 jaar lang strenge docenten, die alles heel droog vertelden en vooral van een powerpoint af lazen. Ik vind vooral het irritantste aan het vak, dat bij mij iedere toets geen begrippenvragen waren, laatste toets ineens begrippenvragen. :') En groepsopdrachten, please, die waren vreselijk. Heb het ook laten vallen en echt geen spijt, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:21

Ik ben in 2015 geslaagd van de havo en het is jammer dat bij ons met aardrijkskunde niet echt de verbinding met het situaties nu gelegd werd, waardoor wij ons constant afvroegen wat we nou met dit vak moesten en wat we er aan hadden. Het is veel leuker om bij de theorie echte situaties te betrekken, zo komt het dichter bij en onthoud je het beter. Alleen feitjes, begrippen en theorie uit een boek is niks aan, er moet een verhaal bij zitten.

Ik heb bijvoorbeeld een super goede geschiedenis leraar gehad die het vak zo interessant maakte dat ik het mee heb genomen als examenvak. Hij kon boeiend vertellen, gooide er wat humor in en liet ook goed zien wat we nu kunnen leren van de geschiedenis, en hoe dingen die vroeger gebeurt zijn nu terug komen, of hoe situaties in het verleden nu voorkomen zouden kunnen worden.

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:28

Ik zit nu in 5 vwo en het saaist vind ik de stedelijke gebieden (wij gebruiken de buiteNLand methode). Wij zijn toen ook naar Zwolle toegegaan om alles toe te passen, en dan is het al een stuk leuker :D

Maar, wat chocobroodje zegt. Zo had ik vorig jaar een leraar die zo onwijs enthousiast was en dat werd ook overgebracht op ons. Nu heb ik een andere docent en is het al veel minder leuk.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:33

Ik zat vorig jaar in VMBO-T 4 en ik vond het stedelijke gebieden gedoe ook doodsaai. Al helemaal met die modellen. Wat ik het leukst vond was denk ik toch wel iets met het buitenland en krottenwijken dingetjes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:35

Ik ben ook al heel lang van school af en heb aardrijkskunde (en ook geschiedenis) zo snel mogelijk laten vallen. En nu vind ik vooral geschiedenis, maar ook aardrijkskunde, heel boeiend. Waarom? Omdat ik nu de verbanden zie. Met politiek, met klimaat, met honger, met oorlogen, met verschillende culturen.

Het zou mij dus een heel interessant onderwerp lijken om te kijken hoe je 'de droge feiten' in het grotere geheel kunt plaatsen. En vooral ook aan de actualiteit: Hoe je kunt refereren aan orkaan Harvey en waarom Houston blank staat als je het over klimaat hebt of over stedelijke gebieden. Want je kunt het aan beide koppelen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:36

Leuk dat je AK docent gaat worden :D
In tegenstelling tot geloof ik 99% van de meesten was AK mijn beste en favoriete vak op de middelbare! Ik was (en ben!) altijd ontzettend geintresseerd in de aarde; seizoenen, weer, de zon, klimaten en de tectonische dingen als aardbevingen, vulkanen etc. Wij hadden om het hoofdstuk 'aarde' en 'mens', en de mensgerichte/stedelijke dingen vond ik dus echt verschrikkelijk, vnl de zaken die gericht waren op NL. Simpelweg saai, sprak me niet aan en leerde me niks interessant en 'waar ik iets aan had'. Ik was veel meer geintresseerd in de wereld ipv NL.

Maargoed, dat was gewoon hoe onze school methode was dus daar heb je niet zo veel aan denk ik :+ Ik kan me herinneren dat veel van mijn klasgenoten juist de klimaten en de lucht/zee stromingen vaak lastig vonden.

Love_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:42

Ik heb afgelopen zomer mijn havo diploma gehaalt.
Ik vond het moeilijkste van aardrijkskunde de windsystemen en klimaatzones.
Ik vond het leukste de sociale geografie

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:45

Ik zit doe nu 5VWO en het saaiste vind ik toch echt de hoofdstukken over Nederland. Vorig jaar ging het over water(overlast) en dit schooljaar over de stedelijke gebieden in Nederland. Er is gewoon niks interessants aan. :o
Het moeilijkste vind ik de wind, met hoge en lage drukgebieden ed. Is gewoon ingewikkeld.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:47

VWO 6, ik vind ak een redelijk makkelijk en vooral het fysische gedeelte gaat mij goed af. Het minst interessant vind ik dingen zoals het voedselvraagstuk of stukken waar ak bijna geschiedenis wordt, bvb over handelsroutes vroeger. Ook waterproblemen als dijken vind ik niet bijzonder interessant.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:54

Mijn ervaring is dat mijn leerlingen het meeste moeite hadden met linken leggen en inzicht.
Moeilijke woorden/ begrippen/ termen is gewoon te stampen, maar vragen als 'hoe komt het dat...' of 'wat is het gevolg van...' of 'noem 2 dingen die te maken hebben met...' zijn dingen die ze echt moeilijk vinden.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:05

Wat ik op de middelbare school (VWO) het moeilijkste vond was het klimaat met de daarbij behorende windrichtingen en dan de combinatie met een moeson of de stroomrichting van het water en de daarbij behorende natuurlijke verschijnselen.

Kan je hier iets mee?

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:16

Ik zit nu in 5VWO en vind aardrijkskunde een heel leuk vak, maar niet alles. Vind alle natuurlijke aspecten (landschap, bergen, vulkanen etc... etc...) heel leuk maar de onderwerpen over de stedelijke gebieden/bevolking vind ik vrij saai. Dat is persoonlijk denk ik, maar de indeling van steden, verstedelijking e.d boeien mij niet zo.
Maar wat denk ik het allerbelangrijskte is, is een sympatieke leraar die enthousiast en boeiend verteld. Dan wordt een vak meteen een stuk leuker en bereik je een leerling veel beter dan de saaie en chagarijnige leraren. :)

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:29

Ik heb eerder dit jaar eindexamen (vwo) gedaan in onder andere aardrijkskunde, en vond de meeste dingen in de lessen interessant. Wat me alleen écht niet kon interesseren ging over "wonen in Nederland", over VINEX wijken, welke mensen wonen in welk deel van de stad, waarom komen er meer bepaalde winkels door de bevolking, dat soort dingen. Saai, en de logica ontging me ook regelmatig :=

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 18:34

Leuk om al jullie reacties te lezen :D. Ik zoek vooral vakinhoudelijke 'problemen' voor mijn opdracht. Als ik terug kijk op mijn eigen schooltijd had ik de saaiste docent ever voor dit vak. Tijdens mijn reizen is de passie ontstaan. Helaas kan ik niet veel met 'docenten motivatie' in mijn actie onderzoek.

Dus sla je boek open, blader het eens door en laat me weten waar je echt geen zin in hebt om te leren #borig

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:37

Psydoxy schreef:
Leuk om al jullie reacties te lezen :D. Ik zoek vooral vakinhoudelijke 'problemen' voor mijn opdracht. Als ik terug kijk op mijn eigen schooltijd had ik de saaiste docent ever voor dit vak. Tijdens mijn reizen is de passie ontstaan. Helaas kan ik niet veel met 'docenten motivatie' in mijn actie onderzoek.

Dus sla je boek open, blader het eens door en laat me weten waar je echt geen zin in hebt om te leren #borig

Ik vond het stuk van de dijken en het slufteren echt veeeeel te saai.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:43

Indeling van woongebieden, verstedelijking, soorten woningen in NL en de inwoners van die woningen (AARDrijkskunde anyone?), rivierbeleid in NL. :j

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:03

Ik vond water echt het ergste hoofdstuk :') dat is alles wat ik me kan herinneren :')

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:24

En het aller aller ergste wat we allemaal nog vergeten, topografie _-:(

De steden in Nederland leren begrijp ik nog, maar alle grote steden van China (30 + ) is toch iets minder zinvol heb ik het idee.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:32

Ik doe havo en heb aardrijkskunde laten vallen. Ik vond vooral het gedeelte 'het ontstaan van aardgas en hoe je het moet pompen en waar en waarom' saai en moeilijk.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:39

Ik zit momenteel in 6vwo en het saaiste/moeilijkste vind ik bodems, gesteentes, platentektoniek & moessons etc. Ik weet niet waarom maar ik vind het gewoon dodelijk saai en onlogisch :') leuke onderwerpen vind ik onder andere stedelijke gebieden (we hebben het nu over steden in Amerika en dat vind ik heel interessant!)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:08

Ik heb al een tijdje geen aardrijkskunde meer (VWO, eindexamen was in 1998), maar het stomste onderdeel vond ik 'Nederland in Europa en Europa in de wereld', dus het stukje wat echt met economie/economische organisatie te maken had. Niet voor niks heb ik nooit economie genomen op school ;-) (gelukkig was het niet moeilijk, maar wel oersaai en stom)

Ik had veel meer lol in fysische geografie, milieukunde en de 2 verplichte landschapstypen die we moesten bestuderen voor het eindexamen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:15

Ik ben al heel lang klaar met de middelbare school, maar werk nu als marketing/communicatiemedewerker voor de geografische faculteit in Groningen. Superleuk om te lezen wat jullie allemaal wel en niet leuk vinden aan het vak! Kan ik weer inspiratie uit halen. :)